Test Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 KM EAT6
REKLAMA
REKLAMA
Peugeot to jeden tych producentów samochodów, którzy szybko wyczuli potencjał drzemiący w tzw. crossoverach. Tym samym nie trzeba było długo czekać, by wprowadził do oferty model 3008, kontrowersyjny z wyglądu ale przekonujący do siebie praktycznością i wysokim komfortem jazdy.
REKLAMA
Choć w pierwszej fazie, crossovery były konstruowane w oparciu o modele co najmniej klasy kompaktowej, szybko ofertę rozszerzono o wersje reprezentujące niższe segmenty rynku.
I właśnie reprezentantem tej klasy jest Peugeot 2008, który można sklasyfikować jako Peugeota 208 w wersji kombi z wyższym (o ok. 2 cm) prześwitem.
Sylwetka 2008 jest proporcjonalna i ozdobiona masywnymi zderzakami. Co ciekawe, dodające nadwoziu wyrazistości czarne listwy ochraniające nadkola są wyposażeniem standardowym jedynie najbogatszej wersji Allure. W tańszych odmianach zastosowano jedynie dolne listwy chroniące drzwi.
Wyposażeniem standardowym każdej wersji są za to relingi dachowe, tylny spojler dachowy, czy tylne światła z technologią 3D LED.
Do Peugeota nie można jednak zamówić reflektorów tzw. Full LED (standardem są halogenowe, soczewkowe), a w tej technologii (LED) są wykonane jedynie światła do jazdy dziennej – standard dla wszystkich wersji.
Więcej informacji na temat Peugeota znajdziesz tutaj
Test Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 KM EAT6 – wnętrze
REKLAMA
Nietuzinkowość kokpitu Peugeota 2008 zawdzięczamy polskiemu projektantowi Adamowi Bazydło. To on wpadł na pomysł zmniejszenia kierownicy i umieszczenia prędkościomierza i obrotomierza wyżej, tak by kierowca spoglądał na nie znad, a nie spod wieńca kierownicy.
Rozwiązanie to ma swoje uzasadnienie także w biologii. Dzięki temu, prowadzący trzymając kierownicę, ma ręce umieszczone niżej niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych rozwiązań. Dzięki temu prowadzenie jest mniej męczące. Ponadto dzięki takiemu rozwiązaniu „zegary” są lepiej widoczne w szerszym zakresie ustawień kierownicy – rzadziej (w zależności od indywidualnych ustawień) dochodzi do przypadku zasłaniania części cyferblatów wieńcem koła kierowniczego. W rezultacie nawet osoby początkowo nastawione sceptycznie do niespotykanie małej kierownicy, szybko odnajdują sens zastosowanych w 2008 rozwiązań.
Tym bardziej, że kokpit 2008 został wykonany z materiałów wysokiej jakości, przyjemnych w dotyku i dobrze wyglądających.
Na górze środkowej konsoli zamontowano kolorowy dotykowy wyświetlacz o średnicy 7 cali (standard od wersji Active).
Do redakcyjnej recenzji trafiła najbogatsza odmiana Allure, która jest standardowo wyposażona m.in. w przednie fotele sportowe, które zapewniają odpowiedni komfort jazdy nawet podczas wielogodzinnych podróży.
Do pełni szczęścia podczas jazdy w trasie brakuje tylko wygodnego podłokietnika pomiędzy przednimi fotelami, bo np. tempomat jest na liście wyposażenia standardowego wszystkich wersji 2008.
REKLAMA
Przedział pasażerski nowego 2008 jest stosunkowo przestronny. Wysocy kierowcy będą się musieli przyzwyczaić do ograniczonej przestrzeni w okolicach kolan. Jeżeli chodzi o przestrzeń nad głową, czy na wysokości ramion nikt nie powinien narzekać.
Za to sporo miejsca (także na nogi) znajdziemy na tylnej kanapie. Jedynymi mankamentami wpływającymi na komfort użytkowania jest niewielki otwór drzwiowy przez który trzeba się przecisnąć by zająć miejsce z tylu oraz trochę zbyt pionowy kąt pochylenia oparcia tylnego rzędu.
Bagażnik opisywanego Peugeota ma objętość 350 l, a jego użytkowość podnosi duży otwór załadunku. Szkoda tylko, że projektanci nie zdecydowali się na tradycyjne podwieszenie tylnej półki na sznurkach. W rezultacie po uniesieniu klapy bagażnika, trzeba samodzielnie podnosić do góry pokrywę zasłaniającą przedział bagażowy. Nie jest to wygodne rozwiązanie.
Zobacz też: Test Peugeot 308 1.2 PureTech 110 KM
Test Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 KM EAT6 – napęd/układ jezdny
Trzycylindrowa jednostka napędowa o pojemności 1,2 l, rozwijająca moc maksymalną 110 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 1750 obr./min to jedna z najlepszych tego typu konstrukcji dostępnych obecnie na rynku. Jako jedyny w ofercie 2008, 110 konny silnik PureTech może współpracować z sześciobiegową automatyczną przekładnią i dokładnie taki zestaw trafił do naszej do recenzji.
Podczas ruszania z miejsca zestaw napędowy nie wykazuje zwłoki w reakcji na operowanie pedałem gazu. Ta występuje dopiero podczas wymuszania funkcji kick down, czyli redukcji biegu poprzez wciśnięcie pedału przyspieszania do końca. Producent wyposażył Peugeota 2008 w tryb jazdy Sport. Jednak korzystanie z niego nie przynosi spektakularnych korzyści w zakresie dynamiki. Reakcja na gaz się wyostrza, ale skrzynia biegów utrzymuje dłużej niższe przełożenia, co bardziej niż na dynamikę rozpędzania ma przełożenie na zwiększone zużycie paliwa.
Auto chętnie nabiera prędkości od dolnych zakresów obrotów a przyspieszaniu towarzyszy dziarskie powarkiwanie trzycylindrowej jednostki napędowej.
Wyraźny spadek dynamiki czuć dopiero podczas prób przyspieszania od ok. 140 km/h oraz podczas jazdy z kompletem pasażerów. 2008 jest także wrażliwy na podmuchy wiatru, które w razie występowania dają mu wyraźny opór. Niemniej stała podróż z prędkością autostradową upływa w komfortowych warunkach (we wnętrzu wciąż da się swobodnie rozmawiać) i nie skutkuje nadmiernym zużyciem paliwa – 7,2 l benzyny na 100 km jadąc z kompletem pasażerów i bagażem to bardzo dobry wynik.
W ruchu miejskim można bez trudu uzyskać rezultat 7,8 l na 100 km. Na krótkich odcinkach przy dużych korkach recenzowany 2008 zużywał ok. 9,8 l benzyny na 100 km. To wciąż dobry wynik.
Dalsza część testu Peugeota 2008 1.2 PureTech 110 KM EAT6 na następnej stronie
Zawieszenie francuskiego crossovera zostało zestrojone dość miękko. Pasażerowie nie odczuwają zbytnio wszelkich niedoskonałości nawierzchni. Co prawda podczas szybkiej jazdy po zakrętach nadwozie ma tendencję do przechyłów, a wyższy prześwit też nie pozostaje obojętny dla właściwości trakcyjnych, niemniej lekki silnik i szereg systemów wspomagających kierowcę sprawiają, że wbrew pozorom łatwo utrzymać auto w ryzach.
Zawiedzeni będą ci, którzy liczą że 2008 może zostać wyposażony w napęd na obie osie. Nie może. W zamian producent przygotował dostępny za dopłatą (2000 zł lub 1000 zł w zależności od wersji) system Grip Control, który może pracować w jednym z 5 trybów - Śnieg, Off-Road, Piasek , ESP off, ESP standard. W zależności od wyboru jednego z nich i rodzaju podłoża system steruje trakcją przednich kół poprzez układ ESP ułatwiając przejazd po śliskiej nawierzchni. Nie jest to substytut napędu 4x4 ale na pewno Peugeot ma większe szanse przejechać przez piaszczystą drogę niż auto z przednim napędem bez układu Grip Control.
Zobacz też: Test Peugeot 208 1.2 PureTech 110 KM 5d
Test Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 KM EAT6 – podsumowanie
Cennik Peugeota 2008 z automatyczną skrzynią biegów otwiera kwota 74 900 zł. Najlepiej wyposażona wersja Allure kosztuje o ok. 6 tys. zł więcej, przy czym warto zaznaczyć, że na liście wyposażenia standardowego tej odmiany znajdują się m.in. pozycje, których nie da się dokupić do tańszych odmian – np. fotochromatyczne lusterko wsteczne.
Peugeot 2008 dał się poznać, jak auto zaskakująco pakowne i komfortowe. Choć jego naturalnym środowiskiem są aglomeracje miejskie na obszarze których może sprawdzić się jako sprawny środek dojazdu z przedmieść do pracy i z powrotem. W takich warunkach właściciel doceni m.in. oszczędny silnik a niedostatki mocy będą o sobie przypominać jedynie w niektórych momentach podczas podróży na wakacje.
Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 KM EAT6 – dane techniczne
Peugeot 2008 1.2 110 KM EAT | |
Typ silnika | benzynowy, turbo |
Pojemność | 1199 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12V |
Maksymalna moc | 110 KM/5500 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 205 Nm/1750 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut. 6-bieg. |
Pojemność bagażnika | 350 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 415,9/173,9/155,6 cm |
Rozstaw osi | 253,8 cm |
V-max** | 188 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h** | 10,3 s |
Zużycie paliwa* | 5,9/4,1/4,8 l/100 km |
Cena od | 81 600 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.