REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Peugeot 308 SW GT: sportowe zapędy kombi

Subskrybuj nas na Youtube
Peugeot 308 SW GT 2015
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 308 SW GT oznaczony symbolem GT to usportowiona wersja francuskiego kombi. Ponad 200-konny silnik, potężne hamulce i obniżone zawieszenie to jedne z kluczowych usprawnień jakim poddano ten model. Jakie wrażenia towarzyszą jeździe nim?

Peugeot 308 SW GT: duże, szybki, kombi

Samochód kombi, o sportowym zacięciu, oferujący jednocześnie na tyle wysoki komfort, by móc jeździć nim na co dzień do pracy. Dokładnie w taki sposób opisują swoje wymagania wobec rodzinnego auta kierowcy, którzy stali się ojcami zanim ich motoryzacyjne marzenia zostały w pełni zrealizowane. I dokładnie do takich osób adresowany jest Peugeot 308 SW w najnowszej, usportowionej wersji GT. Mocny silnik, obniżone zawieszenie, potężne alufelgi i … 610-litrowy bagażnik!

REKLAMA

Z zewnątrz Peugeot 308 w wersji GT wygląda bardzo atrakcyjnie, choć tylko nieznacznie różni się od pozostałych odmian tego modelu. Wyróżnia go unikalny kolor lakieru Magnetic Blue, oryginalny wzór 18-calowych felg aluminiowych, tylny zderzak z wbudowanym dyfuzorem polakierowanym na czarny kolor, emblematy GT na klapie bagażnika i przednim grillu oraz coś jeszcze - komiczna imitacja podwójnego układu wydechowego, która jest niczym innym jak lakierowanym wytłoczeniem na zderzaku.

Powód dla którego producent ukrył autentyczny tłumik pod nadwoziem sportowego kombi i zdecydował się na takie niezrozumiałe rozwiązanie pozostaje dla nas nieznany, ale poza tym drobnym szczegółem wersja GT wpada w oko. Wydaje się być idealna dla osób, którzy nie darzą sympatią sportowego przepychu w postaci potężnych spoilerów i masywnych poszerzeń nadkoli, ceniących bardziej styl i elegancję w nieco bardziej dynamicznej formie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Peugeot 308 SW GT: wnętrze

Krótki rzut oka na wnętrze Peugeota 308 SW GT potwierdza kierunek jaki obrali projektanci wobec wersji GT. Sportowe elementy mają jedynie delikatnie nakreślić ostrzejszy charakter tej wersji, nie niszcząc jednak jego eleganckiego stylu. Niezwykle mała, świetnie leżąca w dłoniach kierownica została pokryta perforowaną skórą, przyozdobiona emblematem GT i przeszyta, podobnie jak fotele, deska rozdzielcza i mieszek lewarka skrzyni biegów, czerwoną nicią. Na pedałach pojawiły się aluminiowe nakładki, a cała kabina została nakryta czarną podsufitką. Na komputerze pomiędzy zegarami umieszczono wskaźnik mocy, momentu obrotowego i doładowania turbiny, który aktywuje się wraz z chwilą uruchomienia trybu Sport. W trybie tym zmienia się także podświetlenie zegarów z biało-czerwonego na czerwony, a kabinę wypełnia bardziej rasowy dźwięk silnika, sztucznie emitowany w głośnikach.

Materiały wykończeniowe są w zdecydowanej większości miękkie i przyjemne w dotyku, choć nawet te twarde, sprawiają wrażenie solidnych. Wysokie noty należą się także systemowi audio marki Denon, który przyjemnie podbija niskie i średnie tony oraz czytelnej nawigacji działającej płynnie i szybko.

Przednie fotele są bardzo wygodne i pewnie otulają ciało kierowcy, ale daleko im do miana „kubełkowych”. Kierujący powinien za to zadowolony z pozycji za kierownicą. Fotel umieszczony jest nisko, kierownica ma szeroki zakres regulacji a deska rozdzielcza jest w zasięgu jego ręki. Także tylna kanapa ucieszy swych pasażerów wysokim komfortem i dobrym wyprofilowaniem siedzisk. Wbrew pozorom, mimo zwiększonego o 110 mm rozstawu osi w porównaniu do hatchbacka, wysokim osobom może nieco brakować miejsca na wysokości kolan, jeśli z przodu usiądzie osoba o wzroście 185 cm. Bardzo dobre opinie zbiera bagażnik 308 SW. Jest elegancko wykończony, ma niski próg załadunku, szyny mocujące bagaż, a do tego oferuje kubaturę sięgającą aż 610 litrów.

Wśród głównych mankamentów wnętrza wymienić należy powierzenie sterowania radiem, klimatyzacji i nawigacją jednemu, dotykowemu panelowi. Nie dość, że obsługa 9,7-calowego ekranu wymaga oderwania wzroku od drogi, to na dodatek jest ona czasochłonna. Aby zmienić temperaturę w kabinie (zwłaszcza zaraz po uruchomieniu mocno nagrzanego lub wychłodzonego auta) trzeba poświęcić sporo czasu zanim ustawimy właściwą jej wartość. To co klasyczne pokrętło załatwia w 1 sekundę, tu zostaje wydłużone do kilku a nawet kilkunastu sekund. Co więcej, w trakcie korzystania z nawigacji jakakolwiek zmiana ustawień radia, odtwarzacza muzyki czy temperatury wymusza chwilowe wyłączenie mapy. Oprócz tego nie każdemu przypadną do gustu wysoko umieszczone zegary. Kierowcy preferujący kierownicę umieszczoną tuż pod brodą, muszą pogodzić się z częściowo zasłoniętym komputerem pokładowym i końcowymi zakresami obu zegarów.

Peugeot 308 SW GT: silnik e-1.6 THP 205 KM

Pora jednak przejść do meritum testu czyli układu napędowego i jezdnego 308 SW. Odmiana GT została wyposażona w benzynowy silnik 1.6 e-THP o mocy 205 KM (w ofercie dostępny jest też diesel). Wysoka moc jednostkowa została osiągnięta dzięki zastosowaniu m.in. turbosprężarki typu twin-scroll, bezpośredniego wtrysku paliwa oraz techniki zmiennego skoku zaworu ssącego połączonego z systemem zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych i wydechowych (układy VTi i VVT).

W rezultacie silnik już przy 1750 obr./min osiąga maksymalny moment obrotowy sięgający 285 Nm i utrzymuje go do 4500 obr./min., dzięki czemu zachwyca swą wysoką elastycznością i pozwala na płynne rozpędzanie auta w ruchu miejskim nawet na 5-tym przełożeniu. Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak dopiero po przekroczeniu 3500 obr./min kiedy to silnik łapie drugi oddech i z jeszcze większą łatwością napędza pojazd. Silnik charakteryzuje niezwykle płynne rozwijanie mocy właściwie w całym zakresie obrotów i bardzo dobre osiągi. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa zaledwie 7,5 sekundy a prędkość maksymalna sięga 235 km/h. W praktyce 308-mka chętnie przyspiesza do ok. 195 km/h, później jej wigor odczuwalnie opada.

Z motorem dobrze współpracuje manualna przekładnia biegów. Ma prawidłowo zestopniowane przełożenia i w przeciwieństwie do dwusprzęgłowych skrzyń automatycznych daje większą przyjemność z jazdy. Każde wbicie biegu pozwala odczuć siłę z jaką przeciążenie na nowo wciska ciało kierowcy w fotel oraz moc jakim dysponuje motor. Szkoda tylko, że drogi prowadzenia drążka skrzyni biegów są wyraźnie za długie jak na auto sportowe, a pierwszemu i szóstemu biegowi zdarza się nieco haczyć. Przy 140 km/h na najwyższym przełożeniu silnik ma 3250 obr./min, a w kabinie słychać jedynie lekki świst powietrza.

Peugeot 308 SW GT: zużycie paliwa

Mocną strona silnik 1.6 e-THP zastosowanego w 308 GT jest jego niskie zapotrzebowanie na paliwo. W mieście kształtuje się ono w przedziale 7,5 – do 12,0 l w zależności od stylu jazdy. Na trasie sięga ono ok. 7,0 l/100 km a na autostradzie ok. 7,6 l/100 km.  Jak na 200 konny motor benzynowy wyniki te są wręcz rewelacyjne.

Peugeot 308 SW GT: obniżone zawieszenie

W celu dostosowania podwozia auta do możliwości ponad 200-konnego silnika inżynierowie obniżyli przednie i tylne zawieszenie odpowiednio o 7 i 10 mm oraz dodatkowo je usztywnili. Mimo to auto nadal ma skłonność do lekkich przechyłów w ciasnych zakrętach, ale prowadzi się w sposób bardziej pewny i zdecydowany niż pozostałe wersje tego modelu. Plusem takiego zestrojenia sprężyn jest za to akceptowalny komfort jazdy nawet na nieco gorszych jakościowo nawierzchniach, a przez to większa uniwersalność auta w codziennym użytkowaniu.

Sporą frajdę z jazdy i poczucie pełnej kontroli nad autem zapewnia bezpośredni układ kierowniczy, którego filar stanowi niezwykle mała kierownica. Nie prezentuje on może poziomu tego z Focusa ST, za to pozwala kierowcy całkiem sprawnie manewrować autem nawet w ciasnym slalomie.

Peugeot 308 SW GT: hamulce

Aby jazda z większymi prędkościami była bezpieczna, Peugeot 308 SW w wersji GT otrzymał wydajniejszy układ hamulcowy. Z przodu opiera się ona na potężnych, aż 330-milimetrowych tarczach wentylowanych, a z tyłu na litych, 290-milimetrowych ich odpowiednikach (w hatchbacku 268 mm). Układ działa sprawnie i skutecznie, wzbudzając zaufanie nawet przy bardzo wysokich, autostradowych prędkościach.

Peugeot 308 SW GT: cena i wyposażenie

Najczęściej marzenia o kierowcy o posiadaniu sportowo nacechowanego kombi rozbijają się o wysokie koszty zakupu tego typu auta. W przypadku 308 SW GT cena utrzymana została na bardzo atrakcyjnym poziomie. Jej cena rozpoczyna się kwotą 104 600 zł, ale aby posiadać auto wyposażone tak jak na zdjęciach trzeba dołożyć się kamerę cofania z pakietem Park Assist (3500 zł), 9-głośnikowy sprzęt audio marki Denon (2000 zł), szklany dach (2000 zł), którego jednak nie polecamy z uwagi na obniżoną sztywność nadwozia i lakier metalizowany (2000 zł). Łącznie 112 100 zł. To kwota nie wiele wyższa od tej za jaką można nabyć zwykłego VW Golfa kombi z silnikiem 1.4 TSI 150 KM w wersji Highline. Co więcej, znając politykę rabatową wśród francuskich producentów, przy odpowiednim podejściu, można zapewne liczyć dużo niższą cenę wersji GT.

Peugeot 308 SW GT: opinia

Peugeot 308 SW w wersji GT to dobra propozycja dla kogoś, kto oczekuje od rodzinnego kombi nie tylko wysokich walorów użytkowych, ale i osiągów. Wersja GT jest szybsza, bardziej stabilna i charakterna od pozostałych odmian w gamie, a przy tym nadal oferuje wystarczająco duży poziom komfortu. Co prawda brakuje jej pazura i nieco większej dawki szaleństwa, ale jej jakość wykonania, niskie zużycie paliwa i porządne wyposażenie sprawiają, że to bardzo dobre auto do codziennego użytku.

Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA