REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Peugeot 308 SW GT: sportowe zapędy kombi

Peugeot 308 SW GT 2015
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 308 SW GT oznaczony symbolem GT to usportowiona wersja francuskiego kombi. Ponad 200-konny silnik, potężne hamulce i obniżone zawieszenie to jedne z kluczowych usprawnień jakim poddano ten model. Jakie wrażenia towarzyszą jeździe nim?

Peugeot 308 SW GT: duże, szybki, kombi

Samochód kombi, o sportowym zacięciu, oferujący jednocześnie na tyle wysoki komfort, by móc jeździć nim na co dzień do pracy. Dokładnie w taki sposób opisują swoje wymagania wobec rodzinnego auta kierowcy, którzy stali się ojcami zanim ich motoryzacyjne marzenia zostały w pełni zrealizowane. I dokładnie do takich osób adresowany jest Peugeot 308 SW w najnowszej, usportowionej wersji GT. Mocny silnik, obniżone zawieszenie, potężne alufelgi i … 610-litrowy bagażnik!

REKLAMA

Z zewnątrz Peugeot 308 w wersji GT wygląda bardzo atrakcyjnie, choć tylko nieznacznie różni się od pozostałych odmian tego modelu. Wyróżnia go unikalny kolor lakieru Magnetic Blue, oryginalny wzór 18-calowych felg aluminiowych, tylny zderzak z wbudowanym dyfuzorem polakierowanym na czarny kolor, emblematy GT na klapie bagażnika i przednim grillu oraz coś jeszcze - komiczna imitacja podwójnego układu wydechowego, która jest niczym innym jak lakierowanym wytłoczeniem na zderzaku.

Powód dla którego producent ukrył autentyczny tłumik pod nadwoziem sportowego kombi i zdecydował się na takie niezrozumiałe rozwiązanie pozostaje dla nas nieznany, ale poza tym drobnym szczegółem wersja GT wpada w oko. Wydaje się być idealna dla osób, którzy nie darzą sympatią sportowego przepychu w postaci potężnych spoilerów i masywnych poszerzeń nadkoli, ceniących bardziej styl i elegancję w nieco bardziej dynamicznej formie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Peugeot 308 SW GT: wnętrze

Krótki rzut oka na wnętrze Peugeota 308 SW GT potwierdza kierunek jaki obrali projektanci wobec wersji GT. Sportowe elementy mają jedynie delikatnie nakreślić ostrzejszy charakter tej wersji, nie niszcząc jednak jego eleganckiego stylu. Niezwykle mała, świetnie leżąca w dłoniach kierownica została pokryta perforowaną skórą, przyozdobiona emblematem GT i przeszyta, podobnie jak fotele, deska rozdzielcza i mieszek lewarka skrzyni biegów, czerwoną nicią. Na pedałach pojawiły się aluminiowe nakładki, a cała kabina została nakryta czarną podsufitką. Na komputerze pomiędzy zegarami umieszczono wskaźnik mocy, momentu obrotowego i doładowania turbiny, który aktywuje się wraz z chwilą uruchomienia trybu Sport. W trybie tym zmienia się także podświetlenie zegarów z biało-czerwonego na czerwony, a kabinę wypełnia bardziej rasowy dźwięk silnika, sztucznie emitowany w głośnikach.

Materiały wykończeniowe są w zdecydowanej większości miękkie i przyjemne w dotyku, choć nawet te twarde, sprawiają wrażenie solidnych. Wysokie noty należą się także systemowi audio marki Denon, który przyjemnie podbija niskie i średnie tony oraz czytelnej nawigacji działającej płynnie i szybko.

Przednie fotele są bardzo wygodne i pewnie otulają ciało kierowcy, ale daleko im do miana „kubełkowych”. Kierujący powinien za to zadowolony z pozycji za kierownicą. Fotel umieszczony jest nisko, kierownica ma szeroki zakres regulacji a deska rozdzielcza jest w zasięgu jego ręki. Także tylna kanapa ucieszy swych pasażerów wysokim komfortem i dobrym wyprofilowaniem siedzisk. Wbrew pozorom, mimo zwiększonego o 110 mm rozstawu osi w porównaniu do hatchbacka, wysokim osobom może nieco brakować miejsca na wysokości kolan, jeśli z przodu usiądzie osoba o wzroście 185 cm. Bardzo dobre opinie zbiera bagażnik 308 SW. Jest elegancko wykończony, ma niski próg załadunku, szyny mocujące bagaż, a do tego oferuje kubaturę sięgającą aż 610 litrów.

Wśród głównych mankamentów wnętrza wymienić należy powierzenie sterowania radiem, klimatyzacji i nawigacją jednemu, dotykowemu panelowi. Nie dość, że obsługa 9,7-calowego ekranu wymaga oderwania wzroku od drogi, to na dodatek jest ona czasochłonna. Aby zmienić temperaturę w kabinie (zwłaszcza zaraz po uruchomieniu mocno nagrzanego lub wychłodzonego auta) trzeba poświęcić sporo czasu zanim ustawimy właściwą jej wartość. To co klasyczne pokrętło załatwia w 1 sekundę, tu zostaje wydłużone do kilku a nawet kilkunastu sekund. Co więcej, w trakcie korzystania z nawigacji jakakolwiek zmiana ustawień radia, odtwarzacza muzyki czy temperatury wymusza chwilowe wyłączenie mapy. Oprócz tego nie każdemu przypadną do gustu wysoko umieszczone zegary. Kierowcy preferujący kierownicę umieszczoną tuż pod brodą, muszą pogodzić się z częściowo zasłoniętym komputerem pokładowym i końcowymi zakresami obu zegarów.

Peugeot 308 SW GT: silnik e-1.6 THP 205 KM

Pora jednak przejść do meritum testu czyli układu napędowego i jezdnego 308 SW. Odmiana GT została wyposażona w benzynowy silnik 1.6 e-THP o mocy 205 KM (w ofercie dostępny jest też diesel). Wysoka moc jednostkowa została osiągnięta dzięki zastosowaniu m.in. turbosprężarki typu twin-scroll, bezpośredniego wtrysku paliwa oraz techniki zmiennego skoku zaworu ssącego połączonego z systemem zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych i wydechowych (układy VTi i VVT).

W rezultacie silnik już przy 1750 obr./min osiąga maksymalny moment obrotowy sięgający 285 Nm i utrzymuje go do 4500 obr./min., dzięki czemu zachwyca swą wysoką elastycznością i pozwala na płynne rozpędzanie auta w ruchu miejskim nawet na 5-tym przełożeniu. Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak dopiero po przekroczeniu 3500 obr./min kiedy to silnik łapie drugi oddech i z jeszcze większą łatwością napędza pojazd. Silnik charakteryzuje niezwykle płynne rozwijanie mocy właściwie w całym zakresie obrotów i bardzo dobre osiągi. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa zaledwie 7,5 sekundy a prędkość maksymalna sięga 235 km/h. W praktyce 308-mka chętnie przyspiesza do ok. 195 km/h, później jej wigor odczuwalnie opada.

Z motorem dobrze współpracuje manualna przekładnia biegów. Ma prawidłowo zestopniowane przełożenia i w przeciwieństwie do dwusprzęgłowych skrzyń automatycznych daje większą przyjemność z jazdy. Każde wbicie biegu pozwala odczuć siłę z jaką przeciążenie na nowo wciska ciało kierowcy w fotel oraz moc jakim dysponuje motor. Szkoda tylko, że drogi prowadzenia drążka skrzyni biegów są wyraźnie za długie jak na auto sportowe, a pierwszemu i szóstemu biegowi zdarza się nieco haczyć. Przy 140 km/h na najwyższym przełożeniu silnik ma 3250 obr./min, a w kabinie słychać jedynie lekki świst powietrza.

Peugeot 308 SW GT: zużycie paliwa

Mocną strona silnik 1.6 e-THP zastosowanego w 308 GT jest jego niskie zapotrzebowanie na paliwo. W mieście kształtuje się ono w przedziale 7,5 – do 12,0 l w zależności od stylu jazdy. Na trasie sięga ono ok. 7,0 l/100 km a na autostradzie ok. 7,6 l/100 km.  Jak na 200 konny motor benzynowy wyniki te są wręcz rewelacyjne.

Peugeot 308 SW GT: obniżone zawieszenie

W celu dostosowania podwozia auta do możliwości ponad 200-konnego silnika inżynierowie obniżyli przednie i tylne zawieszenie odpowiednio o 7 i 10 mm oraz dodatkowo je usztywnili. Mimo to auto nadal ma skłonność do lekkich przechyłów w ciasnych zakrętach, ale prowadzi się w sposób bardziej pewny i zdecydowany niż pozostałe wersje tego modelu. Plusem takiego zestrojenia sprężyn jest za to akceptowalny komfort jazdy nawet na nieco gorszych jakościowo nawierzchniach, a przez to większa uniwersalność auta w codziennym użytkowaniu.

Sporą frajdę z jazdy i poczucie pełnej kontroli nad autem zapewnia bezpośredni układ kierowniczy, którego filar stanowi niezwykle mała kierownica. Nie prezentuje on może poziomu tego z Focusa ST, za to pozwala kierowcy całkiem sprawnie manewrować autem nawet w ciasnym slalomie.

Peugeot 308 SW GT: hamulce

Aby jazda z większymi prędkościami była bezpieczna, Peugeot 308 SW w wersji GT otrzymał wydajniejszy układ hamulcowy. Z przodu opiera się ona na potężnych, aż 330-milimetrowych tarczach wentylowanych, a z tyłu na litych, 290-milimetrowych ich odpowiednikach (w hatchbacku 268 mm). Układ działa sprawnie i skutecznie, wzbudzając zaufanie nawet przy bardzo wysokich, autostradowych prędkościach.

Peugeot 308 SW GT: cena i wyposażenie

Najczęściej marzenia o kierowcy o posiadaniu sportowo nacechowanego kombi rozbijają się o wysokie koszty zakupu tego typu auta. W przypadku 308 SW GT cena utrzymana została na bardzo atrakcyjnym poziomie. Jej cena rozpoczyna się kwotą 104 600 zł, ale aby posiadać auto wyposażone tak jak na zdjęciach trzeba dołożyć się kamerę cofania z pakietem Park Assist (3500 zł), 9-głośnikowy sprzęt audio marki Denon (2000 zł), szklany dach (2000 zł), którego jednak nie polecamy z uwagi na obniżoną sztywność nadwozia i lakier metalizowany (2000 zł). Łącznie 112 100 zł. To kwota nie wiele wyższa od tej za jaką można nabyć zwykłego VW Golfa kombi z silnikiem 1.4 TSI 150 KM w wersji Highline. Co więcej, znając politykę rabatową wśród francuskich producentów, przy odpowiednim podejściu, można zapewne liczyć dużo niższą cenę wersji GT.

Peugeot 308 SW GT: opinia

Peugeot 308 SW w wersji GT to dobra propozycja dla kogoś, kto oczekuje od rodzinnego kombi nie tylko wysokich walorów użytkowych, ale i osiągów. Wersja GT jest szybsza, bardziej stabilna i charakterna od pozostałych odmian w gamie, a przy tym nadal oferuje wystarczająco duży poziom komfortu. Co prawda brakuje jej pazura i nieco większej dawki szaleństwa, ale jej jakość wykonania, niskie zużycie paliwa i porządne wyposażenie sprawiają, że to bardzo dobre auto do codziennego użytku.

Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA