REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Peugeot 308 SW GT: sportowe zapędy kombi

Peugeot 308 SW GT 2015
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 308 SW GT oznaczony symbolem GT to usportowiona wersja francuskiego kombi. Ponad 200-konny silnik, potężne hamulce i obniżone zawieszenie to jedne z kluczowych usprawnień jakim poddano ten model. Jakie wrażenia towarzyszą jeździe nim?

Peugeot 308 SW GT: duże, szybki, kombi

Samochód kombi, o sportowym zacięciu, oferujący jednocześnie na tyle wysoki komfort, by móc jeździć nim na co dzień do pracy. Dokładnie w taki sposób opisują swoje wymagania wobec rodzinnego auta kierowcy, którzy stali się ojcami zanim ich motoryzacyjne marzenia zostały w pełni zrealizowane. I dokładnie do takich osób adresowany jest Peugeot 308 SW w najnowszej, usportowionej wersji GT. Mocny silnik, obniżone zawieszenie, potężne alufelgi i … 610-litrowy bagażnik!

REKLAMA

Z zewnątrz Peugeot 308 w wersji GT wygląda bardzo atrakcyjnie, choć tylko nieznacznie różni się od pozostałych odmian tego modelu. Wyróżnia go unikalny kolor lakieru Magnetic Blue, oryginalny wzór 18-calowych felg aluminiowych, tylny zderzak z wbudowanym dyfuzorem polakierowanym na czarny kolor, emblematy GT na klapie bagażnika i przednim grillu oraz coś jeszcze - komiczna imitacja podwójnego układu wydechowego, która jest niczym innym jak lakierowanym wytłoczeniem na zderzaku.

Powód dla którego producent ukrył autentyczny tłumik pod nadwoziem sportowego kombi i zdecydował się na takie niezrozumiałe rozwiązanie pozostaje dla nas nieznany, ale poza tym drobnym szczegółem wersja GT wpada w oko. Wydaje się być idealna dla osób, którzy nie darzą sympatią sportowego przepychu w postaci potężnych spoilerów i masywnych poszerzeń nadkoli, ceniących bardziej styl i elegancję w nieco bardziej dynamicznej formie.

Peugeot 308 SW GT: wnętrze

Krótki rzut oka na wnętrze Peugeota 308 SW GT potwierdza kierunek jaki obrali projektanci wobec wersji GT. Sportowe elementy mają jedynie delikatnie nakreślić ostrzejszy charakter tej wersji, nie niszcząc jednak jego eleganckiego stylu. Niezwykle mała, świetnie leżąca w dłoniach kierownica została pokryta perforowaną skórą, przyozdobiona emblematem GT i przeszyta, podobnie jak fotele, deska rozdzielcza i mieszek lewarka skrzyni biegów, czerwoną nicią. Na pedałach pojawiły się aluminiowe nakładki, a cała kabina została nakryta czarną podsufitką. Na komputerze pomiędzy zegarami umieszczono wskaźnik mocy, momentu obrotowego i doładowania turbiny, który aktywuje się wraz z chwilą uruchomienia trybu Sport. W trybie tym zmienia się także podświetlenie zegarów z biało-czerwonego na czerwony, a kabinę wypełnia bardziej rasowy dźwięk silnika, sztucznie emitowany w głośnikach.

Materiały wykończeniowe są w zdecydowanej większości miękkie i przyjemne w dotyku, choć nawet te twarde, sprawiają wrażenie solidnych. Wysokie noty należą się także systemowi audio marki Denon, który przyjemnie podbija niskie i średnie tony oraz czytelnej nawigacji działającej płynnie i szybko.

Przednie fotele są bardzo wygodne i pewnie otulają ciało kierowcy, ale daleko im do miana „kubełkowych”. Kierujący powinien za to zadowolony z pozycji za kierownicą. Fotel umieszczony jest nisko, kierownica ma szeroki zakres regulacji a deska rozdzielcza jest w zasięgu jego ręki. Także tylna kanapa ucieszy swych pasażerów wysokim komfortem i dobrym wyprofilowaniem siedzisk. Wbrew pozorom, mimo zwiększonego o 110 mm rozstawu osi w porównaniu do hatchbacka, wysokim osobom może nieco brakować miejsca na wysokości kolan, jeśli z przodu usiądzie osoba o wzroście 185 cm. Bardzo dobre opinie zbiera bagażnik 308 SW. Jest elegancko wykończony, ma niski próg załadunku, szyny mocujące bagaż, a do tego oferuje kubaturę sięgającą aż 610 litrów.

Wśród głównych mankamentów wnętrza wymienić należy powierzenie sterowania radiem, klimatyzacji i nawigacją jednemu, dotykowemu panelowi. Nie dość, że obsługa 9,7-calowego ekranu wymaga oderwania wzroku od drogi, to na dodatek jest ona czasochłonna. Aby zmienić temperaturę w kabinie (zwłaszcza zaraz po uruchomieniu mocno nagrzanego lub wychłodzonego auta) trzeba poświęcić sporo czasu zanim ustawimy właściwą jej wartość. To co klasyczne pokrętło załatwia w 1 sekundę, tu zostaje wydłużone do kilku a nawet kilkunastu sekund. Co więcej, w trakcie korzystania z nawigacji jakakolwiek zmiana ustawień radia, odtwarzacza muzyki czy temperatury wymusza chwilowe wyłączenie mapy. Oprócz tego nie każdemu przypadną do gustu wysoko umieszczone zegary. Kierowcy preferujący kierownicę umieszczoną tuż pod brodą, muszą pogodzić się z częściowo zasłoniętym komputerem pokładowym i końcowymi zakresami obu zegarów.

Peugeot 308 SW GT: silnik e-1.6 THP 205 KM

Pora jednak przejść do meritum testu czyli układu napędowego i jezdnego 308 SW. Odmiana GT została wyposażona w benzynowy silnik 1.6 e-THP o mocy 205 KM (w ofercie dostępny jest też diesel). Wysoka moc jednostkowa została osiągnięta dzięki zastosowaniu m.in. turbosprężarki typu twin-scroll, bezpośredniego wtrysku paliwa oraz techniki zmiennego skoku zaworu ssącego połączonego z systemem zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych i wydechowych (układy VTi i VVT).

W rezultacie silnik już przy 1750 obr./min osiąga maksymalny moment obrotowy sięgający 285 Nm i utrzymuje go do 4500 obr./min., dzięki czemu zachwyca swą wysoką elastycznością i pozwala na płynne rozpędzanie auta w ruchu miejskim nawet na 5-tym przełożeniu. Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak dopiero po przekroczeniu 3500 obr./min kiedy to silnik łapie drugi oddech i z jeszcze większą łatwością napędza pojazd. Silnik charakteryzuje niezwykle płynne rozwijanie mocy właściwie w całym zakresie obrotów i bardzo dobre osiągi. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa zaledwie 7,5 sekundy a prędkość maksymalna sięga 235 km/h. W praktyce 308-mka chętnie przyspiesza do ok. 195 km/h, później jej wigor odczuwalnie opada.

Z motorem dobrze współpracuje manualna przekładnia biegów. Ma prawidłowo zestopniowane przełożenia i w przeciwieństwie do dwusprzęgłowych skrzyń automatycznych daje większą przyjemność z jazdy. Każde wbicie biegu pozwala odczuć siłę z jaką przeciążenie na nowo wciska ciało kierowcy w fotel oraz moc jakim dysponuje motor. Szkoda tylko, że drogi prowadzenia drążka skrzyni biegów są wyraźnie za długie jak na auto sportowe, a pierwszemu i szóstemu biegowi zdarza się nieco haczyć. Przy 140 km/h na najwyższym przełożeniu silnik ma 3250 obr./min, a w kabinie słychać jedynie lekki świst powietrza.

Peugeot 308 SW GT: zużycie paliwa

Mocną strona silnik 1.6 e-THP zastosowanego w 308 GT jest jego niskie zapotrzebowanie na paliwo. W mieście kształtuje się ono w przedziale 7,5 – do 12,0 l w zależności od stylu jazdy. Na trasie sięga ono ok. 7,0 l/100 km a na autostradzie ok. 7,6 l/100 km.  Jak na 200 konny motor benzynowy wyniki te są wręcz rewelacyjne.

Peugeot 308 SW GT: obniżone zawieszenie

W celu dostosowania podwozia auta do możliwości ponad 200-konnego silnika inżynierowie obniżyli przednie i tylne zawieszenie odpowiednio o 7 i 10 mm oraz dodatkowo je usztywnili. Mimo to auto nadal ma skłonność do lekkich przechyłów w ciasnych zakrętach, ale prowadzi się w sposób bardziej pewny i zdecydowany niż pozostałe wersje tego modelu. Plusem takiego zestrojenia sprężyn jest za to akceptowalny komfort jazdy nawet na nieco gorszych jakościowo nawierzchniach, a przez to większa uniwersalność auta w codziennym użytkowaniu.

Sporą frajdę z jazdy i poczucie pełnej kontroli nad autem zapewnia bezpośredni układ kierowniczy, którego filar stanowi niezwykle mała kierownica. Nie prezentuje on może poziomu tego z Focusa ST, za to pozwala kierowcy całkiem sprawnie manewrować autem nawet w ciasnym slalomie.

Peugeot 308 SW GT: hamulce

Aby jazda z większymi prędkościami była bezpieczna, Peugeot 308 SW w wersji GT otrzymał wydajniejszy układ hamulcowy. Z przodu opiera się ona na potężnych, aż 330-milimetrowych tarczach wentylowanych, a z tyłu na litych, 290-milimetrowych ich odpowiednikach (w hatchbacku 268 mm). Układ działa sprawnie i skutecznie, wzbudzając zaufanie nawet przy bardzo wysokich, autostradowych prędkościach.

Peugeot 308 SW GT: cena i wyposażenie

Najczęściej marzenia o kierowcy o posiadaniu sportowo nacechowanego kombi rozbijają się o wysokie koszty zakupu tego typu auta. W przypadku 308 SW GT cena utrzymana została na bardzo atrakcyjnym poziomie. Jej cena rozpoczyna się kwotą 104 600 zł, ale aby posiadać auto wyposażone tak jak na zdjęciach trzeba dołożyć się kamerę cofania z pakietem Park Assist (3500 zł), 9-głośnikowy sprzęt audio marki Denon (2000 zł), szklany dach (2000 zł), którego jednak nie polecamy z uwagi na obniżoną sztywność nadwozia i lakier metalizowany (2000 zł). Łącznie 112 100 zł. To kwota nie wiele wyższa od tej za jaką można nabyć zwykłego VW Golfa kombi z silnikiem 1.4 TSI 150 KM w wersji Highline. Co więcej, znając politykę rabatową wśród francuskich producentów, przy odpowiednim podejściu, można zapewne liczyć dużo niższą cenę wersji GT.

Peugeot 308 SW GT: opinia

Peugeot 308 SW w wersji GT to dobra propozycja dla kogoś, kto oczekuje od rodzinnego kombi nie tylko wysokich walorów użytkowych, ale i osiągów. Wersja GT jest szybsza, bardziej stabilna i charakterna od pozostałych odmian w gamie, a przy tym nadal oferuje wystarczająco duży poziom komfortu. Co prawda brakuje jej pazura i nieco większej dawki szaleństwa, ale jej jakość wykonania, niskie zużycie paliwa i porządne wyposażenie sprawiają, że to bardzo dobre auto do codziennego użytku.

Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA