REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Soul II 1.6 GDI 132 KM: zdecydowana poprawa

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

KIA Soul II generacji, choć pozornie podobna do poprzednika, jest zupełnie nowym autem. Zmiany objęły właściwie każdy element auta od nadwozia, poprzez wnętrze i układ napędowy aż po zawieszenie. Jak sprawuje się KIA Soul z silnikiem 1.6 GDI 132 KM? Oto nasze wrażenia z jazd testowych.

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM

Pierwsza generacja Kii Soul nie odniosła sukcesu w Europie. Auto sprzedawało się wyraźnie poniżej oczekiwań koncernu. W 2013 roku nowych nabywców znalazło zaledwie 3195 aut. Soul I zachwycił za to Amerykanów, którzy chętnie zamieniali dolary ze swoich kont bankowych na koreańskiego SUV-a. Po jeździe nowym Soulem jestem jednak przekonany, że będzie się on cieszyć znacznie większym zainteresowaniem ze strony europejskich klientów niż poprzednik. Dlaczego? Bowiem poprawiono przede wszystkim jakość wykończenia pojazdu, której Amerykanie nie poświęcają uwagi, a która tak ważna jest dla Europejczyków.

REKLAMA

Z zewnątrz nowa Kia Soul przeszła wyraźną metamorfozę. Żaden element nadwozia nie jest wspólny z poprzednim modelem auta. Samochód jest o 2 cm dłuższy, o 1,5 cm szerszy i 1,7 cm niższy od poprzedniego modelu a przy tym dysponuje o 2 cm większym rozstawem osi. W jego sylwetce uwagę przykuwa przede wszystkim przedni zderzak z masywnym, lakierowanym na czarno wlotem powietrza oraz okrągłymi obudowami halogenów. Nowocześnie prezentują się także przednie reflektory z wbudowanymi światłami LED do jazdy dziennej oraz wyraźnie powiększone tylne światła z charakterystyczną "aureolą".

Intrygująco prezentuje się także profil boczny Soula. Wyraźnie uwypuklone nadkola oraz klinowaty kształt bocznych szyb nadają autu muskularności. Dopełnieniem całości stanowią dwubarwny lakier nadwozia oraz potężne, 18-calowe koła o ciekawym wzorze felg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM: wnętrze

Świadectwem ugruntowującym fakt, że prezentowany Soul to zupełnie nowe auto, a nie jedynie zmodernizowany model, jest jego wnętrze. Za sprawą zupełnie nowej deski rozdzielczej, nareszcie wygląda ono ciekawie, niesztampowo, a do tego garściami czerpie z cenionych rozwiązań swoich braci z koncernu. Zegary wzorem tych z Optimy są czytelne i przejrzyste, a umieszczony między nimi kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego, po każdej przejażdżce wyświetla dane o zużytym w trakcie niej paliwie. Trójramienna, dobrze leżąca w dłoniach kierownica obszyta jest przyjemną w dotyku skórą, ma podgrzewany wieniec (!) i obładowana jest niestety sporą liczbą przycisków służących sterowaniu pracą tempomatu, radia a nawet wspomagania kierownicy (tryb Comfort, Normal, Sport).

Efektownie zaprojektowane, posrebrzane przednie głośniki niskotonowe ze smakiem wkomponowano w nawiewy powietrza, a obudowę lewarka skrzyni biegów oraz przycisk uruchamiający silnik pokryto korelującym z resztą detali wnętrza srebrnym lakierem. Bardzo dobrą atmosferę we wnętrzu tworzą także znacznie lepsze niż w poprzednim Soulu tworzywa. Górna cześć deski rozdzielczej wykonana jest z miękkiego plastiku, a obudowa zegarów pokryta została skóropodobnym materiałem.

Błyszczące plastiki choć rozświetlają kabinę to łatwo pokrywają się kurzem i śladami palców, lecz na całe szczęście ich powierzchnię ograniczono do minimum. To co może przeszkadzać w kabinie nowej Kii to dźwięk emitowany przez luźno poruszający się w trakcie jazdy pierścień lewarka skrzyni biegów oraz nieco za mały ekran radia. W trakcie cofania obraz z tylnej kamery jest zbyt mało czytelny. Cieszy za to bardzo łatwa i wygodna obsługa radia za pomocą dwóch pokręteł oraz funkcja wywoływania godziny na całym ekranie radia (przydatna zwłaszcza osobom o słabszym wzroku).

Problemów nie nastręcza za to pokaźnych rozmiarów kabina koreańskiego crossovera. W obu rzędach siedzeń bez problemu zmieszczą się osoby o wzroście nawet 190 cm! Niezłe są także fotele, które nawet na dłuższych trasach okazują się całkiem wygodne. Bagażnik Kii Soul jest spory jak na gabaryty auta (354 l), ale w pełnym wykorzystaniu jego sporej kubatury może przeszkodzić jego dwuczęściowa budowa (górny 238 litrów, dolny 116 l). Wyjątkowo irytująca jest tylna półka, która nie podnosi się razem z klapą bagażnika i zmusza do każdorazowego jej podnoszenia przy pakowaniu do kufra większych przedmiotów.

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM: układ napędowy

Ciekawostkę w nowej Kii Soul stanowi jej benzynowy silnik 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zwykło się uważać, że każdy nowy model auta ma coraz mocniejsze jednostki napędowe pod maską. W przypadku Kii Soul tak jednak nie jest. Motor o pojemności 1,6 l został poddany modyfikacjom, w wyniku których jego moc spadła ze 140 do 132 KM. Różnicy jednak właściwie nie czuć, bowiem silnik ten nigdy nie sprawiał wrażenia specjalnie dynamicznego i tak też pozostało. Wysoki zakres prędkości obrotowych zarówno maksymalnej mocy, jak i przede wszystkim momentu obrotowego sprawia, że aby sprawnie rozpędzać auto, silnik trzeba wkręcać powyżej 4000 obrotów na minutę. Przekłada się to nie tylko na podwyższony hałas w kabinie, ale i na zwiększone spalanie.

W tym ostatnim nie pomaga także duży opór aerodynamiczny jaki auto stawia przy autostradowych prędkościach oraz krótko zestopniowa skrzynia biegów. Przy 140 km/h na 6-tym przełożeniu silnik ma aż 3900 obr.min (przeciętnie jest to ok. 3000 obr./min) co przekłada się na spalanie na poziomie 8,8l na 100km. W mieście nie udało się zejść z wynikami poniżej 9,1 l/100 km, a średnie spalanie ukształtowało się na poziomie 8,1 /100 km.

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM: zawieszenie

Zawieszenie Kii Soul ma prosta budowę i zostało skonfigurowane pod katem pewnego prowadzenia. Dość sztywne nastawy w połączeniu z relatywnie krótkim rozstawem osi powodują, że nadwozie auta podskakuje na szybko następujących po sobie poprzecznych nierównościach. Komfort jazdy osłabiają też potężne, 18-calowe koła z nisko profilowymi oponami.

Auto całkiem nieźle za to zachowuje się na szybko pokonywanych zakrętach. Byłoby by jeszcze lepiej gdyby układ kierowniczy pracował nieco bardziej bezpośrednio, a siła wspomagania w trybie Sport nie była tak duża.

Kia jako marka przykłada dużą wagę do bezpieczeństwa podróżnych o czym świadczą m.in. bardzo wydajne układy hamulcowe jakie stosuje w swoich autach. Soul nie jest pod tym względem wyjątkiem. W standardzie posiada on z przodu 280-milimetrowe, a z tyłu 262-milimetrowe tarcze hamulcowe, ale decydując się na większe, 18-calowe felgi klient otrzymuje od razu przednie tarcze powiększone aż do 300 mm. Tak skonfigurowane auto bardzo szybko wytraca swoją prędkość pozostawiając kierowcy spory margines błędu. Pedał hamulca mógłby mieć jednak nieco krótszy skok.

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM: cena i wyposażenie

Samochody marki Kia z lat 90-tych przyzwyczaiły klientów do bardzo niskich ich cen. Dziś, gdy jakość wykończenia i rozwiązania w nich stosowane wyraźnie się poprawiły, wzrosły też i ceny koreańskich pojazdów. Nadal jednak prezentują bardzo dobry stosunek ceny do jakości. Kia Soul II 1.6 GDI w podstawowej wersji M kosztuje 59 900 zł i w standardzie ma manualną klimatyzację, komplet 6 poduszek powietrznych, regulowaną siłę wspomagania kierownicy KiaFlexSteer, elektryczne sterowane szyby przód tył.

Nie ma jednak LED-owych świateł do jazdy dziennej czy elektrycznie podgrzewanych lusterek (nawet w opcji), a klient nie może do niej zamówić także automatycznej, jednostrefowej klimatyzacji dlatego najciekawsza oferta wyposażeniowa (cena/jakość) to wersja L za 64 900 zł. Dla najbardziej wymagających zarezerwowane jest prezentowana w teście wersja XL. Decydując się na zakup Soula warto zwrócić uwagę na opcjonalny system multimedialny za 6000 zł. W jego skład wchodzą nawigacja GPS, duży, 8-calowy ekran oraz sprzęt audio marki Infinity wyposażony w zewnętrzny amplituner i 8-głośników.

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM: opinia

Kia Soul II przeszła sporą metamorfozę. Poprawiono przede wszystkim wygląd pojazdu i dopracowano wnętrze zarówno pod względem jakości wykończenia jak i funkcjonalności. Soul oferuje również jeszcze bardziej przestronną kabinę oraz kilka nowych rozwiązań jak chociażby układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania czy nowy system multimedialny. Pogorszyły się za to minimalnie osiągi silnika 1.6 GDI, dlatego osobom, którym na nich zależy polecamy wersję z dieslem pod maską. Soul nieźle prowadzi się w zakrętach i ma bardzo dobre hamulce, ale ceną za to jest niższy komfort amortyzacji na gorszych jakościowo drogach. Czy Soul jest autem godnym polecenia? Z pewnością, ale naszym zdaniem raczej z silnikiem Diesla.

Zobacz też: Dane techniczne: KIA Soul 1.6 GDI 132 KM MT6

KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
KIA Soul II 1.6 GDI 132 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA