REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na rezerwie. Skutki prostego błędu kierowcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
paliwo
paliwo
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce nie brakuje kierowców, którzy lubują się w jeździe na rezerwie. Tylko czy takie zachowanie jest odpowiedzialne? Zobaczmy jakie skutki niesie dla nowoczesnych silników jeżdżenie w sytuacji, w której poziom paliwa w baku jest niezwykle niski.

Jazda na rezerwie jest groźna dla silnika z kilku powodów. Po pierwsze ma duży wpływ na elementy układu zasilania paliwem. Mała ilość benzyny sprawia, że podczas rozruchu pompka pobierająca napęd z baku (także przy instalacji LPG) może pracować w dużej mierze "na sucho". To dość szybko doprowadzi do jej zatarcia i unieruchamiającej auto usterki. Identyczna sytuacja może mieć miejsce w dalszych odcinkach układu paliwowego. Gdy paliwo z dużą ilością powietrza będzie doprowadzane do wtryskiwaczy bezpośrednich, może to oznaczać nie tylko nieprawidłową pracę samego silnika. Groźne w skutkach będzie też przegrzanie wtryskiwaczy - w końcu te są chłodzone głównie przepływającą przez nie benzyną.

REKLAMA

Jazda na rezerwie. Skutki

Podczas jazdy na rezerwie kolejnym zagrożeniem są zanieczyszczenia osadzające się na dobie baku. Gdy w zbiorniku jest co najmniej 1/4 maksymalnej ilości paliwa, prawdopodobieństwo ich zaciągnięcia do układu zasilania motoru jest zdecydowanie mniejsze. A o jakich zanieczyszczeniach mowa? Głównie o osadach czy pyłach dostarczanych razem z benzyną lub olejem napędowym, a także drobinkach rdzy wynikających nawet z punktowej korozji zbiornika. Przy małej ilości benzyny w baku groźne są jednak nie tylko brudy - które mogą zatkać układy wtryskowy - ale także woda! Skąd woda w zbiorniku? Nie, nie musi wcale oznaczać, że kierowca został oszukany podczas wizyty na stacji. To raczej wynik naturalnego procesu chemicznego.

Zobacz również: Bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach benzynowych

Zbiornik paliwa - czy to latem, czy to zimą - poddawany jest wahaniom temperatury. Tym towarzyszy wtrącanie się na ściankach wody. Jakie skutki niesie ze sobą wilgoć w baku? Na dobry początek decyduje o korozji samego zbiornika, ewentualnie elementów układu paliwowego. Poza tym jest cięższa od paliwa. W ten sposób osiada na samym dnie zbiornika. A to oznacza, że jadąc na głębokiej rezerwie tak naprawdę jednostka napędowa może być zasilana mocno rozrzedzoną benzyną czy olejem napędowym, a zimą mogą występować tzw. korki lodowe w zbiorniku powstałe w wyniku marznięcia wody. Obydwa zjawiska są groźne dla elementów układu paliwowego.

Jazda na rezerwie - podsumowanie:

Jazda na rezerwie może nieść ze sobą poważne skutki i drogie w naprawie awarie. Oczywiście ich wystąpienie nie będzie natychmiastowe, a objawi się raczej skróceniem trwałości takich elementów jak układ wtryskowy czy pompa paliwa. Mimo wszystko to prowadzi tak naprawdę do jednego wniosku. Kierowcy powinni starać się nie jeździć na głębokiej rezerwie. Niech pomarańczowa kontrolka będzie raczej sygnałem mówiącym o potrzebie tankowania, ewentualnie sposobem na ratunek w sytuacji kryzysowej - np. podczas jazdy nocą poza terenem zabudowanym. Lepiej nie wykorzystywać kontrolki rezerwy w charakterze informacji mówiącej o tym, że kierowca z powodzeniem może jeszcze pokonać 50 czy 60 kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA