REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wałek wyrównoważający - co to takiego?

Subskrybuj nas na Youtube
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 JTS Alfa Romeo
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 JTS Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Silnik to nie tylko moc i spalanie. Jednostka napędowa to przede wszystkim zestaw elementów, do których zaliczyć można np. wałek wyrównoważający. Dziś opowiem o tym skąd się wziął i jaką właściwie pełni rolę w motorze.

Wałek wyrównoważający zwany też balanserem wcale nie jest nowym wynalazkiem na rynku motoryzacyjnym. Jego konstrukcję wynalazł Brytyjczyk - Frederick W. Lanchester w okolicy roku 1904 podczas prac nad 28-konnym, 6-cylindrowym silnikiem razem z Sir Henrym Royce`m - założycielem marki Rolls-Royce. Początkowo wałki nie były stosowane na skalę masową. To zmieniło się dopiero w latach osiemdziesiątych. Konkretnie technologię odczarowało Mitsubishi. Rozwiązanie nazwane Silent Shaft w roku 1975 stało się częścią silnika Astron 80. I gdy Japończycy zaczęli je wdrażać do kolejnych konstrukcji - m.in. dedykowanych w latach 80. Coltowi, technologię postanowiły licencjonować takie marki jak Fiat, Lancia, Saab czy nawet Porsche.

REKLAMA

Jak redukować drgania? To zadanie wałków wyrównoważających!

REKLAMA

Na czym polega fenomen wałków wyrównoważających? Lanchester podczas prac nad silnikiem razem z Royce`m odkrył, że w czasie pracy jednostka wytwarza dużą ilość drgań. A te nie tylko przenosząc się do kabiny pasażerskiej poprzez nadwozie ograniczają komfort podróżowania osobom jadącym autem, ale przede wszystkim są groźne dla samej jednostki napędowej. Zadaniem wałka jest zatem kompensowanie drgań i nierówności pracy silnika, a wszystko za sprawą odpowiednio wyważonej krzywki lub krzywek zamontowanych w motorze. Te są napędzane z wału korbowego i obracają się w kierunku przeciwnym oraz z prędkością dwukrotnie wyższą od samego wału.

Czemu we współczesnych silnikach wałki wyrównoważające są szczególnie często spotykane? Przyjmuje się, że im mniejszą liczbę cylindrów ma jednostka napędowa, tym więcej drgań generuje w czasie jazdy. A to okoliczność nabierająca szczególnego znaczenia w czasie redukcji emisji szkodliwych związków - czyli momentu, w którym producenci stawiają głównie na mocno wysilone motory 4- i 3-cylindrowe. Dla których wałki mają większe znaczenie? Zdecydowanie dla tych drugich. Charakter ich konstrukcji - a konkretnie fakt posiadania nieparzystej liczny cylindrów - sprawia, że nie są tak wyważone jak motory dysponujące parzystą liczbą tłoków. W efekcie generują więcej drgań podczas pracy na wolnych obrotach czy w czasie dynamicznego przyspieszania.

Wałek wyrównoważający - awarie i problemy

W teorii wałek wyrównoważający powinien być rozwiązaniem trwałym. To stosunkowo prosty mechanizm, którego praca została oparta na kołach zębatych. W praktyce nie zawsze taki jest. Co się w nim psuje? W wałkach przede wszystkim zużywają się zęby - w ten sposób powstaje luz, który odbija się np. na sposobie pracy rozrządu. W 6-cylindrowych motorach M 272 Mercedesa znane są przypadki, w których zużycie balansera doprowadziło do przedwczesnego wyciągnięcia łańcucha rozrządu. Wcześniej jednak nieprawidłowe ustawienie rozrządu zmieniło skład mieszanki w cylindrach i spowodowało uszkodzenie katalizatora.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA