Jak rozpoznać awarię automatycznej skrzyni biegów?

REKLAMA
REKLAMA

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Automatyczne skrzynie biegów są coraz popularniejsze - chętnie wybierają je kierowcy jeżdżący głównie po mieście, ale także ci, którzy robią duże przebiegi na trasach szybkiego ruchu. Niewątpliwie posiadanie „automatu” w aucie podnosi komfort codziennej eksploatacji, jednak może też narazić nas na duże koszty.
REKLAMA
Agresywna jazda czy niezmienianie oleju w przekładni, szybko może doprowadzić do awarii automatycznej skrzyni biegów. Kupując używany samochód z „automatem”, powinniśmy być wyjątkowo czujni. Naprawa tego mechanizmu jest droga, nie wspominając o jego wymianie Wystarczy jazda próbna, aby rozpoznać pierwsze objawy zużycia skrzyni i wyobrazić sobie czarne perspektywy ogromnych wydatków, które poprzedni właściciel przerzuci na nas w związku z naprawą przekładni. Jak rozpoznać awarię automatycznej skrzyni biegów?
Wycieki oleju w automacie
Uczulamy, by co 60-70 tys. km zmieniać olej w przekładniach automatycznych i sprawdzać jego ilość w misce olejowej. Niski stan oleju może doprowadzić do uszkodzeń drogich elementów skrzyni, takich jak np. pompa olejowa, tarczki lub podkładka uszczelniająca. Przyczyną wycieków mogą być uszkodzone uszczelniacze. Lepiej zawczasu zająć się usterką niż później płacić tysiące złotych za poważne naprawy.
Konwerter automatycznej skrzyni biegów
Pełni rolę sprzęgła hydrokinetycznego, przekazującego moment obrotowy z jednostki obrotowej. Najczęstszą przyczyną awarii tego elementu jest uszkodzenie łożyska (można rozpoznać je po dźwiękach tarcia metal o metal z okolic skrzyni) albo rozklejenie się tarczy mechanicznego sprzęgła (lock-up). Objawy zużycia to m.in. szarpanie przy zmianie biegów, metaliczne odgłosy, falowanie obrotów. Skomplikowana budowa podnosi cenę eksploatacji. Przykładowa cena nowego konwertera skrzyni Aisin AW 55-50, znanej z Volvo V70 II generacji albo Opla Vectry C, to koszt ok. 4500 zł. Za zregenerowaną część zapłacimy już tylko w okolicach 900 zł.
Problem z wrzuceniem wstecznego biegu
Przyczyną jest prawdopodobnie pęknięciu taśmy odpowiedzialnej za bieg wsteczny. W takim przypadku naprawa polega na wymianie paska na nowy. Fachowcy za taką usługę nie biorą więcej niż 1200 zł.
Szarpanie przy zmianie biegów
Przyczyn może być wiele. Od złego oleju w skrzyni biegów, po źle dobraną instalację LPG. Warto jak najszybciej udać się do warsztatu wyspecjalizowanego w naprawach automatycznych przekładni.
Woń spalenizny
Przed zakupem auta, warto dokonać jazdy próbnej. Wszelkie niepożądane zapachy, w tym zapach spalenizny, mogą świadczyć o zbyt niskim poziomie oleju w automatycznej skrzyni biegów. Jeżeli już będziemy sprawdzać poziom oleju, róbmy po jego rozgrzaniu i po ustawieniu auta na równym podłożu.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA