REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Łożysko oporowe sprzęgła - jak działa i do czego służy?
Łożysko oporowe sprzęgła - jak działa i do czego służy?

REKLAMA

REKLAMA

Wciskasz pedał sprzęgła i pojawia się dziwny dźwięk? To może oznaczać, że w twoim aucie awarii uległo łożysko oporowe sprzęgła. Sprawdź na ile to poważna usterka.

Na rynku motoryzacyjnym stosuje się dwie nazwy tego elementu. Nazywa się go łożyskiem oporowym sprzęgła, ewentualnie łożyskiem wyciskowym sprzęgła. Jego rola jest niezwykle ważna. To ono znajduje się centralnie na osi sprzęgła oraz naciska na sprężynę talerzową i sprawia, że istnieje możliwość odłączenie przekazywania napędu z silnika do skrzyni biegów. Starowanie pracą łożyska odbywa się na kilka sposobów. Najprostsza metoda jest oparta o linkę i łapę sprzęgła. W bardziej skomplikowanej pojawia się system hydrauliczny współpracujący z wysprzęglikiem. Najnowsze układy zawierają wysprzęglik centralny zintegrowany z łożyskiem oporowym.

REKLAMA

REKLAMA

Łożysko oporowe sprzęgła podlega dużym obciążeniom!

Łożysko pracuje za każdym razem, gdy kierowca wciska pedał sprzęgła. Podlega zatem dużym przeciążeniom i... naturalnemu zużyciu. Z czasem stopień wyeksploatowania staje się wysoki, a element zaczyna dawać sygnały mówiące o konieczności jego wymiany. Jakie są symptomy awarii łożyska oporowego sprzęgła? Na listę wpisać można przede wszystkim dziwne dźwięki dochodzące z okolicy skrzynie biegów bezpośrednio po zmianie przełożenia. Czasami będzie to krótki pisk, czasami szum, a czasami przytłumione terkotanie. Zdarza się, że objawem awarii łożyska jest też utrudniona zmiana przełożeń lub skokowa praca pedału sprzęgła.

Czas życia łożyska oporowego jest ograniczony. To część, która prędzej czy później zatrze się. Czy to jednak oznacza, że należy z miejsca jechać do mechanika na wymianę? Zużyte łożysko może być eksploatowane dalej przede wszystkim w jednym przypadku. Mowa o scenariuszu, w którym elementy sprzęgła nadal wykazują wysoką sprawność - choć teoretycznie czas życia sprzęgła i łożyska powinien być podobny. Fakt ten ma potężne znaczenie, bo żeby całkowicie pozbyć się problemu, nie wystarczy sama wymiana łożyska oporowego. Kierowca powinien zlecić również montaż nowych elementów sprzęgła, a w tym tarczy czy docisku. A skoro te nie są jeszcze zużyte, procedura nie ma żadnego sensu.

Łożysko oporowe sprzęgła - niska cena, problematyczna wymiana

Z drugiej strony jeżeli sprzęgło zużyje się wcześniej niż łożysko, obydwie wymiany warto połączyć. I powód ku temu jest bardzo prozaiczny. W stosunku do sprzęgieł koszt nowego łożyska oporowego jest naprawdę mało wygórowany. Dla przykładu część stosowana w Volkswagenie Golfie IV z silnikiem 1.6 8v kosztuje już 17 złotych. Nawet w przypadku nowocześniejszych konstrukcji ceny na ogół nie przekraczają 200 - 300 złotych, a dodatkowo dotyczą głównie przypadków, w których łożysko jest zintegrowane z wysprzęglikiem. Wymiana sprawnego łożyska wraz z niesprawnymi elementami sprzęgła jest o tyle uzasadniona, że pozwoli kierowcy zaoszczędzić w przyszłości. Za jakiś czas łożysko i tak zaczęłoby dawać objawy awarii. A wtedy konieczne byłoby ponowne rozebranie skrzyni.

REKLAMA

Ile kosztuje wymiana łożyska oporowego sprzęgła? Koszt jest praktycznie identyczny jak w przypadku np. wymiany sprzęgła. Jako że konieczny jest demontaż skrzyni biegów, praca warsztatu na ogół jest wyceniana na około 500 złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA