REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Łożysko oporowe sprzęgła - jak działa i do czego służy?
Łożysko oporowe sprzęgła - jak działa i do czego służy?

REKLAMA

REKLAMA

Wciskasz pedał sprzęgła i pojawia się dziwny dźwięk? To może oznaczać, że w twoim aucie awarii uległo łożysko oporowe sprzęgła. Sprawdź na ile to poważna usterka.

Na rynku motoryzacyjnym stosuje się dwie nazwy tego elementu. Nazywa się go łożyskiem oporowym sprzęgła, ewentualnie łożyskiem wyciskowym sprzęgła. Jego rola jest niezwykle ważna. To ono znajduje się centralnie na osi sprzęgła oraz naciska na sprężynę talerzową i sprawia, że istnieje możliwość odłączenie przekazywania napędu z silnika do skrzyni biegów. Starowanie pracą łożyska odbywa się na kilka sposobów. Najprostsza metoda jest oparta o linkę i łapę sprzęgła. W bardziej skomplikowanej pojawia się system hydrauliczny współpracujący z wysprzęglikiem. Najnowsze układy zawierają wysprzęglik centralny zintegrowany z łożyskiem oporowym.

REKLAMA

REKLAMA

Łożysko oporowe sprzęgła podlega dużym obciążeniom!

Łożysko pracuje za każdym razem, gdy kierowca wciska pedał sprzęgła. Podlega zatem dużym przeciążeniom i... naturalnemu zużyciu. Z czasem stopień wyeksploatowania staje się wysoki, a element zaczyna dawać sygnały mówiące o konieczności jego wymiany. Jakie są symptomy awarii łożyska oporowego sprzęgła? Na listę wpisać można przede wszystkim dziwne dźwięki dochodzące z okolicy skrzynie biegów bezpośrednio po zmianie przełożenia. Czasami będzie to krótki pisk, czasami szum, a czasami przytłumione terkotanie. Zdarza się, że objawem awarii łożyska jest też utrudniona zmiana przełożeń lub skokowa praca pedału sprzęgła.

Czas życia łożyska oporowego jest ograniczony. To część, która prędzej czy później zatrze się. Czy to jednak oznacza, że należy z miejsca jechać do mechanika na wymianę? Zużyte łożysko może być eksploatowane dalej przede wszystkim w jednym przypadku. Mowa o scenariuszu, w którym elementy sprzęgła nadal wykazują wysoką sprawność - choć teoretycznie czas życia sprzęgła i łożyska powinien być podobny. Fakt ten ma potężne znaczenie, bo żeby całkowicie pozbyć się problemu, nie wystarczy sama wymiana łożyska oporowego. Kierowca powinien zlecić również montaż nowych elementów sprzęgła, a w tym tarczy czy docisku. A skoro te nie są jeszcze zużyte, procedura nie ma żadnego sensu.

Łożysko oporowe sprzęgła - niska cena, problematyczna wymiana

Z drugiej strony jeżeli sprzęgło zużyje się wcześniej niż łożysko, obydwie wymiany warto połączyć. I powód ku temu jest bardzo prozaiczny. W stosunku do sprzęgieł koszt nowego łożyska oporowego jest naprawdę mało wygórowany. Dla przykładu część stosowana w Volkswagenie Golfie IV z silnikiem 1.6 8v kosztuje już 17 złotych. Nawet w przypadku nowocześniejszych konstrukcji ceny na ogół nie przekraczają 200 - 300 złotych, a dodatkowo dotyczą głównie przypadków, w których łożysko jest zintegrowane z wysprzęglikiem. Wymiana sprawnego łożyska wraz z niesprawnymi elementami sprzęgła jest o tyle uzasadniona, że pozwoli kierowcy zaoszczędzić w przyszłości. Za jakiś czas łożysko i tak zaczęłoby dawać objawy awarii. A wtedy konieczne byłoby ponowne rozebranie skrzyni.

REKLAMA

Ile kosztuje wymiana łożyska oporowego sprzęgła? Koszt jest praktycznie identyczny jak w przypadku np. wymiany sprzęgła. Jako że konieczny jest demontaż skrzyni biegów, praca warsztatu na ogół jest wyceniana na około 500 złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA