REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć napraw skrzyń biegów?

Robert Kuśpiel
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów
Volkswagen Up!

REKLAMA

REKLAMA

Awarie skrzyń biegów najczęściej kończą się bardzo kosztowną naprawą. W poradniku tym pokażemy jak ograniczyć ryzyko powstania awarii skrzyni biegów.

Nierozłącznym elementem manualnej skrzyni biegów jest sprzęgło. Jego eksploatacja i poprawna obsługa jest bardzo ważna. Podczas przełączania biegów, sprzęgło powinno być wciśnięte do końca. Szybkie zmiany biegów na półsprzęgle (pedał wciśnięty do połowy) powodują zużywanie się synchronizatorów co po pewnym czasie objawi się problemami z przełączaniem biegów.

REKLAMA

Zobacz też: Jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla?

REKLAMA

Kierowcy samochodów z automatyczną skrzynią biegów najczęściej pamiętają o regularnej wymianie oleju (jeśli jest wymagana). W przypadku samochodów ze skrzynią manualną często o tym zapominamy. Większość kierowców uważa, że olej w skrzyni nie podlega wymianie. Jednak należy go wymieniać co ok. 40 – 60tyś km. Do przeprowadzenia tych wymian zalecamy kupno oryginalnego oleju w autoryzowanym serwisie. Mamy pewność, że będzie odpowiedni do naszego auta.

W przypadku skrzyń automatycznych zaleca się wymianę oleju lub uzupełnienie jego stanu do odpowiedniego poziomu. Zalecamy stosować się do zaleceń okresowych przeglądów. Awaria automatycznej skrzyni biegów jest bardziej kosztowna niż w przypadku manualnej przekładni. Samochodów ze skrzynią automatyczną nie można holować, pomimo ustawienia dźwigni w pozycję N.

Zobacz też: Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skrzynia biegów nie uszkadza się z dnia na dzień. Jej awaria jest konsekwencją błędów jakie popełniamy przez dłuższy czas eksploatacji. Najczęstszą przyczyną takiego stanu są wycieki oleju. Pamiętajmy, że za niski poziom oleju doprowadza do uszkodzenia skrzyni biegów. Wycieki najczęściej powstają z powodu zużycia uszczelniaczy gumowych lub z uszkodzeń mechanicznych.

Przegląd skrzyni biegów jak i wymianę oleju możemy wykonać we własnym zakresie. Pozwoli nam to na zaoszczędzenie około 300 – 500zł w zależności od warsztatu, w którym będzie wykonywana usługa.

Zobacz też: Jak wymienić świece żarowe w silniku TDI?

Jak wydłużyć bezawaryjny czas pracy skrzyni biegów w naszym samochodzie:

- przy przełączaniu biegów zawsze wciskamy sprzęgło do końca

- pilnujemy regularnych kontroli skrzyni biegów, nie zapominając o wymianie oleju

- zawsze wybieramy odpowiedni bieg do prędkości jazdy, zbyt niska prędkość i wysoki bieg znacząco obciążają skrzynie i koło dwumasowe

- pierwszy bieg oraz wsteczny włączamy tylko i wyłącznie przy zatrzymanych kołach

Zobacz też: Jak postępować podczas upałów w przypadku awarii układu chłodzenia silnika?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA