Jak uniknąć napraw skrzyń biegów?
REKLAMA
REKLAMA
Nierozłącznym elementem manualnej skrzyni biegów jest sprzęgło. Jego eksploatacja i poprawna obsługa jest bardzo ważna. Podczas przełączania biegów, sprzęgło powinno być wciśnięte do końca. Szybkie zmiany biegów na półsprzęgle (pedał wciśnięty do połowy) powodują zużywanie się synchronizatorów co po pewnym czasie objawi się problemami z przełączaniem biegów.
REKLAMA
Zobacz też: Jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla?
REKLAMA
Kierowcy samochodów z automatyczną skrzynią biegów najczęściej pamiętają o regularnej wymianie oleju (jeśli jest wymagana). W przypadku samochodów ze skrzynią manualną często o tym zapominamy. Większość kierowców uważa, że olej w skrzyni nie podlega wymianie. Jednak należy go wymieniać co ok. 40 – 60tyś km. Do przeprowadzenia tych wymian zalecamy kupno oryginalnego oleju w autoryzowanym serwisie. Mamy pewność, że będzie odpowiedni do naszego auta.
W przypadku skrzyń automatycznych zaleca się wymianę oleju lub uzupełnienie jego stanu do odpowiedniego poziomu. Zalecamy stosować się do zaleceń okresowych przeglądów. Awaria automatycznej skrzyni biegów jest bardziej kosztowna niż w przypadku manualnej przekładni. Samochodów ze skrzynią automatyczną nie można holować, pomimo ustawienia dźwigni w pozycję N.
Zobacz też: Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju
Skrzynia biegów nie uszkadza się z dnia na dzień. Jej awaria jest konsekwencją błędów jakie popełniamy przez dłuższy czas eksploatacji. Najczęstszą przyczyną takiego stanu są wycieki oleju. Pamiętajmy, że za niski poziom oleju doprowadza do uszkodzenia skrzyni biegów. Wycieki najczęściej powstają z powodu zużycia uszczelniaczy gumowych lub z uszkodzeń mechanicznych.
Przegląd skrzyni biegów jak i wymianę oleju możemy wykonać we własnym zakresie. Pozwoli nam to na zaoszczędzenie około 300 – 500zł w zależności od warsztatu, w którym będzie wykonywana usługa.
Zobacz też: Jak wymienić świece żarowe w silniku TDI?
Jak wydłużyć bezawaryjny czas pracy skrzyni biegów w naszym samochodzie:
- przy przełączaniu biegów zawsze wciskamy sprzęgło do końca
- pilnujemy regularnych kontroli skrzyni biegów, nie zapominając o wymianie oleju
- zawsze wybieramy odpowiedni bieg do prędkości jazdy, zbyt niska prędkość i wysoki bieg znacząco obciążają skrzynie i koło dwumasowe
- pierwszy bieg oraz wsteczny włączamy tylko i wyłącznie przy zatrzymanych kołach
Zobacz też: Jak postępować podczas upałów w przypadku awarii układu chłodzenia silnika?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.