REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: demontaż skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Opel Astra F demontaż skrzyni biegów Fot. Fotolia
Opel Astra F demontaż skrzyni biegów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Demontaż skrzyni biegów nie jest skomplikowany jeśli znamy kolejność wymontowania poszczególnych podzespołów. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować skrzynię biegów w Oplu Astra F.

Skrzynię biegów można zdemontować bez konieczności wyjmowania silnika. Najczęściej skrzynia biegów jest demontowana w przypadku wymiany sprzęgła (w przypadku garnkowego koła zamachowego) lub po wystąpieniu awarii przekładni. W przypadku drugiej opcji najczęściej naprawa skrzyni jest znacznie droższa niż kupno drugiej, używanej. Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebny zestaw solidnych narzędzi.

REKLAMA

REKLAMA

Przystępujemy do demontażu. Na początku odłączamy przewód masowy od akumulatora. Teraz luzujemy na drążku zmiany biegów śrubę obejmy. Następnie wrzucamy 2 lub 4 bieg w celu rozłączenia sterowania skrzyni biegów. Za pomocą śrubokręta wyjmujemy klamrę zabezpieczającą na końcówce gwintowanej linki sprzęgła. Cofamy dźwignię wyłączania sprzęgła za pomocą łyżki monterskiej i odłączamy linkę sprzęgła.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana sprzęgła

Odpinamy przewody elektryczne od wyłącznika świateł cofania. Kolejny krok to odłączenie linki prędkościomierza. W tym celu należy odkręcić ze skrzyni biegów śrubę mocującą i wyjąć z niej linkę. Warto wiedzieć, że w niektórych modelach może występować czujnik przebytej drogi. W takim przypadku należy rozłączyć kostki elektryczne. Odkręcamy górne śruby łączące skrzynię biegów z silnikiem. Teraz będziemy musieli podwiesić silnik. Będzie do tego potrzebna specjalna belka.

REKLAMA

W większości przypadków w naszych domowych garażach nie znajdziemy takiej belki. Dobrą alternatywą jest użycie odpowiedniej rury, którą oprzemy o rynienki błotników, podkładając jednocześnie drewniane klocki. Następnie przywiązujemy ucho silnika do rury za pomocą linki lub mocnego drutu i odpowiednio napinamy. Pamiętajmy, żeby opierać całą konstrukcję tylko i wyłącznie na rynienkach błotnika. W przeciwnym razie możemy doprowadzić do uszkodzenia lakieru na błotnikach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?

Luzujemy śruby kół przednich, unosimy samochód i ustawiamy go na podstawkach (w przypadku korzystania z kanału najazdowego) lub unosimy na platformie warsztatowej. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła. Kolejny krok to wymontowanie przedniej rury wydechowej oraz sanek silnika. Kiedy wymontujemy rurę wydechową to należy odkręcić od zwrotnic przeguby kulowe obydwu wahaczy. Teraz odkręcamy tylną podporę skrzyni biegów i podpieramy sanki za pomocą podnośnika przewoźnego. Odkręcamy śruby mocujące i opuszczamy sanki do dołu. Pamiętajmy, że śruby są dokręcone bardzo dużym momentem i możemy mieć problem z ich wykręceniem.

Kolejny krok to demontaż półosi napędowych. Dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku. Pamiętajmy, że po wymontowaniu półosi zacznie wypływać olej ze skrzyni biegów. Dlatego zalecamy zatkać otwory po półosiach. Wymontowane półosie podwieszamy do nadwozia za pomocą drutów.

Po wymontowaniu półosi odkręcamy wspornik przedniego lewego zawieszenia silnika oraz odkręcamy przewód masowy od pokrywy skrzyni biegów.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana czujnika poziomu paliwa

Opuszczamy silnik o około 5 cm do momentu aż dźwignia wyłączania sprzęgła znajdzie się poniżej podłużnicy. Wyjmujemy wałek sprzęgłowy z tarczy sprzęgła i wałka głównego. W razie potrzeby odpowiedni opis znajduje się w oddzielnym poradniku. Teraz podpieramy skrzynię biegów. W zależności od tego czym dysponujemy, możemy użyć różnych rozwiązań. Możemy skorzystać z podnośnika teleskopowego, jeśli mamy taki do dyspozycji lub zastosować inne rozwiązanie, gwarantujące solidne utrzymanie skrzyni.

Odkręcamy od skrzyni blaszaną osłonę i wykręcamy śruby łączące skrzynię biegów do silnika. W tym momencie odciągamy skrzynię od silnika i wyjmujemy ją do dołu. Pamiętajmy, że skrzynię biegów należy zdejmować z dużą ostrożnością, nie można doprowadzić do jej upadku. Pod żadnym pozorem nie należy opierać jej na czopie wałka sprzęgłowego, na przegubie drążka zmiany biegów, na wyłączniku świateł cofania lub na dźwigni wyłączania sprzęgła. Przy zdejmowaniu skrzyni warto poprosić o pomoc drugą osobę.

Przechodzimy do montażu. Skrzynię należy osadzić przy pomocy drugiej osoby. Dostawiamy ją do silnika i przykręcamy śruby mocujące momentem 75Nm. Następnie dokręcamy osłonę sprzęgła i montujemy sprzęgło oraz wciskamy wałek sprzęgłowy – dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku. Teraz przykręcamy do pokrywy przewód masowy. Szczególnie należy uważać przy 150-konnym silniku. W tych jednostkach istnieje ryzyko przetarcia się przewodu masowego.

Zobacz też: Skrzynia biegów – jaką wybrać, automatyczną, czy manualną?

Następnie przykręcamy do skrzyni biegów wspornik przedniego lewego zawieszenia silnika i dokręcamy momentem 65Nm. Teraz montujemy półosie napędowe zgodnie z opisem zawartym w oddzielnym poradniku. Przechodzimy do zamontowania sanek. Przystawiamy ramę (sanki) i wkładamy przeguby kulowe w zwrotnice. Następnie wkładamy w sanki podporę skrzyni biegów. Teraz przykręcamy ramę do podwozia. Dokręcamy przeguby kulowe wahaczy do zwrotnic i zabezpieczamy zawleczkami. Dokręcamy podporę skrzyni biegów do sanek i montujemy przednią rurę wydechową. W silnikach benzynowych pamiętajmy o podłączeniu sondy lambda.

Nasuwamy drążek zmiany biegów na sworzeń dźwigni pośredniej. Regulację mechanizmu zmiany biegów przeprowadzimy na samym końcu. Przykręcamy koła i opuszczamy samochód na dół. Następnie zdejmujemy rurę, do której był podwiązany silnik. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić lakieru na błotnikach. Teraz wkręcamy górne śruby łączące skrzynię biegów z silnikiem. Moment dokręcania to 75Nm.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy paliwa

Podłączamy przewody elektryczne do wyłącznika świateł cofania i wkładamy linkę prędkościomierza w gniazdo skrzyni biegów i dokręcamy nakrętkę kołpakową. W przypadku układu Motronic należy podłączyć przewód elektryczny do skrzyni biegów. Teraz podłączamy linkę sprzęgła oraz przewód masowy akumulatora. Na końcu pozostaje nam wyregulować mechanizm zmiany biegów.

Regulacja mechanizmu zmiany biegów

Ściągamy mieszek ochronny z tunelu i przewijamy na drugą stronę. Następnie ustawiamy dźwignię zmiany biegów w położenie neutralne i unosimy samochód. Luzujemy śrubę na obejmie drążka zmiany biegów. Warto wiedzieć, że od września 1992 obejma znajduje się na drugim końcu drążka czyli od strony skrzyni biegów (nie dotyczy to silnika 1.4). Usuwamy z pokrywy wewnętrznego mechanizmu zmiany biegów zaślepkę otworu do regulacji. Następnie obracamy drążek zmiany biegów w lewo do momentu aż będzie możliwość włożenia do oporu wiertła o średnicy 5 mm.

Zobacz też: Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?

W tym momencie przyda się pomoc drugiej osoby. Powinna ona przytrzymać dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym w płaszczyźnie włączania biegów 1 i 2. Dźwignia powinna bez luzu dotykać ogranicznika. W tym położeniu dokręcamy śrubę obejmy. Wyjmujemy wiertło i zatykamy otwór nową zaślepką. Na końcu sprawdzamy czy dźwignia zmiany biegów pracuje z łatwością.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA