REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów Fot. Fotolia
Opel Astra F wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów to kolejna czynność, którą możemy przeprowadzić we własnym zakresie. W poradniku tym zaprezentujemy jak wygląda wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów w Oplu Astra I.

W celu wymiany amortyzatora lub sprężyny należy zdemontować całą kolumnę zawieszenia. Zanim podejmiemy się demontażu, należy zakupić odpowiednie sprężyny i amortyzatory. Pomimo, że Astra F nie jest nowym autem, warto zadbać, żeby zakupić dobrej jakości amortyzatory i sprężyny. Należy uważać na tanie zamienniki sprężyn. Po ich zamontowaniu może się okazać, że nasz samochód zdecydowanie się obniży. Jeśli wybraliśmy odpowiednie materiały eksploatacyjne to przystępujemy do wymiany.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

Na początku wrzucamy dowolny bieg i zaciągamy hamulec ręczny. Wyjmujemy zawleczkę ochronną na nakrętce koronowej piasty koła i luzujemy ją. Operację to wykonujemy tylko i wyłącznie jak samochód stoi na kołach. Nakrętka jest tak mocno dokręcona, że mogłoby dojść do upadku samochodu z podstawek. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód za pomocą lewarka. Ustawiamy go na podstawkach i zdejmujemy koła. Całą operację można wykonać z wykorzystaniem tradycyjnego podnośnika. Zalecamy dokonać wymiany najpierw po jednej stronie. Jednak pamiętajmy, ze wymiany dokonujemy zawsze parami.

Teraz odkręcamy czujnik prędkości obrotowej koła razem ze wspornikiem. Czynność ta dotyczy samochodów wyposażonych w system ABS. Następnie odkręcamy zacisk hamulcowy i podwieszamy go do nadwozia za pomocą drutu. Ewentualnie podstawiamy drewniany klocek i opieramy go na nim. Nie należy odłączać elastycznego przewodu hamulcowego. W takim wypadku będzie konieczność odpowietrzenia hamulców.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż rozdzielacza zapłonu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odkręcamy nakrętkę mocującą przegub kulowy drążka kierowniczego do ramienia zwrotnicy. Odłączamy końcówkę drążka kierowniczego od ramienia zwrotnicy za pomocą ściągacza, lub delikatnie wybijamy ją młotkiem. Ostatni sposób nie jest zalecany, jednak w wielu przypadkach to ostateczne rozwiązanie. Teraz odkręcamy do końca nakrętkę koronową i odłączamy przegub wahacza od zwrotnicy. Można spróbować oddzielić te dwa elementy ręcznie. W przypadku problemów, zaleca się skorzystanie z uniwersalnego ściągacza.

Kolejny krok to wyjęcie półosi z piasty koła. Tutaj również warto podjąć kilka prób rozdzielenia tych elementów ręcznie. Jeśli będą problemy to należy wycisnąć półoś za pomocą zwykłego ściągacza piast. Zdemontowaną półoś podwieszamy za pomocą drutu. Następnie podpieramy od dołu kolumnę zawieszenia za pomocą podnośnika. Można również poprosić drugą osobę o pomoc, żeby przytrzymała kolumnę podczas odkręcania górnego mocowania. Pozostaje nam odkręcić dwie nakrętki mocujące kolumnę do nadwozia i wyjmujemy kolumnę do dołu.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana termostatu

Przystępujemy do rozłożenia kolumny. Do tego będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Takie narzędzie możemy kupić za około 30 złotych w sklepach motoryzacyjnych lub na serwisach aukcyjnych. Pod żadnym pozorem nie należy zastępować ściągacza zwykłym drutem, grozi to poważnym wypadkiem. Umieszczamy ściągacz w imadle i osadzamy na nim kolumnę zawieszenia. Musi być precyzyjnie zamocowana. Skręcamy powoli ściągacz do momentu, aż amortyzator będzie miał odpowiedni luz.

Zdejmujemy kapturek ochronny i odkręcamy nakrętkę tłoczyska wygiętym kluczem oczkowym. Jednocześnie należy przytrzymywać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego. Teraz zdejmujemy z tłoczyska górną podporę, łożysko wzdłużne, zderzak gumowy oraz osłonę przeciwpyłową. W tym momencie powoli rozkręcamy napinacz i zdejmujemy sprężynę z tłoczyska. Demontujemy dolny pierścień gumowy i odkręcamy nakrętkę blaszaną, za pomocą specjalnych szczypiec. W samochodach z układem ABS odkręcamy wspornik przewodów czujnika.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Jeśli kolumna ma być wymieniona w komplecie to musimy wyjąć kolumnę ze ściągacza sprężyny i wymontować piastę koła. W tym celu należy odkręcić śrubę ustalającą tarczę hamulca, po czym zdjąć tarczę. Do wyciśnięcia łożyska jest potrzebnych kilka specjalistycznych narzędzi, jednak można je zastąpić kilkoma krótkimi rurami o odpowiedniej średnicy.

Teraz wyciskamy piastę z łożyska za pomocą prasy. Pamiętajmy, że podczas wyciskania następuje zniszczenie łożyska. Odkręcamy od zwrotnicy tarczę osłaniającą hamulce i usuwamy ze zwrotnicy obydwa pierścienie osadcze. W tym momencie wyciskamy pod prasą łożysko ze zwrotnicy. Na końcu mocujemy piastę w imadle i wyjmujemy z niej pozostałą część pierścienie łożyska. Największy problem może być z dostępem do prasy oraz doborem odpowiednich trzpieni do wyciskania

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Wkładamy w zwrotnicę zewnętrzny pierścień osadczy zwracając uwagę, żeby pierścień prawidłowo osiadł w rowku (rozcięcie musi być na dole). Za pomocą prasy wciskamy nowe łożysko do momentu, aż oprze się o pierścień osadczy w zwrotnicy. Dokręcamy tarczę osłaniającą hamulec i wkładamy w zwrotnicę wewnętrzny pierścień osadczy tak, żeby był prawidłowo osadzony w rowku.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana i kontrola pasków klinowych

Wciskamy za pomocą prasy piastę w łożysko, podpierając jednocześnie pierścień wewnętrzny łożyska. Dokręcamy tarczę hamulcową do piasty i przechodzimy do składania kolumny zawieszenia.

Na początku dla pewności należy sprawdzić amortyzator. W samochodach z ABS przykręcamy wspornik przewodów czujnika. Następnie wkładamy nowy amortyzator i przykręcamy nowym pierścieniem momentem 200 Nm. Należy zwrócić uwagę, że nowy pierścień gwintowany ma na sobie wosk. Jest to zabezpieczenie antykorozyjne. Nie należy usuwać wosku ręcznie.

Zakładamy dolny pierścień gumowy i ustawiamy na dolnej miseczce sprężynę zawieszenia i zakładamy na nią ściągacz do sprężyn. Teraz zaczynamy ją skręcać do momentu, aż będziemy mogli zamontować pozostałe elementy. Nasuwamy na tłoczysko amortyzatora zderzak gumowy, pamiętając, żeby był skierowany płaską stroną do sprężyny. Montujemy łożysko wzdłużne, które musi być skierowane mniejszą średnicą do sprężyny.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana czujnika poziomu paliwa

Wsuwamy na tłoczysko górną podporę i wkręcamy na tłoczysko nową nakrętkę samozabezpieczającą za pomocą klucza oczkowego. Podczas wykonywania tej czynności należy przytrzymać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego. W tym momencie możemy powoli rozkręcać ściągacz sprężyny. Pozostaje nam zamontowanie kolumny zawieszenia.

Na początku wkładamy kolumnę zawieszenia od dołu i przykręcamy górne mocowania. W samochodzie wyposażonym w ABS należy przykręcić czujnik razem ze wspornikiem. Następnie nakładamy cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust czopa półosi. Wkładamy czop półosi w piastę i wkręcamy wstępnie nakrętkę koronową. Wkładamy sworzeń przegubu wahacza w zwrotnicę i przykręcamy nakrętkę koronową momentem 70Nm.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy paliwa

Jeżeli nie możemy wsadzić zawleczki to dokręcamy nakrętkę do następnego otworu. Nigdy nie luzujemy. Wsadzamy nową zawleczkę i zaginamy. Teraz mocujemy końcówkę drążka kierowniczego w ramieniu zwrotnicy i wkręcamy nową nakrętkę zabezpieczającą momentem 60Nm. Dokręcamy zacisk hamulcowy do kolumny i zakładamy przednie koło. Dokręcamy nakrętkę półosi momentem 100NM oraz przynęcamy solidnie śruby kół.

Zużyte części eksploatacyjne oddajemy do punktu utylizacji. Z drugą kolumną postępujemy w taki sam sposób.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA