REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów Fot. Fotolia
Opel Astra F wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów to kolejna czynność, którą możemy przeprowadzić we własnym zakresie. W poradniku tym zaprezentujemy jak wygląda wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów w Oplu Astra I.

W celu wymiany amortyzatora lub sprężyny należy zdemontować całą kolumnę zawieszenia. Zanim podejmiemy się demontażu, należy zakupić odpowiednie sprężyny i amortyzatory. Pomimo, że Astra F nie jest nowym autem, warto zadbać, żeby zakupić dobrej jakości amortyzatory i sprężyny. Należy uważać na tanie zamienniki sprężyn. Po ich zamontowaniu może się okazać, że nasz samochód zdecydowanie się obniży. Jeśli wybraliśmy odpowiednie materiały eksploatacyjne to przystępujemy do wymiany.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

REKLAMA

Na początku wrzucamy dowolny bieg i zaciągamy hamulec ręczny. Wyjmujemy zawleczkę ochronną na nakrętce koronowej piasty koła i luzujemy ją. Operację to wykonujemy tylko i wyłącznie jak samochód stoi na kołach. Nakrętka jest tak mocno dokręcona, że mogłoby dojść do upadku samochodu z podstawek. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód za pomocą lewarka. Ustawiamy go na podstawkach i zdejmujemy koła. Całą operację można wykonać z wykorzystaniem tradycyjnego podnośnika. Zalecamy dokonać wymiany najpierw po jednej stronie. Jednak pamiętajmy, ze wymiany dokonujemy zawsze parami.

Teraz odkręcamy czujnik prędkości obrotowej koła razem ze wspornikiem. Czynność ta dotyczy samochodów wyposażonych w system ABS. Następnie odkręcamy zacisk hamulcowy i podwieszamy go do nadwozia za pomocą drutu. Ewentualnie podstawiamy drewniany klocek i opieramy go na nim. Nie należy odłączać elastycznego przewodu hamulcowego. W takim wypadku będzie konieczność odpowietrzenia hamulców.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż rozdzielacza zapłonu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Odkręcamy nakrętkę mocującą przegub kulowy drążka kierowniczego do ramienia zwrotnicy. Odłączamy końcówkę drążka kierowniczego od ramienia zwrotnicy za pomocą ściągacza, lub delikatnie wybijamy ją młotkiem. Ostatni sposób nie jest zalecany, jednak w wielu przypadkach to ostateczne rozwiązanie. Teraz odkręcamy do końca nakrętkę koronową i odłączamy przegub wahacza od zwrotnicy. Można spróbować oddzielić te dwa elementy ręcznie. W przypadku problemów, zaleca się skorzystanie z uniwersalnego ściągacza.

Kolejny krok to wyjęcie półosi z piasty koła. Tutaj również warto podjąć kilka prób rozdzielenia tych elementów ręcznie. Jeśli będą problemy to należy wycisnąć półoś za pomocą zwykłego ściągacza piast. Zdemontowaną półoś podwieszamy za pomocą drutu. Następnie podpieramy od dołu kolumnę zawieszenia za pomocą podnośnika. Można również poprosić drugą osobę o pomoc, żeby przytrzymała kolumnę podczas odkręcania górnego mocowania. Pozostaje nam odkręcić dwie nakrętki mocujące kolumnę do nadwozia i wyjmujemy kolumnę do dołu.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana termostatu

Przystępujemy do rozłożenia kolumny. Do tego będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Takie narzędzie możemy kupić za około 30 złotych w sklepach motoryzacyjnych lub na serwisach aukcyjnych. Pod żadnym pozorem nie należy zastępować ściągacza zwykłym drutem, grozi to poważnym wypadkiem. Umieszczamy ściągacz w imadle i osadzamy na nim kolumnę zawieszenia. Musi być precyzyjnie zamocowana. Skręcamy powoli ściągacz do momentu, aż amortyzator będzie miał odpowiedni luz.

Zdejmujemy kapturek ochronny i odkręcamy nakrętkę tłoczyska wygiętym kluczem oczkowym. Jednocześnie należy przytrzymywać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego. Teraz zdejmujemy z tłoczyska górną podporę, łożysko wzdłużne, zderzak gumowy oraz osłonę przeciwpyłową. W tym momencie powoli rozkręcamy napinacz i zdejmujemy sprężynę z tłoczyska. Demontujemy dolny pierścień gumowy i odkręcamy nakrętkę blaszaną, za pomocą specjalnych szczypiec. W samochodach z układem ABS odkręcamy wspornik przewodów czujnika.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Jeśli kolumna ma być wymieniona w komplecie to musimy wyjąć kolumnę ze ściągacza sprężyny i wymontować piastę koła. W tym celu należy odkręcić śrubę ustalającą tarczę hamulca, po czym zdjąć tarczę. Do wyciśnięcia łożyska jest potrzebnych kilka specjalistycznych narzędzi, jednak można je zastąpić kilkoma krótkimi rurami o odpowiedniej średnicy.

Teraz wyciskamy piastę z łożyska za pomocą prasy. Pamiętajmy, że podczas wyciskania następuje zniszczenie łożyska. Odkręcamy od zwrotnicy tarczę osłaniającą hamulce i usuwamy ze zwrotnicy obydwa pierścienie osadcze. W tym momencie wyciskamy pod prasą łożysko ze zwrotnicy. Na końcu mocujemy piastę w imadle i wyjmujemy z niej pozostałą część pierścienie łożyska. Największy problem może być z dostępem do prasy oraz doborem odpowiednich trzpieni do wyciskania

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Wkładamy w zwrotnicę zewnętrzny pierścień osadczy zwracając uwagę, żeby pierścień prawidłowo osiadł w rowku (rozcięcie musi być na dole). Za pomocą prasy wciskamy nowe łożysko do momentu, aż oprze się o pierścień osadczy w zwrotnicy. Dokręcamy tarczę osłaniającą hamulec i wkładamy w zwrotnicę wewnętrzny pierścień osadczy tak, żeby był prawidłowo osadzony w rowku.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana i kontrola pasków klinowych

Wciskamy za pomocą prasy piastę w łożysko, podpierając jednocześnie pierścień wewnętrzny łożyska. Dokręcamy tarczę hamulcową do piasty i przechodzimy do składania kolumny zawieszenia.

Na początku dla pewności należy sprawdzić amortyzator. W samochodach z ABS przykręcamy wspornik przewodów czujnika. Następnie wkładamy nowy amortyzator i przykręcamy nowym pierścieniem momentem 200 Nm. Należy zwrócić uwagę, że nowy pierścień gwintowany ma na sobie wosk. Jest to zabezpieczenie antykorozyjne. Nie należy usuwać wosku ręcznie.

Zakładamy dolny pierścień gumowy i ustawiamy na dolnej miseczce sprężynę zawieszenia i zakładamy na nią ściągacz do sprężyn. Teraz zaczynamy ją skręcać do momentu, aż będziemy mogli zamontować pozostałe elementy. Nasuwamy na tłoczysko amortyzatora zderzak gumowy, pamiętając, żeby był skierowany płaską stroną do sprężyny. Montujemy łożysko wzdłużne, które musi być skierowane mniejszą średnicą do sprężyny.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana czujnika poziomu paliwa

Wsuwamy na tłoczysko górną podporę i wkręcamy na tłoczysko nową nakrętkę samozabezpieczającą za pomocą klucza oczkowego. Podczas wykonywania tej czynności należy przytrzymać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego. W tym momencie możemy powoli rozkręcać ściągacz sprężyny. Pozostaje nam zamontowanie kolumny zawieszenia.

Na początku wkładamy kolumnę zawieszenia od dołu i przykręcamy górne mocowania. W samochodzie wyposażonym w ABS należy przykręcić czujnik razem ze wspornikiem. Następnie nakładamy cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust czopa półosi. Wkładamy czop półosi w piastę i wkręcamy wstępnie nakrętkę koronową. Wkładamy sworzeń przegubu wahacza w zwrotnicę i przykręcamy nakrętkę koronową momentem 70Nm.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy paliwa

Jeżeli nie możemy wsadzić zawleczki to dokręcamy nakrętkę do następnego otworu. Nigdy nie luzujemy. Wsadzamy nową zawleczkę i zaginamy. Teraz mocujemy końcówkę drążka kierowniczego w ramieniu zwrotnicy i wkręcamy nową nakrętkę zabezpieczającą momentem 60Nm. Dokręcamy zacisk hamulcowy do kolumny i zakładamy przednie koło. Dokręcamy nakrętkę półosi momentem 100NM oraz przynęcamy solidnie śruby kół.

Zużyte części eksploatacyjne oddajemy do punktu utylizacji. Z drugą kolumną postępujemy w taki sam sposób.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA