REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów Fot. Fotolia
Opel Astra F wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów to kolejna czynność, którą możemy przeprowadzić we własnym zakresie. W poradniku tym zaprezentujemy jak wygląda wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów w Oplu Astra I.

W celu wymiany amortyzatora lub sprężyny należy zdemontować całą kolumnę zawieszenia. Zanim podejmiemy się demontażu, należy zakupić odpowiednie sprężyny i amortyzatory. Pomimo, że Astra F nie jest nowym autem, warto zadbać, żeby zakupić dobrej jakości amortyzatory i sprężyny. Należy uważać na tanie zamienniki sprężyn. Po ich zamontowaniu może się okazać, że nasz samochód zdecydowanie się obniży. Jeśli wybraliśmy odpowiednie materiały eksploatacyjne to przystępujemy do wymiany.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

REKLAMA

Na początku wrzucamy dowolny bieg i zaciągamy hamulec ręczny. Wyjmujemy zawleczkę ochronną na nakrętce koronowej piasty koła i luzujemy ją. Operację to wykonujemy tylko i wyłącznie jak samochód stoi na kołach. Nakrętka jest tak mocno dokręcona, że mogłoby dojść do upadku samochodu z podstawek. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód za pomocą lewarka. Ustawiamy go na podstawkach i zdejmujemy koła. Całą operację można wykonać z wykorzystaniem tradycyjnego podnośnika. Zalecamy dokonać wymiany najpierw po jednej stronie. Jednak pamiętajmy, ze wymiany dokonujemy zawsze parami.

Teraz odkręcamy czujnik prędkości obrotowej koła razem ze wspornikiem. Czynność ta dotyczy samochodów wyposażonych w system ABS. Następnie odkręcamy zacisk hamulcowy i podwieszamy go do nadwozia za pomocą drutu. Ewentualnie podstawiamy drewniany klocek i opieramy go na nim. Nie należy odłączać elastycznego przewodu hamulcowego. W takim wypadku będzie konieczność odpowietrzenia hamulców.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż rozdzielacza zapłonu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Odkręcamy nakrętkę mocującą przegub kulowy drążka kierowniczego do ramienia zwrotnicy. Odłączamy końcówkę drążka kierowniczego od ramienia zwrotnicy za pomocą ściągacza, lub delikatnie wybijamy ją młotkiem. Ostatni sposób nie jest zalecany, jednak w wielu przypadkach to ostateczne rozwiązanie. Teraz odkręcamy do końca nakrętkę koronową i odłączamy przegub wahacza od zwrotnicy. Można spróbować oddzielić te dwa elementy ręcznie. W przypadku problemów, zaleca się skorzystanie z uniwersalnego ściągacza.

Kolejny krok to wyjęcie półosi z piasty koła. Tutaj również warto podjąć kilka prób rozdzielenia tych elementów ręcznie. Jeśli będą problemy to należy wycisnąć półoś za pomocą zwykłego ściągacza piast. Zdemontowaną półoś podwieszamy za pomocą drutu. Następnie podpieramy od dołu kolumnę zawieszenia za pomocą podnośnika. Można również poprosić drugą osobę o pomoc, żeby przytrzymała kolumnę podczas odkręcania górnego mocowania. Pozostaje nam odkręcić dwie nakrętki mocujące kolumnę do nadwozia i wyjmujemy kolumnę do dołu.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana termostatu

Przystępujemy do rozłożenia kolumny. Do tego będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Takie narzędzie możemy kupić za około 30 złotych w sklepach motoryzacyjnych lub na serwisach aukcyjnych. Pod żadnym pozorem nie należy zastępować ściągacza zwykłym drutem, grozi to poważnym wypadkiem. Umieszczamy ściągacz w imadle i osadzamy na nim kolumnę zawieszenia. Musi być precyzyjnie zamocowana. Skręcamy powoli ściągacz do momentu, aż amortyzator będzie miał odpowiedni luz.

Zdejmujemy kapturek ochronny i odkręcamy nakrętkę tłoczyska wygiętym kluczem oczkowym. Jednocześnie należy przytrzymywać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego. Teraz zdejmujemy z tłoczyska górną podporę, łożysko wzdłużne, zderzak gumowy oraz osłonę przeciwpyłową. W tym momencie powoli rozkręcamy napinacz i zdejmujemy sprężynę z tłoczyska. Demontujemy dolny pierścień gumowy i odkręcamy nakrętkę blaszaną, za pomocą specjalnych szczypiec. W samochodach z układem ABS odkręcamy wspornik przewodów czujnika.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Jeśli kolumna ma być wymieniona w komplecie to musimy wyjąć kolumnę ze ściągacza sprężyny i wymontować piastę koła. W tym celu należy odkręcić śrubę ustalającą tarczę hamulca, po czym zdjąć tarczę. Do wyciśnięcia łożyska jest potrzebnych kilka specjalistycznych narzędzi, jednak można je zastąpić kilkoma krótkimi rurami o odpowiedniej średnicy.

Teraz wyciskamy piastę z łożyska za pomocą prasy. Pamiętajmy, że podczas wyciskania następuje zniszczenie łożyska. Odkręcamy od zwrotnicy tarczę osłaniającą hamulce i usuwamy ze zwrotnicy obydwa pierścienie osadcze. W tym momencie wyciskamy pod prasą łożysko ze zwrotnicy. Na końcu mocujemy piastę w imadle i wyjmujemy z niej pozostałą część pierścienie łożyska. Największy problem może być z dostępem do prasy oraz doborem odpowiednich trzpieni do wyciskania

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Wkładamy w zwrotnicę zewnętrzny pierścień osadczy zwracając uwagę, żeby pierścień prawidłowo osiadł w rowku (rozcięcie musi być na dole). Za pomocą prasy wciskamy nowe łożysko do momentu, aż oprze się o pierścień osadczy w zwrotnicy. Dokręcamy tarczę osłaniającą hamulec i wkładamy w zwrotnicę wewnętrzny pierścień osadczy tak, żeby był prawidłowo osadzony w rowku.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana i kontrola pasków klinowych

Wciskamy za pomocą prasy piastę w łożysko, podpierając jednocześnie pierścień wewnętrzny łożyska. Dokręcamy tarczę hamulcową do piasty i przechodzimy do składania kolumny zawieszenia.

Na początku dla pewności należy sprawdzić amortyzator. W samochodach z ABS przykręcamy wspornik przewodów czujnika. Następnie wkładamy nowy amortyzator i przykręcamy nowym pierścieniem momentem 200 Nm. Należy zwrócić uwagę, że nowy pierścień gwintowany ma na sobie wosk. Jest to zabezpieczenie antykorozyjne. Nie należy usuwać wosku ręcznie.

Zakładamy dolny pierścień gumowy i ustawiamy na dolnej miseczce sprężynę zawieszenia i zakładamy na nią ściągacz do sprężyn. Teraz zaczynamy ją skręcać do momentu, aż będziemy mogli zamontować pozostałe elementy. Nasuwamy na tłoczysko amortyzatora zderzak gumowy, pamiętając, żeby był skierowany płaską stroną do sprężyny. Montujemy łożysko wzdłużne, które musi być skierowane mniejszą średnicą do sprężyny.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana czujnika poziomu paliwa

Wsuwamy na tłoczysko górną podporę i wkręcamy na tłoczysko nową nakrętkę samozabezpieczającą za pomocą klucza oczkowego. Podczas wykonywania tej czynności należy przytrzymać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego. W tym momencie możemy powoli rozkręcać ściągacz sprężyny. Pozostaje nam zamontowanie kolumny zawieszenia.

Na początku wkładamy kolumnę zawieszenia od dołu i przykręcamy górne mocowania. W samochodzie wyposażonym w ABS należy przykręcić czujnik razem ze wspornikiem. Następnie nakładamy cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust czopa półosi. Wkładamy czop półosi w piastę i wkręcamy wstępnie nakrętkę koronową. Wkładamy sworzeń przegubu wahacza w zwrotnicę i przykręcamy nakrętkę koronową momentem 70Nm.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy paliwa

Jeżeli nie możemy wsadzić zawleczki to dokręcamy nakrętkę do następnego otworu. Nigdy nie luzujemy. Wsadzamy nową zawleczkę i zaginamy. Teraz mocujemy końcówkę drążka kierowniczego w ramieniu zwrotnicy i wkręcamy nową nakrętkę zabezpieczającą momentem 60Nm. Dokręcamy zacisk hamulcowy do kolumny i zakładamy przednie koło. Dokręcamy nakrętkę półosi momentem 100NM oraz przynęcamy solidnie śruby kół.

Zużyte części eksploatacyjne oddajemy do punktu utylizacji. Z drugą kolumną postępujemy w taki sam sposób.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA