REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów Fot. Fotolia
Opel Astra F wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów to kolejna czynność, którą możemy przeprowadzić we własnym zakresie. W poradniku tym zaprezentujemy jak wygląda wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów w Oplu Astra I.

W celu wymiany amortyzatora lub sprężyny należy zdemontować całą kolumnę zawieszenia. Zanim podejmiemy się demontażu, należy zakupić odpowiednie sprężyny i amortyzatory. Pomimo, że Astra F nie jest nowym autem, warto zadbać, żeby zakupić dobrej jakości amortyzatory i sprężyny. Należy uważać na tanie zamienniki sprężyn. Po ich zamontowaniu może się okazać, że nasz samochód zdecydowanie się obniży. Jeśli wybraliśmy odpowiednie materiały eksploatacyjne to przystępujemy do wymiany.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

Na początku wrzucamy dowolny bieg i zaciągamy hamulec ręczny. Wyjmujemy zawleczkę ochronną na nakrętce koronowej piasty koła i luzujemy ją. Operację to wykonujemy tylko i wyłącznie jak samochód stoi na kołach. Nakrętka jest tak mocno dokręcona, że mogłoby dojść do upadku samochodu z podstawek. Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód za pomocą lewarka. Ustawiamy go na podstawkach i zdejmujemy koła. Całą operację można wykonać z wykorzystaniem tradycyjnego podnośnika. Zalecamy dokonać wymiany najpierw po jednej stronie. Jednak pamiętajmy, ze wymiany dokonujemy zawsze parami.

Teraz odkręcamy czujnik prędkości obrotowej koła razem ze wspornikiem. Czynność ta dotyczy samochodów wyposażonych w system ABS. Następnie odkręcamy zacisk hamulcowy i podwieszamy go do nadwozia za pomocą drutu. Ewentualnie podstawiamy drewniany klocek i opieramy go na nim. Nie należy odłączać elastycznego przewodu hamulcowego. W takim wypadku będzie konieczność odpowietrzenia hamulców.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż rozdzielacza zapłonu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odkręcamy nakrętkę mocującą przegub kulowy drążka kierowniczego do ramienia zwrotnicy. Odłączamy końcówkę drążka kierowniczego od ramienia zwrotnicy za pomocą ściągacza, lub delikatnie wybijamy ją młotkiem. Ostatni sposób nie jest zalecany, jednak w wielu przypadkach to ostateczne rozwiązanie. Teraz odkręcamy do końca nakrętkę koronową i odłączamy przegub wahacza od zwrotnicy. Można spróbować oddzielić te dwa elementy ręcznie. W przypadku problemów, zaleca się skorzystanie z uniwersalnego ściągacza.

Kolejny krok to wyjęcie półosi z piasty koła. Tutaj również warto podjąć kilka prób rozdzielenia tych elementów ręcznie. Jeśli będą problemy to należy wycisnąć półoś za pomocą zwykłego ściągacza piast. Zdemontowaną półoś podwieszamy za pomocą drutu. Następnie podpieramy od dołu kolumnę zawieszenia za pomocą podnośnika. Można również poprosić drugą osobę o pomoc, żeby przytrzymała kolumnę podczas odkręcania górnego mocowania. Pozostaje nam odkręcić dwie nakrętki mocujące kolumnę do nadwozia i wyjmujemy kolumnę do dołu.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana termostatu

Przystępujemy do rozłożenia kolumny. Do tego będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Takie narzędzie możemy kupić za około 30 złotych w sklepach motoryzacyjnych lub na serwisach aukcyjnych. Pod żadnym pozorem nie należy zastępować ściągacza zwykłym drutem, grozi to poważnym wypadkiem. Umieszczamy ściągacz w imadle i osadzamy na nim kolumnę zawieszenia. Musi być precyzyjnie zamocowana. Skręcamy powoli ściągacz do momentu, aż amortyzator będzie miał odpowiedni luz.

Zdejmujemy kapturek ochronny i odkręcamy nakrętkę tłoczyska wygiętym kluczem oczkowym. Jednocześnie należy przytrzymywać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego. Teraz zdejmujemy z tłoczyska górną podporę, łożysko wzdłużne, zderzak gumowy oraz osłonę przeciwpyłową. W tym momencie powoli rozkręcamy napinacz i zdejmujemy sprężynę z tłoczyska. Demontujemy dolny pierścień gumowy i odkręcamy nakrętkę blaszaną, za pomocą specjalnych szczypiec. W samochodach z układem ABS odkręcamy wspornik przewodów czujnika.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Jeśli kolumna ma być wymieniona w komplecie to musimy wyjąć kolumnę ze ściągacza sprężyny i wymontować piastę koła. W tym celu należy odkręcić śrubę ustalającą tarczę hamulca, po czym zdjąć tarczę. Do wyciśnięcia łożyska jest potrzebnych kilka specjalistycznych narzędzi, jednak można je zastąpić kilkoma krótkimi rurami o odpowiedniej średnicy.

Teraz wyciskamy piastę z łożyska za pomocą prasy. Pamiętajmy, że podczas wyciskania następuje zniszczenie łożyska. Odkręcamy od zwrotnicy tarczę osłaniającą hamulce i usuwamy ze zwrotnicy obydwa pierścienie osadcze. W tym momencie wyciskamy pod prasą łożysko ze zwrotnicy. Na końcu mocujemy piastę w imadle i wyjmujemy z niej pozostałą część pierścienie łożyska. Największy problem może być z dostępem do prasy oraz doborem odpowiednich trzpieni do wyciskania

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Wkładamy w zwrotnicę zewnętrzny pierścień osadczy zwracając uwagę, żeby pierścień prawidłowo osiadł w rowku (rozcięcie musi być na dole). Za pomocą prasy wciskamy nowe łożysko do momentu, aż oprze się o pierścień osadczy w zwrotnicy. Dokręcamy tarczę osłaniającą hamulec i wkładamy w zwrotnicę wewnętrzny pierścień osadczy tak, żeby był prawidłowo osadzony w rowku.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana i kontrola pasków klinowych

Wciskamy za pomocą prasy piastę w łożysko, podpierając jednocześnie pierścień wewnętrzny łożyska. Dokręcamy tarczę hamulcową do piasty i przechodzimy do składania kolumny zawieszenia.

Na początku dla pewności należy sprawdzić amortyzator. W samochodach z ABS przykręcamy wspornik przewodów czujnika. Następnie wkładamy nowy amortyzator i przykręcamy nowym pierścieniem momentem 200 Nm. Należy zwrócić uwagę, że nowy pierścień gwintowany ma na sobie wosk. Jest to zabezpieczenie antykorozyjne. Nie należy usuwać wosku ręcznie.

Zakładamy dolny pierścień gumowy i ustawiamy na dolnej miseczce sprężynę zawieszenia i zakładamy na nią ściągacz do sprężyn. Teraz zaczynamy ją skręcać do momentu, aż będziemy mogli zamontować pozostałe elementy. Nasuwamy na tłoczysko amortyzatora zderzak gumowy, pamiętając, żeby był skierowany płaską stroną do sprężyny. Montujemy łożysko wzdłużne, które musi być skierowane mniejszą średnicą do sprężyny.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana czujnika poziomu paliwa

Wsuwamy na tłoczysko górną podporę i wkręcamy na tłoczysko nową nakrętkę samozabezpieczającą za pomocą klucza oczkowego. Podczas wykonywania tej czynności należy przytrzymać tłoczysko za pomocą klucza płaskiego. W tym momencie możemy powoli rozkręcać ściągacz sprężyny. Pozostaje nam zamontowanie kolumny zawieszenia.

Na początku wkładamy kolumnę zawieszenia od dołu i przykręcamy górne mocowania. W samochodzie wyposażonym w ABS należy przykręcić czujnik razem ze wspornikiem. Następnie nakładamy cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust czopa półosi. Wkładamy czop półosi w piastę i wkręcamy wstępnie nakrętkę koronową. Wkładamy sworzeń przegubu wahacza w zwrotnicę i przykręcamy nakrętkę koronową momentem 70Nm.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy paliwa

Jeżeli nie możemy wsadzić zawleczki to dokręcamy nakrętkę do następnego otworu. Nigdy nie luzujemy. Wsadzamy nową zawleczkę i zaginamy. Teraz mocujemy końcówkę drążka kierowniczego w ramieniu zwrotnicy i wkręcamy nową nakrętkę zabezpieczającą momentem 60Nm. Dokręcamy zacisk hamulcowy do kolumny i zakładamy przednie koło. Dokręcamy nakrętkę półosi momentem 100NM oraz przynęcamy solidnie śruby kół.

Zużyte części eksploatacyjne oddajemy do punktu utylizacji. Z drugą kolumną postępujemy w taki sam sposób.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA