REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana paska rozrządu

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana paska rozrządu.
Opel Astra F wymiana paska rozrządu.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana paska rozrządu nie ominie żadnego kierowcy. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić pasek rozrządu w Oplu Astra F.

Silniki 8 – zaworowe (bez silnika 1.7TD)

Odłączamy przewód masowy od akumulatora i demontujemy filtr powietrza oraz (o ile występuje) przewód dolotowy powietrza. Następnie demontujemy pasek klinowy alternatora pompy wspomagania lub/i sprężarki. W silniku 1.6 w wersji ze wspomaganiem został zastosowany pasek wieloklinowy. Odkręcamy koło pasowe od pompy wspomagania a następnie odkręcamy pompę od kadłuba silnika i odkładamy na bok razem z przyłączonymi przewodami.

REKLAMA

Otwieramy klamry mocujące górną osłonę paska zębatego. W tym celu należy nacisnąć na koniec każdej z klamry i zdjąć osłonę. Kolejny krok to ustawienie tłoka pierwszego cylindra w położeniu zwrotu zewnętrznego. Przed wykonaniem tej czynności należy ustawić dźwignię zmiany biegów w położenie neutralne i zaciągnąć hamulec ręczny. Wał korbowy należy obracać za pomocą klucza nasadowego założonego na centralną śrubę koła pasowego.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy oleju

REKLAMA

Alternatywnym sposobem jest uniesienie boku samochodu, włączenie 5 biegu i obracanie ręką koła. Pamiętajmy, ze wał obracamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu aż znak na kole zębatym wałka rozrządu pokryje się ze znakiem na osłonie.

W silniku 1.8 i 2.0 przy prawidłowym ustawionym kole zębatym wałka rozrządu, nacięcie na kole pasowym wału korbowego powinno znaleźć się na wysokości znaku odniesienia, czyli ostrza umocowanego na pokrywie przedniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silniku 1.4 i 1.6 znak na kole zębatym wałka rozrządu musi pokrywać się ze znakiem na tylnej osłonie paska zębatego. Znak wybity na kole zębatym wału korbowego powinien pokryć się z wcięciem na silniku. Tłok pierwszego cylindra jest wtedy w położeniu zwrotu zewnętrznego. Pamiętajmy, żeby nie obracać wałka rozrządu chwytając za śrubę mocującą, gdyż istnieje ryzyko przeciążenia paska rozrządu.

W silniku 1.4 i 1.6 rolkę napinacza przesuwamy na bok zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, aż otwory w rolce i w osłonie paska znajdą się w osi. Przez otwory należy przełożyć wiertło o średnicy 3mm. W takim położeniu napinacz paska jest unieruchomiony.

Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy cieczy chłodzącej

REKLAMA

W silnikach 1.7D, 1.7TD i 1.8, 20 produkowanych do sierpnia 1992 należy poluzować śruby mocujące pompę cieczy chłodzącej. Należy tak obrócić pompę, aby pasek rozrządu się poluzował. Na pompie znajduje się specjalny sześciokąt służący do obracania pompy. Jak da się zauważyć, nie ma zbyt dużo miejsca na obracanie kluczem, dlatego cała operacja może być trudna do wykonania. Jeżeli nie damy rady obracać kluczem, czeka nas demontaż alternatora.

W silnikach 1.8 i 2.0 produkowanych od września 1992 roku oraz w silniku C16NZ, należy odciągnąć rolkę na bok i zdjąć pasek. Zdejmujemy pasek rozrządu z koła zębatego wałka rozrządu. Pamiętajmy, żeby po zdjęciu paska nie zmieniać położenia wału korbowego i wałka rozrządu. Demontujemy koło pasowe wału korbowego. W tym celu należy włączyć 5 bieg i prosimy drugą osobę o wciśnięcia pedału hamulca. Spowoduje to zablokowanie wału korbowego. Odkręcamy śruby mocujące i zdejmujemy koło pasowe.

Przechodzimy do montażu. Na początku sprawdzamy czy pokrywają się znaki ustawcze rozrządu na górze i na dole silnika. Przed dokonaniem kontroli należy przystawić do wału koło pasowe. Teraz zakładamy pasek zębaty na koła zębate tak, żeby nie spowodować obrócenia ich. W silniku 1.7D, 1.7TD oraz 1.8 i 2.0 produkowanych od września 1992 roku, dodatkowo  w 1.4 i 1.6, należy ustawić wstępnie rolkę napinacza. W pozostałych silnikach należy napiąć pasek zębaty.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Nakładamy na wał korbowy koło pasowe i dokręcamy je. W przypadku silników 1.8 i 2.0 dokręcamy cztery śruby momentem 25Nm. W silnikach 1.4 i 1.6 dokręcamy śrubę centralną momentem 55Nm, a następnie obracamy ją o 45˚. Podczas dokręcania należy włączyć 5 bieg i poprosić drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca. Teraz dokręcamy śruby pompy cieczy chłodzącej. Obracamy wał korbowy o pełen obrót, zakładając klucz nasadowy na łeb śruby centralnej lub łapiąc ręką za koło przednie.

Dokręcamy śruby pompy cieczy chłodzącej i zakładamy przednią osłonę paska zębatego i zapinamy klamry zabezpieczające. W samochodzie z paskiem wieloklinowym przykręcamy pompę wspomagania do silnika momentem 30Nm oraz koło pasowe momentem 25Nm. Montujemy pasek wieloklinowy i naciągamy go (dokładny opis w oddzielnym poradniku). Montujemy pasek klinowy i naciągamy go. Instalujemy filtr powietrza i przewód dolotowy. Na końcu podłączamy przewód masowy akumulatora.

Dodatkowe czynności przy siniku Diesla

Wymiana w silnikach wysokoprężnych przebiega w prawie identyczny sposób. Na początku demontujemy górną i dolną osłonę paska rozrządu. Kolejny krok jest taki sam jak w silnikach benzynowych czyli ustawiamy tłok pierwszego cylindra w położenie zwrotu zewnętrznego. Następnie odkręcamy pokrywę obudowy wałka rozrządu i demontujemy pompę podciśnieniową, która jest zamocowana z lewej strony obudowy wałka rozrządu.

Zobacz też: Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Odkręcamy koło zębate wałka rozrządu pamiętając o unieruchomieniu wałka za pomocą klucza, który wkładamy pomiędzy krzywkę zaworu ssącego trzeciego cylindra a łożysko. Demontujemy koło zębate i luzujemy śruby mocujące cieczy chłodzącej i odchylamy pompę w celu poluzowania naciągu paska. Odkręcamy przednią prawą podporę silnika od podłużnicy. Następnie odciągamy silnik od podłużnicy i zdejmujemy pasek rozrządu z kół rozrządu i przesuwamy pomiędzy podłużnicą a podporą silnika.

Kontrolujemy dokładnie koła rozrządu i wymieniamy uszkodzone lub zużyte. Kontrolujemy czy pokrywają się znaki ustawcze rozrządu i w razie braku zgodności obracamy koła. Zakładamy nowy pasek na koła zębate i dokręcamy podporę silnika do podłużnicy. Naciągamy pasek zębaty i przykręcamy pompę cieczy chłodzącej. Dokręcamy śrubę mocującą koło zębate na wałku rozrządu i sprawdzamy ustawienie rozrządu.

W tym momencie przykręcamy koło zębate wałka rozrządu, przytrzymując jednocześnie wałek za pomocą klucza płaskiego. Dokręcamy śruby mocujące pokrywę obudowy wałka rozrządu używając nowej uszczelki. Na końcu pozostaje nam dokręcić górną i dolna osłonę paska rozrządu.

Zobacz też: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?

Te czynności odróżniają wymianę rozrządu w silniku wysokoprężnym od jednostki benzynowej.

Silniki 16 – zaworowe o pojemności 1.8 i 2.0

W samochodach wyprodukowanych do sierpnia 1992 roku po poluzowaniu paska rozrządu należy wymienić go na nowy. W autach wyprodukowanych po tym okresie nie ma takiej konieczności z powodu zastosowania automatycznego napinacza.

Przystępujemy do wymontowania. Na początku odłączamy przewód masowy od akumulatora. Następnie demontujemy filtr powietrza i przewód dolotowy powietrza. Kolejny krok to wymontowanie paska klinowego alternatora, pompy wspomagania lub/i sprężarki klimatyzacji. Odkręcamy osłonę paska rozrządu i ustawiamy tłok pierwszego cylindra w położenie zwrotu zewnętrznego. Wykonujemy to w taki sam sposób jak w pozostałych wersjach silnikowych.

Sprawdzamy czy nacięcie na kole pasowym wału korbowego znajduje się naprzeciwko ostrza umocowanego do pokrywy. Odkręcamy koło pasowe wału korbowego za pomocą klucza imbusowego 8. Podczas wykonywania tej czynności należy wrzucić 5 bieg i poprosić drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca – spowoduje to unieruchomienie wału korbowego. Luzujemy rolkę napinacza i zdejmujemy pasek zębaty. Po poluzowaniu rolki nie obracamy wału korbowego ani wałka rozrządu, ponieważ grozi to przeskoczeniem paska zębatego.

Zobacz też: Jak pracuje rozrząd i zawory w silniku?

Przechodzimy do montażu. Na początku sprawdzamy czy pokrywają się znaki ustawcze rozrządu na górze i na dole silnika. Podczas wykonywania kontroli należy przystawić koło pasowe do wału. Zakładamy nowy pasek zębaty i przykręcamy koło pasowe do wału korbowego momentem 20Nm. W silnikach produkowanych do sierpnia 1992 naciągamy pasek rozrządu, w autach od września 1992 roku ustawiamy napinacz paska w położenie zerowe. Wykonujemy jeden obrót wałem korbowym i kontrolujemy naciąg paska.

Dokręcamy osłonę paska rozrządu i sprawdzamy czy tulejki gumowe są mocno osadzone na sworzniach. Zakładamy pasek klinowy i odpowiednio go naciągamy. Montujemy filtr powietrza i przewód dolotowy. Na końcu podłączamy ujemną klemę akumulatora.

Silnik wysokoprężny 1.7TD

Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie demontujemy filtr powietrza i zdejmujemy pasek klinowy. Odkręcamy wspornik przewodu ciśnieniowego. Odkręcamy górną osłonę paska zębatego i ustawiamy tłok pierwszego cylindra w położenie zwrotu zewnętrznego, w taki sam sposób jak miało to miejsce w pozostałych wersjach silnikowych.

Chcąc sprawdzić prawidłowe ustawienie rozrządu należy włożyć w otwory kół zębatych wałka rozrządu i pompy wtryskowej śruby ustalające. Jeśli nie można ich włożyć, to należy obrócić wał korbowy o 360˚. Po zdjęciu paska zębatego nie należy zmieniać położenia wałów silnika. Kolejny krok to podwieszenie silnika. W profesjonalnych warsztatach stosuje się do tego specjalną ramę. W przypadku braku dostępu do fachowego sprzętu, można wykorzystać rurę oraz dwie podstawki drewniane, które umieszczamy w rynienkach błotników. Opieramy rurę i podwieszamy silnik. Należy uważać, żeby nie uszkodzić lakieru na błotnikach.

Zobacz też: Jak sprawdzić stan rozrządu?

Teraz odkręcamy całkowicie prawą podporę silnika. Luzujemy mocowanie napinacza rolkowego i odczepiamy sprężynę napinającą. Odkręcamy koło pasowe wału korbowego. W tym celu należy przytrzymać wygiętym kluczem oczkowym śrubę centralną i wykręcić cztery śruby mocujące, po czym zdjąć koło pasowe. Odkręcamy dolną osłonę paska zębatego i wykręcamy śruby mocujące koło zębate wałka rozrządu, razem ze śrubą ustalającą. Na końcu zdejmujemy koło zębate razem z paskiem rozrządu.

Przechodzimy do montażu. Nasadzamy koło zębate na wałek rozrządu razem z założonym paskiem rozrządu. Wkładamy koło zębate wałka rozrządu śruby mocujące i ustalające, po czym dokręcamy je momentem 10Nm. Teraz zaczepiamy sprężynę napinającą rolkę i wkręcamy śruby mocujące momentem 20Nm. Dokręcamy dolną osłonę paska zębatego i zakładamy na wał korbowy koło pasowe i dokręcamy momentem 20Nm.

Następnie przykręcamy prawą podporę silnika momentem 45Nm. Opuszczamy silnik i zdejmujemy belkę podtrzymującą silnik. Wkręcamy śruby ustalające i wkręcamy górną osłonę paska rozrządu. Na końcu montujemy pasek klinowy i podłączamy ujemną klemę akumulatora.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

REKLAMA

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA