REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana paska rozrządu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana paska rozrządu.
Opel Astra F wymiana paska rozrządu.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana paska rozrządu nie ominie żadnego kierowcy. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić pasek rozrządu w Oplu Astra F.

Silniki 8 – zaworowe (bez silnika 1.7TD)

Odłączamy przewód masowy od akumulatora i demontujemy filtr powietrza oraz (o ile występuje) przewód dolotowy powietrza. Następnie demontujemy pasek klinowy alternatora pompy wspomagania lub/i sprężarki. W silniku 1.6 w wersji ze wspomaganiem został zastosowany pasek wieloklinowy. Odkręcamy koło pasowe od pompy wspomagania a następnie odkręcamy pompę od kadłuba silnika i odkładamy na bok razem z przyłączonymi przewodami.

REKLAMA

Otwieramy klamry mocujące górną osłonę paska zębatego. W tym celu należy nacisnąć na koniec każdej z klamry i zdjąć osłonę. Kolejny krok to ustawienie tłoka pierwszego cylindra w położeniu zwrotu zewnętrznego. Przed wykonaniem tej czynności należy ustawić dźwignię zmiany biegów w położenie neutralne i zaciągnąć hamulec ręczny. Wał korbowy należy obracać za pomocą klucza nasadowego założonego na centralną śrubę koła pasowego.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy oleju

REKLAMA

Alternatywnym sposobem jest uniesienie boku samochodu, włączenie 5 biegu i obracanie ręką koła. Pamiętajmy, ze wał obracamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu aż znak na kole zębatym wałka rozrządu pokryje się ze znakiem na osłonie.

W silniku 1.8 i 2.0 przy prawidłowym ustawionym kole zębatym wałka rozrządu, nacięcie na kole pasowym wału korbowego powinno znaleźć się na wysokości znaku odniesienia, czyli ostrza umocowanego na pokrywie przedniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silniku 1.4 i 1.6 znak na kole zębatym wałka rozrządu musi pokrywać się ze znakiem na tylnej osłonie paska zębatego. Znak wybity na kole zębatym wału korbowego powinien pokryć się z wcięciem na silniku. Tłok pierwszego cylindra jest wtedy w położeniu zwrotu zewnętrznego. Pamiętajmy, żeby nie obracać wałka rozrządu chwytając za śrubę mocującą, gdyż istnieje ryzyko przeciążenia paska rozrządu.

W silniku 1.4 i 1.6 rolkę napinacza przesuwamy na bok zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, aż otwory w rolce i w osłonie paska znajdą się w osi. Przez otwory należy przełożyć wiertło o średnicy 3mm. W takim położeniu napinacz paska jest unieruchomiony.

Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy cieczy chłodzącej

REKLAMA

W silnikach 1.7D, 1.7TD i 1.8, 20 produkowanych do sierpnia 1992 należy poluzować śruby mocujące pompę cieczy chłodzącej. Należy tak obrócić pompę, aby pasek rozrządu się poluzował. Na pompie znajduje się specjalny sześciokąt służący do obracania pompy. Jak da się zauważyć, nie ma zbyt dużo miejsca na obracanie kluczem, dlatego cała operacja może być trudna do wykonania. Jeżeli nie damy rady obracać kluczem, czeka nas demontaż alternatora.

W silnikach 1.8 i 2.0 produkowanych od września 1992 roku oraz w silniku C16NZ, należy odciągnąć rolkę na bok i zdjąć pasek. Zdejmujemy pasek rozrządu z koła zębatego wałka rozrządu. Pamiętajmy, żeby po zdjęciu paska nie zmieniać położenia wału korbowego i wałka rozrządu. Demontujemy koło pasowe wału korbowego. W tym celu należy włączyć 5 bieg i prosimy drugą osobę o wciśnięcia pedału hamulca. Spowoduje to zablokowanie wału korbowego. Odkręcamy śruby mocujące i zdejmujemy koło pasowe.

Przechodzimy do montażu. Na początku sprawdzamy czy pokrywają się znaki ustawcze rozrządu na górze i na dole silnika. Przed dokonaniem kontroli należy przystawić do wału koło pasowe. Teraz zakładamy pasek zębaty na koła zębate tak, żeby nie spowodować obrócenia ich. W silniku 1.7D, 1.7TD oraz 1.8 i 2.0 produkowanych od września 1992 roku, dodatkowo  w 1.4 i 1.6, należy ustawić wstępnie rolkę napinacza. W pozostałych silnikach należy napiąć pasek zębaty.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Nakładamy na wał korbowy koło pasowe i dokręcamy je. W przypadku silników 1.8 i 2.0 dokręcamy cztery śruby momentem 25Nm. W silnikach 1.4 i 1.6 dokręcamy śrubę centralną momentem 55Nm, a następnie obracamy ją o 45˚. Podczas dokręcania należy włączyć 5 bieg i poprosić drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca. Teraz dokręcamy śruby pompy cieczy chłodzącej. Obracamy wał korbowy o pełen obrót, zakładając klucz nasadowy na łeb śruby centralnej lub łapiąc ręką za koło przednie.

Dokręcamy śruby pompy cieczy chłodzącej i zakładamy przednią osłonę paska zębatego i zapinamy klamry zabezpieczające. W samochodzie z paskiem wieloklinowym przykręcamy pompę wspomagania do silnika momentem 30Nm oraz koło pasowe momentem 25Nm. Montujemy pasek wieloklinowy i naciągamy go (dokładny opis w oddzielnym poradniku). Montujemy pasek klinowy i naciągamy go. Instalujemy filtr powietrza i przewód dolotowy. Na końcu podłączamy przewód masowy akumulatora.

Dodatkowe czynności przy siniku Diesla

Wymiana w silnikach wysokoprężnych przebiega w prawie identyczny sposób. Na początku demontujemy górną i dolną osłonę paska rozrządu. Kolejny krok jest taki sam jak w silnikach benzynowych czyli ustawiamy tłok pierwszego cylindra w położenie zwrotu zewnętrznego. Następnie odkręcamy pokrywę obudowy wałka rozrządu i demontujemy pompę podciśnieniową, która jest zamocowana z lewej strony obudowy wałka rozrządu.

Zobacz też: Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Odkręcamy koło zębate wałka rozrządu pamiętając o unieruchomieniu wałka za pomocą klucza, który wkładamy pomiędzy krzywkę zaworu ssącego trzeciego cylindra a łożysko. Demontujemy koło zębate i luzujemy śruby mocujące cieczy chłodzącej i odchylamy pompę w celu poluzowania naciągu paska. Odkręcamy przednią prawą podporę silnika od podłużnicy. Następnie odciągamy silnik od podłużnicy i zdejmujemy pasek rozrządu z kół rozrządu i przesuwamy pomiędzy podłużnicą a podporą silnika.

Kontrolujemy dokładnie koła rozrządu i wymieniamy uszkodzone lub zużyte. Kontrolujemy czy pokrywają się znaki ustawcze rozrządu i w razie braku zgodności obracamy koła. Zakładamy nowy pasek na koła zębate i dokręcamy podporę silnika do podłużnicy. Naciągamy pasek zębaty i przykręcamy pompę cieczy chłodzącej. Dokręcamy śrubę mocującą koło zębate na wałku rozrządu i sprawdzamy ustawienie rozrządu.

W tym momencie przykręcamy koło zębate wałka rozrządu, przytrzymując jednocześnie wałek za pomocą klucza płaskiego. Dokręcamy śruby mocujące pokrywę obudowy wałka rozrządu używając nowej uszczelki. Na końcu pozostaje nam dokręcić górną i dolna osłonę paska rozrządu.

Zobacz też: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?

Te czynności odróżniają wymianę rozrządu w silniku wysokoprężnym od jednostki benzynowej.

Silniki 16 – zaworowe o pojemności 1.8 i 2.0

W samochodach wyprodukowanych do sierpnia 1992 roku po poluzowaniu paska rozrządu należy wymienić go na nowy. W autach wyprodukowanych po tym okresie nie ma takiej konieczności z powodu zastosowania automatycznego napinacza.

Przystępujemy do wymontowania. Na początku odłączamy przewód masowy od akumulatora. Następnie demontujemy filtr powietrza i przewód dolotowy powietrza. Kolejny krok to wymontowanie paska klinowego alternatora, pompy wspomagania lub/i sprężarki klimatyzacji. Odkręcamy osłonę paska rozrządu i ustawiamy tłok pierwszego cylindra w położenie zwrotu zewnętrznego. Wykonujemy to w taki sam sposób jak w pozostałych wersjach silnikowych.

Sprawdzamy czy nacięcie na kole pasowym wału korbowego znajduje się naprzeciwko ostrza umocowanego do pokrywy. Odkręcamy koło pasowe wału korbowego za pomocą klucza imbusowego 8. Podczas wykonywania tej czynności należy wrzucić 5 bieg i poprosić drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca – spowoduje to unieruchomienie wału korbowego. Luzujemy rolkę napinacza i zdejmujemy pasek zębaty. Po poluzowaniu rolki nie obracamy wału korbowego ani wałka rozrządu, ponieważ grozi to przeskoczeniem paska zębatego.

Zobacz też: Jak pracuje rozrząd i zawory w silniku?

Przechodzimy do montażu. Na początku sprawdzamy czy pokrywają się znaki ustawcze rozrządu na górze i na dole silnika. Podczas wykonywania kontroli należy przystawić koło pasowe do wału. Zakładamy nowy pasek zębaty i przykręcamy koło pasowe do wału korbowego momentem 20Nm. W silnikach produkowanych do sierpnia 1992 naciągamy pasek rozrządu, w autach od września 1992 roku ustawiamy napinacz paska w położenie zerowe. Wykonujemy jeden obrót wałem korbowym i kontrolujemy naciąg paska.

Dokręcamy osłonę paska rozrządu i sprawdzamy czy tulejki gumowe są mocno osadzone na sworzniach. Zakładamy pasek klinowy i odpowiednio go naciągamy. Montujemy filtr powietrza i przewód dolotowy. Na końcu podłączamy ujemną klemę akumulatora.

Silnik wysokoprężny 1.7TD

Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie demontujemy filtr powietrza i zdejmujemy pasek klinowy. Odkręcamy wspornik przewodu ciśnieniowego. Odkręcamy górną osłonę paska zębatego i ustawiamy tłok pierwszego cylindra w położenie zwrotu zewnętrznego, w taki sam sposób jak miało to miejsce w pozostałych wersjach silnikowych.

Chcąc sprawdzić prawidłowe ustawienie rozrządu należy włożyć w otwory kół zębatych wałka rozrządu i pompy wtryskowej śruby ustalające. Jeśli nie można ich włożyć, to należy obrócić wał korbowy o 360˚. Po zdjęciu paska zębatego nie należy zmieniać położenia wałów silnika. Kolejny krok to podwieszenie silnika. W profesjonalnych warsztatach stosuje się do tego specjalną ramę. W przypadku braku dostępu do fachowego sprzętu, można wykorzystać rurę oraz dwie podstawki drewniane, które umieszczamy w rynienkach błotników. Opieramy rurę i podwieszamy silnik. Należy uważać, żeby nie uszkodzić lakieru na błotnikach.

Zobacz też: Jak sprawdzić stan rozrządu?

Teraz odkręcamy całkowicie prawą podporę silnika. Luzujemy mocowanie napinacza rolkowego i odczepiamy sprężynę napinającą. Odkręcamy koło pasowe wału korbowego. W tym celu należy przytrzymać wygiętym kluczem oczkowym śrubę centralną i wykręcić cztery śruby mocujące, po czym zdjąć koło pasowe. Odkręcamy dolną osłonę paska zębatego i wykręcamy śruby mocujące koło zębate wałka rozrządu, razem ze śrubą ustalającą. Na końcu zdejmujemy koło zębate razem z paskiem rozrządu.

Przechodzimy do montażu. Nasadzamy koło zębate na wałek rozrządu razem z założonym paskiem rozrządu. Wkładamy koło zębate wałka rozrządu śruby mocujące i ustalające, po czym dokręcamy je momentem 10Nm. Teraz zaczepiamy sprężynę napinającą rolkę i wkręcamy śruby mocujące momentem 20Nm. Dokręcamy dolną osłonę paska zębatego i zakładamy na wał korbowy koło pasowe i dokręcamy momentem 20Nm.

Następnie przykręcamy prawą podporę silnika momentem 45Nm. Opuszczamy silnik i zdejmujemy belkę podtrzymującą silnik. Wkręcamy śruby ustalające i wkręcamy górną osłonę paska rozrządu. Na końcu montujemy pasek klinowy i podłączamy ujemną klemę akumulatora.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA