Opel Astra F: wymiana pompy oleju
REKLAMA
REKLAMA
Zaczynamy od odłączenia przewodu elektrycznego od czujnika ciśnienia oleju. Następnie należy wymontować pasek rozrządu zgodnie z opisem w oddzielnym poradniku. Teraz odkręcamy koło zębate wałka rozrządu. Zdejmujemy koło zębate z wału korbowego za pomocą dwóch śrubokrętów i wyjmujemy wpust z czopa wału. Odkręcamy tylną osłonę paska rozrządu i demontujemy miskę olejową (opis w oddzielnym poradniku). Odkręcamy filtr oleju i odkręcamy z pompy oleju czujnik ciśnienia oleju. Odkręcamy smok pompy, a następnie pompę oleju od kadłuba silnika i wyjmujemy ją.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy cieczy chłodzącej
REKLAMA
Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie styku pompy z kadłubem. Następnie nasuwamy na czop wału korbowego tuleję osłaniającą, która zabezpieczy uszczelniacz przed uszkodzeniem. Teraz przyklejamy na smar do obudowy pompy nową uszczelkę i przystawiamy pompę do kadłuba, po czym dokręcamy ją momentem 6Nm.
Wyjmujemy tuleję osłaniającą i wkręcamy czujnik ciśnienia oleju momentem 30Nm. Następnie przykręcamy filtr oleju oraz smok do pompy i do kadłuba silnika momentem 8Nm. Pamiętajmy o nałożeniu środka zabezpieczającego gwinty przed samoczynnym odkręcaniem się. Montujemy miskę olejową i przykręcamy tylną osłonę paska zębatego. Wkładamy wpust w czop wału korbowego i nasuwamy na koło zębate. W silnikach 1.8 i 2.0 należy wkręcić nową śrubę centralną i dokręcić momentem 130Nm, a następnie obrócić o kąt 45˚. W celu unieruchomienia wału korbowego włączyć 5 bieg i poprosić drugą osobę o wciśnięcie hamulca.
Zobacz też: Pompa oleju
W silnikach 1.4 i 1.6 śrubę centralną należy dokręcić momentem 55Nm i założyć pasek zębaty.
W silnikach 1.8 i 2.0 należy tak założyć tłumik drgań, aby nacięcie znalazło się na wprost ostrza umocowanego do obudowy pompy oleju. Przykręcamy tłumik drgań momentem 20Nm. Montujemy przednią osłonę paska rozrządu. Na końcu pozostaje nam zamontowanie i naciągnięcie paska klinowego. Postępujemy zgodnie z opisem znajdującym się w oddzielnym poradniku.
Zobacz też: Układ olejenia w silniku – jak to działa?
Podczas wykonywania tej pracy zalecamy wymianę filtra oleju na nowy oraz zalanie silnika świeżym olejem. Stary olej silnikowy i filtr oddajemy do punktu utylizacji. Na koniec pracy wykonujemy jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy czy nie ma żadnych wycieków w okolicach miski olejowej.
REKLAMA
REKLAMA