REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel Astra F: wymiana półosi napędowych

Robert Kuśpiel

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana półosi napędowych nie jest trudna, jeśli znamy poszczególne kroki. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić półosie napędowe w Oplu Astra F.

Na początku przedstawimy kilka ważnych uwag odnośnie półosi napędowych. Warto wiedzieć, że jeśli zapadła się gumowa osłona na przegubie, to nie należy wymontowywać półosi napędowej. W takim przypadku należy usunąć mniejszą opaskę zaciskową i podważyć osłonę za pomocą śrubokręta. W taki sposób ją odpowietrzymy. Na końcu zaciskamy nową opaskę. Takie rozwiązanie pozwala nam uniknąć demontażu półosi napędowych.

REKLAMA

Niektóre modele aut na prawej półosi mają zamontowany specjalny ciężarek tłumiący drgania. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę to należy pamiętać o przeniesieniu ciężarka, zachowując taki sam odstęp od osłony gumowej.

Zobacz też: Opel Astra F: przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego

REKLAMA

Przystępujemy do wymiany półosi napędowych. Na początku należy ustawić samochód na równej powierzchni. Włączamy dowolny bieg i zaciągamy hamulec ręczny. Teraz zdejmujemy zawleczkę i odkręcamy nakrętkę koronową na czopie półosi. Pamiętajmy, że wykonujemy tą czynność wtedy jak samochód stoi na kołach. Nakrętka jest dokręcona tak mocno, że odkręcanie jej przy uniesionym samochodzie mogłoby doprowadzić do wypadku.

Luzujemy śruby mocujące koła i podnosimy samochód za pomocą tradycyjnego podnośnika. Podkładamy podstawki i opuszczamy delikatnie samochód. Wyjmujemy zawleczkę z nakrętki przegubu wahacza i odkręcamy do końca nakrętkę półosi. Odłączamy przegub wahacza od zwrotnicy za pomocą ściągacza. W tym momencie przechodzimy do wyjęcia półosi ze skrzyni biegów. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. My posłużymy się tradycyjnym płaskim przecinakiem, którym będziemy delikatnie wybijać półoś ze skrzyni biegów. Przecinak zalecamy włożyć pomiędzy koniec półosi a oś kół stożkowych, po czym zaczynamy wypychać półoś.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana czujnika poziomu paliwa

Po wymontowaniu półosi zacznie wypływać olej. Zalecamy zatem zaślepić otwory. Najlepszym rozwiązaniem będzie znalezienie zaślepki o odpowiedniej średnicy. Podwiązujemy półoś za pomocą drutu. Zwróćmy uwagę na to, żeby półoś była skierowana do góry. Następnie wyjmujemy ręcznie półoś z piasty. Warto popróbować kilka razy, ponieważ w przypadku braku efektu, będziemy musieli użyć ściągacza, a jak wiadomo nie każdy ma taki na wyposażeniu.

REKLAMA

Po wymontowaniu półosi nie należy obciążać koła lub przetaczać samochodu. Doprowadzi to do zmiany położenia łożyska dwurzędowego. Pamiętajmy, że przy wszystkich pracach wymagających demontażu półosi ze skrzyni biegów należy pamiętać, żeby zawsze ciągnąć za przegub półosi, a nie za jej wał. Uwaga ta dotyczy również wyjmowania i wciskania półosi z piasty.

Warto wiedzieć, że w samochodach z blokadą mechanizmu różnicowego występuje pierścień dystansowy, który często pozostaje za pierścieniem uszczelniającym. Wyjmujemy pierścień dystansowy i przed zamontowaniem przenosimy na półoś.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy paliwa

Przystępujemy do montażu. Na nową półoś należy bardzo uważać. Nie może przebywać dłuższy czas na osłonach gumowych. Na początku czyścimy dokładnie miejsca stykania się przegubu równobieżnego z łożyskiem koła. Następnie nakładamy cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust czopa. Wkładamy czop półosi w wielowypust piasty i wkręcamy na czop nową nakrętkę koronową razem z nową podkładką.

Teraz smarujemy dokładnie olejem przekładniowym miejsce osadzenia półosi w skrzyni biegów. Wkładamy nowy pierścień osadczy na czop półosi od strony skrzyni biegów. Pamiętajmy, żeby go zbyt mocno nie rozciągać. Następnie wciskamy ręcznie półoś w obudowę skrzyni biegów. Po tym wpychamy śrubokrętem tak, żeby pierścień osadczy wskoczył na swoje miejsce. Śrubokręt przystawiamy do spoiny na wewnętrznym przegubie. Nie można przystawiać do blaszanej osłony.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana paska rozrządu

Jeżeli pierścień wskoczył na swoje miejsce, to należy sprawdzić poprawność osadzenia półosi. Robimy to pociągając ręką za przegub. Wkładamy przegub wahacza w zwrotnicę i dokręcamy nakrętkę koronową. Jeśli są problemy z włożeniem zawleczki, to obracamy nakrętkę do następnego otworu. Wkładamy nową zawleczkę i zaginamy ją.

Teraz montujemy ciężarek na półosi w odległości od 268 do 270mm od osadzenia pod mocowanie osłony gumowej zewnętrznego przegubu i dokręcamy. Montujemy koło przednie i dokręcamy nakrętkę koronową momentem 100Nm. Na koniec dociągamy śruby mocujące koła. Pamiętajmy o zamontowaniu nowej zawleczki zabezpieczającej nakrętkę koronową.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce?

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce? Teoretycznie tak. Teoretycznie, bo przed przystąpieniem do kursu i egzaminu, musi spełnić kilka wymogów dodatkowych. O wszystkich koniecznych formalnościach opowiem w tym materiale.

    Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

    40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    REKLAMA

    Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy

    Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.

    UE wprowadza normę Euro 7. Surowsze warunki homologacji samochodów i silników

    Rada Unii Europejskiej przyjęła 25 września 2023 r. swoje stanowisko negocjacyjne w sprawie projektu rozporządzenia dotyczącego homologacji pojazdów (w tym samochodów) i silników. Chodzi o wprowadzenie normy Euro 7. Celem projektu jest obniżenie emisji substancji zanieczyszczających powietrze w transporcie drogowym.

    Czy jest możliwe odebranie samochodu za przekroczenie prędkości?

    Czy policjant może zabrać kierowcy samochód za przekroczenie prędkości? Może! Tyle że na razie policjant, ale nie w Polsce. Pójście w tym kierunku w naszym kraju jest jednak możliwe. Trzeba oczywiście na to jeszcze nieco poczekać.

    Prawo jazdy kat. B+. Rodzaj pojazdów, zakres uprawnień

    UE chce majstrować przy prawie jazdy. Nowy pomysł polega na podzieleniu obecnej kategorii B na kategorię B i B+. Stopniowanie uprawnień ma być sposobem na poprawę bezpieczeństwa. Tyle że pomysł wcale bezpiecznie nie brzmi. Sprawdźcie szczegóły.

    REKLAMA

    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    REKLAMA