REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana półosi napędowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana półosi napędowych Fot. Fotolia
Opel Astra F wymiana półosi napędowych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana półosi napędowych nie jest trudna, jeśli znamy poszczególne kroki. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić półosie napędowe w Oplu Astra F.

Na początku przedstawimy kilka ważnych uwag odnośnie półosi napędowych. Warto wiedzieć, że jeśli zapadła się gumowa osłona na przegubie, to nie należy wymontowywać półosi napędowej. W takim przypadku należy usunąć mniejszą opaskę zaciskową i podważyć osłonę za pomocą śrubokręta. W taki sposób ją odpowietrzymy. Na końcu zaciskamy nową opaskę. Takie rozwiązanie pozwala nam uniknąć demontażu półosi napędowych.

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre modele aut na prawej półosi mają zamontowany specjalny ciężarek tłumiący drgania. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę to należy pamiętać o przeniesieniu ciężarka, zachowując taki sam odstęp od osłony gumowej.

Zobacz też: Opel Astra F: przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego

Przystępujemy do wymiany półosi napędowych. Na początku należy ustawić samochód na równej powierzchni. Włączamy dowolny bieg i zaciągamy hamulec ręczny. Teraz zdejmujemy zawleczkę i odkręcamy nakrętkę koronową na czopie półosi. Pamiętajmy, że wykonujemy tą czynność wtedy jak samochód stoi na kołach. Nakrętka jest dokręcona tak mocno, że odkręcanie jej przy uniesionym samochodzie mogłoby doprowadzić do wypadku.

REKLAMA

Luzujemy śruby mocujące koła i podnosimy samochód za pomocą tradycyjnego podnośnika. Podkładamy podstawki i opuszczamy delikatnie samochód. Wyjmujemy zawleczkę z nakrętki przegubu wahacza i odkręcamy do końca nakrętkę półosi. Odłączamy przegub wahacza od zwrotnicy za pomocą ściągacza. W tym momencie przechodzimy do wyjęcia półosi ze skrzyni biegów. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. My posłużymy się tradycyjnym płaskim przecinakiem, którym będziemy delikatnie wybijać półoś ze skrzyni biegów. Przecinak zalecamy włożyć pomiędzy koniec półosi a oś kół stożkowych, po czym zaczynamy wypychać półoś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana czujnika poziomu paliwa

Po wymontowaniu półosi zacznie wypływać olej. Zalecamy zatem zaślepić otwory. Najlepszym rozwiązaniem będzie znalezienie zaślepki o odpowiedniej średnicy. Podwiązujemy półoś za pomocą drutu. Zwróćmy uwagę na to, żeby półoś była skierowana do góry. Następnie wyjmujemy ręcznie półoś z piasty. Warto popróbować kilka razy, ponieważ w przypadku braku efektu, będziemy musieli użyć ściągacza, a jak wiadomo nie każdy ma taki na wyposażeniu.

Po wymontowaniu półosi nie należy obciążać koła lub przetaczać samochodu. Doprowadzi to do zmiany położenia łożyska dwurzędowego. Pamiętajmy, że przy wszystkich pracach wymagających demontażu półosi ze skrzyni biegów należy pamiętać, żeby zawsze ciągnąć za przegub półosi, a nie za jej wał. Uwaga ta dotyczy również wyjmowania i wciskania półosi z piasty.

Warto wiedzieć, że w samochodach z blokadą mechanizmu różnicowego występuje pierścień dystansowy, który często pozostaje za pierścieniem uszczelniającym. Wyjmujemy pierścień dystansowy i przed zamontowaniem przenosimy na półoś.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy paliwa

Przystępujemy do montażu. Na nową półoś należy bardzo uważać. Nie może przebywać dłuższy czas na osłonach gumowych. Na początku czyścimy dokładnie miejsca stykania się przegubu równobieżnego z łożyskiem koła. Następnie nakładamy cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust czopa. Wkładamy czop półosi w wielowypust piasty i wkręcamy na czop nową nakrętkę koronową razem z nową podkładką.

Teraz smarujemy dokładnie olejem przekładniowym miejsce osadzenia półosi w skrzyni biegów. Wkładamy nowy pierścień osadczy na czop półosi od strony skrzyni biegów. Pamiętajmy, żeby go zbyt mocno nie rozciągać. Następnie wciskamy ręcznie półoś w obudowę skrzyni biegów. Po tym wpychamy śrubokrętem tak, żeby pierścień osadczy wskoczył na swoje miejsce. Śrubokręt przystawiamy do spoiny na wewnętrznym przegubie. Nie można przystawiać do blaszanej osłony.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana paska rozrządu

Jeżeli pierścień wskoczył na swoje miejsce, to należy sprawdzić poprawność osadzenia półosi. Robimy to pociągając ręką za przegub. Wkładamy przegub wahacza w zwrotnicę i dokręcamy nakrętkę koronową. Jeśli są problemy z włożeniem zawleczki, to obracamy nakrętkę do następnego otworu. Wkładamy nową zawleczkę i zaginamy ją.

Teraz montujemy ciężarek na półosi w odległości od 268 do 270mm od osadzenia pod mocowanie osłony gumowej zewnętrznego przegubu i dokręcamy. Montujemy koło przednie i dokręcamy nakrętkę koronową momentem 100Nm. Na koniec dociągamy śruby mocujące koła. Pamiętajmy o zamontowaniu nowej zawleczki zabezpieczającej nakrętkę koronową.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA