REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana półosi napędowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana półosi napędowych Fot. Fotolia
Opel Astra F wymiana półosi napędowych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana półosi napędowych nie jest trudna, jeśli znamy poszczególne kroki. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić półosie napędowe w Oplu Astra F.

Na początku przedstawimy kilka ważnych uwag odnośnie półosi napędowych. Warto wiedzieć, że jeśli zapadła się gumowa osłona na przegubie, to nie należy wymontowywać półosi napędowej. W takim przypadku należy usunąć mniejszą opaskę zaciskową i podważyć osłonę za pomocą śrubokręta. W taki sposób ją odpowietrzymy. Na końcu zaciskamy nową opaskę. Takie rozwiązanie pozwala nam uniknąć demontażu półosi napędowych.

REKLAMA

Niektóre modele aut na prawej półosi mają zamontowany specjalny ciężarek tłumiący drgania. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę to należy pamiętać o przeniesieniu ciężarka, zachowując taki sam odstęp od osłony gumowej.

Zobacz też: Opel Astra F: przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego

REKLAMA

Przystępujemy do wymiany półosi napędowych. Na początku należy ustawić samochód na równej powierzchni. Włączamy dowolny bieg i zaciągamy hamulec ręczny. Teraz zdejmujemy zawleczkę i odkręcamy nakrętkę koronową na czopie półosi. Pamiętajmy, że wykonujemy tą czynność wtedy jak samochód stoi na kołach. Nakrętka jest dokręcona tak mocno, że odkręcanie jej przy uniesionym samochodzie mogłoby doprowadzić do wypadku.

Luzujemy śruby mocujące koła i podnosimy samochód za pomocą tradycyjnego podnośnika. Podkładamy podstawki i opuszczamy delikatnie samochód. Wyjmujemy zawleczkę z nakrętki przegubu wahacza i odkręcamy do końca nakrętkę półosi. Odłączamy przegub wahacza od zwrotnicy za pomocą ściągacza. W tym momencie przechodzimy do wyjęcia półosi ze skrzyni biegów. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. My posłużymy się tradycyjnym płaskim przecinakiem, którym będziemy delikatnie wybijać półoś ze skrzyni biegów. Przecinak zalecamy włożyć pomiędzy koniec półosi a oś kół stożkowych, po czym zaczynamy wypychać półoś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana czujnika poziomu paliwa

Po wymontowaniu półosi zacznie wypływać olej. Zalecamy zatem zaślepić otwory. Najlepszym rozwiązaniem będzie znalezienie zaślepki o odpowiedniej średnicy. Podwiązujemy półoś za pomocą drutu. Zwróćmy uwagę na to, żeby półoś była skierowana do góry. Następnie wyjmujemy ręcznie półoś z piasty. Warto popróbować kilka razy, ponieważ w przypadku braku efektu, będziemy musieli użyć ściągacza, a jak wiadomo nie każdy ma taki na wyposażeniu.

REKLAMA

Po wymontowaniu półosi nie należy obciążać koła lub przetaczać samochodu. Doprowadzi to do zmiany położenia łożyska dwurzędowego. Pamiętajmy, że przy wszystkich pracach wymagających demontażu półosi ze skrzyni biegów należy pamiętać, żeby zawsze ciągnąć za przegub półosi, a nie za jej wał. Uwaga ta dotyczy również wyjmowania i wciskania półosi z piasty.

Warto wiedzieć, że w samochodach z blokadą mechanizmu różnicowego występuje pierścień dystansowy, który często pozostaje za pierścieniem uszczelniającym. Wyjmujemy pierścień dystansowy i przed zamontowaniem przenosimy na półoś.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy paliwa

Przystępujemy do montażu. Na nową półoś należy bardzo uważać. Nie może przebywać dłuższy czas na osłonach gumowych. Na początku czyścimy dokładnie miejsca stykania się przegubu równobieżnego z łożyskiem koła. Następnie nakładamy cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust czopa. Wkładamy czop półosi w wielowypust piasty i wkręcamy na czop nową nakrętkę koronową razem z nową podkładką.

Teraz smarujemy dokładnie olejem przekładniowym miejsce osadzenia półosi w skrzyni biegów. Wkładamy nowy pierścień osadczy na czop półosi od strony skrzyni biegów. Pamiętajmy, żeby go zbyt mocno nie rozciągać. Następnie wciskamy ręcznie półoś w obudowę skrzyni biegów. Po tym wpychamy śrubokrętem tak, żeby pierścień osadczy wskoczył na swoje miejsce. Śrubokręt przystawiamy do spoiny na wewnętrznym przegubie. Nie można przystawiać do blaszanej osłony.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana paska rozrządu

Jeżeli pierścień wskoczył na swoje miejsce, to należy sprawdzić poprawność osadzenia półosi. Robimy to pociągając ręką za przegub. Wkładamy przegub wahacza w zwrotnicę i dokręcamy nakrętkę koronową. Jeśli są problemy z włożeniem zawleczki, to obracamy nakrętkę do następnego otworu. Wkładamy nową zawleczkę i zaginamy ją.

Teraz montujemy ciężarek na półosi w odległości od 268 do 270mm od osadzenia pod mocowanie osłony gumowej zewnętrznego przegubu i dokręcamy. Montujemy koło przednie i dokręcamy nakrętkę koronową momentem 100Nm. Na koniec dociągamy śruby mocujące koła. Pamiętajmy o zamontowaniu nowej zawleczki zabezpieczającej nakrętkę koronową.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA