REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana półosi napędowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana półosi napędowych Fot. Fotolia
Opel Astra F wymiana półosi napędowych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana półosi napędowych nie jest trudna, jeśli znamy poszczególne kroki. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić półosie napędowe w Oplu Astra F.

Na początku przedstawimy kilka ważnych uwag odnośnie półosi napędowych. Warto wiedzieć, że jeśli zapadła się gumowa osłona na przegubie, to nie należy wymontowywać półosi napędowej. W takim przypadku należy usunąć mniejszą opaskę zaciskową i podważyć osłonę za pomocą śrubokręta. W taki sposób ją odpowietrzymy. Na końcu zaciskamy nową opaskę. Takie rozwiązanie pozwala nam uniknąć demontażu półosi napędowych.

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre modele aut na prawej półosi mają zamontowany specjalny ciężarek tłumiący drgania. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę to należy pamiętać o przeniesieniu ciężarka, zachowując taki sam odstęp od osłony gumowej.

Zobacz też: Opel Astra F: przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego

Przystępujemy do wymiany półosi napędowych. Na początku należy ustawić samochód na równej powierzchni. Włączamy dowolny bieg i zaciągamy hamulec ręczny. Teraz zdejmujemy zawleczkę i odkręcamy nakrętkę koronową na czopie półosi. Pamiętajmy, że wykonujemy tą czynność wtedy jak samochód stoi na kołach. Nakrętka jest dokręcona tak mocno, że odkręcanie jej przy uniesionym samochodzie mogłoby doprowadzić do wypadku.

REKLAMA

Luzujemy śruby mocujące koła i podnosimy samochód za pomocą tradycyjnego podnośnika. Podkładamy podstawki i opuszczamy delikatnie samochód. Wyjmujemy zawleczkę z nakrętki przegubu wahacza i odkręcamy do końca nakrętkę półosi. Odłączamy przegub wahacza od zwrotnicy za pomocą ściągacza. W tym momencie przechodzimy do wyjęcia półosi ze skrzyni biegów. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. My posłużymy się tradycyjnym płaskim przecinakiem, którym będziemy delikatnie wybijać półoś ze skrzyni biegów. Przecinak zalecamy włożyć pomiędzy koniec półosi a oś kół stożkowych, po czym zaczynamy wypychać półoś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana czujnika poziomu paliwa

Po wymontowaniu półosi zacznie wypływać olej. Zalecamy zatem zaślepić otwory. Najlepszym rozwiązaniem będzie znalezienie zaślepki o odpowiedniej średnicy. Podwiązujemy półoś za pomocą drutu. Zwróćmy uwagę na to, żeby półoś była skierowana do góry. Następnie wyjmujemy ręcznie półoś z piasty. Warto popróbować kilka razy, ponieważ w przypadku braku efektu, będziemy musieli użyć ściągacza, a jak wiadomo nie każdy ma taki na wyposażeniu.

Po wymontowaniu półosi nie należy obciążać koła lub przetaczać samochodu. Doprowadzi to do zmiany położenia łożyska dwurzędowego. Pamiętajmy, że przy wszystkich pracach wymagających demontażu półosi ze skrzyni biegów należy pamiętać, żeby zawsze ciągnąć za przegub półosi, a nie za jej wał. Uwaga ta dotyczy również wyjmowania i wciskania półosi z piasty.

Warto wiedzieć, że w samochodach z blokadą mechanizmu różnicowego występuje pierścień dystansowy, który często pozostaje za pierścieniem uszczelniającym. Wyjmujemy pierścień dystansowy i przed zamontowaniem przenosimy na półoś.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana pompy paliwa

Przystępujemy do montażu. Na nową półoś należy bardzo uważać. Nie może przebywać dłuższy czas na osłonach gumowych. Na początku czyścimy dokładnie miejsca stykania się przegubu równobieżnego z łożyskiem koła. Następnie nakładamy cienką warstwę oleju przekładniowego na wielowypust czopa. Wkładamy czop półosi w wielowypust piasty i wkręcamy na czop nową nakrętkę koronową razem z nową podkładką.

Teraz smarujemy dokładnie olejem przekładniowym miejsce osadzenia półosi w skrzyni biegów. Wkładamy nowy pierścień osadczy na czop półosi od strony skrzyni biegów. Pamiętajmy, żeby go zbyt mocno nie rozciągać. Następnie wciskamy ręcznie półoś w obudowę skrzyni biegów. Po tym wpychamy śrubokrętem tak, żeby pierścień osadczy wskoczył na swoje miejsce. Śrubokręt przystawiamy do spoiny na wewnętrznym przegubie. Nie można przystawiać do blaszanej osłony.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana paska rozrządu

Jeżeli pierścień wskoczył na swoje miejsce, to należy sprawdzić poprawność osadzenia półosi. Robimy to pociągając ręką za przegub. Wkładamy przegub wahacza w zwrotnicę i dokręcamy nakrętkę koronową. Jeśli są problemy z włożeniem zawleczki, to obracamy nakrętkę do następnego otworu. Wkładamy nową zawleczkę i zaginamy ją.

Teraz montujemy ciężarek na półosi w odległości od 268 do 270mm od osadzenia pod mocowanie osłony gumowej zewnętrznego przegubu i dokręcamy. Montujemy koło przednie i dokręcamy nakrętkę koronową momentem 100Nm. Na koniec dociągamy śruby mocujące koła. Pamiętajmy o zamontowaniu nowej zawleczki zabezpieczającej nakrętkę koronową.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA