Opel Astra F: pomiar ciśnienia sprężania
REKLAMA
REKLAMA
Podejmując się tej czynności musimy wiedzieć, że wraz z wiekiem i setkami tysięcy kilometrów ciśnienie sprężania spada. Dlatego nie powinniśmy martwić się obniżoną wartością. Jeżeli jest taka sama na wszystkich cylindrach nie ma powodu do zmartwień. W przypadku kiedy będzie poniżej dopuszczalnego minimum, możemy zacząć rozważać ewentualną naprawę lub wymianę silnika.
REKLAMA
W przypadku zbyt dużych różnicy na poszczególnych cylindrach warto zastanowić się nad powodem takiego stanu. Okazuje się, że przyczyn może być wiele. Najbardziej możliwe usterki to przede wszystkim zużycie tłoków i pierścieni. Zazwyczaj jest to najczęstszy powód zbyt dużej różnicy. Możliwe jest też skrzywienie zaworów, nadpalenie ich, zapieczenie pierścieni oraz zdeformowanie się cylindrów, co jest efektem zatarcia tłoków.
Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin
REKLAMA
Do pomiaru ciśnienia będzie nam potrzebny specjalny przyrząd. Można go zakupić w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych. Miernik taki jest dostępny w różnych przedziałach cenowych, od około 100zł w górę. W czasie przeprowadzania takiego pomiaru niezbędna jest pomoc drugiej osoby.
W przypadku silników Diesla jest nam potrzebny miernik, który ma zakres do około 4MPa. Dopuszczalna różnica pomiędzy cylindrami nie może przekraczać 0.1Mpa w silnikach benzynowych i 0.15MPa w silnikach wysokoprężnych. Jeżeli stwierdzimy, że jeden lub kilka cylindrów wykazuje różnice w ciśnieniach, to jest to oznaka uszkodzenia zaworów, zużycia pierścieni tłokowych lub gładzi cylindrów. W takich momentach musimy się zastanowić nad wymianą lub naprawą silnika. Po przeanalizowaniu kosztów może okazać się, że zakup drugiego silnika jest bardziej opłacalny.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych
Przed dokonaniem pomiaru należy wstępnie rozgrzać silnik. Temperatura powinna wynosić około 60 stopni.
Silnik benzynowy
REKLAMA
Zaczynamy od silników benzynowych. Na początku wyjmujemy kluczyk i wypinamy wtyczkę wielostykową z cewki zapłonowej (modułu zapłonowego). Teraz wyjmujemy przekaźnik pompy paliwa. Pozwoli nam to uniknąć wytryśnięcia paliwa podczas pracy rozrusznika. Jeśli tego nie zrobimy, to istnieje ryzyko uszkodzenia katalizatora. Przekaźnik pompy umiejscowiony jest za poszyciem na dole prawego przedniego słupka.
Następnie wyjmujemy wszystkie nasadki świec zapłonowych. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec. Nie należy chwytać za kable, tylko za blaszane tuleje. Teraz czyścimy dokładnie gniazda świec zapłonowych. Najlepiej wykorzystać do tego sprężone powietrze lub odkurzacz. Nie można doprowadzić do wprowadzenia zanieczyszczeń w otwory po świecach. W tym momencie możemy wykręcić wszystkie świece. Robimy to bardzo ostrożnie, prowadząc równo klucz.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego
Następnie obracamy kilkakrotnie wałem korbowym w celu usunięcia sadzy. Zaciągamy hamulec ręczny i ustawiamy dźwignię zmiany biegów w pozycję luzu. Wkręcamy końcówkę miernika w otwór po świecy i prosimy drugą osobę o wciśnięcia do końca pedału gazu oraz uruchomienie silnika na około 6 sekund. Jeżeli miernik nie wykazuje już wzrostu ciśnienia, to należy przestać obracać rozrusznikiem.
W taki sam sposób wykonujemy pomiar na pozostałych cylindrach. Na końcu porównujemy otrzymane wyniki. Jeżeli są zbyt duże różnice, to czeka nas naprawa lub wymiana silnika. Na końcu wkręcamy świece zapłonowe, podłączamy przewody oraz wkładamy przekaźnik pompy paliwa.
Silnik wysokoprężny
Kontrola ciśnienia sprężania w silniku wysokoprężnym praktycznie przebiega w taki sam sposób. Na początku wyjmujemy przewód elektryczny z zaworu pompy wtryskowej tak, żeby wtryskiwacze nie mogły podawać paliwa. Kolejny krok to demontaż wszystkich świec żarowych. Podobnie jak w jednostce benzynowej czyścimy okolice świec. W przypadku silników Diesla istnieje ryzyko uszkodzenia świecy. W razie problemów z wykręceniem, należy polać miejsce łączenia świecy z głowicą za pomocą WD40.
Zobacz też: Naprawa pompy wody w Oplu Astra F 1.4
Wkręcamy miernik i dokonujemy pomiaru w taki sam sposób jak miało to miejsce w silniku benzynowym. W czasie wykonywania pomiaru, ciśnienie powinno wynosić od 1.85 do 3.45MPa. Na końcu porównujemy wyniki z poszczególnych cylindrów i decydujemy o dalszym losie silnika. Teraz przechodzimy do zamontowania świec żarowych. Moment dokręcania wynosi 20Nm. Podłączamy przewody elektryczne i instalujemy przewód do zaworu na pompie wtryskowej.
REKLAMA
REKLAMA