REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: pomiar ciśnienia sprężania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F pomiar ciśnienia sprężania.
Opel Astra F pomiar ciśnienia sprężania.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola ciśnienia sprężania daje nam możliwość poznania autentycznego stanu silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu wykonać pomiar ciśnienia sprężania w modelu Opel Astra F.

Podejmując się tej czynności musimy wiedzieć, że wraz z wiekiem i setkami tysięcy kilometrów ciśnienie sprężania spada. Dlatego nie powinniśmy martwić się obniżoną wartością. Jeżeli jest taka sama na wszystkich cylindrach nie ma powodu do zmartwień. W przypadku kiedy będzie poniżej dopuszczalnego minimum, możemy zacząć rozważać ewentualną naprawę lub wymianę silnika.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku zbyt dużych różnicy na poszczególnych cylindrach warto zastanowić się nad powodem takiego stanu. Okazuje się, że przyczyn może być wiele. Najbardziej możliwe usterki to przede wszystkim zużycie tłoków i pierścieni. Zazwyczaj jest to najczęstszy powód zbyt dużej różnicy. Możliwe jest też skrzywienie zaworów, nadpalenie ich, zapieczenie pierścieni oraz zdeformowanie się cylindrów, co jest efektem zatarcia tłoków.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin

Do pomiaru ciśnienia będzie nam potrzebny specjalny przyrząd. Można go zakupić w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych. Miernik taki jest dostępny w różnych przedziałach cenowych, od około 100zł w górę. W czasie przeprowadzania takiego pomiaru niezbędna jest pomoc drugiej osoby.

REKLAMA

W przypadku silników Diesla jest nam potrzebny miernik, który ma zakres do około 4MPa. Dopuszczalna różnica pomiędzy cylindrami nie może przekraczać 0.1Mpa w silnikach benzynowych i 0.15MPa w silnikach wysokoprężnych. Jeżeli stwierdzimy, że jeden lub kilka cylindrów wykazuje różnice w ciśnieniach, to jest to oznaka uszkodzenia zaworów, zużycia pierścieni tłokowych lub gładzi cylindrów. W takich momentach musimy się zastanowić nad wymianą lub naprawą silnika. Po przeanalizowaniu kosztów może okazać się, że zakup drugiego silnika jest bardziej opłacalny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych

Przed dokonaniem pomiaru należy wstępnie rozgrzać silnik. Temperatura powinna wynosić około 60 stopni.

Silnik benzynowy

Zaczynamy od silników benzynowych. Na początku wyjmujemy kluczyk i wypinamy wtyczkę wielostykową z cewki zapłonowej (modułu zapłonowego). Teraz wyjmujemy przekaźnik pompy paliwa. Pozwoli nam to uniknąć wytryśnięcia paliwa podczas pracy rozrusznika. Jeśli tego nie zrobimy, to istnieje ryzyko uszkodzenia katalizatora. Przekaźnik pompy umiejscowiony jest za poszyciem na dole prawego przedniego słupka.

Następnie wyjmujemy wszystkie nasadki świec zapłonowych. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec. Nie należy chwytać za kable, tylko za blaszane tuleje. Teraz czyścimy dokładnie gniazda świec zapłonowych. Najlepiej wykorzystać do tego sprężone powietrze lub odkurzacz. Nie można doprowadzić do wprowadzenia zanieczyszczeń w otwory po świecach. W tym momencie możemy wykręcić wszystkie świece. Robimy to bardzo ostrożnie, prowadząc równo klucz.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego

Następnie obracamy kilkakrotnie wałem korbowym w celu usunięcia sadzy. Zaciągamy hamulec ręczny i ustawiamy dźwignię zmiany biegów w pozycję luzu. Wkręcamy końcówkę miernika w otwór po świecy i prosimy drugą osobę o wciśnięcia do końca pedału gazu oraz uruchomienie silnika na około 6 sekund. Jeżeli miernik nie wykazuje już wzrostu ciśnienia, to należy przestać obracać rozrusznikiem.

W taki sam sposób wykonujemy pomiar na pozostałych cylindrach. Na końcu porównujemy otrzymane wyniki. Jeżeli są zbyt duże różnice, to czeka nas naprawa lub wymiana silnika. Na końcu wkręcamy świece zapłonowe, podłączamy przewody oraz wkładamy przekaźnik pompy paliwa.

Silnik wysokoprężny

Kontrola ciśnienia sprężania w silniku wysokoprężnym praktycznie przebiega w taki sam sposób. Na początku wyjmujemy przewód elektryczny z zaworu pompy wtryskowej tak, żeby wtryskiwacze nie mogły podawać paliwa. Kolejny krok to demontaż wszystkich świec żarowych. Podobnie jak w jednostce benzynowej czyścimy okolice świec. W przypadku silników Diesla istnieje ryzyko uszkodzenia świecy. W razie problemów z wykręceniem, należy polać miejsce łączenia świecy z głowicą za pomocą WD40.

Zobacz też: Naprawa pompy wody w Oplu Astra F 1.4

Wkręcamy miernik i dokonujemy pomiaru w taki sam sposób jak miało to miejsce w silniku benzynowym. W czasie wykonywania pomiaru, ciśnienie powinno wynosić od 1.85 do 3.45MPa. Na końcu porównujemy wyniki z poszczególnych cylindrów i decydujemy o dalszym losie silnika. Teraz przechodzimy do zamontowania świec żarowych. Moment dokręcania wynosi 20Nm. Podłączamy przewody elektryczne i instalujemy przewód do zaworu na pompie wtryskowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA