REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: pomiar ciśnienia sprężania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F pomiar ciśnienia sprężania.
Opel Astra F pomiar ciśnienia sprężania.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola ciśnienia sprężania daje nam możliwość poznania autentycznego stanu silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu wykonać pomiar ciśnienia sprężania w modelu Opel Astra F.

Podejmując się tej czynności musimy wiedzieć, że wraz z wiekiem i setkami tysięcy kilometrów ciśnienie sprężania spada. Dlatego nie powinniśmy martwić się obniżoną wartością. Jeżeli jest taka sama na wszystkich cylindrach nie ma powodu do zmartwień. W przypadku kiedy będzie poniżej dopuszczalnego minimum, możemy zacząć rozważać ewentualną naprawę lub wymianę silnika.

REKLAMA

W przypadku zbyt dużych różnicy na poszczególnych cylindrach warto zastanowić się nad powodem takiego stanu. Okazuje się, że przyczyn może być wiele. Najbardziej możliwe usterki to przede wszystkim zużycie tłoków i pierścieni. Zazwyczaj jest to najczęstszy powód zbyt dużej różnicy. Możliwe jest też skrzywienie zaworów, nadpalenie ich, zapieczenie pierścieni oraz zdeformowanie się cylindrów, co jest efektem zatarcia tłoków.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin

REKLAMA

Do pomiaru ciśnienia będzie nam potrzebny specjalny przyrząd. Można go zakupić w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych. Miernik taki jest dostępny w różnych przedziałach cenowych, od około 100zł w górę. W czasie przeprowadzania takiego pomiaru niezbędna jest pomoc drugiej osoby.

W przypadku silników Diesla jest nam potrzebny miernik, który ma zakres do około 4MPa. Dopuszczalna różnica pomiędzy cylindrami nie może przekraczać 0.1Mpa w silnikach benzynowych i 0.15MPa w silnikach wysokoprężnych. Jeżeli stwierdzimy, że jeden lub kilka cylindrów wykazuje różnice w ciśnieniach, to jest to oznaka uszkodzenia zaworów, zużycia pierścieni tłokowych lub gładzi cylindrów. W takich momentach musimy się zastanowić nad wymianą lub naprawą silnika. Po przeanalizowaniu kosztów może okazać się, że zakup drugiego silnika jest bardziej opłacalny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych

Przed dokonaniem pomiaru należy wstępnie rozgrzać silnik. Temperatura powinna wynosić około 60 stopni.

Silnik benzynowy

REKLAMA

Zaczynamy od silników benzynowych. Na początku wyjmujemy kluczyk i wypinamy wtyczkę wielostykową z cewki zapłonowej (modułu zapłonowego). Teraz wyjmujemy przekaźnik pompy paliwa. Pozwoli nam to uniknąć wytryśnięcia paliwa podczas pracy rozrusznika. Jeśli tego nie zrobimy, to istnieje ryzyko uszkodzenia katalizatora. Przekaźnik pompy umiejscowiony jest za poszyciem na dole prawego przedniego słupka.

Następnie wyjmujemy wszystkie nasadki świec zapłonowych. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec. Nie należy chwytać za kable, tylko za blaszane tuleje. Teraz czyścimy dokładnie gniazda świec zapłonowych. Najlepiej wykorzystać do tego sprężone powietrze lub odkurzacz. Nie można doprowadzić do wprowadzenia zanieczyszczeń w otwory po świecach. W tym momencie możemy wykręcić wszystkie świece. Robimy to bardzo ostrożnie, prowadząc równo klucz.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego

Następnie obracamy kilkakrotnie wałem korbowym w celu usunięcia sadzy. Zaciągamy hamulec ręczny i ustawiamy dźwignię zmiany biegów w pozycję luzu. Wkręcamy końcówkę miernika w otwór po świecy i prosimy drugą osobę o wciśnięcia do końca pedału gazu oraz uruchomienie silnika na około 6 sekund. Jeżeli miernik nie wykazuje już wzrostu ciśnienia, to należy przestać obracać rozrusznikiem.

W taki sam sposób wykonujemy pomiar na pozostałych cylindrach. Na końcu porównujemy otrzymane wyniki. Jeżeli są zbyt duże różnice, to czeka nas naprawa lub wymiana silnika. Na końcu wkręcamy świece zapłonowe, podłączamy przewody oraz wkładamy przekaźnik pompy paliwa.

Silnik wysokoprężny

Kontrola ciśnienia sprężania w silniku wysokoprężnym praktycznie przebiega w taki sam sposób. Na początku wyjmujemy przewód elektryczny z zaworu pompy wtryskowej tak, żeby wtryskiwacze nie mogły podawać paliwa. Kolejny krok to demontaż wszystkich świec żarowych. Podobnie jak w jednostce benzynowej czyścimy okolice świec. W przypadku silników Diesla istnieje ryzyko uszkodzenia świecy. W razie problemów z wykręceniem, należy polać miejsce łączenia świecy z głowicą za pomocą WD40.

Zobacz też: Naprawa pompy wody w Oplu Astra F 1.4

Wkręcamy miernik i dokonujemy pomiaru w taki sam sposób jak miało to miejsce w silniku benzynowym. W czasie wykonywania pomiaru, ciśnienie powinno wynosić od 1.85 do 3.45MPa. Na końcu porównujemy wyniki z poszczególnych cylindrów i decydujemy o dalszym losie silnika. Teraz przechodzimy do zamontowania świec żarowych. Moment dokręcania wynosi 20Nm. Podłączamy przewody elektryczne i instalujemy przewód do zaworu na pompie wtryskowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

REKLAMA

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA