REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymontowanie pompy cieczy chłodzącej

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymontowanie pompy cieczy chłodzącej.
Opel Astra F wymontowanie pompy cieczy chłodzącej.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana pompy cieczy chłodzącej jest czasochłonna, jednak bez problemu wykonamy ją we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak wymontować i zamontować pompę cieczy chłodzącej w Oplu Astra F.

We wszystkich silnikach poza jednostkami 1.7TD, wymiana przebiega w taki sam sposób. Wszystkie czynności dodatkowe, które należy wykonać przy tym silniku, zostaną przedstawione. Cała operacja jest czasochłonna, jednak wykonując ją we własnym zakresie mamy możliwość zaoszczędzenia stosunkowo wysokiej kwoty pieniędzy.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie przechodzimy do spuszczenia cieczy chłodzącej. Odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym. Następnie demontujemy osłonę pod chłodnicą, jeśli znajduje się w naszym samochodzie. W tym celu musimy podnieść przód samochodu. Podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie chłodnicy.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana płynu chłodniczego

Kolejny krok to demontaż paska rozrządu. Dokładny opis znajduje się w osobnym poradniku. Odkręcamy pokrywę obudowy wałka rozrządu, a następnie odkręcamy koło zębate wałka rozrządu. Wałek należy unieruchomić za pomocą klucza płaskiego, mocując go za spłaszczone miejsce pomiędzy krzywkami pierwszego cylindra. W silnikach 8 - zaworowych 1.4 i 1.6 należy odkręcić napinacz paska zębatego. Teraz ściągamy z wału korbowego koło zębate rozrządu. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie zgubić wpustu. Odkręcamy tylną osłonę paska zębatego oraz demontujemy pompę cieczy chłodzącej.

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie styku na pompie i kadłubie silnika. Po dokładnym wyczyszczeniu zalecamy powlec obie powierzchnie za pomocą smaru silikonowego. Jeśli pominiemy ten krok to możemy doprowadzić do zapieczenia się pompy, co uniemożliwi nam obrócenie jej podczas regulacji naciągu paska zębatego. Wkładamy pompę cieczy chłodzącej w kadłub wraz z nowym pierścieniem uszczelniającym. Śruby mocujące dokręcamy ręcznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?

W silnikach 16 - zaworowych oraz 1.7, 1.8, 2.0 produkowanych od września 1992, należy tak zamontować pompę cieczy chłodzącej, aby nadlew na pompie znalazł się naprzeciw nadlewu na kadłubie silnika. Śruby mocujące dokręcamy momentem 25Nm. Montujemy tylną osłonę paska zębatego i dokręcamy śruby mocujące. Kolejny krok to montaż koła zębatego wału korbowego. Należy zwrócić szczególną uwagę na pokrycie się znaków ustawczych rozrządu.

W silnikach 1.8 i 2.0 przykręcamy koło zębate na wale korbowym, używając nowej śruby. Śrubę dokręcamy momentem 130Nm a następnie obracamy o kąt 45˚. Podczas dokręcania śruby należy unieruchomić wał korbowy. W tym celu należy poprosić o pomoc drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca i włączenie 5 biegu. W jednostkach 8-zaworowych 1.4 i 1.6 montujemy rolkę napinacza. Język płytki napinacza musi wejść w otwór obudowy pompy oleju. Język powinien się znaleźć w otworze w prawym skrajnym położeniu. Śrubę mocującą dokręcamy momentem 20Nm. Następnie dokręcamy koło zębate wałka rozrządu momentem 45Nm. Przykręcamy pokrywę obudowy wałka rozrządu wraz z nową uszczelką momentem 8Nm. W tym momencie możemy zamontować pasek rozrządu, zgodnie z opisem w innym poradniku.

Zobacz też: Czy warto mieszać płyny chłodzące różnych marek?

Dokręcamy pompę cieczy chłodzącej i montujemy przednią osłonę paska rozrządu. Następnie montujemy i naciągamy pasek klinowy zgodnie z opisem, który znajduje się w odrębnym poradniku. W tym momencie możemy napełnić układ chłodzenia. Na początku podłączamy dolny przewód do chłodnicy. W silnikach 1.4 i 1.6 ośmiozaworowych odłączamy przewód elektryczny od czujnika temperatury i wykręcamy czujnik, który znajduje się przy kolektorze dolotowym. Wlewamy płyn chłodniczy do zbiornika wyrównawczego do momentu, aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconym czujniku. Wkręcamy go ponownie i podłączamy przewód elektryczny.

W silnikach szesnastozaworowych wykręcamy śrubę z łbem walcowym w obudowie termostatu. Wlewamy ciecz do zbiornika wyrównawczego, aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconej śrubie. Teraz wkręcamy śrubę stosując masę uszczelniającą. Wlewamy ciecz chłodzącą do zbiorniczka do oznaczenia KALT. W silnikach ośmiozaworowych 1.7, 1.8, 2.0 układ chłodzący odpowietrza się samoczynnie podczas nagrzewania silnika.

W jednostkach 1.7 TD jest kilka różnic, o których warto wiedzieć. Tutaj należy odkręcić śruby mocujące koło pasowe pompy cieczy chłodzącej i zdjąć je. Za pomocą wygiętego klucza oczkowego przytrzymujemy centralną śrubę wału korbowego, a następnie odkręcamy śruby mocujące koło pasowe na wale korbowym. Odkręcamy pompę cieczy chłodzącej i wyjmujemy z kadłuba razem z prowadnicą cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Jak sprawdzić termostat układu chłodzenia?

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wkładamy do kanału prowadnicę cieczy chłodzącej i wsuwamy w kadłub pompę cieczy chłodzącej razem z nową uszczelką i przykręcamy ją momentem 20Nm. Dokręcamy koło pasowe do wału korbowego momentem 20Nm. Na końcu zakładamy koło pasowe pompy cieczy chłodzącej i dokręcamy momentem 10Nm.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA