Opel Astra F: wymontowanie pompy cieczy chłodzącej
REKLAMA
REKLAMA
We wszystkich silnikach poza jednostkami 1.7TD, wymiana przebiega w taki sam sposób. Wszystkie czynności dodatkowe, które należy wykonać przy tym silniku, zostaną przedstawione. Cała operacja jest czasochłonna, jednak wykonując ją we własnym zakresie mamy możliwość zaoszczędzenia stosunkowo wysokiej kwoty pieniędzy.
REKLAMA
Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie przechodzimy do spuszczenia cieczy chłodzącej. Odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym. Następnie demontujemy osłonę pod chłodnicą, jeśli znajduje się w naszym samochodzie. W tym celu musimy podnieść przód samochodu. Podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie chłodnicy.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana płynu chłodniczego
REKLAMA
Kolejny krok to demontaż paska rozrządu. Dokładny opis znajduje się w osobnym poradniku. Odkręcamy pokrywę obudowy wałka rozrządu, a następnie odkręcamy koło zębate wałka rozrządu. Wałek należy unieruchomić za pomocą klucza płaskiego, mocując go za spłaszczone miejsce pomiędzy krzywkami pierwszego cylindra. W silnikach 8 - zaworowych 1.4 i 1.6 należy odkręcić napinacz paska zębatego. Teraz ściągamy z wału korbowego koło zębate rozrządu. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie zgubić wpustu. Odkręcamy tylną osłonę paska zębatego oraz demontujemy pompę cieczy chłodzącej.
Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie styku na pompie i kadłubie silnika. Po dokładnym wyczyszczeniu zalecamy powlec obie powierzchnie za pomocą smaru silikonowego. Jeśli pominiemy ten krok to możemy doprowadzić do zapieczenia się pompy, co uniemożliwi nam obrócenie jej podczas regulacji naciągu paska zębatego. Wkładamy pompę cieczy chłodzącej w kadłub wraz z nowym pierścieniem uszczelniającym. Śruby mocujące dokręcamy ręcznie.
Zobacz też: Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?
REKLAMA
W silnikach 16 - zaworowych oraz 1.7, 1.8, 2.0 produkowanych od września 1992, należy tak zamontować pompę cieczy chłodzącej, aby nadlew na pompie znalazł się naprzeciw nadlewu na kadłubie silnika. Śruby mocujące dokręcamy momentem 25Nm. Montujemy tylną osłonę paska zębatego i dokręcamy śruby mocujące. Kolejny krok to montaż koła zębatego wału korbowego. Należy zwrócić szczególną uwagę na pokrycie się znaków ustawczych rozrządu.
W silnikach 1.8 i 2.0 przykręcamy koło zębate na wale korbowym, używając nowej śruby. Śrubę dokręcamy momentem 130Nm a następnie obracamy o kąt 45˚. Podczas dokręcania śruby należy unieruchomić wał korbowy. W tym celu należy poprosić o pomoc drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca i włączenie 5 biegu. W jednostkach 8-zaworowych 1.4 i 1.6 montujemy rolkę napinacza. Język płytki napinacza musi wejść w otwór obudowy pompy oleju. Język powinien się znaleźć w otworze w prawym skrajnym położeniu. Śrubę mocującą dokręcamy momentem 20Nm. Następnie dokręcamy koło zębate wałka rozrządu momentem 45Nm. Przykręcamy pokrywę obudowy wałka rozrządu wraz z nową uszczelką momentem 8Nm. W tym momencie możemy zamontować pasek rozrządu, zgodnie z opisem w innym poradniku.
Zobacz też: Czy warto mieszać płyny chłodzące różnych marek?
Dokręcamy pompę cieczy chłodzącej i montujemy przednią osłonę paska rozrządu. Następnie montujemy i naciągamy pasek klinowy zgodnie z opisem, który znajduje się w odrębnym poradniku. W tym momencie możemy napełnić układ chłodzenia. Na początku podłączamy dolny przewód do chłodnicy. W silnikach 1.4 i 1.6 ośmiozaworowych odłączamy przewód elektryczny od czujnika temperatury i wykręcamy czujnik, który znajduje się przy kolektorze dolotowym. Wlewamy płyn chłodniczy do zbiornika wyrównawczego do momentu, aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconym czujniku. Wkręcamy go ponownie i podłączamy przewód elektryczny.
W silnikach szesnastozaworowych wykręcamy śrubę z łbem walcowym w obudowie termostatu. Wlewamy ciecz do zbiornika wyrównawczego, aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconej śrubie. Teraz wkręcamy śrubę stosując masę uszczelniającą. Wlewamy ciecz chłodzącą do zbiorniczka do oznaczenia KALT. W silnikach ośmiozaworowych 1.7, 1.8, 2.0 układ chłodzący odpowietrza się samoczynnie podczas nagrzewania silnika.
W jednostkach 1.7 TD jest kilka różnic, o których warto wiedzieć. Tutaj należy odkręcić śruby mocujące koło pasowe pompy cieczy chłodzącej i zdjąć je. Za pomocą wygiętego klucza oczkowego przytrzymujemy centralną śrubę wału korbowego, a następnie odkręcamy śruby mocujące koło pasowe na wale korbowym. Odkręcamy pompę cieczy chłodzącej i wyjmujemy z kadłuba razem z prowadnicą cieczy chłodzącej.
Zobacz też: Jak sprawdzić termostat układu chłodzenia?
Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wkładamy do kanału prowadnicę cieczy chłodzącej i wsuwamy w kadłub pompę cieczy chłodzącej razem z nową uszczelką i przykręcamy ją momentem 20Nm. Dokręcamy koło pasowe do wału korbowego momentem 20Nm. Na końcu zakładamy koło pasowe pompy cieczy chłodzącej i dokręcamy momentem 10Nm.
REKLAMA
REKLAMA