REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymontowanie pompy cieczy chłodzącej

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymontowanie pompy cieczy chłodzącej.
Opel Astra F wymontowanie pompy cieczy chłodzącej.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana pompy cieczy chłodzącej jest czasochłonna, jednak bez problemu wykonamy ją we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak wymontować i zamontować pompę cieczy chłodzącej w Oplu Astra F.

We wszystkich silnikach poza jednostkami 1.7TD, wymiana przebiega w taki sam sposób. Wszystkie czynności dodatkowe, które należy wykonać przy tym silniku, zostaną przedstawione. Cała operacja jest czasochłonna, jednak wykonując ją we własnym zakresie mamy możliwość zaoszczędzenia stosunkowo wysokiej kwoty pieniędzy.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie przechodzimy do spuszczenia cieczy chłodzącej. Odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym. Następnie demontujemy osłonę pod chłodnicą, jeśli znajduje się w naszym samochodzie. W tym celu musimy podnieść przód samochodu. Podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie chłodnicy.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana płynu chłodniczego

Kolejny krok to demontaż paska rozrządu. Dokładny opis znajduje się w osobnym poradniku. Odkręcamy pokrywę obudowy wałka rozrządu, a następnie odkręcamy koło zębate wałka rozrządu. Wałek należy unieruchomić za pomocą klucza płaskiego, mocując go za spłaszczone miejsce pomiędzy krzywkami pierwszego cylindra. W silnikach 8 - zaworowych 1.4 i 1.6 należy odkręcić napinacz paska zębatego. Teraz ściągamy z wału korbowego koło zębate rozrządu. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie zgubić wpustu. Odkręcamy tylną osłonę paska zębatego oraz demontujemy pompę cieczy chłodzącej.

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie styku na pompie i kadłubie silnika. Po dokładnym wyczyszczeniu zalecamy powlec obie powierzchnie za pomocą smaru silikonowego. Jeśli pominiemy ten krok to możemy doprowadzić do zapieczenia się pompy, co uniemożliwi nam obrócenie jej podczas regulacji naciągu paska zębatego. Wkładamy pompę cieczy chłodzącej w kadłub wraz z nowym pierścieniem uszczelniającym. Śruby mocujące dokręcamy ręcznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zapobiegać uszkodzeniom silnika, wywołanym zjawiskami kawitacji w cieczy chłodzącej?

W silnikach 16 - zaworowych oraz 1.7, 1.8, 2.0 produkowanych od września 1992, należy tak zamontować pompę cieczy chłodzącej, aby nadlew na pompie znalazł się naprzeciw nadlewu na kadłubie silnika. Śruby mocujące dokręcamy momentem 25Nm. Montujemy tylną osłonę paska zębatego i dokręcamy śruby mocujące. Kolejny krok to montaż koła zębatego wału korbowego. Należy zwrócić szczególną uwagę na pokrycie się znaków ustawczych rozrządu.

W silnikach 1.8 i 2.0 przykręcamy koło zębate na wale korbowym, używając nowej śruby. Śrubę dokręcamy momentem 130Nm a następnie obracamy o kąt 45˚. Podczas dokręcania śruby należy unieruchomić wał korbowy. W tym celu należy poprosić o pomoc drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca i włączenie 5 biegu. W jednostkach 8-zaworowych 1.4 i 1.6 montujemy rolkę napinacza. Język płytki napinacza musi wejść w otwór obudowy pompy oleju. Język powinien się znaleźć w otworze w prawym skrajnym położeniu. Śrubę mocującą dokręcamy momentem 20Nm. Następnie dokręcamy koło zębate wałka rozrządu momentem 45Nm. Przykręcamy pokrywę obudowy wałka rozrządu wraz z nową uszczelką momentem 8Nm. W tym momencie możemy zamontować pasek rozrządu, zgodnie z opisem w innym poradniku.

Zobacz też: Czy warto mieszać płyny chłodzące różnych marek?

Dokręcamy pompę cieczy chłodzącej i montujemy przednią osłonę paska rozrządu. Następnie montujemy i naciągamy pasek klinowy zgodnie z opisem, który znajduje się w odrębnym poradniku. W tym momencie możemy napełnić układ chłodzenia. Na początku podłączamy dolny przewód do chłodnicy. W silnikach 1.4 i 1.6 ośmiozaworowych odłączamy przewód elektryczny od czujnika temperatury i wykręcamy czujnik, który znajduje się przy kolektorze dolotowym. Wlewamy płyn chłodniczy do zbiornika wyrównawczego do momentu, aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconym czujniku. Wkręcamy go ponownie i podłączamy przewód elektryczny.

W silnikach szesnastozaworowych wykręcamy śrubę z łbem walcowym w obudowie termostatu. Wlewamy ciecz do zbiornika wyrównawczego, aż zacznie wypływać przez otwór po wykręconej śrubie. Teraz wkręcamy śrubę stosując masę uszczelniającą. Wlewamy ciecz chłodzącą do zbiorniczka do oznaczenia KALT. W silnikach ośmiozaworowych 1.7, 1.8, 2.0 układ chłodzący odpowietrza się samoczynnie podczas nagrzewania silnika.

W jednostkach 1.7 TD jest kilka różnic, o których warto wiedzieć. Tutaj należy odkręcić śruby mocujące koło pasowe pompy cieczy chłodzącej i zdjąć je. Za pomocą wygiętego klucza oczkowego przytrzymujemy centralną śrubę wału korbowego, a następnie odkręcamy śruby mocujące koło pasowe na wale korbowym. Odkręcamy pompę cieczy chłodzącej i wyjmujemy z kadłuba razem z prowadnicą cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Jak sprawdzić termostat układu chłodzenia?

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wkładamy do kanału prowadnicę cieczy chłodzącej i wsuwamy w kadłub pompę cieczy chłodzącej razem z nową uszczelką i przykręcamy ją momentem 20Nm. Dokręcamy koło pasowe do wału korbowego momentem 20Nm. Na końcu zakładamy koło pasowe pompy cieczy chłodzącej i dokręcamy momentem 10Nm.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA