Oznaczenia skrzyni DSG - jak odnaleźć się w kodach?
REKLAMA
REKLAMA
Przekładnia dwusprzęgłowa zadebiutowała w niemieckiej gamie w roku 2003. Mechanizm praktycznie z miejsca zdobył serca kierowców, bo zniwelował podstawową wadę dotychczas znanych automatów - a mianowicie powolną pracę. Choć mówi się o jednej skrzyni DSG, ta tak naprawdę składa się z dwóch przekładni i dwóch sprzęgieł. Gdy jedno z nich obsługuje bieg nieparzysty, parzysty jest już tak naprawdę wrzucony. Mechanizm w celu przekazania napędu do drugiej przekładni czeka wyłącznie na sygnał płynący ze sterownika.
REKLAMA
Tak zaplanowany proces zmiany biegów sprawia, że DSG pracuje niezwykle szybko. Według wyliczeń inżynierów zmiana przełożenia na wyższe lub niższe trwa zaledwie 0,3 sekundy. W tak krótkim czasie biegu przy użyciu mechanizmu manualnego nie byłby w stanie zmienić nawet kierowca wyścigowy! Co to daje? Pozwala przyspieszać bez zauważalnych przeskoków, poprawia osiągi samochodu i sprawia, że pojazd może się pochwalić niższym zapotrzebowaniem na paliwo.
Skrzynia DSG - technologia jest cały czas rozwijana!
W roku 2003 skrzynia dwusprzęgłowa DSG była dostępna w wersji ze sprzęgłem chłodzonym olejem oraz w wariancie 6-biegowym. I tak naprawdę z miejsca jasne stało się to, że w miarę popularyzacji, rozwiązanie będzie otrzymywać kolejne warianty. Na przestrzeni kilkunastu lat technologia zmieniła się kilkukrotnie. Inżynierowie ingerowali nie tylko w sposób smarowania przekładni czy ilość biegów. Bardzo dużym wyzwaniem stało się też zwiększanie wytrzymałości mechanizmu.
Prace niemieckich twórców nie poszły na marne. Dziś topowe wersje przekładni DSG są w stanie przekazać do układu przeniesienia napędu nawet 600 Nm momentu obrotowego. W ten sposób skrzynia dwusprzęgłowa mogła trafić do pełnej palety modelowej Grupy Volkswagena. Na tym jednak historia mechanizmu się nie kończy. Szybką pracę dwóch sprzęgieł zaczyna doceniać coraz większa ilość kierowców. W efekcie DSG nie jest już rzadkością ani na rynku pierwotnym, ani rynku wtórnym.
Oznaczenia skrzyni DSG:
- DQ200 - 0AM - DSG
- DL501 - 0B5 - S-Tronic
- DQ250 - 02E - DSG
- DQ380 - 0DE
- DQ500 - 0BT/0BH - DSG
- DL382 - 0CK
Oznaczenia skrzyni DSG i dane techniczne:
- DQ200 - suche sprzęgło, 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 250 Nm, łączona z silnikami: 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 TDI, 1.8 TSI
- DQ250 - mokre sprzęgło, 6 przełożeń, prezentacja w 2003 roku, maksymalny moment obrotowy 350 Nm, łączona z silnikami: 1.4 FSI, 2.0 TDI, 2.0 TSI, 3.2 VR6
- DQ380 - mokre sprzęgło, 7 przełożeń, prezentacja w 2014 roku, maksymalny moment obrotowy 380 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TSI
- DQ500 - mokre sprzęgło, 7 przełożeń, prezentacja w 2009 roku, maksymalny moment obrotowy 550 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TFSI, 2.5 TFSI
- DL382 - mokre sprzęgło, 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 400 Nm
- DL501 - mokre sprzęgło, 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 600 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TFSI
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.