REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skrzynia DSG - awarie, opinie, eksploatacja. Co musisz wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przekładnia DSG sprawnie współgra z napędem Volkswagena Golfa GTI Performance.
Przekładnia DSG sprawnie współgra z napędem Volkswagena Golfa GTI Performance.
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Dwa sprzęgła, minimalny czas zmiany biegu i możliwość... obniżenia wyików spalania. Czy dwusprzęgłowa skrzynia DSG ma z eksploatacyjnego punktu widzenia jakieś wady?

O początku dwusprzęgłowej skrzyni DSG na rynku motoryzacyjnym mówi się w kontekście premiery Volkswagena Golfa R32 w roku 2003. To prawda, jednak wyłącznie w pewnym sensie. Moment ten stał się pierwszym przypadkiem w historii, w którym tego typu przekładnia trafiła do seryjnie produkowanego auta. Rozwiązanie mimo wszystko było wykorzystywane wcześniej, jednak głównie na torach wyścigowych. Pierwsza skrzynia z dwoma sprzęgłami pojawiła się w Porsche 962 ścigającym się w latach osiemdziesiątych.

REKLAMA

Skrzynia DSG - dwa sprzęgła i zmiana biegu w 0,3 sekundy

Przechodząc jednak do szczegółów, jaka jest zasada działania skrzyni DSG i po co jej dwa sprzęgła? Niemieccy inżynierowie firmy BorgWarner postawili tak naprawdę na dwie przekładnie. Jeden zestaw zajmuje się obsługą biegów parzystych, a drugi nieparzystych. Dzięki temu, gdy pojazd jedzie powiedzmy na biegu trzecim, a kierowca cały czas go rozpędza, sterownik za sprawą dodatkowego sprzęgła wcześniej przygotowuje przełożenie czwarte. Dzięki temu zmiana biegu trwa przeciętnie 0,3 do 0,4 sekundy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć zasada działania technologii dwusprzęgłowej skrzyni DSG nie zmieniała się w zasadniczy sposób, Grupa Volkswagena na przestrzeni lat zaprezentowała szereg różnych modeli. Pierwszym była 6-biegowa przekładnia posiadające sprzęgło chłodzone olejem. W roku 2008 światło dzienne ujrzała przekładnia skierowana do samochodów mniejszych wyposażona w sprzęgło suche. 12 miesięcy później Niemcy uzupełnili ofertę skrzyń DSG o modele przeznaczone do samochodów o wysokich osiągach

Dwusprzęgłowa skrzynia DSG - oznaczenia:

  • DQ200 - suche sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 250 Nm, łączona z silnikami: 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 TDI, 1.8 TSI
  • DQ250 - mokre sprzęgło i 6 przełożeń, prezentacja w 2003 roku, maksymalny moment obrotowy 350 Nm, łączona z silnikami: 1.4 FSI, 2.0 TDI, 2.0 TSI, 3.2 VR6
  • DQ380 - mokre sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2014 roku, maksymalny moment obrotowy 380 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TSI
  • DQ500 - mokre sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2009 roku, maksymalny moment obrotowy 550 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TFSI, 2.5 TFSI
  • DL382 -  mokre sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 400 Nm
  • DL501 - mokre sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 600 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TFSI

Skrzynia dwusprzęgłowa DSG wymaga zastosowanie skomplikowanego układu hydrulicznego oraz sterowania. A to sprawia, że daleko jej do trwałości przekładni automatycznych starego typu. Nie ma mowy, aby DSG bezawaryjnie pokonało 500 czy 600 tysięcy kilometrów. Dystans ten zazwyczaj jest trzykrotnie niższy. Ostateczna trwałość jest warunkowana głównie przez dwa elementy. Pierwszym jest technologia. Drugim eksploatacyjna dbałość właściciela.

W jakim sensie technologia ma znaczenie? Mechanicy nie mają wątpliwości, że wykorzystanie sprzęgieł chłodzonych olejem wydłuża czas, który musi minąć do awarii przekładni. I tak modele o oznaczeniu DQ200 ze sprzęgłem suchym wytrzymują przeciętnie jakieś 160 tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu na ogół wymagają wymiany sprzęgieł. Wersja DQ250 wykorzystująca chłodzenie olejowe jest w stanie pokonać bez żadnej awarii 200 czy nawet 300 tysięcy kilometrów.

Drugim i niewiele mniej ważnym faktorem jest dbałość eksploatacyjna, a konkretnie regularność wykonywanych przebiegów. Producent zaleca, aby co 60 tysięcy kilometrów w przekładni był wymieniany olej i filtr oleju. Wykonanie procedury w zależności od rodzaju przekładni i jej pojemności stanowi wydatek na poziomie 800 złotych. Poza ASO kwotę tą można zdecydowanie obniżyć. W sytuacji, w której właściciel pojazdu zdecyduje się na zastosowanie oleju zamiennego (konieczne, aby był on dedykowany skrzyni DSG!), cena usługi może spaść już do 350 - 400 złotych.

Skrzynia DSG - awarie odwleka w czasie serwisowanie

To jednak nie koniec. Producent raczej nie zaleca wymiany płynu hydraulicznego mechatroniki. Niezależne warsztaty zajmujące się skrzyniami DSG są jednak innego zdania. Mechanicy twierdzą, że zalewanie układu nowym płynem co 60 tysięcy kilometrów - interwał identyczny jak przy wymianie oleju - jest w stanie wydłużyć życie układu sterującego pracą skrzyni. Koszt wykonania procedury zazwyczaj sięga jakiś 350 złotych.

Jak już wspomnieliśmy, jednym z podstawowych uszkodzeń skrzyni dwusprzęgłowej DSG jest zużycie sprzęgieł. Cena nowych części waha się między 1,9 a 4 tysiącami złotych. To jednak nie koniec listy charakterystycznych usterek. Zdarzają się też bowiem przypadki zużycia koła dwumasowego czy uszkodzenia sterowania. Objawów awarii przekładni może być kilka. Najczęściej kierowca zauważa stuknięcia ewentualnie szarpanie podczas zmiany biegów, wibracje w czasie jazdy na drugim biegu lub poczucie utraty mocy przez silnik. Sygnałem mogą być też komunikaty wyświetlane przez komputer pokładowy - np. jednoczesne pokazywanie przełożeń PRNDS.

Życie koła dwumasowego skracają przede wszystkim dwa przewinienia. Pierwszym jest ciągła jazda na zbyt niskich obrotach. Mechanizm musi wtedy walczyć ze zwiększoną ilością drgań produkowanych przez silnik. Drugim chiptuning i nadmierne obciążenie układu przeniesienia napędu. Zdarza się, że wymiana koła dwumasowego jest konieczna już po pokonaniu 70 tysięcy kilometrów. Przeciętnie element wytrzymuje jednak przebieg dwukrotnie wyższe. Cena nowej dwumasy niestety nie jest niska. Wliczając wartość robocizny mechanika koszty startują od jakiś 2 tysięcy złotych.

Skrzynia DSG - awarie dotyczą też sterowania

Co ze sterowaniem? Pomijając problem ze sprzęgłami, uszkodzić się może również mechatronika lub sterownik hydrauliczny. W pierwszym przypadku winne są najczęściej tzw. zimne luty. Ich naprawa kosztuje minimum 800 złotych. W drugim psują się na ogół zawory hydrauliczne. Ich wymiana stanowi kolejny koszt na poziomie 800 złotych. Ceny wykonania pojedynczych procedur naprawczych już nie brzmią najlepiej. Jeszcze gorzej gdy dwusprzęgłowa skrzynia DSG będzie wymaga kompleksowej naprawy.

Pełna regeneracja przekładni kosztuje zazwyczaj od 4 do nawet 9 tysięcy złotych. Jak obniżyć tą sumę? Kierowca może zdecydować się na mechanizm używany. Ten zazwyczaj kosztuje od 4 do 5 tysięcy złotych. Problem jest jednak taki, że ciężko przed montażem precyzyjnie określić jego stan. Cena regeneracji z pewnością nie jest niska. Mimo wszystko w porównaniu z wymianą na nową skrzynię i tak brzmi jak promocja. Fabrycznie nowe DSG są dostępne przede wszystkim w autoryzowanych stacjach. Mechanizm na ogół jest wyceniany na 25 tysięcy złotych.

Skrzynia DSG - podsumowanie

Skrzynia DSG pracuje niesamowicie szybko, świetnie sprawdza się podczas dynamicznego przyspieszania i nawet jest w stanie obniżyć wyniki spalania w porównaniu do przekładni manualnej. Z drugiej strony nie jest wolna od wad i tego nie da się ukryć. Czy wady oznaczają jednak, że należy jej unikać? Z całą pewnością nie. Dużo lepiej podczas jej zakupu wykazać się ostrożnością. Na wybór DSG w autach używanych należy decydować się tylko w przypadku, w którym samochód był regularnie serwisowany i historia wizyt w warsztacie jest pewna. Poza tym sposób pracy samej przekładni należy dokładnie sprawdzić przed zakupem. Tylko w ten sposób kierowca zagwarantuje sobie satysfakcję z zakupu.

Skrzynia DSG - ceny części zamiennych:

  • Zestaw naprawczy mechatroniki - od 1899 zł
  • Komputer mechatroniki - od 1999 zł
  • Zespół sprzęgieł - od 1895 zł
  • Elektrozawór - od 249 zł
  • Komplet uszczelniaczy - od 399 zł
  • Olej do skrzyni - od 59 zł za litr
  • Filtr oleju - od 49 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA