REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skrzynia DSG - awarie, opinie, eksploatacja. Co musisz wiedzieć?

Przekładnia DSG sprawnie współgra z napędem Volkswagena Golfa GTI Performance.
Przekładnia DSG sprawnie współgra z napędem Volkswagena Golfa GTI Performance.
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Dwa sprzęgła, minimalny czas zmiany biegu i możliwość... obniżenia wyików spalania. Czy dwusprzęgłowa skrzynia DSG ma z eksploatacyjnego punktu widzenia jakieś wady?

O początku dwusprzęgłowej skrzyni DSG na rynku motoryzacyjnym mówi się w kontekście premiery Volkswagena Golfa R32 w roku 2003. To prawda, jednak wyłącznie w pewnym sensie. Moment ten stał się pierwszym przypadkiem w historii, w którym tego typu przekładnia trafiła do seryjnie produkowanego auta. Rozwiązanie mimo wszystko było wykorzystywane wcześniej, jednak głównie na torach wyścigowych. Pierwsza skrzynia z dwoma sprzęgłami pojawiła się w Porsche 962 ścigającym się w latach osiemdziesiątych.

REKLAMA

Skrzynia DSG - dwa sprzęgła i zmiana biegu w 0,3 sekundy

Przechodząc jednak do szczegółów, jaka jest zasada działania skrzyni DSG i po co jej dwa sprzęgła? Niemieccy inżynierowie firmy BorgWarner postawili tak naprawdę na dwie przekładnie. Jeden zestaw zajmuje się obsługą biegów parzystych, a drugi nieparzystych. Dzięki temu, gdy pojazd jedzie powiedzmy na biegu trzecim, a kierowca cały czas go rozpędza, sterownik za sprawą dodatkowego sprzęgła wcześniej przygotowuje przełożenie czwarte. Dzięki temu zmiana biegu trwa przeciętnie 0,3 do 0,4 sekundy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć zasada działania technologii dwusprzęgłowej skrzyni DSG nie zmieniała się w zasadniczy sposób, Grupa Volkswagena na przestrzeni lat zaprezentowała szereg różnych modeli. Pierwszym była 6-biegowa przekładnia posiadające sprzęgło chłodzone olejem. W roku 2008 światło dzienne ujrzała przekładnia skierowana do samochodów mniejszych wyposażona w sprzęgło suche. 12 miesięcy później Niemcy uzupełnili ofertę skrzyń DSG o modele przeznaczone do samochodów o wysokich osiągach

Dwusprzęgłowa skrzynia DSG - oznaczenia:

  • DQ200 - suche sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 250 Nm, łączona z silnikami: 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 TDI, 1.8 TSI
  • DQ250 - mokre sprzęgło i 6 przełożeń, prezentacja w 2003 roku, maksymalny moment obrotowy 350 Nm, łączona z silnikami: 1.4 FSI, 2.0 TDI, 2.0 TSI, 3.2 VR6
  • DQ380 - mokre sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2014 roku, maksymalny moment obrotowy 380 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TSI
  • DQ500 - mokre sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2009 roku, maksymalny moment obrotowy 550 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TFSI, 2.5 TFSI
  • DL382 -  mokre sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 400 Nm
  • DL501 - mokre sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 600 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TFSI

Skrzynia dwusprzęgłowa DSG wymaga zastosowanie skomplikowanego układu hydrulicznego oraz sterowania. A to sprawia, że daleko jej do trwałości przekładni automatycznych starego typu. Nie ma mowy, aby DSG bezawaryjnie pokonało 500 czy 600 tysięcy kilometrów. Dystans ten zazwyczaj jest trzykrotnie niższy. Ostateczna trwałość jest warunkowana głównie przez dwa elementy. Pierwszym jest technologia. Drugim eksploatacyjna dbałość właściciela.

W jakim sensie technologia ma znaczenie? Mechanicy nie mają wątpliwości, że wykorzystanie sprzęgieł chłodzonych olejem wydłuża czas, który musi minąć do awarii przekładni. I tak modele o oznaczeniu DQ200 ze sprzęgłem suchym wytrzymują przeciętnie jakieś 160 tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu na ogół wymagają wymiany sprzęgieł. Wersja DQ250 wykorzystująca chłodzenie olejowe jest w stanie pokonać bez żadnej awarii 200 czy nawet 300 tysięcy kilometrów.

Drugim i niewiele mniej ważnym faktorem jest dbałość eksploatacyjna, a konkretnie regularność wykonywanych przebiegów. Producent zaleca, aby co 60 tysięcy kilometrów w przekładni był wymieniany olej i filtr oleju. Wykonanie procedury w zależności od rodzaju przekładni i jej pojemności stanowi wydatek na poziomie 800 złotych. Poza ASO kwotę tą można zdecydowanie obniżyć. W sytuacji, w której właściciel pojazdu zdecyduje się na zastosowanie oleju zamiennego (konieczne, aby był on dedykowany skrzyni DSG!), cena usługi może spaść już do 350 - 400 złotych.

Skrzynia DSG - awarie odwleka w czasie serwisowanie

To jednak nie koniec. Producent raczej nie zaleca wymiany płynu hydraulicznego mechatroniki. Niezależne warsztaty zajmujące się skrzyniami DSG są jednak innego zdania. Mechanicy twierdzą, że zalewanie układu nowym płynem co 60 tysięcy kilometrów - interwał identyczny jak przy wymianie oleju - jest w stanie wydłużyć życie układu sterującego pracą skrzyni. Koszt wykonania procedury zazwyczaj sięga jakiś 350 złotych.

Jak już wspomnieliśmy, jednym z podstawowych uszkodzeń skrzyni dwusprzęgłowej DSG jest zużycie sprzęgieł. Cena nowych części waha się między 1,9 a 4 tysiącami złotych. To jednak nie koniec listy charakterystycznych usterek. Zdarzają się też bowiem przypadki zużycia koła dwumasowego czy uszkodzenia sterowania. Objawów awarii przekładni może być kilka. Najczęściej kierowca zauważa stuknięcia ewentualnie szarpanie podczas zmiany biegów, wibracje w czasie jazdy na drugim biegu lub poczucie utraty mocy przez silnik. Sygnałem mogą być też komunikaty wyświetlane przez komputer pokładowy - np. jednoczesne pokazywanie przełożeń PRNDS.

Życie koła dwumasowego skracają przede wszystkim dwa przewinienia. Pierwszym jest ciągła jazda na zbyt niskich obrotach. Mechanizm musi wtedy walczyć ze zwiększoną ilością drgań produkowanych przez silnik. Drugim chiptuning i nadmierne obciążenie układu przeniesienia napędu. Zdarza się, że wymiana koła dwumasowego jest konieczna już po pokonaniu 70 tysięcy kilometrów. Przeciętnie element wytrzymuje jednak przebieg dwukrotnie wyższe. Cena nowej dwumasy niestety nie jest niska. Wliczając wartość robocizny mechanika koszty startują od jakiś 2 tysięcy złotych.

Skrzynia DSG - awarie dotyczą też sterowania

Co ze sterowaniem? Pomijając problem ze sprzęgłami, uszkodzić się może również mechatronika lub sterownik hydrauliczny. W pierwszym przypadku winne są najczęściej tzw. zimne luty. Ich naprawa kosztuje minimum 800 złotych. W drugim psują się na ogół zawory hydrauliczne. Ich wymiana stanowi kolejny koszt na poziomie 800 złotych. Ceny wykonania pojedynczych procedur naprawczych już nie brzmią najlepiej. Jeszcze gorzej gdy dwusprzęgłowa skrzynia DSG będzie wymaga kompleksowej naprawy.

Pełna regeneracja przekładni kosztuje zazwyczaj od 4 do nawet 9 tysięcy złotych. Jak obniżyć tą sumę? Kierowca może zdecydować się na mechanizm używany. Ten zazwyczaj kosztuje od 4 do 5 tysięcy złotych. Problem jest jednak taki, że ciężko przed montażem precyzyjnie określić jego stan. Cena regeneracji z pewnością nie jest niska. Mimo wszystko w porównaniu z wymianą na nową skrzynię i tak brzmi jak promocja. Fabrycznie nowe DSG są dostępne przede wszystkim w autoryzowanych stacjach. Mechanizm na ogół jest wyceniany na 25 tysięcy złotych.

Skrzynia DSG - podsumowanie

Skrzynia DSG pracuje niesamowicie szybko, świetnie sprawdza się podczas dynamicznego przyspieszania i nawet jest w stanie obniżyć wyniki spalania w porównaniu do przekładni manualnej. Z drugiej strony nie jest wolna od wad i tego nie da się ukryć. Czy wady oznaczają jednak, że należy jej unikać? Z całą pewnością nie. Dużo lepiej podczas jej zakupu wykazać się ostrożnością. Na wybór DSG w autach używanych należy decydować się tylko w przypadku, w którym samochód był regularnie serwisowany i historia wizyt w warsztacie jest pewna. Poza tym sposób pracy samej przekładni należy dokładnie sprawdzić przed zakupem. Tylko w ten sposób kierowca zagwarantuje sobie satysfakcję z zakupu.

Skrzynia DSG - ceny części zamiennych:

  • Zestaw naprawczy mechatroniki - od 1899 zł
  • Komputer mechatroniki - od 1999 zł
  • Zespół sprzęgieł - od 1895 zł
  • Elektrozawór - od 249 zł
  • Komplet uszczelniaczy - od 399 zł
  • Olej do skrzyni - od 59 zł za litr
  • Filtr oleju - od 49 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

REKLAMA

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

REKLAMA

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA