REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działają manualne i automatyczne skrzynie biegów Skody?

Subskrybuj nas na Youtube
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku dostępne są auta z kilkoma rodzajami skrzyń biegów. Czym się one różnią od siebie? Jak działają? Oto kilka wyjaśnień ze strony przedstawicieli Skody.

Co do zasady, mechanizm przeniesienia napędu umożliwiający zmianę przełożeń jest dużo starszy niż sam samochód: od wieków znane są urządzenia, które za pomocą kół zębatych o różnej średnicy potrafiły zmieniać wyjściową prędkość obrotową przy zachowaniu tej samej wejściowej prędkości obrotowej. Dokładnie taką funkcję spełnia we współczesnym samochodzie skrzynia biegów, jednak przy dzisiejszych wysokich wymaganiach Klientów, cały układ przeniesienia napędu musi poradzić sobie także z kolejnymi wyzwaniami.

REKLAMA

ŠKODA produkuje przekładnie DSG DQ 200 w swoich zakładach we Vrchlabí oraz ręczne skrzynie MQ/SQ 100 w centralnej fabryce w Mladá Boleslav. Na początku listopada fabrykę we Vrchlabí opuścił półmilionowy egzemplarz skrzyni DSG.

Zobacz też: Manualna skrzynia biegów, jak o nią dbać?

Pomimo coraz większego udziału skrzyń automatycznych w nowo sprzedawanych samochodach, tradycyjne przekładnie dalej utrzymują dominujący udział. To stosunkowo proste rozwiązanie techniczne jest nieustannie rozwijane, by móc osiągać jeszcze mniejsze zużycie paliwa i polepszać komfort jazdy.

Na polskim rynku 12% nowych samochodów marki ŠKODA jest sprzedawanych ze skrzynią DSG. Wśród nowych egzemplarzy ŠKODY Superb aż 44% posiada skrzynię DSG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Automatyczna skrzynia biegów DSG

REKLAMA

Współczesne ręczne skrzynie biegów wyposażone są w synchronizatory, które samoczynnie wyrównują prędkość obrotową łączonych par kół zębatych (biegów). Kiedyś było to zadaniem kierowcy, który przy każdej zmianie biegów musiał wyłączyć bieg, czyli powrócić do biegu neutralnego, i dopiero wtedy załączyć kolejne przełożenie. Do automatycznych skrzyń biegów przylgnął szkodliwy stereotyp spowodowany wolniejszą zmianą biegów i stratami mocy. Dzisiaj jest on jednak całkowicie nieaktualny, ponieważ stosowane obecnie rozwiązania nie mają nic wspólnego z poprzednimi.

Na przestrzeni lat rozwinięto wiele typów automatycznych skrzyń biegów. ŠKODA korzysta obecnie wyłącznie ze zdecydowanie najnowocześniejszego i najbardziej wyrafinowanego z nich: preselekcyjnej skrzyni biegów DSG z podwójnym sprzęgłem (ang. Direct Shift Gearbox). To stosunkowo niedawno zaprezentowane rozwiązanie, które debiutowało na rynku samochodów osobowych dopiero w 2003 roku.

Zobacz też: Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DSG, PDK, Powershift): co to jest, jak działa, ile kosztuje i czy jest warta swojej ceny?

REKLAMA

Jak sama nazwa wskazuje, rewolucja tego rozwiązania polega na umieszczeniu dwóch klasycznych, ręcznych skrzyń biegów w jednej obudowie i zastosowaniu oddzielnego sprzęgła dla każdej z nich – jedna obsługuje biegi parzyste, a druga nieparzyste. Za zmiany biegów odpowiedzialny jest sterownik mechaniczno-hydrauliczno-elektroniczny, zwany też sterownikiem mechatronicznym. Gdy włączony jest jeden bieg, drugi już czeka w gotowości i przełączany jest bezzwłocznie. To wręcz idealne rozwiązanie, łączące niespotykaną nigdy wcześniej szybkość działania z pracą tak gładką, że właściwie niezauważalną dla kierowcy. Zapewnia to komfort zarówno przy spokojnej, jak i dynamicznej jeździe.

Wyczynowa ŠKODA Fabia S2000 korzysta z jeszcze innego rozwiązania: skrzyni sekwencyjnej. To specjalny rodzaj skrzyni biegów - działa na zasadzie przekładni manualnej, ale wymaga wciśnięcia sprzęgła tylko przy ruszaniu. Biegi zmienia się z pomocą dźwigni, która rusza się tylko w przód (do redukcji) i tył (do włączenia wyższego biegu).

Czeska marka w modelach Fabia, Rapid, Octavia, Roomster, Yeti i Superb oferuje skrzynie DSG o sześciu lub siedmiu przełożeniach, optymalnie dostosowanych do charakterystyki mocy i momentu obrotowego silników. Odpowiednia liczba przełożeń pozwala wykorzystać maksimum potencjału silnika, zapewniając z jednej strony bardzo elastyczną i dynamiczną pracę, a z drugiej bardzo małe zużycie paliwa.

Współczesne ŠKODY mają dużą liczbę przełożeń nie tylko dla zapewnienia elastyczności, ale także i po to, by silnik zawsze pracował w przedziale najbardziej optymalnych dla siebie obrotów – wtedy, kiedy jest najbardziej wydajny i najmniej się zużywa. Utrzymywanie poziomu 1800–2500 obr./min gwarantuje najmniejsze zużycie paliwa i największą trwałość podzespołów mechanicznych. ŠKODA w zakładach w Vrchlabí i Mladá Boleslav samodzielnie produkuje wiele ze stosowanych u siebie skrzyń biegów.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA