REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dołączany napęd 4x4 i sprzęgło wielopłytkowe. Awarie są częste czy rzadkie?

Dołączany napęd 4x4 i sprzęgło wielopłytkowe. Awarie są częste czy rzadkie?
Dołączany napęd 4x4 i sprzęgło wielopłytkowe. Awarie są częste czy rzadkie?
Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Napęd 4x4 poprawia trakcję, wpływa na bezpieczeństwo i pozwala na… przekazanie większej mocy na koła. Czy jednak proste układy ze sprzęgłem wielopłytkowym są awaryjne? To właśnie sprawdzimy dziś.

Dołączany napęd 4x4 to jedno ze współczesnych dobrodziejstw technologicznych. Układ w trudnych warunkach drogowych jest w stanie przekazać moment obrotowy na dodatkową oś napędową dla poprawy poziomu trakcji. Z drugiej strony rozwiązanie jest zdecydowanie prostsze od stałego napędu, a także w mniejszym stopniu wpływa na spalanie silnika oraz wagę pojazdu. I choć układy wyposażone w sprzęgło wielopłytkowe mimo wszystko cieszą się dobrą trwałością, z czasem w układzie mogą pojawić się pewne problemy. Jakich usterek spodziewać się w dołączanym napędzie 4x4?

REKLAMA

Sprzęgło wielopłytkowe - co w razie przegrzania?

REKLAMA

Głównym problemem układów wyposażonych w sprzęgło wielopłytkowe jest przegrzanie mechanizmu. Dzieje się tak chociażby wtedy, gdy kierowca wykonuje autem trudniejsze zadania terenowe. Dołączany napęd 4x4 nie jest do nich dostosowany! W efekcie temperatura w sprzęgle wielopłytkowym rośnie w sposób zdecydowany, przez co przegrzewa się nie tylko olej, ale i uszczelniacze. Uszczelki pod wpływem ciepła twardnieją, a układ rozszczelnia się - przez to sprzęgło zaczyna się uślizgiwać w czasie jazdy i potęgowany jest wzrost temperatury w jego wnętrzu.

Poważne przegrzanie sprzęgła wielopłytkowego jest awarią dość poważną. Wymaga w pierwszej kolejności rozebrania mechanizmu. Konieczne jest czyszczenie jego elementów, wymiana uszczelnień oraz zalanie układu świeżym olejem. Dołączane układy 4x4 w postaci np. Haldexa są wrażliwe jednak nie tylko na temperaturę, ale i sposób obsługi. Bardzo podobne skutki jak w przypadku przegrzania - tj. szarpanie i zrywanie napędu - można uzyskać w sytuacji, w której kierowca zbagatelizuje konieczność wymiany oleju w układzie.

Zobacz również: Sprzęgło wielopłytkowe, czyli serce dołączanego napędu 4x4

Dołączany napęd 4x4 - co ile wymieniać olej?

REKLAMA

Co ile serwisować napęd 4x4? Zalecenia producentów samochodów są bardzo różne. Część nakazuje przeprowadzenie przeglądu olejowego co 30, a część co 150 tysięcy kilometrów. Co więcej, koszty procedury wcale nie muszą być wysokie. Tak znane są układy, w którym wymiana smarowidła potrafi kosztować nawet 900 złotych, ale znane są też takie, w których wizyta w warsztacie nie powinna być droższa niż 150 - 200 złotych. Serwis dołączanego napędu 4x4 jest ważny z jeszcze jednego powodu. To tak naprawdę jedna z podstawowych procedur diagnostycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas wymiany oleju w sprzęgle wielopłytkowym i napędzie 4x4 kierowca może zobaczyć barwę starego smarowidła. Jeżeli to będzie w miarę klarowne, układ przeniesienia napędu z całą pewnością jest w stu procentach sprawny. W sytuacji, w której olej z wymiany na wymianę staje się ciemniejszy, ewentualnie ma barwę całkowicie czarną, właściciel samochodu nie powinien dłużej czekać. Konieczna jest wizyta w warsztacie i przeprowadzenie dokładnego czyszczenia wnętrza sprzęgła wielopłytkowego wraz z wymianą uszczelnień.

A co gdy w sprzęgle wielopłytkowym padnie pompa?

O ile rozebranie sprzęgła i jego czyszczenie nie powinno być droższe niż kilkaset złotych, o tyle zdecydowanie drożej zakończą się awarie sterowania w dołączanym napędzie 4x4. Szczególnie mowa o sprzęgłach elektrohydraulicznych, w których do przekazywania mocy na cztery koła konieczna jest pompa. Nowy mechanizm tłoczący zazwyczaj kosztuje od 800 do 1300 złotych - to cena obowiązująca poza ASO. W przypadku autoryzowanych stacji obsługi kompletna naprawa - opierająca się często na wymianie kompletnego zestawu elementów - potrafi kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA