REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dołączany napęd 4x4 i sprzęgło wielopłytkowe. Awarie są częste czy rzadkie?

Dołączany napęd 4x4 i sprzęgło wielopłytkowe. Awarie są częste czy rzadkie?
Dołączany napęd 4x4 i sprzęgło wielopłytkowe. Awarie są częste czy rzadkie?
Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Napęd 4x4 poprawia trakcję, wpływa na bezpieczeństwo i pozwala na… przekazanie większej mocy na koła. Czy jednak proste układy ze sprzęgłem wielopłytkowym są awaryjne? To właśnie sprawdzimy dziś.

Dołączany napęd 4x4 to jedno ze współczesnych dobrodziejstw technologicznych. Układ w trudnych warunkach drogowych jest w stanie przekazać moment obrotowy na dodatkową oś napędową dla poprawy poziomu trakcji. Z drugiej strony rozwiązanie jest zdecydowanie prostsze od stałego napędu, a także w mniejszym stopniu wpływa na spalanie silnika oraz wagę pojazdu. I choć układy wyposażone w sprzęgło wielopłytkowe mimo wszystko cieszą się dobrą trwałością, z czasem w układzie mogą pojawić się pewne problemy. Jakich usterek spodziewać się w dołączanym napędzie 4x4?

REKLAMA

REKLAMA

Sprzęgło wielopłytkowe - co w razie przegrzania?

Głównym problemem układów wyposażonych w sprzęgło wielopłytkowe jest przegrzanie mechanizmu. Dzieje się tak chociażby wtedy, gdy kierowca wykonuje autem trudniejsze zadania terenowe. Dołączany napęd 4x4 nie jest do nich dostosowany! W efekcie temperatura w sprzęgle wielopłytkowym rośnie w sposób zdecydowany, przez co przegrzewa się nie tylko olej, ale i uszczelniacze. Uszczelki pod wpływem ciepła twardnieją, a układ rozszczelnia się - przez to sprzęgło zaczyna się uślizgiwać w czasie jazdy i potęgowany jest wzrost temperatury w jego wnętrzu.

Poważne przegrzanie sprzęgła wielopłytkowego jest awarią dość poważną. Wymaga w pierwszej kolejności rozebrania mechanizmu. Konieczne jest czyszczenie jego elementów, wymiana uszczelnień oraz zalanie układu świeżym olejem. Dołączane układy 4x4 w postaci np. Haldexa są wrażliwe jednak nie tylko na temperaturę, ale i sposób obsługi. Bardzo podobne skutki jak w przypadku przegrzania - tj. szarpanie i zrywanie napędu - można uzyskać w sytuacji, w której kierowca zbagatelizuje konieczność wymiany oleju w układzie.

Zobacz również: Sprzęgło wielopłytkowe, czyli serce dołączanego napędu 4x4

REKLAMA

Dołączany napęd 4x4 - co ile wymieniać olej?

Co ile serwisować napęd 4x4? Zalecenia producentów samochodów są bardzo różne. Część nakazuje przeprowadzenie przeglądu olejowego co 30, a część co 150 tysięcy kilometrów. Co więcej, koszty procedury wcale nie muszą być wysokie. Tak znane są układy, w którym wymiana smarowidła potrafi kosztować nawet 900 złotych, ale znane są też takie, w których wizyta w warsztacie nie powinna być droższa niż 150 - 200 złotych. Serwis dołączanego napędu 4x4 jest ważny z jeszcze jednego powodu. To tak naprawdę jedna z podstawowych procedur diagnostycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas wymiany oleju w sprzęgle wielopłytkowym i napędzie 4x4 kierowca może zobaczyć barwę starego smarowidła. Jeżeli to będzie w miarę klarowne, układ przeniesienia napędu z całą pewnością jest w stu procentach sprawny. W sytuacji, w której olej z wymiany na wymianę staje się ciemniejszy, ewentualnie ma barwę całkowicie czarną, właściciel samochodu nie powinien dłużej czekać. Konieczna jest wizyta w warsztacie i przeprowadzenie dokładnego czyszczenia wnętrza sprzęgła wielopłytkowego wraz z wymianą uszczelnień.

A co gdy w sprzęgle wielopłytkowym padnie pompa?

O ile rozebranie sprzęgła i jego czyszczenie nie powinno być droższe niż kilkaset złotych, o tyle zdecydowanie drożej zakończą się awarie sterowania w dołączanym napędzie 4x4. Szczególnie mowa o sprzęgłach elektrohydraulicznych, w których do przekazywania mocy na cztery koła konieczna jest pompa. Nowy mechanizm tłoczący zazwyczaj kosztuje od 800 do 1300 złotych - to cena obowiązująca poza ASO. W przypadku autoryzowanych stacji obsługi kompletna naprawa - opierająca się często na wymianie kompletnego zestawu elementów - potrafi kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA