Top 10: Najgorsze skrzynie automatyczne. Zastanów się dwa razy!
REKLAMA
REKLAMA
Easytronic
Przekładnia Easytronic to klasyczny półautomat. Co to oznacza? Twórcy Opla podczas prac nad Corsą C wzięli skrzynię mechaniczną i dołożyli do niej nakładkę pozwalającą na automatyczne sterowanie. Popularną usterką w przekładni są przypadki zużycia sprzęgła. Problem z jego wymianą jest o tyle duży, że niewielu mechaników dobrze zna tą konstrukcję. W efekcie mają problem z samą wymianą elementów oraz późniejszą regulacją mechanizmu.
REKLAMA
Zobacz również: Ford Fiesta czy Opel Corsa?
Hydra-Matic
Przekładnia automatyczna Hydra-Matic to 6-biegowa skrzynia, która stała się wizytówką modeli Chevroleta i Cadillaca sprzedawanych na Starym Kontynencie. To klasyczny automat, który jest nieklasycznie nietrwały! W skrzyni pęka pierścień sprężyny zamontowanej w zespole sprzęgieł. Skutek? Element zaczyna krążyć po całej przekładni i uszkadza kolejne układy. Jako że usterka stanowi wadę charakterystyczną, mało skuteczną metodą naprawczą jest wymiana przekładni Hydra-Matic na inną.
Zobacz również: Używane: Chevrolet Cruze (2008 - 2014) - opinie i typowe usterki
MCP
Francuzi podczas prac nad Citroenem C4 Picasso wpadli na pomysł stworzenia mechanicznej, elektronicznie sterowanej skrzyni biegów MCP. Jej zalety? Stosunkowo prosta technologia, a do tego niskie koszty produkcji. I choć szefowie Citroena patrzyli na ten mechanizm z wielkim optymizmem, ich podejścia nie mogli podzielić kierowcy. W czas eksploatacji pojazdu z przekładnią MCP dochodzi do naturalnego zużycia sprzęgła. A jego wymiana jest o tyle problematyczna, że nie każdy mechanik będzie w stanie prawidłowo przeprowadzić kalibrację przekładni. Skutek? W czasie jazdy skrzynia może się zawieszać i mieć problemy z wrzucaniem kolejnych biegów.
Selespeed
Selespeed to przekładnia znana z samochodów Alfy Romeo i Fiata produkowanych na początku XXI wieku. A to już samo w sobie nie jest najlepszą rekomendacją dla jej technologii. Jak działa mechanizm? To zautomatyzowana skrzynia mechaniczna, w której podczas zmiany biegów pomaga układ elektrohydrauliczny. I choć teoria brzmi naprawdę dobrze, praktyka z pewnością już taka nie jest. Biegi potrafią się zacinać oraz dochodzi do awarii modułu elektrohydraulicznego. Niewielu mechaników podejmie się naprawy tej przekładni.
Zobacz również: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy
S-tronic
S-tronic to przekładnia, którą spotyka się głównie pod maską samochodów marki Audi. Jej zalety? Ma aż 7 przełożeń, wytrzymuje moment obrotowy dochodzący do 550 Nm, a do tego współpracuje m.in. z układem przeniesienia napędu na cztery koła. Z czym ma problemy? Głównie z mechatroniką. Jej nieprawidłowe działanie może doprowadzić chociażby do uszkodzenia sprzęgieł oraz naprawy, której koszt wystartuje od jakiś 6 - 7 tysięcy złotych.
Zobacz również: Używane: Audi A4 B8 (2008-2015) – typowe usterki
Steptronic
Przekładnia Steptronic jest znana przede wszystkim z samochodów BMW. To jednak nie oznacza, że automat o oznaczeniu ZF 6HP był stosowany tylko w bawarskich limuzynach. Skrzynię dało się spotkać też m.in. w Jaguarach czy Range Roverach. Jej wada? Niezbyt dobrze znosiła przenoszenie wysokiego momentu obrotowego. Gdy układ napędowy był parowany z mocnymi silnikami, dochodziło do pękania wałka wejściowego. To oznaczało problemy z przełożeniami 4, 5 i 6. A na tym usterki nie kończyły się. Z czasem w automacie problemy zaczynała powodować też elektronika.
Zobacz również: Używane BMW serii 3 E90: luksus w cenie
CVT
Przekładnie CVT mają jedną, ale dość dużą zaletę. Bezstopniowy charakter pracy sprawia, że żaden inny automat nie jest w stanie "zmieniać biegów" z taką gładkością. Skrzynia JATCO JF011E stosowana m.in. w Nissanach, Mitsubishi czy autach marki Renault ma jednak też wady. Utrzymywanie silnika na wysokich obrotach oznacza niższy komfort jazdy, a do tego niewątpliwym minusem jest niedopracowana trwałość. Skrzynia CVT składa się z dwóch kół stożkowych i stalowego paska przenoszącego siłę między nimi. Ten właśnie pasek wyciąga się w tej przekładni. A to nie koniec, bo trwałością nie grzeszy też elektronika.
Zobacz również: Używany Nissan Qashqai (2007 - ) - miastoodporny
DSG
Przekładnia DSG zrewolucjonizowała rynek. Pokazał, że automat może być szybszy podczas zmiany przełożeń od manuala! Technologia Direct Shift Gearbox powoduje jednak też pewne problemy. Wersje przekładni o oznaczeniach DQ250 i DQ200 wyposażone w zestaw suchych sprzęgieł nie cieszą się nadmierną trwałością. Zazwyczaj po pokonaniu 150 tyięcy kilometrów wymagają wymiany zestawu sprzęgieł, ewentualnie łożysk. Koszt? Ten za kompleksowo wykonaną naprawę spokojnie sięgnie 7 - 8 tysięcy złotych.
Zobacz również: Używana Skoda Fabia II (2007 - ) – opinie
Geartronic
Pod nazwą Geartronic ukrywają się przede wszystkim przekładnia AISIN TF-80 SC. I choć nazwa handlowa kojarzy się przede wszystkim z Volvo, skrzynia była również spotykana w samochodach takich marek jak Alfa Romeo, Cadillac, Citroen, Fiat czy Opel. Z czego wynika jej niska trwałość? Usterki może powodować kilka elementów, z których pierwszym jest sterownik, a konkretnie hydrauliczny sterownik w bloku elektrozaworów. Poza tym znane są uszkodzenia konwertera, ewentualnie wytworzenia opiłków w wyniku uszkodzenia kosza C1.
Zobacz również: Volvo S60 II - opinie i typowe usterki
Multitronic
Przekładnia Multitronic spotykana w samochodach marki Audi w teorii powinna być trwała. To skrzynia typu CVT, w której w miejscu metalowego paska pojawił się łańcuch. Co zatem w przypadku jej eksploatacji może pójść nie tak? Lista problemów jest dość długa. Dochodzi do wyciągnięcia łańcucha napędzającego stożkowe rolki, uszkodzenia rolek, ewentualnie usterki elektronicznego modułu sterującego. Objawy? Szarpanie podczas jazdy, wahanie obrotów czy migające kontrolki. Koszty naprawy? Te w skrajnym przypadku mogą sięgnąć 20 tysięcy złotych. Do uszkodzenia przekładni Multitronic na ogół prowadzą dwa przypadki: brak regularnej wymiany oleju lub bardzo dynamiczny styl jazdy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.