REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Najgorsze skrzynie automatyczne. Zastanów się dwa razy!

Automatyczna skrzynia biegów
Automatyczna skrzynia biegów

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna zmiana biegów daje wielką wygodę! Niesie ze sobą jednak też pewne ryzyko. Bo komplikuje nie tylko budowę przekładni, ale też ewentualne jej naprawy. Których automatów lepiej unikać? Oto najgorsze skrzynie automatyczne!

Easytronic

Opel Corsa C Easytronic

Materiały prasowe Opel

Przekładnia Easytronic to klasyczny półautomat. Co to oznacza? Twórcy Opla podczas prac nad Corsą C wzięli skrzynię mechaniczną i dołożyli do niej nakładkę pozwalającą na automatyczne sterowanie. Popularną usterką w przekładni są przypadki zużycia sprzęgła. Problem z jego wymianą jest o tyle duży, że niewielu mechaników dobrze zna tą konstrukcję. W efekcie mają problem z samą wymianą elementów oraz późniejszą regulacją mechanizmu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Ford Fiesta czy Opel Corsa?

Hydra-Matic

Chevrolet Cruze Hydra-Matic

Chevrolet

Przekładnia automatyczna Hydra-Matic to 6-biegowa skrzynia, która stała się wizytówką modeli Chevroleta i Cadillaca sprzedawanych na Starym Kontynencie. To klasyczny automat, który jest nieklasycznie nietrwały! W skrzyni pęka pierścień sprężyny zamontowanej w zespole sprzęgieł. Skutek? Element zaczyna krążyć po całej przekładni i uszkadza kolejne układy. Jako że usterka stanowi wadę charakterystyczną, mało skuteczną metodą naprawczą jest wymiana przekładni Hydra-Matic na inną.

Zobacz również: Używane: Chevrolet Cruze (2008 - 2014) - opinie i typowe usterki

REKLAMA

MCP

Citroen C4 Picasso MCP

Materiały prasowe Citroen

Francuzi podczas prac nad Citroenem C4 Picasso wpadli na pomysł stworzenia mechanicznej, elektronicznie sterowanej skrzyni biegów MCP. Jej zalety? Stosunkowo prosta technologia, a do tego niskie koszty produkcji. I choć szefowie Citroena patrzyli na ten mechanizm z wielkim optymizmem, ich podejścia nie mogli podzielić kierowcy. W czas eksploatacji pojazdu z przekładnią MCP dochodzi do naturalnego zużycia sprzęgła. A jego wymiana jest o tyle problematyczna, że nie każdy mechanik będzie w stanie prawidłowo przeprowadzić kalibrację przekładni. Skutek? W czasie jazdy skrzynia może się zawieszać i mieć problemy z wrzucaniem kolejnych biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Selespeed

Alfa Romeo 147 Selespeed

Alfa Romeo

Selespeed to przekładnia znana z samochodów Alfy Romeo i Fiata produkowanych na początku XXI wieku. A to już samo w sobie nie jest najlepszą rekomendacją dla jej technologii. Jak działa mechanizm? To zautomatyzowana skrzynia mechaniczna, w której podczas zmiany biegów pomaga układ elektrohydrauliczny. I choć teoria brzmi naprawdę dobrze, praktyka z pewnością już taka nie jest. Biegi potrafią się zacinać oraz dochodzi do awarii modułu elektrohydraulicznego. Niewielu mechaników podejmie się naprawy tej przekładni.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

S-tronic

Audi A5 S-tronic

Audi

S-tronic to przekładnia, którą spotyka się głównie pod maską samochodów marki Audi. Jej zalety? Ma aż 7 przełożeń, wytrzymuje moment obrotowy dochodzący do 550 Nm, a do tego współpracuje m.in. z układem przeniesienia napędu na cztery koła. Z czym ma problemy? Głównie z mechatroniką. Jej nieprawidłowe działanie może doprowadzić chociażby do uszkodzenia sprzęgieł oraz naprawy, której koszt wystartuje od jakiś 6 - 7 tysięcy złotych.

Zobacz również: Używane: Audi A4 B8 (2008-2015) – typowe usterki

Steptronic

BMW serii 7 E65 Steptronic

BMW

Przekładnia Steptronic jest znana przede wszystkim z samochodów BMW. To jednak nie oznacza, że automat o oznaczeniu ZF 6HP był stosowany tylko w bawarskich limuzynach. Skrzynię dało się spotkać też m.in. w Jaguarach czy Range Roverach. Jej wada? Niezbyt dobrze znosiła przenoszenie wysokiego momentu obrotowego. Gdy układ napędowy był parowany z mocnymi silnikami, dochodziło do pękania wałka wejściowego. To oznaczało problemy z przełożeniami 4, 5 i 6. A na tym usterki nie kończyły się. Z czasem w automacie problemy zaczynała powodować też elektronika.

Zobacz również: Używane BMW serii 3 E90: luksus w cenie

CVT

Nissan Qashqai CVT

Materiały prasowe Nissan

Przekładnie CVT mają jedną, ale dość dużą zaletę. Bezstopniowy charakter pracy sprawia, że żaden inny automat nie jest w stanie "zmieniać biegów" z taką gładkością. Skrzynia JATCO JF011E stosowana m.in. w Nissanach, Mitsubishi czy autach marki Renault ma jednak też wady. Utrzymywanie silnika na wysokich obrotach oznacza niższy komfort jazdy, a do tego niewątpliwym minusem jest niedopracowana trwałość. Skrzynia CVT składa się z dwóch kół stożkowych i stalowego paska przenoszącego siłę między nimi. Ten właśnie pasek wyciąga się w tej przekładni. A to nie koniec, bo trwałością nie grzeszy też elektronika.

Zobacz również: Używany Nissan Qashqai (2007 - ) - miastoodporny

DSG

Skoda Roomster

Skoda

Przekładnia DSG zrewolucjonizowała rynek. Pokazał, że automat może być szybszy podczas zmiany przełożeń od manuala! Technologia Direct Shift Gearbox powoduje jednak też pewne problemy. Wersje przekładni o oznaczeniach DQ250 i DQ200 wyposażone w zestaw suchych sprzęgieł nie cieszą się nadmierną trwałością. Zazwyczaj po pokonaniu 150 tyięcy kilometrów wymagają wymiany zestawu sprzęgieł, ewentualnie łożysk. Koszt? Ten za kompleksowo wykonaną naprawę spokojnie sięgnie 7 - 8 tysięcy złotych.

Zobacz również: Używana Skoda Fabia II (2007 - ) – opinie

Geartronic

Volvo XC60 Geartronic

Materiały prasowe Volvo

Pod nazwą Geartronic ukrywają się przede wszystkim przekładnia AISIN TF-80 SC. I choć nazwa handlowa kojarzy się przede wszystkim z Volvo, skrzynia była również spotykana w samochodach takich marek jak Alfa Romeo, Cadillac, Citroen, Fiat czy Opel. Z czego wynika jej niska trwałość? Usterki może powodować kilka elementów, z których pierwszym jest sterownik, a konkretnie hydrauliczny sterownik w bloku elektrozaworów. Poza tym znane są uszkodzenia konwertera, ewentualnie wytworzenia opiłków w wyniku uszkodzenia kosza C1.

Zobacz również: Volvo S60 II - opinie i typowe usterki

Multitronic

Audi A6 C6 Multitronic

Audi

Przekładnia Multitronic spotykana w samochodach marki Audi w teorii powinna być trwała. To skrzynia typu CVT, w której w miejscu metalowego paska pojawił się łańcuch. Co zatem w przypadku jej eksploatacji może pójść nie tak? Lista problemów jest dość długa. Dochodzi do wyciągnięcia łańcucha napędzającego stożkowe rolki, uszkodzenia rolek, ewentualnie usterki elektronicznego modułu sterującego. Objawy? Szarpanie podczas jazdy, wahanie obrotów czy migające kontrolki. Koszty naprawy? Te w skrajnym przypadku mogą sięgnąć 20 tysięcy złotych. Do uszkodzenia przekładni Multitronic na ogół prowadzą dwa przypadki: brak regularnej wymiany oleju lub bardzo dynamiczny styl jazdy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA