REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyczna skrzynia biegów - rodzaje przekładni i zasady działania

Ssangyong Actyon Sports - automatyczna skrzynia biegów
Ssangyong Actyon Sports - automatyczna skrzynia biegów
Ssangyong

REKLAMA

REKLAMA

Odpalasz silnik, ruszasz z miejsca i nie przejmujesz się zmianą przełożeń. To wygoda, którą daje automatyczna skrzynia biegów. Rodzaje mechanizmów są różne. Jak się wśród nich odnaleźć?

Z czym kojarzy się komfort jazdy? To przede wszystkim luksusowe wnętrze, miękko pracujące zawieszenie i... automatyczna skrzynia biegów. Automat daje ogromną wygodę eksploatacyjną. Sprawia, że kierowca praktycznie wcale nie musi zajmować się doborem przełożeń, a może skupić się na obranym kierunku jazdy. To jednak nie koniec jej zalet. Przekładnie automatyczne oznaczają również wysoki komfort poruszania się w ruchu miejskim, eliminują konieczność wciskania pedału sprzęgła i przy okazji w nowoczesnych wersjach optymalizują wyniki spalania.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak działa bezstopniowa skrzynia biegów?

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów nie jest wynalazkiem współczesnym. Jej genezy należy bowiem poszukiwać w początkach motoryzacji. W roku 1904 powstała przekładnia zdolna do zmiany biegów w zależności od obciążenia. Pierwowzór obecnie spotykanych automatów powstał jednak dopiero w roku 1921. Rozwiązanie niestety musiało chwilę poczekać na popularyzację, a jednym z ważniejszych kroków na jej drodze stał się rok 1940 i wprowadzenie automatycznej przekładni do oferty marki Oldsmobile. W tamtym czasie kupujący musiał dopłacić za nią... 57 dolarów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Skrzynia DSG - awarie, opinie, eksploatacja. Co musisz wiedzieć?

W świadomości kierowców na ogół pojawia się jedna automatyczna skrzynia biegów. Rodzaje występujących na rynku przekładni nie zawsze są jasne dla właścicieli samochodów. Ignorowanie charakterystyki przekładni może być jednak poważnym błędem, który sprawi że prowadzący nie będzie się mógł cieszyć w pełni z wybranego samochodu. Czemu? Chociażby dlatego, że różne rodzaje automatów pasują do różnych charakterów eksploatacji. Dla przykładu niezwykle szybko zmieniająca przełożenia skrzynia DSG świetnie sprawdza się w autach sportowych, ale w zamian szarpie podczas jazdy miejskiej z niską prędkością.

Automatyczna skrzynia biegów - rodzaje przekładni:

  1. Skrzynia z przekładnią hydrokinetyczną:
    • To najbardziej podstawowy rodzaj automatycznej skrzyni biegów spotykanej na rynku. Choć była niezwykle popularna jeszcze dwie dekady temu, dziś powoli zaczyna zanikać. Powód? Brak mechanicznego połączenia między silnikiem a układem przeniesienia napędu niestety powoduje duże straty energii. A te osłabiają osiągi i windują wyniki spalania. Z drugiej strony automatyczna skrzynia biegów wyposażona w przekładnię hydrokinetyczną sterowaną zaworami lub ciśnieniem oleju okazuje się wyjątkowo trwała i gwarantuje płynność oraz komfortową jazdę.
    • Oznaczenia skrzyni z przekładnią hydrokinetyczną: 9G-TRONIC
  2. Skrzynia bezstopniowa:
    • To dość specyficzny typ skrzyni automatycznej, w której kierowca przyspiesza, silnik osiąga wysokie obroty i te zatrzymują się w miejscu. Przełożenia zmieniają się bowiem w tle, a wszystko za sprawą przekładni zbudowanej z dwóch stożków i metalowego pasa. Stożki przesuwają się ze strony szerszej na węższą. Wraz z naciąganiem pasa i przy wykorzystaniu sprzęgła dochodzi do zmiany przełożenia. Skrzynie bezstopniowe oferują duży komfort jazdy - biegi są zmieniane bez szarpnięć. Z drugiej strony może dość mocno ograniczać możliwości jednostki napędowej.
    • Oznaczenia skrzyń bezstopniowych: CVT, Multitronic
  3. Zautomatyzowana skrzynia biegów:
    • ​​​​​​​​​​​​​​Z konstrukcyjnego punktu widzenia zautomatyzowana skrzynia biegów przypomina klasycznego manuala. Różnica polega jednak na tym, że obsługą sprzęgła zajmuje się mikroprocesor. Kierowca w celu wrzucenia biegu wyższego lub niższego musi jedynie wcisnąć manetkę przy kierownicy lub przesunąć gałkę zmiany biegów. Zautomatyzowana skrzynia biegów bez wątpienia ułatwia jazdę. Ma jednak też zasadnicze wady. Po pierwsze działa naprawdę powolnie. Po drugie podczas zmiany biegów szarpie.
    • Oznaczenia zautomatyzowanych skrzyń biegów: Easytronic, Selespeed, Sensodrive, Dualogic
  4. Skrzynia dwusprzęgłowa:
    • ​​​​​​​​​​​​​​To dwa sprzęgła i właściwie dwie przekładnie. W ten sposób zmiana przełożenia na wyższe lub niższe zajmuje ułamek sekundy - czas jest tak krótki, że nie może go nawet pobić kierowca rajdowy obsługujący skrzynię manualną! Co to daje? Po pierwsze poprawia osiągi pojazdu. Po drugie obniża zapotrzebowanie na paliwo. Skrzynia dwusprzęgłowa ma jednak i wady. A tą jest chociażby ograniczona trwałość.
    • Oznaczenia skrzyń dwusprzęgłowych: DSG, PowerShift, TCT, DCT, S-Tronic

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA