REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyczna skrzynia biegów - rodzaje przekładni i zasady działania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ssangyong Actyon Sports - automatyczna skrzynia biegów
Ssangyong Actyon Sports - automatyczna skrzynia biegów
Ssangyong

REKLAMA

REKLAMA

Odpalasz silnik, ruszasz z miejsca i nie przejmujesz się zmianą przełożeń. To wygoda, którą daje automatyczna skrzynia biegów. Rodzaje mechanizmów są różne. Jak się wśród nich odnaleźć?

Z czym kojarzy się komfort jazdy? To przede wszystkim luksusowe wnętrze, miękko pracujące zawieszenie i... automatyczna skrzynia biegów. Automat daje ogromną wygodę eksploatacyjną. Sprawia, że kierowca praktycznie wcale nie musi zajmować się doborem przełożeń, a może skupić się na obranym kierunku jazdy. To jednak nie koniec jej zalet. Przekładnie automatyczne oznaczają również wysoki komfort poruszania się w ruchu miejskim, eliminują konieczność wciskania pedału sprzęgła i przy okazji w nowoczesnych wersjach optymalizują wyniki spalania.

REKLAMA

Zobacz również: Jak działa bezstopniowa skrzynia biegów?

Automatyczna skrzynia biegów nie jest wynalazkiem współczesnym. Jej genezy należy bowiem poszukiwać w początkach motoryzacji. W roku 1904 powstała przekładnia zdolna do zmiany biegów w zależności od obciążenia. Pierwowzór obecnie spotykanych automatów powstał jednak dopiero w roku 1921. Rozwiązanie niestety musiało chwilę poczekać na popularyzację, a jednym z ważniejszych kroków na jej drodze stał się rok 1940 i wprowadzenie automatycznej przekładni do oferty marki Oldsmobile. W tamtym czasie kupujący musiał dopłacić za nią... 57 dolarów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Skrzynia DSG - awarie, opinie, eksploatacja. Co musisz wiedzieć?

W świadomości kierowców na ogół pojawia się jedna automatyczna skrzynia biegów. Rodzaje występujących na rynku przekładni nie zawsze są jasne dla właścicieli samochodów. Ignorowanie charakterystyki przekładni może być jednak poważnym błędem, który sprawi że prowadzący nie będzie się mógł cieszyć w pełni z wybranego samochodu. Czemu? Chociażby dlatego, że różne rodzaje automatów pasują do różnych charakterów eksploatacji. Dla przykładu niezwykle szybko zmieniająca przełożenia skrzynia DSG świetnie sprawdza się w autach sportowych, ale w zamian szarpie podczas jazdy miejskiej z niską prędkością.

Automatyczna skrzynia biegów - rodzaje przekładni:

  1. Skrzynia z przekładnią hydrokinetyczną:
    • To najbardziej podstawowy rodzaj automatycznej skrzyni biegów spotykanej na rynku. Choć była niezwykle popularna jeszcze dwie dekady temu, dziś powoli zaczyna zanikać. Powód? Brak mechanicznego połączenia między silnikiem a układem przeniesienia napędu niestety powoduje duże straty energii. A te osłabiają osiągi i windują wyniki spalania. Z drugiej strony automatyczna skrzynia biegów wyposażona w przekładnię hydrokinetyczną sterowaną zaworami lub ciśnieniem oleju okazuje się wyjątkowo trwała i gwarantuje płynność oraz komfortową jazdę.
    • Oznaczenia skrzyni z przekładnią hydrokinetyczną: 9G-TRONIC
  2. Skrzynia bezstopniowa:
    • To dość specyficzny typ skrzyni automatycznej, w której kierowca przyspiesza, silnik osiąga wysokie obroty i te zatrzymują się w miejscu. Przełożenia zmieniają się bowiem w tle, a wszystko za sprawą przekładni zbudowanej z dwóch stożków i metalowego pasa. Stożki przesuwają się ze strony szerszej na węższą. Wraz z naciąganiem pasa i przy wykorzystaniu sprzęgła dochodzi do zmiany przełożenia. Skrzynie bezstopniowe oferują duży komfort jazdy - biegi są zmieniane bez szarpnięć. Z drugiej strony może dość mocno ograniczać możliwości jednostki napędowej.
    • Oznaczenia skrzyń bezstopniowych: CVT, Multitronic
  3. Zautomatyzowana skrzynia biegów:
    • ​​​​​​​​​​​​​​Z konstrukcyjnego punktu widzenia zautomatyzowana skrzynia biegów przypomina klasycznego manuala. Różnica polega jednak na tym, że obsługą sprzęgła zajmuje się mikroprocesor. Kierowca w celu wrzucenia biegu wyższego lub niższego musi jedynie wcisnąć manetkę przy kierownicy lub przesunąć gałkę zmiany biegów. Zautomatyzowana skrzynia biegów bez wątpienia ułatwia jazdę. Ma jednak też zasadnicze wady. Po pierwsze działa naprawdę powolnie. Po drugie podczas zmiany biegów szarpie.
    • Oznaczenia zautomatyzowanych skrzyń biegów: Easytronic, Selespeed, Sensodrive, Dualogic
  4. Skrzynia dwusprzęgłowa:
    • ​​​​​​​​​​​​​​To dwa sprzęgła i właściwie dwie przekładnie. W ten sposób zmiana przełożenia na wyższe lub niższe zajmuje ułamek sekundy - czas jest tak krótki, że nie może go nawet pobić kierowca rajdowy obsługujący skrzynię manualną! Co to daje? Po pierwsze poprawia osiągi pojazdu. Po drugie obniża zapotrzebowanie na paliwo. Skrzynia dwusprzęgłowa ma jednak i wady. A tą jest chociażby ograniczona trwałość.
    • Oznaczenia skrzyń dwusprzęgłowych: DSG, PowerShift, TCT, DCT, S-Tronic

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA