REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyczna skrzynia biegów - rodzaje przekładni i zasady działania

Ssangyong Actyon Sports - automatyczna skrzynia biegów
Ssangyong Actyon Sports - automatyczna skrzynia biegów
Ssangyong

REKLAMA

REKLAMA

Odpalasz silnik, ruszasz z miejsca i nie przejmujesz się zmianą przełożeń. To wygoda, którą daje automatyczna skrzynia biegów. Rodzaje mechanizmów są różne. Jak się wśród nich odnaleźć?

Z czym kojarzy się komfort jazdy? To przede wszystkim luksusowe wnętrze, miękko pracujące zawieszenie i... automatyczna skrzynia biegów. Automat daje ogromną wygodę eksploatacyjną. Sprawia, że kierowca praktycznie wcale nie musi zajmować się doborem przełożeń, a może skupić się na obranym kierunku jazdy. To jednak nie koniec jej zalet. Przekładnie automatyczne oznaczają również wysoki komfort poruszania się w ruchu miejskim, eliminują konieczność wciskania pedału sprzęgła i przy okazji w nowoczesnych wersjach optymalizują wyniki spalania.

REKLAMA

Zobacz również: Jak działa bezstopniowa skrzynia biegów?

Automatyczna skrzynia biegów nie jest wynalazkiem współczesnym. Jej genezy należy bowiem poszukiwać w początkach motoryzacji. W roku 1904 powstała przekładnia zdolna do zmiany biegów w zależności od obciążenia. Pierwowzór obecnie spotykanych automatów powstał jednak dopiero w roku 1921. Rozwiązanie niestety musiało chwilę poczekać na popularyzację, a jednym z ważniejszych kroków na jej drodze stał się rok 1940 i wprowadzenie automatycznej przekładni do oferty marki Oldsmobile. W tamtym czasie kupujący musiał dopłacić za nią... 57 dolarów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Skrzynia DSG - awarie, opinie, eksploatacja. Co musisz wiedzieć?

W świadomości kierowców na ogół pojawia się jedna automatyczna skrzynia biegów. Rodzaje występujących na rynku przekładni nie zawsze są jasne dla właścicieli samochodów. Ignorowanie charakterystyki przekładni może być jednak poważnym błędem, który sprawi że prowadzący nie będzie się mógł cieszyć w pełni z wybranego samochodu. Czemu? Chociażby dlatego, że różne rodzaje automatów pasują do różnych charakterów eksploatacji. Dla przykładu niezwykle szybko zmieniająca przełożenia skrzynia DSG świetnie sprawdza się w autach sportowych, ale w zamian szarpie podczas jazdy miejskiej z niską prędkością.

Automatyczna skrzynia biegów - rodzaje przekładni:

  1. Skrzynia z przekładnią hydrokinetyczną:
    • To najbardziej podstawowy rodzaj automatycznej skrzyni biegów spotykanej na rynku. Choć była niezwykle popularna jeszcze dwie dekady temu, dziś powoli zaczyna zanikać. Powód? Brak mechanicznego połączenia między silnikiem a układem przeniesienia napędu niestety powoduje duże straty energii. A te osłabiają osiągi i windują wyniki spalania. Z drugiej strony automatyczna skrzynia biegów wyposażona w przekładnię hydrokinetyczną sterowaną zaworami lub ciśnieniem oleju okazuje się wyjątkowo trwała i gwarantuje płynność oraz komfortową jazdę.
    • Oznaczenia skrzyni z przekładnią hydrokinetyczną: 9G-TRONIC
  2. Skrzynia bezstopniowa:
    • To dość specyficzny typ skrzyni automatycznej, w której kierowca przyspiesza, silnik osiąga wysokie obroty i te zatrzymują się w miejscu. Przełożenia zmieniają się bowiem w tle, a wszystko za sprawą przekładni zbudowanej z dwóch stożków i metalowego pasa. Stożki przesuwają się ze strony szerszej na węższą. Wraz z naciąganiem pasa i przy wykorzystaniu sprzęgła dochodzi do zmiany przełożenia. Skrzynie bezstopniowe oferują duży komfort jazdy - biegi są zmieniane bez szarpnięć. Z drugiej strony może dość mocno ograniczać możliwości jednostki napędowej.
    • Oznaczenia skrzyń bezstopniowych: CVT, Multitronic
  3. Zautomatyzowana skrzynia biegów:
    • ​​​​​​​​​​​​​​Z konstrukcyjnego punktu widzenia zautomatyzowana skrzynia biegów przypomina klasycznego manuala. Różnica polega jednak na tym, że obsługą sprzęgła zajmuje się mikroprocesor. Kierowca w celu wrzucenia biegu wyższego lub niższego musi jedynie wcisnąć manetkę przy kierownicy lub przesunąć gałkę zmiany biegów. Zautomatyzowana skrzynia biegów bez wątpienia ułatwia jazdę. Ma jednak też zasadnicze wady. Po pierwsze działa naprawdę powolnie. Po drugie podczas zmiany biegów szarpie.
    • Oznaczenia zautomatyzowanych skrzyń biegów: Easytronic, Selespeed, Sensodrive, Dualogic
  4. Skrzynia dwusprzęgłowa:
    • ​​​​​​​​​​​​​​To dwa sprzęgła i właściwie dwie przekładnie. W ten sposób zmiana przełożenia na wyższe lub niższe zajmuje ułamek sekundy - czas jest tak krótki, że nie może go nawet pobić kierowca rajdowy obsługujący skrzynię manualną! Co to daje? Po pierwsze poprawia osiągi pojazdu. Po drugie obniża zapotrzebowanie na paliwo. Skrzynia dwusprzęgłowa ma jednak i wady. A tą jest chociażby ograniczona trwałość.
    • Oznaczenia skrzyń dwusprzęgłowych: DSG, PowerShift, TCT, DCT, S-Tronic

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • driver
    2021-12-15 11:36:54
    Moja skrzynia ma 26 lat, przejechała grubo ponad 200 kk a licząc, że licznik był skręcony, to pewnie ponad 300 kk. i działa bez problemów i szarpania. I pewnie przejedzie drugie tyle.
    0
  • driver
    2021-12-15 11:38:29
    Nie dopisałem, że to amerykańska skrzynia.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

REKLAMA

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

REKLAMA