REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamykanie bloku silnika. Co to takiego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik cylindry blok silnika
Silnik cylindry blok silnika
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Producenci oszczędzają na potęgę. Przykład? Tuleje cylindrów są odsunięte od czoła bloku, przez co mają słabsze podparcie. Skutek? Ścianki pękają, a motor wymaga remontu. Jak skutecznie usunąć uszkodzenie? Tylko poprzez zamykanie bloku silnika.

Producenci tacy jak Volvo, Ford czy Subaru stosują w swoich autach bloki o tzw. konstrukcji półotwartej. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że ścianki cylindrów są odsunięte od czoła bloku na jakieś 15, 16 mm. Przestrzeń tą podczas pracy silnika wypełnia płyn chłodzący. Półotwarta forma ma zatem za zadanie poprawić chłodzenie jednostki napędowej, a jednocześnie... obniżyć koszty produkcji motoru. Niestety w tym samym czasie inżynierowie wygenerowali dość poważną wadę. Bo taka konstrukcja jest dużo bardziej podatna na przeciążenia i powstawanie ewentualnych uszkodzeń.

REKLAMA

Zamykanie bloku silnika - czemu tuleje pękają?

Siły występujące podczas pracy silnika (np. doładowanego o dużej mocy) sprawiają, że ścianki cylindra w pierwszej kolejności mogą pękać. Następnie zaczynają się przestawiać. Skutek? Dochodzi do mieszania gazów wydechowych z płynem chłodzącym, a silnik zaczyna się przegrzewać. W tej perspektywie szczególnego znaczenia nabiera naprawa polegająca za zamknięciu bloku silnika. W jakich przypadkach się ją wykonuje? Przede wszystkim wtedy, gdy do uszkodzenia ścianek cylindra już doszło. Drugim przypadkiem są scenariusze, w których kierowca chce wzmocnić jednostkę napędową tuningowo i chce, aby motor bez problemów wytrzymał tą modyfikację.

Zobacz również: Wymiana silnika na używany

Na czym polega zamykanie bloku silnika? W Polsce jest kilka wyspecjalizowanych warsztatów wykonujących usługę - wysyła się do nich goły blok lub dostarcza auto na kompleksową naprawę. Mechanicy następnie przygotowują indywidualnie dopasowaną wkładkę - płaski metalowy element z wycięciami technicznymi. Ta pełni dwie role. Po pierwsze wypełnia wolną przestrzeń między ścianką cylindra a czołem bloku. Tym samym stanowi podparcie dla cylindra i zdecydowanie poprawia jego odporność na działanie wysokiego ciśnienia czy temperatury. Po drugie wkładka zapewnia przepływy płynu chłodzącego do głowicy na poziomie fabrycznym.

Zamykanie bloku silnika - jakie są dostępne możliwości?

Zamykanie bloku silnika może być zrealizowane nie tylko na podstawie indywidualnie dopasowanej wkładki. Są też trzy inne metody. Mechanicy zalecają czasami wstawianie wałków podtrzymujących. Wada ich zastosowania jest dość prosta - choć podtrzymują cylinder, doprowadzają do jego punktowego osłabienia. Niewiele lepiej wypada kwestia spawania - w jego wyniku materiał jest punktowo osłabiany i odkształcany. Co z wkładkami wbijanymi na surowy blok? Nie są dopasowane do konkretnej jednostki napędowej. W efekcie nigdy idealnie nie dolegają do cylindra, a przez to mogą opaść w dół w czasie pracy silnika (w głąb płaszcza wodnego) i nie podpierać cylindrów w miejscu właściwym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Top 8: Dlaczego nowoczesne benzyniaki nie są tak trwałe? Oto powody!

Zamykanie bloku silnika wykonane w oparciu o indywidualnie dobraną wkładkę nie jest tanie. Wykonanie procedury kosztuje od tysiąca do ponad dwóch tysięcy złotych. A do kwoty tej należy doliczyć jeszcze wydatek związany z demontażem silnika, jego rozebraniem i ponownym złożeniem. To oznacza m.in. konieczność planowania głowicy, wymiany uszczelki pod głowicą oraz innych uszczelek, obróbki bloku, honowania tulei oraz montażu nowych panewek, pierścieni i napędu rozrządu. W sumie naprawa bądź wzmocnienie wykonane w oparciu o zamknięcie bloku potrafi kosztować nawet przeszło 10 tysięcy złotych!

Zamykanie bloku silnika - w jakich modelach się wykonuje?

Doświadczenie warsztatów zamykających bloki silnika wskazuje, że ingerencja najczęściej jest wymagana w dwóch typach silników. Pierwszym jest 5-cylindrowy benzyniak markowany logo Volvo. Jednostka o oznaczeniu B5254T była montowana w całej serii modeli szwedzkiej marki, a w tym w C30, C70 II, S40 II, S80 II, V40, V50, V70 III czy XC60. Ten sam benzyniak trafiał również pod maskę Fordów: Focusa II, Kugi, Mondeo IV i S-Maxa. Drugim typem silnika wymagającym zamykania bloku jest motor produkowany przez Subaru. Mowa o jednostkach EJ20, EJ25 i EJ22 montowanych w Imprezach, Foresterach i Legacy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA