REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik cylindry blok silnika
Silnik cylindry blok silnika
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Producenci oszczędzają na potęgę. Przykład? Tuleje cylindrów są odsunięte od czoła bloku, przez co mają słabsze podparcie. Skutek? Ścianki pękają, a motor wymaga remontu. Jak skutecznie usunąć uszkodzenie? Tylko poprzez zamykanie bloku silnika.

Producenci tacy jak Volvo, Ford czy Subaru stosują w swoich autach bloki o tzw. konstrukcji półotwartej. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że ścianki cylindrów są odsunięte od czoła bloku na jakieś 15, 16 mm. Przestrzeń tą podczas pracy silnika wypełnia płyn chłodzący. Półotwarta forma ma zatem za zadanie poprawić chłodzenie jednostki napędowej, a jednocześnie... obniżyć koszty produkcji motoru. Niestety w tym samym czasie inżynierowie wygenerowali dość poważną wadę. Bo taka konstrukcja jest dużo bardziej podatna na przeciążenia i powstawanie ewentualnych uszkodzeń.

REKLAMA

REKLAMA

Zamykanie bloku silnika - czemu tuleje pękają?

Siły występujące podczas pracy silnika (np. doładowanego o dużej mocy) sprawiają, że ścianki cylindra w pierwszej kolejności mogą pękać. Następnie zaczynają się przestawiać. Skutek? Dochodzi do mieszania gazów wydechowych z płynem chłodzącym, a silnik zaczyna się przegrzewać. W tej perspektywie szczególnego znaczenia nabiera naprawa polegająca za zamknięciu bloku silnika. W jakich przypadkach się ją wykonuje? Przede wszystkim wtedy, gdy do uszkodzenia ścianek cylindra już doszło. Drugim przypadkiem są scenariusze, w których kierowca chce wzmocnić jednostkę napędową tuningowo i chce, aby motor bez problemów wytrzymał tą modyfikację.

Zobacz również: Wymiana silnika na używany

Na czym polega zamykanie bloku silnika? W Polsce jest kilka wyspecjalizowanych warsztatów wykonujących usługę - wysyła się do nich goły blok lub dostarcza auto na kompleksową naprawę. Mechanicy następnie przygotowują indywidualnie dopasowaną wkładkę - płaski metalowy element z wycięciami technicznymi. Ta pełni dwie role. Po pierwsze wypełnia wolną przestrzeń między ścianką cylindra a czołem bloku. Tym samym stanowi podparcie dla cylindra i zdecydowanie poprawia jego odporność na działanie wysokiego ciśnienia czy temperatury. Po drugie wkładka zapewnia przepływy płynu chłodzącego do głowicy na poziomie fabrycznym.

REKLAMA

Zamykanie bloku silnika - jakie są dostępne możliwości?

Zamykanie bloku silnika może być zrealizowane nie tylko na podstawie indywidualnie dopasowanej wkładki. Są też trzy inne metody. Mechanicy zalecają czasami wstawianie wałków podtrzymujących. Wada ich zastosowania jest dość prosta - choć podtrzymują cylinder, doprowadzają do jego punktowego osłabienia. Niewiele lepiej wypada kwestia spawania - w jego wyniku materiał jest punktowo osłabiany i odkształcany. Co z wkładkami wbijanymi na surowy blok? Nie są dopasowane do konkretnej jednostki napędowej. W efekcie nigdy idealnie nie dolegają do cylindra, a przez to mogą opaść w dół w czasie pracy silnika (w głąb płaszcza wodnego) i nie podpierać cylindrów w miejscu właściwym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Top 8: Dlaczego nowoczesne benzyniaki nie są tak trwałe? Oto powody!

Zamykanie bloku silnika wykonane w oparciu o indywidualnie dobraną wkładkę nie jest tanie. Wykonanie procedury kosztuje od tysiąca do ponad dwóch tysięcy złotych. A do kwoty tej należy doliczyć jeszcze wydatek związany z demontażem silnika, jego rozebraniem i ponownym złożeniem. To oznacza m.in. konieczność planowania głowicy, wymiany uszczelki pod głowicą oraz innych uszczelek, obróbki bloku, honowania tulei oraz montażu nowych panewek, pierścieni i napędu rozrządu. W sumie naprawa bądź wzmocnienie wykonane w oparciu o zamknięcie bloku potrafi kosztować nawet przeszło 10 tysięcy złotych!

Zamykanie bloku silnika - w jakich modelach się wykonuje?

Doświadczenie warsztatów zamykających bloki silnika wskazuje, że ingerencja najczęściej jest wymagana w dwóch typach silników. Pierwszym jest 5-cylindrowy benzyniak markowany logo Volvo. Jednostka o oznaczeniu B5254T była montowana w całej serii modeli szwedzkiej marki, a w tym w C30, C70 II, S40 II, S80 II, V40, V50, V70 III czy XC60. Ten sam benzyniak trafiał również pod maskę Fordów: Focusa II, Kugi, Mondeo IV i S-Maxa. Drugim typem silnika wymagającym zamykania bloku jest motor produkowany przez Subaru. Mowa o jednostkach EJ20, EJ25 i EJ22 montowanych w Imprezach, Foresterach i Legacy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA