REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Subaru: silnik boxer z LPG. Czy to możliwe?

Subaru: silnik boxer z LPG. Czy to możliwe?
Subaru: silnik boxer z LPG. Czy to możliwe?
Materiały prasowe Subaru

REKLAMA

REKLAMA

Forester, Outback i Impreza. To lista motoryzacyjnych marzeń wielu kierowców. Czemu zatem nie kupują oni egzemplarzy używanych? Przeszkodą jest spalanie! Dziś opowiemy o tym czy silnik boxer z LPG może się sprawdzić w praktyce.

Subaru z silnikiem boxera ma szereg zalet. Niesamowicie brzmi, oferuje wysoką moc (szczególnie wersje doładowane) i często przekłada się na więcej niż zadowalające osiągi samochodu. I choć używane auta z Japonii z początku XXI wieku mają coraz bardziej rozsądne ceny na rynku wtórnym, polscy kierowcy nadal mają z nimi pewien problem. A ten dotyczy faktu, że silniki typu boxer montowane w Subaru są dość paliwożerne. 2-litrowa, 4-cylindrowa jednostka bez większych trudności "wypija" w cyklu miejskim 12 - 13 litrów benzyny. A to wynik, który bez wątpienia odstrasza kupujących rozglądających się za autem wartym około 20 tysięcy złotych!

REKLAMA

Silnik boxer z LPG - sposób na jazdę za grosze

Czy jest jakiś sposób, który pozwala połączyć pasję motoryzacyjną, japońską sztukę budowy samochodów i rozsądne koszty eksploatacji? Jak najbardziej. Mowa o montażu instalacji LPG. Za jej sprawą koszt pokonania każdych stu kilometrów spada o... ponad połowę. A to rabat na tyle wysoki, że z powodzeniem skusi niejednego kierowcę. Montaż instalacji LPG w silniku typu boxer nie jest tani. W przypadku instalacji gazowej dedykowanej silnikowi Subaru o mocy powyżej 150 koni mechanicznych, układ stworzony przez firmę Landi Renzo będzie kosztował co najmniej 3500 złotych. Listę komponentów można oczywiście modyfikować. To jednak prawdopodobnie spowoduje wzrost ceny.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.0 D Subaru

Czy wydatek na zasilanie gazem jest opłacalny dla kupującego? To można policzyć w dość prosty sposób. Zakładając że motor np. w mocniejszej wersji doładowanej spala średnio 10 litrów paliwa, pokonanie każdych 100 kilometrów na benzynie kosztuje 53 złote. Przy LPG kwota spada do 22,2 złotego. Przy tak ukształtowanych cenach, koszt montażu LPG w silniku boxer zwróci się po pokonaniu nieco ponad 11 tysięcy kilometrów. W przypadku normalnej, codziennej eksploatacji w dużym mieście oznacza to jazdę trwającą około 8 - 9 miesięcy. Później zaczynają się już tylko czyste oszczędności i… radość z poruszania się np. świetnie brzmiącym, 177-konnym, doładowanym Foresterem.

Boxery Subaru są świetnie przygotowane do LPG!

REKLAMA

Jak silnik boxer z LPG sprawuje się w toku eksploatacji? Silnik z przeciwsobnymi cylindrami od standardowej jednostki rzędowej różni się w głównej mierze tym, że w jego przypadku cylindry pracują nie wertykalnie, a horyzontalnie. To jednak jeszcze nie stanowi żadnego ograniczenia dla samej instalacji zasilania gazem. Gazownicy dobrze radzą sobie z płaskimi silnikami z Japonii. Szczególnie że inżynierowie Subaru wyposażyli silniki boxer z rodziny EJ (1989 - 2010) oraz FB w trwałe gniazda zaworowe. Poza tym w motorze raczej nie występują problemy z elektronicznym osprzętem, które mogłyby mieć wpływ na działanie instalacji gazowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik boxer z LPG ma tak naprawdę wyłącznie dwa dodatkowe wymogi - które jednak pojawiają się również w przypadku motorów rzędowych. Po pierwsze kierowca bezwzględnie powinien pamiętać o skróceniu interwału regulacji zaworów. Gdy jednostka jest eksploatowana na benzynie, procedurę należy powtarzać średnio co 100 tysięcy kilometrów. W przypadku gazu przebiegi między przeglądami lepiej jednak skrócić nawet do 40 tysięcy kilometrów. Ostateczna decyzja dotycząca interwału powinna należeć do gazownika, ewentualnie mechanika wyspecjalizowanego w obsłudze silników produkowanych przez Subaru.

Zobacz również: Używane: Subaru Forester III (2008 - 2012) - uwaga przede wszystkim na… diesla!

Silnik boxer z LPG - co z wymianą oleju?

REKLAMA

Poza tym szybciej należy też wymieniać olej. Dla dobra zaworów zamiast zalecanych przez producenta 15 tysięcy kilometrów, warto pojawiać się w warsztacie na przeglądzie olejowym mniej więcej co 10 tysięcy kilometrów, ewentualnie maksymalnie raz w roku. O czym jeszcze należy pamiętać? Kierowca Subaru z silnikiem boxer i LPG musi też zabierać auto na przegląd do gazownika. Wymiana filtrów w instalacji wraz z regulacją będzie kosztować około 150 złotych. Warto ją powtarzać nie rzadziej niż raz do roku.

Silnik boxer z LPG stanowi ciekawą propozycję z kilku powodów. Po pierwsze instalacja gazowa obniża koszty eksploatacji, ale nie odbiera przyjemności jazdy autem wyposażonym w silnik o przeciwsobnych cylindrach. Po drugie zadbana nie osłabia trwałości jednostki. Po trzecie LPG w benzyniaku stanowi dużo lepszy wybór np. od diesla Subaru - który jest awaryjny i drogi w naprawach. Ostatnie pytanie: lepiej kupić Subaru z LPG czy zamontować układ na własną rękę? Lepsza jest druga opcja - wtedy kierowca będzie dokładnie wiedział co eksploatuje i jak eksploatuje.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

    Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

    Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

    Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

    Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

    Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

    REKLAMA

    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    REKLAMA