REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Subaru: silnik boxer z LPG. Czy to możliwe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Subaru: silnik boxer z LPG. Czy to możliwe?
Subaru: silnik boxer z LPG. Czy to możliwe?
Materiały prasowe Subaru

REKLAMA

REKLAMA

Forester, Outback i Impreza. To lista motoryzacyjnych marzeń wielu kierowców. Czemu zatem nie kupują oni egzemplarzy używanych? Przeszkodą jest spalanie! Dziś opowiemy o tym czy silnik boxer z LPG może się sprawdzić w praktyce.

Subaru z silnikiem boxera ma szereg zalet. Niesamowicie brzmi, oferuje wysoką moc (szczególnie wersje doładowane) i często przekłada się na więcej niż zadowalające osiągi samochodu. I choć używane auta z Japonii z początku XXI wieku mają coraz bardziej rozsądne ceny na rynku wtórnym, polscy kierowcy nadal mają z nimi pewien problem. A ten dotyczy faktu, że silniki typu boxer montowane w Subaru są dość paliwożerne. 2-litrowa, 4-cylindrowa jednostka bez większych trudności "wypija" w cyklu miejskim 12 - 13 litrów benzyny. A to wynik, który bez wątpienia odstrasza kupujących rozglądających się za autem wartym około 20 tysięcy złotych!

REKLAMA

REKLAMA

Silnik boxer z LPG - sposób na jazdę za grosze

Czy jest jakiś sposób, który pozwala połączyć pasję motoryzacyjną, japońską sztukę budowy samochodów i rozsądne koszty eksploatacji? Jak najbardziej. Mowa o montażu instalacji LPG. Za jej sprawą koszt pokonania każdych stu kilometrów spada o... ponad połowę. A to rabat na tyle wysoki, że z powodzeniem skusi niejednego kierowcę. Montaż instalacji LPG w silniku typu boxer nie jest tani. W przypadku instalacji gazowej dedykowanej silnikowi Subaru o mocy powyżej 150 koni mechanicznych, układ stworzony przez firmę Landi Renzo będzie kosztował co najmniej 3500 złotych. Listę komponentów można oczywiście modyfikować. To jednak prawdopodobnie spowoduje wzrost ceny.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.0 D Subaru

Czy wydatek na zasilanie gazem jest opłacalny dla kupującego? To można policzyć w dość prosty sposób. Zakładając że motor np. w mocniejszej wersji doładowanej spala średnio 10 litrów paliwa, pokonanie każdych 100 kilometrów na benzynie kosztuje 53 złote. Przy LPG kwota spada do 22,2 złotego. Przy tak ukształtowanych cenach, koszt montażu LPG w silniku boxer zwróci się po pokonaniu nieco ponad 11 tysięcy kilometrów. W przypadku normalnej, codziennej eksploatacji w dużym mieście oznacza to jazdę trwającą około 8 - 9 miesięcy. Później zaczynają się już tylko czyste oszczędności i… radość z poruszania się np. świetnie brzmiącym, 177-konnym, doładowanym Foresterem.

REKLAMA

Boxery Subaru są świetnie przygotowane do LPG!

Jak silnik boxer z LPG sprawuje się w toku eksploatacji? Silnik z przeciwsobnymi cylindrami od standardowej jednostki rzędowej różni się w głównej mierze tym, że w jego przypadku cylindry pracują nie wertykalnie, a horyzontalnie. To jednak jeszcze nie stanowi żadnego ograniczenia dla samej instalacji zasilania gazem. Gazownicy dobrze radzą sobie z płaskimi silnikami z Japonii. Szczególnie że inżynierowie Subaru wyposażyli silniki boxer z rodziny EJ (1989 - 2010) oraz FB w trwałe gniazda zaworowe. Poza tym w motorze raczej nie występują problemy z elektronicznym osprzętem, które mogłyby mieć wpływ na działanie instalacji gazowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik boxer z LPG ma tak naprawdę wyłącznie dwa dodatkowe wymogi - które jednak pojawiają się również w przypadku motorów rzędowych. Po pierwsze kierowca bezwzględnie powinien pamiętać o skróceniu interwału regulacji zaworów. Gdy jednostka jest eksploatowana na benzynie, procedurę należy powtarzać średnio co 100 tysięcy kilometrów. W przypadku gazu przebiegi między przeglądami lepiej jednak skrócić nawet do 40 tysięcy kilometrów. Ostateczna decyzja dotycząca interwału powinna należeć do gazownika, ewentualnie mechanika wyspecjalizowanego w obsłudze silników produkowanych przez Subaru.

Zobacz również: Używane: Subaru Forester III (2008 - 2012) - uwaga przede wszystkim na… diesla!

Silnik boxer z LPG - co z wymianą oleju?

Poza tym szybciej należy też wymieniać olej. Dla dobra zaworów zamiast zalecanych przez producenta 15 tysięcy kilometrów, warto pojawiać się w warsztacie na przeglądzie olejowym mniej więcej co 10 tysięcy kilometrów, ewentualnie maksymalnie raz w roku. O czym jeszcze należy pamiętać? Kierowca Subaru z silnikiem boxer i LPG musi też zabierać auto na przegląd do gazownika. Wymiana filtrów w instalacji wraz z regulacją będzie kosztować około 150 złotych. Warto ją powtarzać nie rzadziej niż raz do roku.

Silnik boxer z LPG stanowi ciekawą propozycję z kilku powodów. Po pierwsze instalacja gazowa obniża koszty eksploatacji, ale nie odbiera przyjemności jazdy autem wyposażonym w silnik o przeciwsobnych cylindrach. Po drugie zadbana nie osłabia trwałości jednostki. Po trzecie LPG w benzyniaku stanowi dużo lepszy wybór np. od diesla Subaru - który jest awaryjny i drogi w naprawach. Ostatnie pytanie: lepiej kupić Subaru z LPG czy zamontować układ na własną rękę? Lepsza jest druga opcja - wtedy kierowca będzie dokładnie wiedział co eksploatuje i jak eksploatuje.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA