REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Subaru: silnik boxer z LPG. Czy to możliwe?
Subaru: silnik boxer z LPG. Czy to możliwe?
Materiały prasowe Subaru

REKLAMA

REKLAMA

Forester, Outback i Impreza. To lista motoryzacyjnych marzeń wielu kierowców. Czemu zatem nie kupują oni egzemplarzy używanych? Przeszkodą jest spalanie! Dziś opowiemy o tym czy silnik boxer z LPG może się sprawdzić w praktyce.

Subaru z silnikiem boxera ma szereg zalet. Niesamowicie brzmi, oferuje wysoką moc (szczególnie wersje doładowane) i często przekłada się na więcej niż zadowalające osiągi samochodu. I choć używane auta z Japonii z początku XXI wieku mają coraz bardziej rozsądne ceny na rynku wtórnym, polscy kierowcy nadal mają z nimi pewien problem. A ten dotyczy faktu, że silniki typu boxer montowane w Subaru są dość paliwożerne. 2-litrowa, 4-cylindrowa jednostka bez większych trudności "wypija" w cyklu miejskim 12 - 13 litrów benzyny. A to wynik, który bez wątpienia odstrasza kupujących rozglądających się za autem wartym około 20 tysięcy złotych!

REKLAMA

REKLAMA

Silnik boxer z LPG - sposób na jazdę za grosze

Czy jest jakiś sposób, który pozwala połączyć pasję motoryzacyjną, japońską sztukę budowy samochodów i rozsądne koszty eksploatacji? Jak najbardziej. Mowa o montażu instalacji LPG. Za jej sprawą koszt pokonania każdych stu kilometrów spada o... ponad połowę. A to rabat na tyle wysoki, że z powodzeniem skusi niejednego kierowcę. Montaż instalacji LPG w silniku typu boxer nie jest tani. W przypadku instalacji gazowej dedykowanej silnikowi Subaru o mocy powyżej 150 koni mechanicznych, układ stworzony przez firmę Landi Renzo będzie kosztował co najmniej 3500 złotych. Listę komponentów można oczywiście modyfikować. To jednak prawdopodobnie spowoduje wzrost ceny.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.0 D Subaru

Czy wydatek na zasilanie gazem jest opłacalny dla kupującego? To można policzyć w dość prosty sposób. Zakładając że motor np. w mocniejszej wersji doładowanej spala średnio 10 litrów paliwa, pokonanie każdych 100 kilometrów na benzynie kosztuje 53 złote. Przy LPG kwota spada do 22,2 złotego. Przy tak ukształtowanych cenach, koszt montażu LPG w silniku boxer zwróci się po pokonaniu nieco ponad 11 tysięcy kilometrów. W przypadku normalnej, codziennej eksploatacji w dużym mieście oznacza to jazdę trwającą około 8 - 9 miesięcy. Później zaczynają się już tylko czyste oszczędności i… radość z poruszania się np. świetnie brzmiącym, 177-konnym, doładowanym Foresterem.

REKLAMA

Boxery Subaru są świetnie przygotowane do LPG!

Jak silnik boxer z LPG sprawuje się w toku eksploatacji? Silnik z przeciwsobnymi cylindrami od standardowej jednostki rzędowej różni się w głównej mierze tym, że w jego przypadku cylindry pracują nie wertykalnie, a horyzontalnie. To jednak jeszcze nie stanowi żadnego ograniczenia dla samej instalacji zasilania gazem. Gazownicy dobrze radzą sobie z płaskimi silnikami z Japonii. Szczególnie że inżynierowie Subaru wyposażyli silniki boxer z rodziny EJ (1989 - 2010) oraz FB w trwałe gniazda zaworowe. Poza tym w motorze raczej nie występują problemy z elektronicznym osprzętem, które mogłyby mieć wpływ na działanie instalacji gazowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik boxer z LPG ma tak naprawdę wyłącznie dwa dodatkowe wymogi - które jednak pojawiają się również w przypadku motorów rzędowych. Po pierwsze kierowca bezwzględnie powinien pamiętać o skróceniu interwału regulacji zaworów. Gdy jednostka jest eksploatowana na benzynie, procedurę należy powtarzać średnio co 100 tysięcy kilometrów. W przypadku gazu przebiegi między przeglądami lepiej jednak skrócić nawet do 40 tysięcy kilometrów. Ostateczna decyzja dotycząca interwału powinna należeć do gazownika, ewentualnie mechanika wyspecjalizowanego w obsłudze silników produkowanych przez Subaru.

Zobacz również: Używane: Subaru Forester III (2008 - 2012) - uwaga przede wszystkim na… diesla!

Silnik boxer z LPG - co z wymianą oleju?

Poza tym szybciej należy też wymieniać olej. Dla dobra zaworów zamiast zalecanych przez producenta 15 tysięcy kilometrów, warto pojawiać się w warsztacie na przeglądzie olejowym mniej więcej co 10 tysięcy kilometrów, ewentualnie maksymalnie raz w roku. O czym jeszcze należy pamiętać? Kierowca Subaru z silnikiem boxer i LPG musi też zabierać auto na przegląd do gazownika. Wymiana filtrów w instalacji wraz z regulacją będzie kosztować około 150 złotych. Warto ją powtarzać nie rzadziej niż raz do roku.

Silnik boxer z LPG stanowi ciekawą propozycję z kilku powodów. Po pierwsze instalacja gazowa obniża koszty eksploatacji, ale nie odbiera przyjemności jazdy autem wyposażonym w silnik o przeciwsobnych cylindrach. Po drugie zadbana nie osłabia trwałości jednostki. Po trzecie LPG w benzyniaku stanowi dużo lepszy wybór np. od diesla Subaru - który jest awaryjny i drogi w naprawach. Ostatnie pytanie: lepiej kupić Subaru z LPG czy zamontować układ na własną rękę? Lepsza jest druga opcja - wtedy kierowca będzie dokładnie wiedział co eksploatuje i jak eksploatuje.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA