REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?
Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy da się zamontować instalację LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem? To pytanie, na które odpowiedzi postanowiliśmy poszukać. Zobaczcie czy w nowoczesnych silnika też można się cieszyć jazdą za grosze!

Podstawowe pytanie postawione przed tym materiałem brzmi: czy da się zamontować instalację LPG w samochodzie z silnikiem wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa? Odpowiedź brzmi tak. I gdy w tym momencie na twarzach kierowców lubiących niską cenę gazu pojawił się uśmiech, mamy jeszcze jedną i dużo gorszą informację. O wiele ważniejszą kwestią jest jednak nie wykonalność samego montażu, a raczej jego opłacalność. W tym przypadku optymizm utrzymuje się na dużo niższym poziomie i tak naprawdę zależy od bardzo wielu czynników.

REKLAMA

REKLAMA

Silniki benzynowe wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa mają dość prostą zasadę działania. W ich przypadku dostarczanie paliwa jest realizowane za pomocą specjalnych wtryskiwaczy, które są wprowadzone wprost do komory spalania. Co to daje? Specyfika działania mechanizmu pozwala na dużą zmienność dawki paliwa dostarczonej do procesu spalania. Dzięki temu sterownik może precyzyjnie dobrać skład mieszanki optymalnej w danym momencie jazdy, minimalizuje ewentualne straty oraz ogranicza spalanie i emisję szkodliwych związków.

LPG wielopunktowo, benzyna bezpośrednio!

Wtryskiwacz wpuszczony bezpośrednio do komory spalania jest jednak poddawany ogromnym przeciążeniom termicznym. Działa na niego bowiem cała temperatura generowana podczas procesu spalania. Żeby mechanizm nie został szybko uszkodzony, jest chłodzony za pomocą... paliwa, które zaraz trafi do komory spalania. Fakt ten wydłuża czas życia układu wtryskowego i jednocześnie stanowi największą przeszkodę podczas montażu instalacji LPG. Gazownik nie może bowiem wyłączyć pracy wtryskiwaczy. W przeciwnym razie już podczas krótkiego przejazdu przegrzeją się i będą się nadawały wyłącznie do wymiany.

Zobacz również: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

REKLAMA

Kwestia chłodzenia na szczęście została dość szybko rozwiązana. A pierwszym wprowadzonym na rynek remedium stał się tzw. dotrysk benzyny. To oznacza, że raczej nie ma takiej sytuacji w silniku, w której mieszankę trafiającą do komory spalania tworzy głównie LPG. Zakres dotrysku benzyny w przypadku większości silników waha się między 5 a 100 proc. objętości. Górna granica jest osiągana przede wszystkim na postoju lub przy niskim obciążeniu. Ceny tego typu instalacji startują na ogół od 4 tysięcy złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wtrysk LPG poprzez… bezpośredni wtrysk w silniku

W drugim systemie wtrysk gazu jest realizowany za pomocą fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia wtłaczającej paliwo do fabrycznych wtryskiwaczy. Aby to stało się jednak możliwe, konieczna jest mocniejsza modyfikacja jednostki napędowej. Instalator pracujący u gazownika musi przerobić pompę wysokiego ciśnienia i dostosować ją do pracy na LPG. Tak, w tym systemie dotrysk benzyny nie musi być realizowany. Z drugiej strony modyfikacja pompy może być naprawdę droga. A to przekłada się na wyższą cenę instalacji.

Zazwyczaj montaż instalacji, w której do wtryskiwacza do komory spalania LPG wykorzystuje się fabryczne wtryskiwacze, kosztuje ponad 9 tysięcy złotych. A to dwukrotnie więcej niż układ, w którym gaz jest wtryskiwany wielopunktowo, a benzyna dotryskiwana. Dopłata gwarantuje wygodę eksploatacji i niższe koszty związane z zakupem paliwa. Z drugiej strony cenie montażu wynoszącej ponad 9 tysięcy złotych, pojawia się pytanie o opłacalność. Samochód musi pokonywać naprawdę duże przebiegi, żeby wydatek miał szansę zwrócić się w ciągu pierwszych kilku lat eksploatacji.

Zobacz również: Koszt instalacji LPG, a zwrot inwestycji

LPG i bezpośredni wtrysk - podwójna instalacja w przyszłości?

Oczywiście gazownicy polscy jeszcze nie powiedzieli ostatniego słowa. Mają już zatem kolejny pomysł na przeróbkę na LPG samochodów wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa. Nowy system zakłada wtryskiwanie niewielkich ilości LPG poprzez standardowe wtryskiwacze - głównie celem ich chłodzenia oraz wtryskiwanie normalnej dawki LPG wielopunktowo w kolektorze ssącym. Zalety tego systemu? Instalator nie musi przerabiać fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia. Wady? Nadal nadmierna cena. Przewiduje się, że system zaproponowany klientom powinien kosztować ponad 6 tysięcy złotych.

Nowoczesność poprawia wygodę eksploatacji samochodów. Z drugiej strony powoduje też to, że auta stają się bardziej zaawansowane i trudniejsze w przeróbkach. Skutek? Kierowcy mogą zapomnieć o zakupie prostego benzyniaka, wyposażeniu go w instalację LPG za 2 tysiące złotych i cieszeniu się z obniżeniu wydatków na paliwo o 50 proc. Co ważne, bezpośredni wtrysk nie sprawia, że montaż instalacji gazowej nie jest niemożliwy. Winduje jednak jego cenę i powoduje, że sens tego montażu należy postawić pod coraz większym znakiem zapytania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA