REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?
Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy da się zamontować instalację LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem? To pytanie, na które odpowiedzi postanowiliśmy poszukać. Zobaczcie czy w nowoczesnych silnika też można się cieszyć jazdą za grosze!

Podstawowe pytanie postawione przed tym materiałem brzmi: czy da się zamontować instalację LPG w samochodzie z silnikiem wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa? Odpowiedź brzmi tak. I gdy w tym momencie na twarzach kierowców lubiących niską cenę gazu pojawił się uśmiech, mamy jeszcze jedną i dużo gorszą informację. O wiele ważniejszą kwestią jest jednak nie wykonalność samego montażu, a raczej jego opłacalność. W tym przypadku optymizm utrzymuje się na dużo niższym poziomie i tak naprawdę zależy od bardzo wielu czynników.

REKLAMA

REKLAMA

Silniki benzynowe wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa mają dość prostą zasadę działania. W ich przypadku dostarczanie paliwa jest realizowane za pomocą specjalnych wtryskiwaczy, które są wprowadzone wprost do komory spalania. Co to daje? Specyfika działania mechanizmu pozwala na dużą zmienność dawki paliwa dostarczonej do procesu spalania. Dzięki temu sterownik może precyzyjnie dobrać skład mieszanki optymalnej w danym momencie jazdy, minimalizuje ewentualne straty oraz ogranicza spalanie i emisję szkodliwych związków.

LPG wielopunktowo, benzyna bezpośrednio!

Wtryskiwacz wpuszczony bezpośrednio do komory spalania jest jednak poddawany ogromnym przeciążeniom termicznym. Działa na niego bowiem cała temperatura generowana podczas procesu spalania. Żeby mechanizm nie został szybko uszkodzony, jest chłodzony za pomocą... paliwa, które zaraz trafi do komory spalania. Fakt ten wydłuża czas życia układu wtryskowego i jednocześnie stanowi największą przeszkodę podczas montażu instalacji LPG. Gazownik nie może bowiem wyłączyć pracy wtryskiwaczy. W przeciwnym razie już podczas krótkiego przejazdu przegrzeją się i będą się nadawały wyłącznie do wymiany.

Zobacz również: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

REKLAMA

Kwestia chłodzenia na szczęście została dość szybko rozwiązana. A pierwszym wprowadzonym na rynek remedium stał się tzw. dotrysk benzyny. To oznacza, że raczej nie ma takiej sytuacji w silniku, w której mieszankę trafiającą do komory spalania tworzy głównie LPG. Zakres dotrysku benzyny w przypadku większości silników waha się między 5 a 100 proc. objętości. Górna granica jest osiągana przede wszystkim na postoju lub przy niskim obciążeniu. Ceny tego typu instalacji startują na ogół od 4 tysięcy złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wtrysk LPG poprzez… bezpośredni wtrysk w silniku

W drugim systemie wtrysk gazu jest realizowany za pomocą fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia wtłaczającej paliwo do fabrycznych wtryskiwaczy. Aby to stało się jednak możliwe, konieczna jest mocniejsza modyfikacja jednostki napędowej. Instalator pracujący u gazownika musi przerobić pompę wysokiego ciśnienia i dostosować ją do pracy na LPG. Tak, w tym systemie dotrysk benzyny nie musi być realizowany. Z drugiej strony modyfikacja pompy może być naprawdę droga. A to przekłada się na wyższą cenę instalacji.

Zazwyczaj montaż instalacji, w której do wtryskiwacza do komory spalania LPG wykorzystuje się fabryczne wtryskiwacze, kosztuje ponad 9 tysięcy złotych. A to dwukrotnie więcej niż układ, w którym gaz jest wtryskiwany wielopunktowo, a benzyna dotryskiwana. Dopłata gwarantuje wygodę eksploatacji i niższe koszty związane z zakupem paliwa. Z drugiej strony cenie montażu wynoszącej ponad 9 tysięcy złotych, pojawia się pytanie o opłacalność. Samochód musi pokonywać naprawdę duże przebiegi, żeby wydatek miał szansę zwrócić się w ciągu pierwszych kilku lat eksploatacji.

Zobacz również: Koszt instalacji LPG, a zwrot inwestycji

LPG i bezpośredni wtrysk - podwójna instalacja w przyszłości?

Oczywiście gazownicy polscy jeszcze nie powiedzieli ostatniego słowa. Mają już zatem kolejny pomysł na przeróbkę na LPG samochodów wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa. Nowy system zakłada wtryskiwanie niewielkich ilości LPG poprzez standardowe wtryskiwacze - głównie celem ich chłodzenia oraz wtryskiwanie normalnej dawki LPG wielopunktowo w kolektorze ssącym. Zalety tego systemu? Instalator nie musi przerabiać fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia. Wady? Nadal nadmierna cena. Przewiduje się, że system zaproponowany klientom powinien kosztować ponad 6 tysięcy złotych.

Nowoczesność poprawia wygodę eksploatacji samochodów. Z drugiej strony powoduje też to, że auta stają się bardziej zaawansowane i trudniejsze w przeróbkach. Skutek? Kierowcy mogą zapomnieć o zakupie prostego benzyniaka, wyposażeniu go w instalację LPG za 2 tysiące złotych i cieszeniu się z obniżeniu wydatków na paliwo o 50 proc. Co ważne, bezpośredni wtrysk nie sprawia, że montaż instalacji gazowej nie jest niemożliwy. Winduje jednak jego cenę i powoduje, że sens tego montażu należy postawić pod coraz większym znakiem zapytania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA