REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?
Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy da się zamontować instalację LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem? To pytanie, na które odpowiedzi postanowiliśmy poszukać. Zobaczcie czy w nowoczesnych silnika też można się cieszyć jazdą za grosze!

REKLAMA

Podstawowe pytanie postawione przed tym materiałem brzmi: czy da się zamontować instalację LPG w samochodzie z silnikiem wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa? Odpowiedź brzmi tak. I gdy w tym momencie na twarzach kierowców lubiących niską cenę gazu pojawił się uśmiech, mamy jeszcze jedną i dużo gorszą informację. O wiele ważniejszą kwestią jest jednak nie wykonalność samego montażu, a raczej jego opłacalność. W tym przypadku optymizm utrzymuje się na dużo niższym poziomie i tak naprawdę zależy od bardzo wielu czynników.

REKLAMA

Silniki benzynowe wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa mają dość prostą zasadę działania. W ich przypadku dostarczanie paliwa jest realizowane za pomocą specjalnych wtryskiwaczy, które są wprowadzone wprost do komory spalania. Co to daje? Specyfika działania mechanizmu pozwala na dużą zmienność dawki paliwa dostarczonej do procesu spalania. Dzięki temu sterownik może precyzyjnie dobrać skład mieszanki optymalnej w danym momencie jazdy, minimalizuje ewentualne straty oraz ogranicza spalanie i emisję szkodliwych związków.

LPG wielopunktowo, benzyna bezpośrednio!

Wtryskiwacz wpuszczony bezpośrednio do komory spalania jest jednak poddawany ogromnym przeciążeniom termicznym. Działa na niego bowiem cała temperatura generowana podczas procesu spalania. Żeby mechanizm nie został szybko uszkodzony, jest chłodzony za pomocą... paliwa, które zaraz trafi do komory spalania. Fakt ten wydłuża czas życia układu wtryskowego i jednocześnie stanowi największą przeszkodę podczas montażu instalacji LPG. Gazownik nie może bowiem wyłączyć pracy wtryskiwaczy. W przeciwnym razie już podczas krótkiego przejazdu przegrzeją się i będą się nadawały wyłącznie do wymiany.

Zobacz również: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Kwestia chłodzenia na szczęście została dość szybko rozwiązana. A pierwszym wprowadzonym na rynek remedium stał się tzw. dotrysk benzyny. To oznacza, że raczej nie ma takiej sytuacji w silniku, w której mieszankę trafiającą do komory spalania tworzy głównie LPG. Zakres dotrysku benzyny w przypadku większości silników waha się między 5 a 100 proc. objętości. Górna granica jest osiągana przede wszystkim na postoju lub przy niskim obciążeniu. Ceny tego typu instalacji startują na ogół od 4 tysięcy złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wtrysk LPG poprzez… bezpośredni wtrysk w silniku

REKLAMA

W drugim systemie wtrysk gazu jest realizowany za pomocą fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia wtłaczającej paliwo do fabrycznych wtryskiwaczy. Aby to stało się jednak możliwe, konieczna jest mocniejsza modyfikacja jednostki napędowej. Instalator pracujący u gazownika musi przerobić pompę wysokiego ciśnienia i dostosować ją do pracy na LPG. Tak, w tym systemie dotrysk benzyny nie musi być realizowany. Z drugiej strony modyfikacja pompy może być naprawdę droga. A to przekłada się na wyższą cenę instalacji.

Zazwyczaj montaż instalacji, w której do wtryskiwacza do komory spalania LPG wykorzystuje się fabryczne wtryskiwacze, kosztuje ponad 9 tysięcy złotych. A to dwukrotnie więcej niż układ, w którym gaz jest wtryskiwany wielopunktowo, a benzyna dotryskiwana. Dopłata gwarantuje wygodę eksploatacji i niższe koszty związane z zakupem paliwa. Z drugiej strony cenie montażu wynoszącej ponad 9 tysięcy złotych, pojawia się pytanie o opłacalność. Samochód musi pokonywać naprawdę duże przebiegi, żeby wydatek miał szansę zwrócić się w ciągu pierwszych kilku lat eksploatacji.

Zobacz również: Koszt instalacji LPG, a zwrot inwestycji

LPG i bezpośredni wtrysk - podwójna instalacja w przyszłości?

Oczywiście gazownicy polscy jeszcze nie powiedzieli ostatniego słowa. Mają już zatem kolejny pomysł na przeróbkę na LPG samochodów wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa. Nowy system zakłada wtryskiwanie niewielkich ilości LPG poprzez standardowe wtryskiwacze - głównie celem ich chłodzenia oraz wtryskiwanie normalnej dawki LPG wielopunktowo w kolektorze ssącym. Zalety tego systemu? Instalator nie musi przerabiać fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia. Wady? Nadal nadmierna cena. Przewiduje się, że system zaproponowany klientom powinien kosztować ponad 6 tysięcy złotych.

Nowoczesność poprawia wygodę eksploatacji samochodów. Z drugiej strony powoduje też to, że auta stają się bardziej zaawansowane i trudniejsze w przeróbkach. Skutek? Kierowcy mogą zapomnieć o zakupie prostego benzyniaka, wyposażeniu go w instalację LPG za 2 tysiące złotych i cieszeniu się z obniżeniu wydatków na paliwo o 50 proc. Co ważne, bezpośredni wtrysk nie sprawia, że montaż instalacji gazowej nie jest niemożliwy. Winduje jednak jego cenę i powoduje, że sens tego montażu należy postawić pod coraz większym znakiem zapytania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA