REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
tankowanie lpg Fot. Fotolia
tankowanie lpg Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie okresowego przeglądu technicznego jest obowiązkiem każdego właściciela pojazdu. Jak jednak badanie wygląda w przypadku aut napędzanych LPG? Instalacja gazowa sprawia, że przegląd musi być nieco rozszerzony.

Okresowe badanie techniczne ma proste zadanie. W jego czasie mechanik ocenia stan pojazdu i określa czy może on w zgodzie z wymogami technicznymi kontynuować eksploatację. Aby upewnić się, że auto nie zagraża bezpieczeństwo pasażerów i innych użytkowników dróg, diagnosta powinien skontrolować nie tylko stan hamulców czy opon. Ma obowiązek skupić się też m.in. na instalacji LPG. Sprawność instalacji LPG jest kluczowa. A ingerencja w konstrukcję silnika podczas jej montaż sprawia, że skracany jest okresy między obowiązkowymi przeglądami.

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd a instalacja gazowa - diagnosta ma dodatkową pracę

O ile fabrycznie nowy samochód musi pojawić się w stacji kontroli pojazdów dopiero w trzecim roku życia, o tyle po montażu gazu okres ten skraca się do standardowych 12 miesięcy. A na tym trudności się nie kończą. Obecność układu LPG rozszerza bowiem sam zakres kontroli. Diagnosta ma obowiązek sprawdzić szczelność instalacji. Poza tym niezwykle ważne staną się dokumenty. Chodzi konkretnie o świadectwo legalizacji sposobu montażu instalacji gazowej oraz świadectwo legalizacji zbiornika gazowego.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Pozimowy przegląd auta z LPG

Obydwa dokumenty kierowca musi posiadać przy sobie podczas badania technicznego. Bardzo ważne są jednak również terminy, bo dla przykładu butla gazowa jest homologowana wyłącznie na 10 lat. Po tym okresie właściciel samochodu ma dwa wyjścia. Może zamontować butlę nową, ewentualnie ponownie homologować starą. Bez tego pojazd nie będzie miał przedłużonej ważności badania technicznego. Konieczność przeprowadzenia badania specjalistycznego podwyższa koszt przeglądu. Zamiast 99, kierowca zapłaci 162 złote.

Okresowe badanie techniczne nie jest jednak jedynym momentem, w którym układ zasilania LPG zamontowany w pojeździe będzie wymagał uwagi od kierowcy. Procedury przeprowadzane przez diagnostę są pobieżne i pozwalają jedynie ocenić ogólny stan instalacji. A to do bezproblemowej eksploatacji auta zasilanego gazem zdecydowanie za mało. W związku z tym właściciel samochodu powinien co jakiś czasu umawiać się na wizytę do gazownika i bardziej szczegółową kontrolę sposobu pracy instalacji.

Przegląd a instalacja gazowa - wizyta w SKP to nie koniec!

Interwał przeglądów LPG określa producent układu. Jego wartość w dużej mierze zależy od stopnia zaawansowania instalacji oraz rodzaju zastosowanego w niej filtra. W przypadku filtrów fazy lotnej przebiegi między przeglądami wahają się w granicy 10 - 15 tysięcy kilometrów. Jeżeli chodzi o filtry fazy ciekłej, okres wymiany może być odciągnięty nawet do 50 tysięcy kilometrów. Wymiana osadnika to nie jedyna procedura, którą wykona gazownik. Przegląd instalacji gazowej to bowiem ten kontrola jej stanu.

Zobacz również: Ile kosztuje serwis samochodu z instalacją LPG?

Pracownik warsztatu specjalizującego się w obsłudze układów zasilania LPG przyjrzy się szczelności poszczególnych elementów. Wycieki są bowiem ekstremalnie groźne - mogą skutkować nawet pożarem! Poza tym gazownik sprawdzi stan reduktora oraz wykona diagnostykę komputerową. Elektroniczna ingerencja ma wykryć nie tylko ewentualnie błędy zapisane podczas pracy instalacji LPG. Jej zadaniem jest również zmiana parametrów podawania gazu do komory spalania. Dzięki temu sposób zasilania gazem zostanie dopasowany do aktualnego stanu silnika.

Przegląd instalacji gazowej w renomowanym warsztacie nie trwa długo. Przeciętnie gazownik potrzebuje na wykonanie wszystkich procedur od 30 do 60 minut. Jeżeli chodzi o ceny, te kształtują się na poziomie 100 - 150 złotych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA