REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przegląd a instalacja gazowa - co musisz wiedzieć?

tankowanie lpg Fot. Fotolia
tankowanie lpg Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie okresowego przeglądu technicznego jest obowiązkiem każdego właściciela pojazdu. Jak jednak badanie wygląda w przypadku aut napędzanych LPG? Instalacja gazowa sprawia, że przegląd musi być nieco rozszerzony.

Okresowe badanie techniczne ma proste zadanie. W jego czasie mechanik ocenia stan pojazdu i określa czy może on w zgodzie z wymogami technicznymi kontynuować eksploatację. Aby upewnić się, że auto nie zagraża bezpieczeństwo pasażerów i innych użytkowników dróg, diagnosta powinien skontrolować nie tylko stan hamulców czy opon. Ma obowiązek skupić się też m.in. na instalacji LPG. Sprawność instalacji LPG jest kluczowa. A ingerencja w konstrukcję silnika podczas jej montaż sprawia, że skracany jest okresy między obowiązkowymi przeglądami.

REKLAMA

Przegląd a instalacja gazowa - diagnosta ma dodatkową pracę

O ile fabrycznie nowy samochód musi pojawić się w stacji kontroli pojazdów dopiero w trzecim roku życia, o tyle po montażu gazu okres ten skraca się do standardowych 12 miesięcy. A na tym trudności się nie kończą. Obecność układu LPG rozszerza bowiem sam zakres kontroli. Diagnosta ma obowiązek sprawdzić szczelność instalacji. Poza tym niezwykle ważne staną się dokumenty. Chodzi konkretnie o świadectwo legalizacji sposobu montażu instalacji gazowej oraz świadectwo legalizacji zbiornika gazowego.

Zobacz również: Pozimowy przegląd auta z LPG

Obydwa dokumenty kierowca musi posiadać przy sobie podczas badania technicznego. Bardzo ważne są jednak również terminy, bo dla przykładu butla gazowa jest homologowana wyłącznie na 10 lat. Po tym okresie właściciel samochodu ma dwa wyjścia. Może zamontować butlę nową, ewentualnie ponownie homologować starą. Bez tego pojazd nie będzie miał przedłużonej ważności badania technicznego. Konieczność przeprowadzenia badania specjalistycznego podwyższa koszt przeglądu. Zamiast 99, kierowca zapłaci 162 złote.

Okresowe badanie techniczne nie jest jednak jedynym momentem, w którym układ zasilania LPG zamontowany w pojeździe będzie wymagał uwagi od kierowcy. Procedury przeprowadzane przez diagnostę są pobieżne i pozwalają jedynie ocenić ogólny stan instalacji. A to do bezproblemowej eksploatacji auta zasilanego gazem zdecydowanie za mało. W związku z tym właściciel samochodu powinien co jakiś czasu umawiać się na wizytę do gazownika i bardziej szczegółową kontrolę sposobu pracy instalacji.

Przegląd a instalacja gazowa - wizyta w SKP to nie koniec!

Interwał przeglądów LPG określa producent układu. Jego wartość w dużej mierze zależy od stopnia zaawansowania instalacji oraz rodzaju zastosowanego w niej filtra. W przypadku filtrów fazy lotnej przebiegi między przeglądami wahają się w granicy 10 - 15 tysięcy kilometrów. Jeżeli chodzi o filtry fazy ciekłej, okres wymiany może być odciągnięty nawet do 50 tysięcy kilometrów. Wymiana osadnika to nie jedyna procedura, którą wykona gazownik. Przegląd instalacji gazowej to bowiem ten kontrola jej stanu.

Zobacz również: Ile kosztuje serwis samochodu z instalacją LPG?

Pracownik warsztatu specjalizującego się w obsłudze układów zasilania LPG przyjrzy się szczelności poszczególnych elementów. Wycieki są bowiem ekstremalnie groźne - mogą skutkować nawet pożarem! Poza tym gazownik sprawdzi stan reduktora oraz wykona diagnostykę komputerową. Elektroniczna ingerencja ma wykryć nie tylko ewentualnie błędy zapisane podczas pracy instalacji LPG. Jej zadaniem jest również zmiana parametrów podawania gazu do komory spalania. Dzięki temu sposób zasilania gazem zostanie dopasowany do aktualnego stanu silnika.

Przegląd instalacji gazowej w renomowanym warsztacie nie trwa długo. Przeciętnie gazownik potrzebuje na wykonanie wszystkich procedur od 30 do 60 minut. Jeżeli chodzi o ceny, te kształtują się na poziomie 100 - 150 złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    REKLAMA