REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaj i jakość instalacji autogaz a jej wpływ na środowisko

Subskrybuj nas na Youtube
Rodzaj i jakość instalacji autogaz a jej wpływ na środowisko
Rodzaj i jakość instalacji autogaz a jej wpływ na środowisko
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy samochody zasilane autogazem są przyjaźniejsze dla środowiska niż pojazdy zasilane np. olejem napędowym? Czy instalacje gazowe są ekologiczną alternatywną zasilana pojazdów?

W okresie grzewczym mieliśmy do czynienia z regularnymi alarmami smogowymi. Obecnie pogoda znacznie się poprawiła, a niebezpieczeństwo wystąpienia smogu pozornie zostało zminimalizowane. Problem zanieczyszczenia powietrza jednak nie zniknął, a został tylko rozciągnięty w czasie. Zarówno dyrektywy unijne, jak i środowiska ekologiczne skłaniają do powrotu do rozmów o instalacjach gazowych jako ekologicznej alternatywie zasilania samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie można wyróżnić dwa rodzaju smogu – typu londyńskiego (występuje przy ujemnych temperaturach) oraz typu Los Angeles (występuje w słoneczne i bezwietrzne dni). W Polsce do tej pory mówiło się przede wszystkim o pierwszym typie, jednak to nie oznacza, że drugi nie stanowi problemu. Smog typu Los Angeles pojawia się w miesiącach letnich i może powodować znaczne ograniczenia widoczności. Warto zacząć działać prewencyjnie i zabezpieczyć się przed wystąpieniem tego zjawiska. Można zacząć m.in. od zmiany zasilania samochodu. Rozwiązania LPG są bezpieczniejsze dla środowiska niż benzyna i olej napędowy.

Zobacz też: System autogaz STAG 500 DIS – zasilanie gazowe bez udziału benzyny

Normy emisji spalin

Rodzaj paliwa ma znaczący wpływ na środowisko, dlatego wprowadzane są normy emisji spalin, które w Polsce określane są przez ustawę „Prawo ochrony środowiska”, a w Unii Europejskiej przez dyrektywy emisyjne. Nie chodzi jednak o to, żeby zrezygnować z jazdy samochodem, tylko wykorzystać dostępne rozwiązania, które jednocześnie pozwolą także zadbać o ekologię, a w efekcie o nasze zdrowie. Według Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego (AEGPL), pojazdy z instalacją gazową emitują ponad 20 razy mniej tlenków azotu w spalinach samochodowych (NOx), niż auta z silnikami diesla. Te dane udowadniają, że kierowcy mają realny wpływ na środowisko, a najlepsze rozwiązania są niemal na wyciągnięcie ręki. – Samochody, w których wykorzystywana jest instalacja gazowa są mniej obciążające dla środowiska naturalnego, niż auta zasilane wyłącznie benzyną lub olejem napędowym. Wynika to z faktu, że emitują one mniejszą emisję spalin do środowiska naturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem dwutlenku węgla oraz tlenków azotu. Mniejsza ilość gazów cieplarnianych uwalnianych do atmosfery to czynnik, do którego kierowcy powinni przykładać coraz większą uwagę szczególnie w dobie wprowadzania coraz bardziej restrykcyjnych przepisów międzynarodowych – komentuje Krzysztof Garbala, ekspert w dziedzinie instalacji autogaz.

REKLAMA

Zobacz też: Zakup używanego auta z instalacją LPG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paliwowa rewolucja

Rynek autogazu ewoluuje oferując coraz bardziej innowacyjne systemy dla pojazdów. Dotychczas najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w samochodach była instalacja gazowa IV generacji. AC S.A., producent systemów autogaz marki STAG, opracował jednak instalację LPG z wtryskiem gazu do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. To rozwiązanie będzie stosowane do aut z silnikami tzw. dwuwtryskiwaczowymi. Warto jednak pamiętać, że nawet najnowsza generacja instalacji gazowej nie spełni oczekiwań kierowców, jeśli zawiedzie jej jakość. Właśnie dlatego, decydując się na montaż instalacji LPG, należy wykonać go w renomowanym serwisie, gdzie później będziemy mogli przeprowadzać regularne przeglądy. Powierzając te zadania specjalistom z wieloletnim doświadczeniem, możemy mieć pewność, że instalacja będzie działać prawidłowo przez długi czas, podobnie jak nasze auto.

Niebezpieczeństwo dla środowiska, o którym w ostatnim czasie jest szczególnie głośno, stanowią przede wszystkim pojazdy z silnikami diesla. Mówi się o nich nie tylko w kontekście samochodów osobowych, ale także dostawczych, ciężarowych czy autobusów. Dla trzech ostatnich została stworzona innowacyjna instalacja LPG/CNG, dzięki której pojazdy te spełniają normy obowiązujące w Unii Europejskiej. – Do układu wydechowego pojazdów z silnikiem Diesla trafia 15 proc. niewykorzystanej mieszanki paliwowej. Dodatek gazu sprawia, że ilość ta znacznie maleje – nawet do 5 proc. Dzięki temu, paliwo wypalane jest niemal całkowicie, a to z kolei przekłada się na obniżoną emisję szkodliwych dla środowiska substancji – mówi Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A., producenta systemów LPG/CNG marki STAG.

Normy europejskie wyznaczają jakość instalacji autogaz

Ekologiczność stosowanych rozwiązań jest potwierdzana przez normy europejskie. W przypadku pojazdów, czynnikiem wyznaczającym standard emisji spalin jest dyrektywa EURO VI. Jej wymaganiom są w stanie sprostać firmy, które inwestują w badania, a także dbają o ciągły rozwój produktów. Spełnienie tych czynników jest konieczne z uwagi na regularne zaostrzanie limitów emisyjnych. W niektórych stolicach europejskich, np. we Francji już teraz są wyznaczone strefy zakazu wjazdu dla samochodów najbardziej zanieczyszczających środowisko. Nie dotyczy to jednak samochodów na gaz, czyli stosujących rozwiązanie ekologiczne. Wyznaczanie norm europejskich ma wiele dobrych stron – przede wszystkim napędza rozwój instalacji autogaz, a jednocześnie dba o ich jakość, która jest elementem kluczowym.

Zobacz też: Czy da się kupić instalację LPG na raty?

Rosnące temperatury sprawiły, że temat emisji spalin oraz rozmów o polityce antysmogowej został zepchnięty na drugi plan. Jednak sam problem nie zniknął i bez wątpienia powróci w lecie jako smog typu Los Angeles lub w miesiącach grzewczych, kiedy będzie mówiło się o typie londyńskim. W tej sytuacji warto powrócić do tematu instalacji rozwiązań LPG w autach, które w porównaniu do pojazdów jeżdżących wyłącznie na oleju napędowym są o wiele korzystniejsze dla środowiska, a co za tym idzie – w sposób bezpośredni i pośredni dla naszego zdrowia.

Źródło: materiały AC S.A.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA