REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką instalację gazową LPG wybrać?

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 wlew paliwa LPG
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 wlew paliwa LPG
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Zamontowanie instalacji LPG w samochodzie niesie za sobą dużo korzyści. Jednak przed zleceniem montażu powinniśmy wybrać taki rodzaj instalacji, który będzie najlepiej współpracował z naszym silnikiem. Poniżej przedstawiamy wszystkie generacje instalacji gazowych.

REKLAMA

Instalacje gazu LPG: rodzaje

  1. Instalacja gazowa I generacji – jest to najstarszy, a także najprostszy rodzaj instalacji, montowany w samochodach z silnikami zasilanymi gaźnikiem, które nie posiadają katalizatora ani sondy lambda. Nie posiada ona żadnej elektroniki, działa wyłącznie w oparciu o prawa mechaniki i fizyki. Reduktor- parownik zamontowany pod maską, odpowiedzialny jest za przemianę gazu ze stanu ciekłego na stan lotny, a także za dostosowanie ciśnienia gazu do optymalnych warunków silnika. Kiedy silnik jest zimny, uruchamiany jest na benzynie i pracuje na niej aż do momentu, kiedy gorąca ciecz nie ogrzeje reduktora- parownika. Głównymi wadami takiej instalacji są znaczny spadek mocy, wysokie spalanie gazu, a także konieczność częstej regulacji. Koszt instalacji I generacji wraz z montażem oscyluje wokół 1000-1200 złotych.
  2. Instalacja II generacji – instalacja ta przeznaczona jest również do starszych silników, jednak wyposażonych we wtrysk benzyny, a także sondę lambda. W porównaniu do I generacji, nowszą instalację można montować w samochodach z katalizatorem. W stosunku do starszej generacji zasada działania jest podobna, z tą różnicą, że tutaj montuje się moduł elektroniczny, który odpowiada za skład mieszanki paliwowo - powietrznej. Instalacja tego typu najlepiej sprawdza się w samochodach z jednopunktowym wtryskiem paliwa. Wadą jest znaczny wzrost zużycia gazu względem benzyny ( o około 15% ). Koszt montażu instalacji II generacji wynosi 1600-2000 złotych.
  3. Instalacja III generacji – jest to najmniej popularny typ instalacji. Na rynku bardzo trudno spotkać takie zestawy. Zmianą w stosunku do II generacji jest wyeliminowanie mieszalnika, zastępując go dozatorem. Podaje on odpowiednią dawkę gazu do dystrybutora, który przekazuje ją dalej do kolektora ssącego. Stamtąd zasysany jest wraz z powietrzem do komór spalania. Wadą takiego systemu jest jednopunktowy mechanizm rozpylania mieszanki gazowo - powietrznej. Najczęściej taką instalację stosuje się w silnikach wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie z powodu możliwości powrotu płomienia. Koszt takiej instalacji wraz z montażem wynosi około 1700-2300 złotych.
  4. Instalacja IV generacji tzw. sekwencyjne – jest to obecnie najczęściej montowany rodzaj instalacji. Największą różnicą w porównaniu do poprzednich generacji jest zamontowanie takiej ilości wtryskiwaczów gazu, w ile cylindrów wyposażony jest silnik. Zamontowane są one w kolektorze dolotowym. Dodatkowo, za dawkowanie gazu odpowiedzialny jest komputer silnika, dzięki czemu parametry pracy silnika są podobne do tych, kiedy motor pracuje na benzynie. W przypadku instalacji sekwencyjnej bardzo ważny jest profesjonalny montaż, a także odpowiednia regulacja, dlatego w celu założenia instalacji powinniśmy udać się do serwisów renomowanych marek zajmujących się montażem takich instalacji. Taki rodzaj zasilania niesie za sobą wiele zalet. Najważniejsze z nich to: niski spadek mocy względem osiągów na benzynie ( do 10% ), samoczynne przełączanie się instalacji na zasilanie gazem, bezpieczeństwo dla silnika wynikające z faktu, że wyeliminowana została możliwość cofania się płomienia. Instalacje sekwencyjne zalecane są do większości nowoczesnych silników, które wyposażone są w wielopunktowy wtrysk paliwa, katalizator a także kilka sond lambda. W przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, montaż może stać się nieopłacalny, ponieważ żeby system działał poprawnie, potrzebuje około 3 litrów benzyny na każde 100 kilometrów. Koszt montażu takiej instalacji wynosi od 1800 złotych. Warto jednak zainwestować w komponenty renomowanych marek i wydać na instalację około 2500 złotyc
  5. Instalacja V generacji – stosowana jest w silnikach najnowszej generacji ( FSI i TSI ), wymaga dużej ingerencji w budowę silnika. Firma Vialle, która pierwsza wprowadziła taki system, oferuje ponad 600 instalacji, które są dostosowane do konkretnych silników. Do zalet takiej instalacji zaliczyć należy likwidację reduktora-parownika, dzięki czemu nie ma potrzeby ingerencji w układ chłodzenia silnika. Ponadto, emisja CO2 jest mniejsza, straty w mocy oraz osiągach są minimalne a układ jest niewrażliwy na warunki atmosferyczne. Do wad zaliczyć trzeba szybkie zanieczyszczanie się pompy, powodujące jej powolne niszczenie, konieczność tankowania wysokiej jakości gazu a także wysoka cena oscylująca w granicach 4000- 4500 złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA