REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką instalację gazową LPG wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 wlew paliwa LPG
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 wlew paliwa LPG
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Zamontowanie instalacji LPG w samochodzie niesie za sobą dużo korzyści. Jednak przed zleceniem montażu powinniśmy wybrać taki rodzaj instalacji, który będzie najlepiej współpracował z naszym silnikiem. Poniżej przedstawiamy wszystkie generacje instalacji gazowych.

REKLAMA

REKLAMA

Instalacje gazu LPG: rodzaje

  1. Instalacja gazowa I generacji – jest to najstarszy, a także najprostszy rodzaj instalacji, montowany w samochodach z silnikami zasilanymi gaźnikiem, które nie posiadają katalizatora ani sondy lambda. Nie posiada ona żadnej elektroniki, działa wyłącznie w oparciu o prawa mechaniki i fizyki. Reduktor- parownik zamontowany pod maską, odpowiedzialny jest za przemianę gazu ze stanu ciekłego na stan lotny, a także za dostosowanie ciśnienia gazu do optymalnych warunków silnika. Kiedy silnik jest zimny, uruchamiany jest na benzynie i pracuje na niej aż do momentu, kiedy gorąca ciecz nie ogrzeje reduktora- parownika. Głównymi wadami takiej instalacji są znaczny spadek mocy, wysokie spalanie gazu, a także konieczność częstej regulacji. Koszt instalacji I generacji wraz z montażem oscyluje wokół 1000-1200 złotych.
  2. Instalacja II generacji – instalacja ta przeznaczona jest również do starszych silników, jednak wyposażonych we wtrysk benzyny, a także sondę lambda. W porównaniu do I generacji, nowszą instalację można montować w samochodach z katalizatorem. W stosunku do starszej generacji zasada działania jest podobna, z tą różnicą, że tutaj montuje się moduł elektroniczny, który odpowiada za skład mieszanki paliwowo - powietrznej. Instalacja tego typu najlepiej sprawdza się w samochodach z jednopunktowym wtryskiem paliwa. Wadą jest znaczny wzrost zużycia gazu względem benzyny ( o około 15% ). Koszt montażu instalacji II generacji wynosi 1600-2000 złotych.
  3. Instalacja III generacji – jest to najmniej popularny typ instalacji. Na rynku bardzo trudno spotkać takie zestawy. Zmianą w stosunku do II generacji jest wyeliminowanie mieszalnika, zastępując go dozatorem. Podaje on odpowiednią dawkę gazu do dystrybutora, który przekazuje ją dalej do kolektora ssącego. Stamtąd zasysany jest wraz z powietrzem do komór spalania. Wadą takiego systemu jest jednopunktowy mechanizm rozpylania mieszanki gazowo - powietrznej. Najczęściej taką instalację stosuje się w silnikach wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie z powodu możliwości powrotu płomienia. Koszt takiej instalacji wraz z montażem wynosi około 1700-2300 złotych.
  4. Instalacja IV generacji tzw. sekwencyjne – jest to obecnie najczęściej montowany rodzaj instalacji. Największą różnicą w porównaniu do poprzednich generacji jest zamontowanie takiej ilości wtryskiwaczów gazu, w ile cylindrów wyposażony jest silnik. Zamontowane są one w kolektorze dolotowym. Dodatkowo, za dawkowanie gazu odpowiedzialny jest komputer silnika, dzięki czemu parametry pracy silnika są podobne do tych, kiedy motor pracuje na benzynie. W przypadku instalacji sekwencyjnej bardzo ważny jest profesjonalny montaż, a także odpowiednia regulacja, dlatego w celu założenia instalacji powinniśmy udać się do serwisów renomowanych marek zajmujących się montażem takich instalacji. Taki rodzaj zasilania niesie za sobą wiele zalet. Najważniejsze z nich to: niski spadek mocy względem osiągów na benzynie ( do 10% ), samoczynne przełączanie się instalacji na zasilanie gazem, bezpieczeństwo dla silnika wynikające z faktu, że wyeliminowana została możliwość cofania się płomienia. Instalacje sekwencyjne zalecane są do większości nowoczesnych silników, które wyposażone są w wielopunktowy wtrysk paliwa, katalizator a także kilka sond lambda. W przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, montaż może stać się nieopłacalny, ponieważ żeby system działał poprawnie, potrzebuje około 3 litrów benzyny na każde 100 kilometrów. Koszt montażu takiej instalacji wynosi od 1800 złotych. Warto jednak zainwestować w komponenty renomowanych marek i wydać na instalację około 2500 złotyc
  5. Instalacja V generacji – stosowana jest w silnikach najnowszej generacji ( FSI i TSI ), wymaga dużej ingerencji w budowę silnika. Firma Vialle, która pierwsza wprowadziła taki system, oferuje ponad 600 instalacji, które są dostosowane do konkretnych silników. Do zalet takiej instalacji zaliczyć należy likwidację reduktora-parownika, dzięki czemu nie ma potrzeby ingerencji w układ chłodzenia silnika. Ponadto, emisja CO2 jest mniejsza, straty w mocy oraz osiągach są minimalne a układ jest niewrażliwy na warunki atmosferyczne. Do wad zaliczyć trzeba szybkie zanieczyszczanie się pompy, powodujące jej powolne niszczenie, konieczność tankowania wysokiej jakości gazu a także wysoka cena oscylująca w granicach 4000- 4500 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA