REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje zbiorników LPG

ELPIGAZ
ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.
Rodzaje zbiorników LPG Fot. Fotolia
Rodzaje zbiorników LPG Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Montaż instalacji LPG nie może się obejść bez wyboru odpowiedniego zbiornika LPG. Dobór konkretnego rodzaju zależy od kilku czynników. Jakich?

Instalacja LPG, niezależnie od generacji, składa się z niezwykle dużej ilości różnych elementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania silnika. Biorąc pod uwagę ich umiejscowienie w samochodzie, wyróżniamy:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Przód instalacji lub MotorKit (montaż w komorze silnika);
  2. Tył instalacji - zbiornik wraz z armaturą (montaż najczęściej z tyłu pojazdu). 

Zobacz też: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Elpigaz produkuje zbiorniki marki Polmocon w Gorlicach, w zakładach z ponad 50-letnią tradycją. Sukcesywnie inwestuje w ich rozwój, korzystając ze wsparcia UE. Zbiorniki Hit i MoreMo zaliczają się do najnowocześniejszych na świecie, a jest to efekt prac prowadzonych przez własny dział badań i rozwoju. Do jego funkcjonowania Elpigaz przywiązuje dużą wagę. Potwierdzeniem jakości zbiorników jest m.in. certyfikowany System Jakości ISO 9001. Spełniają wszystkie wymagania norm krajowych (TDP - Transportowy Dozór Techniczny) oraz międzynarodowych (Regulamin EKG ONZ No. 67R01, GOST, UkrCEPRO). Przy zabezpieczaniu antykorozyjnym zbiorników stosuje się identyczne technologie jak przy produkcji zbiorników pneumatycznych (dla układów hamulcowych). Przekłada się to na wieloletnią eksploatację, nawet po zamontowaniu na ramie pojazdu, w warunkach agresywnego oddziaływania czynników zewnętrznych.

Zobacz też: Czy instalacje LPG pogarszają osiągi samochodu?

REKLAMA

Rodzaje zbiorników LPG

W zależności od wielkości silnika i ewentualnego spalania, a także oczekiwanego zasięgu na jednym tankowaniu, stosuje się zbiorniki LPG różnego typu i wielkości. Kombinacja tych danych sprawia, że w ofercie Elpigazu jest ponad 500 rodzajów zbiorników, najwięcej na świecie. Konstruując samochody, producenci zmierzają w kierunku maksymalnego wykorzystania dostępnej przestrzeni, a także obniżenia ciężaru, co ma bezpośredni wpływ na osiągi oraz zużycie paliwa, a więc też na zasięg na jednym tankowaniu. Zbiorniki Elpigazu wpisują się w tę tendencję – są lekkie i pojemne. Im mniejsza masa komponentów instalacji gazowej, tym mniejsza masa pojazdu, a to z kolei ogranicza zużycie paliwa i emisję spalin liczonej w gramach/km, a w szczególności gazów cieplarnianych (CO2) – aktualnie głównego parametru przy ocenie wpływu transportu na środowisko. Za przykład niech posłuży zbiornik toroidalny LPG trzydennicowy Hit. Rozwiązania konstrukcyjne pozwalają obniżyć masę zbiornika o 20-30 proc. w porównaniu do innych rynkowych produktów, co jest innowacyjne w skali świata. Zwykle dennice toroidalne zbiorników wykonane są z blachy o grubości  3,0 mm, w tym przypadku udało się ją ograniczyć do 2,2 mm. Oszczędności materiałowe w wyniku opracowania i wdrożenia nowej technologii w produkcji zbiorników toroidalnych oznaczają także zmniejszenie energochłonności. Zastosowanie ok. 25 proc. cieńszej blachy do produkcji zbiorników LPG w stosunku do aktualnie stosowanej zapewniło oszczędności w zużyciu gazu i energii elektrycznej w całym procesie produkcyjnym (od cięcia laserem, przez tłoczenie, wykrawanie, spawanie, obróbkę cieplną do mycia i malowania oraz transportu wewnętrznego) w wysokości ok. 20 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Homologacja butli gazu LPG

Zbiorniki toroidalne

Zbiorniki toroidalne, czyli w kształcie koła są najczęściej stosowanym typem zbiornika w samochodowych instalacjach gazowych. Typowe zbiorniki tego typu montuje się w bagażniku, w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe lub na zewnątrz, pod podwoziem pojazdu. Nie ograniczają możliwości przewozowych pojazdu. Dostępne są w szerokim zakresie rozmiarów: o średnicach od 565 do 720 mm i wysokości do 300 mm, co pozwala na uzyskanie pojemności do 107 litrów. Każdy zbiornik musi być wyposażony w odpowiednią armaturę. W Polsce i w krajach sąsiednich wyposażeniem zbiorników z reguły są wielozawory (MVA – multivalve) do kołnierza D48 mm.

Zobacz też: LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?

Zbiorniki cylindryczne

Zbiorniki cylindryczne to dobrze znane zbiorniki ciśnieniowe, przystosowane do magazynowania ciekłego paliwa typu propan-butan. Wykonane są z najwyższej jakości stali, a specjalnie opracowane zawory chronią zbiornik przed rozszczelnieniem. Ten typ zbiorników oferowany przez Elpigaz ma kształt walca o średnicy od 200 do 450 mm oraz długości od 180 do 1737 mm. Dzięki temu – w zależności od wymiarów - mogą mieć pojemność od 4,7 do 240 litrów. Zbiornik dobiera się indywidualnie do pojemności bagażnika pojazdu, w którym ma być zamontowany, a jego położenie zależy od możliwości technicznych zabudowy oraz preferencji klienta.

Dowód uznania

Potwierdzeniem walorów zbiorników marki Polmocon produkowanych przez Elpigaz jest wyróżnienie w konkursie Polski Produkt Przyszłości, Medal Europejski BCC oraz Złote Godło Najwyższa Jakość QI przyznane modelom MoreMo (More& Modern czyli więcej i nowocześniej) oraz Hit (tradycyjny montaż i zmniejszony ciężar).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA