REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje zbiorników LPG

 ELPIGAZ
ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.
Rodzaje zbiorników LPG Fot. Fotolia
Rodzaje zbiorników LPG Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Montaż instalacji LPG nie może się obejść bez wyboru odpowiedniego zbiornika LPG. Dobór konkretnego rodzaju zależy od kilku czynników. Jakich?

Instalacja LPG, niezależnie od generacji, składa się z niezwykle dużej ilości różnych elementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania silnika. Biorąc pod uwagę ich umiejscowienie w samochodzie, wyróżniamy:

REKLAMA

  1. Przód instalacji lub MotorKit (montaż w komorze silnika);
  2. Tył instalacji - zbiornik wraz z armaturą (montaż najczęściej z tyłu pojazdu). 

Zobacz też: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Elpigaz produkuje zbiorniki marki Polmocon w Gorlicach, w zakładach z ponad 50-letnią tradycją. Sukcesywnie inwestuje w ich rozwój, korzystając ze wsparcia UE. Zbiorniki Hit i MoreMo zaliczają się do najnowocześniejszych na świecie, a jest to efekt prac prowadzonych przez własny dział badań i rozwoju. Do jego funkcjonowania Elpigaz przywiązuje dużą wagę. Potwierdzeniem jakości zbiorników jest m.in. certyfikowany System Jakości ISO 9001. Spełniają wszystkie wymagania norm krajowych (TDP - Transportowy Dozór Techniczny) oraz międzynarodowych (Regulamin EKG ONZ No. 67R01, GOST, UkrCEPRO). Przy zabezpieczaniu antykorozyjnym zbiorników stosuje się identyczne technologie jak przy produkcji zbiorników pneumatycznych (dla układów hamulcowych). Przekłada się to na wieloletnią eksploatację, nawet po zamontowaniu na ramie pojazdu, w warunkach agresywnego oddziaływania czynników zewnętrznych.

Zobacz też: Czy instalacje LPG pogarszają osiągi samochodu?

Rodzaje zbiorników LPG

W zależności od wielkości silnika i ewentualnego spalania, a także oczekiwanego zasięgu na jednym tankowaniu, stosuje się zbiorniki LPG różnego typu i wielkości. Kombinacja tych danych sprawia, że w ofercie Elpigazu jest ponad 500 rodzajów zbiorników, najwięcej na świecie. Konstruując samochody, producenci zmierzają w kierunku maksymalnego wykorzystania dostępnej przestrzeni, a także obniżenia ciężaru, co ma bezpośredni wpływ na osiągi oraz zużycie paliwa, a więc też na zasięg na jednym tankowaniu. Zbiorniki Elpigazu wpisują się w tę tendencję – są lekkie i pojemne. Im mniejsza masa komponentów instalacji gazowej, tym mniejsza masa pojazdu, a to z kolei ogranicza zużycie paliwa i emisję spalin liczonej w gramach/km, a w szczególności gazów cieplarnianych (CO2) – aktualnie głównego parametru przy ocenie wpływu transportu na środowisko. Za przykład niech posłuży zbiornik toroidalny LPG trzydennicowy Hit. Rozwiązania konstrukcyjne pozwalają obniżyć masę zbiornika o 20-30 proc. w porównaniu do innych rynkowych produktów, co jest innowacyjne w skali świata. Zwykle dennice toroidalne zbiorników wykonane są z blachy o grubości  3,0 mm, w tym przypadku udało się ją ograniczyć do 2,2 mm. Oszczędności materiałowe w wyniku opracowania i wdrożenia nowej technologii w produkcji zbiorników toroidalnych oznaczają także zmniejszenie energochłonności. Zastosowanie ok. 25 proc. cieńszej blachy do produkcji zbiorników LPG w stosunku do aktualnie stosowanej zapewniło oszczędności w zużyciu gazu i energii elektrycznej w całym procesie produkcyjnym (od cięcia laserem, przez tłoczenie, wykrawanie, spawanie, obróbkę cieplną do mycia i malowania oraz transportu wewnętrznego) w wysokości ok. 20 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Homologacja butli gazu LPG

Zbiorniki toroidalne

Zbiorniki toroidalne, czyli w kształcie koła są najczęściej stosowanym typem zbiornika w samochodowych instalacjach gazowych. Typowe zbiorniki tego typu montuje się w bagażniku, w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe lub na zewnątrz, pod podwoziem pojazdu. Nie ograniczają możliwości przewozowych pojazdu. Dostępne są w szerokim zakresie rozmiarów: o średnicach od 565 do 720 mm i wysokości do 300 mm, co pozwala na uzyskanie pojemności do 107 litrów. Każdy zbiornik musi być wyposażony w odpowiednią armaturę. W Polsce i w krajach sąsiednich wyposażeniem zbiorników z reguły są wielozawory (MVA – multivalve) do kołnierza D48 mm.

Zobacz też: LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?

Zbiorniki cylindryczne

Zbiorniki cylindryczne to dobrze znane zbiorniki ciśnieniowe, przystosowane do magazynowania ciekłego paliwa typu propan-butan. Wykonane są z najwyższej jakości stali, a specjalnie opracowane zawory chronią zbiornik przed rozszczelnieniem. Ten typ zbiorników oferowany przez Elpigaz ma kształt walca o średnicy od 200 do 450 mm oraz długości od 180 do 1737 mm. Dzięki temu – w zależności od wymiarów - mogą mieć pojemność od 4,7 do 240 litrów. Zbiornik dobiera się indywidualnie do pojemności bagażnika pojazdu, w którym ma być zamontowany, a jego położenie zależy od możliwości technicznych zabudowy oraz preferencji klienta.

Dowód uznania

Potwierdzeniem walorów zbiorników marki Polmocon produkowanych przez Elpigaz jest wyróżnienie w konkursie Polski Produkt Przyszłości, Medal Europejski BCC oraz Złote Godło Najwyższa Jakość QI przyznane modelom MoreMo (More& Modern czyli więcej i nowocześniej) oraz Hit (tradycyjny montaż i zmniejszony ciężar).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA