Eksploatacja zimowa samochodu z instalacją LPG
REKLAMA
REKLAMA
LPG na zimę
Paliwo LPG to mieszanina gazów – propanu i butanu. Propan łatwiej przechodzi w stan lotny, butan ma lepsze właściwości do spalania w silniku. Zimą w naszej strefie klimatycznej w paliwie LPG powinno być tyle propanu, ile wystarczy do zapewnienia jego prężności w niskich temperaturach, zgodnie z wymaganiami norm. Norma Europejska przewiduje cztery rodzaje mieszaniny – A, B, C, D – wybór odpowiedniej uwarunkowany jest wyłącznie strefą klimatyczną i przepisami krajowymi. W Polsce, zgodnie z tą normą:
REKLAMA
- na okres zimowy (od 1 listopada do 31 marca) przewidziano mieszankę A – o wyższej prężności, czyli wyższej zawartości propanu;
- na pozostały okres (od 1 kwietnia do 31 października) przewidziana jest mieszanka B – o niższej prężności.
Zobacz też: LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?
Co sprawdzić w instalacji LPG podczas przedzimowego przeglądu?
REKLAMA
W każdej instalacji gazowej są filtry fazy ciekłej LPG, a w instalacjach wtrysku gazu dodatkowe filtry fazy lotnej. Przed każdą zimą należy je wymienić na nowe. Zadbajmy, aby z reduktora-parownika spuścić osad (kondensat) i dokonać przeglądu zaworu gazowego. Nierównomierna praca silnika na biegu jałowym w instalacjach I i II generacji może oznaczać, że nadeszła pora wymiany membran w reduktorze.
Kłopot z rozruchem samochodu – szczególnie w niskich temperaturach – może wynikać z nieodpowiedniego doboru emulacji sondy lambda (II generacja), nieprawidłowego doboru elementów instalacji wtrysku gazu (IV generacja), zużycia elementów instalacji (stwardniałe membrany reduktora) oraz nieszczelności w układzie dolotowym powietrza lub lotnego gazu.
Zobacz też: Wspólne przejazdy samochodem - czy kierowca zapłaci odszkodowanie?
Zimowy rozruch samochodu z instalacją LPG
Pamiętajmy, że niezależnie od generacji instalacji gazowej, zimą bezwzględnie samochód uruchamia się na benzynie, a dopiero po rozgrzaniu silnika i osiągnięciu przez płyn chłodniczy temperatury ok. 40° C można przejść na zasilanie gazem.
Generacja instalacji ma znaczenie
- I generacja – auta gaźnikowe i wtryski bez katalizatora i bez sondy lambda
Zobacz też: Test Citroen C1 1.0 VTI Airscape
W tych autach na zasilanie gazowe przechodzi się ręcznie. Niektórzy kierowcy latem nie używają benzyny do zasilania silnika, co zimą ma swoje konsekwencje – problemy z uruchomieniem. Aby przywrócić sprawność gaźnika, należy sprawdzić dysze paliwowe – umyć lub wyczyścić sprężonym powietrzem. Czasem wystarczy wymienić lub wyregulować położenie pływaka w gaźniku lub przemyć od środka przepustnicę powietrza.
- II generacja – wtryski jedno- i wielopunktowe z katalizatorem i sondą lambda
Przed zimą warto zastosować preparaty do czyszczenia układów paliwowych, gdyż mieszanka paliwowa wystarczająca do podtrzymania pracy silnika w dodatnich temperaturach, w ujemnych może okazać się zbyt uboga (np. w wyniku zanieczyszczenia wtryskiwaczy benzynowych). Jeśli występują objawy nieprawidłowej pracy „na gazie”, to potrzebna może być regulacja instalacji gazowej w serwisie.
- IV generacja – sekwencyjny wtrysk gazu
Zobacz też: O czym warto wiedzieć przed montażem instalacji gazowej
Zimą w samochodach z najnowocześniejszymi instalacjami gazowymi nie powinny występować różnice w funkcjonowaniu auta na gazie i benzynie. Jeśli jest inaczej, winowajcą może być skład mieszanki LPG. Zwróćmy uwagę na zużycie gazu zimą. Podwyższone w stosunku do lata stanowi sygnał do zmiany stacji. Warto także sprawdzić w serwisie parametry pracy na gazie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.