REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksploatacja zimowa samochodu z instalacją LPG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ELPIGAZ
ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.
Eksploatacja zimowa samochodu z instalacją LPG.
Eksploatacja zimowa samochodu z instalacją LPG.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę, gdy zimą użytkujemy samochód z instalacją LPG? Czy taki pojazd należy przygotować do eksploatacji w okresie mrozów?

LPG na zimę

Paliwo LPG to mieszanina gazów – propanu i butanu. Propan łatwiej przechodzi w stan lotny, butan ma lepsze właściwości do spalania w silniku. Zimą w naszej strefie klimatycznej w paliwie LPG powinno być tyle propanu, ile wystarczy do zapewnienia jego prężności w niskich temperaturach, zgodnie z wymaganiami norm. Norma Europejska przewiduje cztery rodzaje mieszaniny – A, B, C, D – wybór odpowiedniej uwarunkowany jest wyłącznie strefą klimatyczną i przepisami krajowymi. W Polsce, zgodnie z tą normą:

REKLAMA

REKLAMA

  • na okres zimowy (od 1 listopada do 31 marca) przewidziano mieszankę A – o wyższej prężności, czyli wyższej zawartości propanu;
  • na pozostały okres (od 1 kwietnia do 31 października) przewidziana jest mieszanka B – o niższej prężności.

Zobacz też: LPG - z czego się składa i jakie ma właściwości?

Co sprawdzić w instalacji LPG podczas przedzimowego przeglądu?

W każdej instalacji gazowej są filtry fazy ciekłej LPG, a w instalacjach wtrysku gazu dodatkowe filtry fazy lotnej. Przed każdą zimą należy je wymienić na nowe. Zadbajmy, aby z reduktora-parownika spuścić osad (kondensat) i dokonać przeglądu zaworu gazowego. Nierównomierna praca silnika na biegu jałowym w instalacjach I i II generacji może oznaczać, że nadeszła pora wymiany membran w reduktorze.

Kłopot z rozruchem samochodu – szczególnie w niskich temperaturach – może wynikać z nieodpowiedniego doboru emulacji sondy lambda (II generacja), nieprawidłowego doboru elementów instalacji wtrysku gazu (IV generacja), zużycia elementów instalacji (stwardniałe membrany reduktora) oraz nieszczelności w układzie dolotowym powietrza lub lotnego gazu.

REKLAMA

Zobacz też: Wspólne przejazdy samochodem - czy kierowca zapłaci odszkodowanie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zimowy rozruch samochodu z instalacją LPG

Pamiętajmy, że niezależnie od generacji instalacji gazowej, zimą bezwzględnie samochód uruchamia się na benzynie, a dopiero po rozgrzaniu silnika i osiągnięciu przez płyn chłodniczy temperatury ok. 40° C można przejść na zasilanie gazem.

Generacja instalacji ma znaczenie

  • I generacja – auta gaźnikowe i wtryski bez katalizatora i bez sondy lambda

Zobacz też: Test Citroen C1 1.0 VTI Airscape

W tych autach na zasilanie gazowe przechodzi się ręcznie. Niektórzy kierowcy latem nie używają benzyny do zasilania silnika, co zimą ma swoje konsekwencje – problemy z uruchomieniem. Aby przywrócić sprawność gaźnika, należy sprawdzić dysze paliwowe – umyć lub wyczyścić sprężonym powietrzem. Czasem wystarczy wymienić lub wyregulować położenie pływaka w gaźniku lub przemyć od środka przepustnicę powietrza.

  • II generacja – wtryski jedno- i wielopunktowe z katalizatorem i sondą lambda

Przed zimą warto zastosować preparaty do czyszczenia układów paliwowych, gdyż mieszanka paliwowa wystarczająca do podtrzymania pracy silnika w dodatnich temperaturach, w ujemnych może okazać się zbyt uboga (np. w wyniku zanieczyszczenia wtryskiwaczy benzynowych). Jeśli występują objawy nieprawidłowej pracy „na gazie”, to potrzebna może być regulacja instalacji gazowej w serwisie.

  • IV generacja – sekwencyjny wtrysk gazu

Zobacz też: O czym warto wiedzieć przed montażem instalacji gazowej

Zimą w samochodach z najnowocześniejszymi instalacjami gazowymi nie powinny występować różnice w funkcjonowaniu auta na gazie i benzynie. Jeśli jest inaczej, winowajcą może być skład mieszanki LPG. Zwróćmy uwagę na zużycie gazu zimą. Podwyższone w stosunku do lata stanowi sygnał do zmiany stacji. Warto także sprawdzić w serwisie parametry pracy na gazie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA