Jaki zbiornik LPG wybrać do samochodu?
REKLAMA
REKLAMA
Od czegoś trzeba zacząć, a na początek opowieści najlepiej nadaje się informacja porządkująca, że instalacja gazowa do samochodu dzieli się na przód i tył. Ten podział oznacza, że część elementów umiejscowiona jest z przodu samochodu, a część z tyłu. Zbiornik przyporządkowany jest do tyłu.
REKLAMA
Zobacz też: Rodzaje zbiorników LPG
Rola zbiornika w instalacji LPG
Zbiornik magazynuje LPG, czyli mieszaninę propanu i butanu, służącą do zasilania silników. W zależności od wielkości silnika, ewentualnego spalania, zasięgu na jednym zbiorniku gazu, a także preferencji użytkowników, stosuje się zbiorniki LPG różnego typu i wielkości. A jest w czym wybierać. Zbiorniki toroidalne, czyli okrągłe, mieszczą się z reguły pod podłogą bagażnika, w miejscu koła zapasowego lub pod podwoziem. Zbiorniki cylindryczne, czyli w kształcie walca, zajmują część bagażnika. Mogą być w wersji leżącej lub stojącej. Są jeszcze zbiorniki dużej pojemności, czyli LC (ang. large capacity), ale należy je rozpatrywać jako ciekawostkę, gdyż są przeznaczone do samochodów ciężarowych.
Zobacz też: Czy instalacje LPG pogarszają osiągi samochodu?
Technologia w konstrukcji zbiorników LPG
Typ zbiornika to nie wszystko. Samochody projektowane są w taki sposób, by ważyły jak najmniej, a przy tym oferowały jak najwięcej użytecznej przestrzeni w środku dla pasażerów i dla bagaży oraz zapewniały jak najdłuższy zasięg na jednym tankowaniu. Dodajmy do tego, że coraz bardziej wymagające są normy czystości spalin. Zbiorniki gazowe nie mogą zatem pozostawać w tyle za rozwojem motoryzacji. Stają się lżejsze i cieńsze. Za przykład niech posłuży zbiornik toroidalny LPG trzydennicowy Hit opracowany przez Elpigaz. Obniżono jego masę o 20-30 proc. w porównaniu do innych rynkowych produktów. W efekcie udało się ograniczyć zarówno zużycie paliwa jak i poziom CO2. Ponad pół wieku tradycji Elpigazu w produkcji zbiorników, zaawansowanie technologiczne, inwestycje w prace badawczo-rozwojowe, patenty, dopracowanie detali mają przełożenie na jakość. Jeśli czujemy się pewnie w samochodzie benzynowym lub dieslu, w których zbiornik jest wykonany z tworzywa, to równie pewnie możemy się czuć w samochodzie z instalacją LPG, w którym zbiornik jest wykonany ze stali. Każdy autoryzowany zakład montażu posiada odpowiedni certyfikat uprawniający do montażu instalacji LPG wydawany przez producentów i dostawców instalacji. Dodatkowo Elpigaz wymaga odbycia odpowiednich szkoleń, aby zapewnić spełnianie rygorystycznych wymagań stawianych samochodom z instalacjami gazowymi, w tym zgodności montażu z przepisami krajowymi i europejskimi.
Kolor na życzenie
Na życzenie można zamontować zbiornik w wybranym kolorze. Dla poprawy samopoczucia mogą przyjąć taką barwę, jaka odpowiada nam najbardziej. To od nas zależy, czy będą tworzyć spójny zestaw kolorystyczny z kolorem lakieru samochodu, sukienki czy nawet lakieru do paznokci.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.