REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Benzyna tanieje czy jazda na LPG się jeszcze opłaca?

Benzyna tanieje czy jazda na LPG się jeszcze opłaca? Fot. Fotolia
Benzyna tanieje czy jazda na LPG się jeszcze opłaca? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Maleją ceny paliw. Czy w związku z tym montaż instalacji LPG staje się nieopłacalny? Niekoniecznie. Po pierwsze ceny LPG również maleją, po drugie montaż instalacji to inwestycja długoterminowa.

Benzyna stanieje, ale jak bardzo?

Koniec 2014 roku był najmilszym czasem dla kierowców od wielu lat. Na niektórych stacjach za benzynę 95 dawało się zapłacić „jedynie” 4,3zl za litr. „Jedynie”, ponieważ każdy pamięta czas, gdy cena dobijała niemal do 6zł. Wszystko za sprawą ceny ropy na światowych rynkach, które oscylowały w obrębie wartości sprzed 4 lat. Niestety, bieżący rok przyniósł wzrost cen i powrót do stawki przekraczającej 5zł za litr, ale również huśtawkę nastrojów, ponieważ pierwsze półrocze stało pod znakiem drożejącej 95-tki, to na drugą część roku specjaliści zapowiadają spadek cen związany jak i w 2014 roku z malejącą ceną za baryłkę ropy. W najbliższym czasie psychologiczna bariera 5zł za litr nie powinna być przekroczona, jednak wciąż trudno wypatrywać „trójki” z przodu ceny za 95 czy olej napędowy. Z tego powodu wciąż nie maleje zainteresowanie tańszą alternatywą paliwa – autogazem. LPG również reaguje na wzrosty i spadki cen benzyny czy oleju, przez co średnia cena w całym kraju to około 2zł lub nieco mniej. Ponad dwukrotnie tańsze tankowanie z nadwyżką rekompensuje ceny instalacji, czyli kosztu ok. 3000zł. Chociaż sam montaż to koszt jednorazowy, to nie jedyny wydatek, który należałoby wziąć pod uwagę przy porównaniu kosztów gazu, benzyny i diesla. Instalacja LPG oznacza wyższe ceny badań technicznych w stosunku do innych napędów oraz dodatkowe przeglądy.

REKLAMA

REKLAMA

- Instalacja gazowa wymaga dodatkowej kontroli okresowej i przeglądu co 15-20 tys. kilometrów, który wiąże się z wydatkami, które nie dotyczą kierowców tankujących olej lub benzynę do swoich aut. Porównując jednak ten koszt z cenami widocznymi na stacjach benzynowych LPG wypada wciąż jako dobra i znacznie tańsza alternatywa paliwowa  - mówi Teresa Flekiewicz z firmy Auto Gaz Śląsk z Katowic.

Zobacz też: Czy instalacje LPG pogarszają osiągi samochodu?

Wady i zalety korzystania z instalacji LPG

Napędzanie aut gazem LPG wiąże się oczywiście ze znanymi zmianami działania samochodu. Wiele z tych informacji należałoby jednak określić jako mity a nie fakty. Instalacja gazowa w porównaniu z silnikiem benzynowym ma więc pewne wady i zalety, a nie, jak często się słyszy, obniża jakość jazdy samochodu. Do zalet napędu na gaz należą dzisiejsze standardy dostępnego paliwa. LPG dostępne na rynku charakteryzuje bardzo wysoki poziom czystości gazu, który przekłada się na wyższą odporność na spalanie stukowe od benzyny. Dodatkowo, gaz oznacza zdecydowanie niższy poziom emisji spalin. Mieszanka również dużo lepiej łączy się z powietrzem przez co nie występuje zjawisko kondensacji ciekłego paliwa na ściankach cylindrów i nie wywołuje osadu zanieczyszczającego olej silnikowy. Tankowanie gazu wiąże się jednak z wyższym zużyciem paliwa w stosunku do benzyny czy oleju napędowego. Mechanicy zwracają też uwagę na fakt częstszych wizyt w warsztacie związanych z wykorzystywaniem LPG, które szybciej zużywa świece i przewody zapłonowe. Do tego należałoby dodać wymiany filtrów gazu oraz często spotykany problem z wtryskiwaczami gazu przy osiągnięciu wyższych przebiegów. Czas użytkowania gazu wiąże się też z kosztami kontroli i ewentualnej wymiany lub legalizacji zbiornika, co powinno być kontrolowane po 10 latach. Wśród mitów dotyczących LPG często wspomina się problemy z kulturą pracy silnika.

REKLAMA

Zobacz też: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Chociaż rzeczywiście spotykane są sytuacje z przypadkowym gaśnięciem silnika, spadkiem jego osiągów, szarpaniem czy nawet zapach gazu w kabinie. Faktycznie jednak, te problemy nie wiążą się z samym stosowaniem LPG do napędu, ale źle przeprowadzaną instalacją gazową lub błędach w jej regulacji. Prawidłowo przeprowadzony montaż czy fachowa regulacja zagwarantuje, że nie dostrzeżemy żadnej zmiany w dynamice jazdy – tłumaczy Teresa Flekiewicz z firmy Auto Gaz Śląsk z Katowic.

Gaz bywa też obwiniany za niszczenie silnika. Sama mieszanka jest całkowicie nieszkodliwa, jednak  wyższa temperatura spalania od benzyny szkodzi zaworom i głowicy, jednak problem ten dotyczy raczej nadmiernie zubożonej mieszanki. Wpływ gazu na zużycie poszczególnych części wiąże się z dodatkowymi wydatkami. Jednak dzięki ogólnodostępnym kalkulatorom LPG możemy sprawdzić, że dodatkowe koszty okresowe i tańsze paliwo daje średni rezultat oszczędności na tankowaniu na poziomie 3-5 tys. zł rocznie. Warto więc przeprowadzić samodzielną kalkulację zysków i strat, jednak z uwzględnieniem fachowej i pewnej instalacji, która zagwarantuje właściwą pracę silnika gazowego.

Źródło: Materiały prasowe Auto Gaz Śląsk

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA