REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Benzyna tanieje czy jazda na LPG się jeszcze opłaca?

Subskrybuj nas na Youtube
Benzyna tanieje czy jazda na LPG się jeszcze opłaca? Fot. Fotolia
Benzyna tanieje czy jazda na LPG się jeszcze opłaca? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Maleją ceny paliw. Czy w związku z tym montaż instalacji LPG staje się nieopłacalny? Niekoniecznie. Po pierwsze ceny LPG również maleją, po drugie montaż instalacji to inwestycja długoterminowa.

Benzyna stanieje, ale jak bardzo?

REKLAMA

Koniec 2014 roku był najmilszym czasem dla kierowców od wielu lat. Na niektórych stacjach za benzynę 95 dawało się zapłacić „jedynie” 4,3zl za litr. „Jedynie”, ponieważ każdy pamięta czas, gdy cena dobijała niemal do 6zł. Wszystko za sprawą ceny ropy na światowych rynkach, które oscylowały w obrębie wartości sprzed 4 lat. Niestety, bieżący rok przyniósł wzrost cen i powrót do stawki przekraczającej 5zł za litr, ale również huśtawkę nastrojów, ponieważ pierwsze półrocze stało pod znakiem drożejącej 95-tki, to na drugą część roku specjaliści zapowiadają spadek cen związany jak i w 2014 roku z malejącą ceną za baryłkę ropy. W najbliższym czasie psychologiczna bariera 5zł za litr nie powinna być przekroczona, jednak wciąż trudno wypatrywać „trójki” z przodu ceny za 95 czy olej napędowy. Z tego powodu wciąż nie maleje zainteresowanie tańszą alternatywą paliwa – autogazem. LPG również reaguje na wzrosty i spadki cen benzyny czy oleju, przez co średnia cena w całym kraju to około 2zł lub nieco mniej. Ponad dwukrotnie tańsze tankowanie z nadwyżką rekompensuje ceny instalacji, czyli kosztu ok. 3000zł. Chociaż sam montaż to koszt jednorazowy, to nie jedyny wydatek, który należałoby wziąć pod uwagę przy porównaniu kosztów gazu, benzyny i diesla. Instalacja LPG oznacza wyższe ceny badań technicznych w stosunku do innych napędów oraz dodatkowe przeglądy.

REKLAMA

- Instalacja gazowa wymaga dodatkowej kontroli okresowej i przeglądu co 15-20 tys. kilometrów, który wiąże się z wydatkami, które nie dotyczą kierowców tankujących olej lub benzynę do swoich aut. Porównując jednak ten koszt z cenami widocznymi na stacjach benzynowych LPG wypada wciąż jako dobra i znacznie tańsza alternatywa paliwowa  - mówi Teresa Flekiewicz z firmy Auto Gaz Śląsk z Katowic.

Zobacz też: Czy instalacje LPG pogarszają osiągi samochodu?

Wady i zalety korzystania z instalacji LPG

Napędzanie aut gazem LPG wiąże się oczywiście ze znanymi zmianami działania samochodu. Wiele z tych informacji należałoby jednak określić jako mity a nie fakty. Instalacja gazowa w porównaniu z silnikiem benzynowym ma więc pewne wady i zalety, a nie, jak często się słyszy, obniża jakość jazdy samochodu. Do zalet napędu na gaz należą dzisiejsze standardy dostępnego paliwa. LPG dostępne na rynku charakteryzuje bardzo wysoki poziom czystości gazu, który przekłada się na wyższą odporność na spalanie stukowe od benzyny. Dodatkowo, gaz oznacza zdecydowanie niższy poziom emisji spalin. Mieszanka również dużo lepiej łączy się z powietrzem przez co nie występuje zjawisko kondensacji ciekłego paliwa na ściankach cylindrów i nie wywołuje osadu zanieczyszczającego olej silnikowy. Tankowanie gazu wiąże się jednak z wyższym zużyciem paliwa w stosunku do benzyny czy oleju napędowego. Mechanicy zwracają też uwagę na fakt częstszych wizyt w warsztacie związanych z wykorzystywaniem LPG, które szybciej zużywa świece i przewody zapłonowe. Do tego należałoby dodać wymiany filtrów gazu oraz często spotykany problem z wtryskiwaczami gazu przy osiągnięciu wyższych przebiegów. Czas użytkowania gazu wiąże się też z kosztami kontroli i ewentualnej wymiany lub legalizacji zbiornika, co powinno być kontrolowane po 10 latach. Wśród mitów dotyczących LPG często wspomina się problemy z kulturą pracy silnika.

Zobacz też: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Chociaż rzeczywiście spotykane są sytuacje z przypadkowym gaśnięciem silnika, spadkiem jego osiągów, szarpaniem czy nawet zapach gazu w kabinie. Faktycznie jednak, te problemy nie wiążą się z samym stosowaniem LPG do napędu, ale źle przeprowadzaną instalacją gazową lub błędach w jej regulacji. Prawidłowo przeprowadzony montaż czy fachowa regulacja zagwarantuje, że nie dostrzeżemy żadnej zmiany w dynamice jazdy – tłumaczy Teresa Flekiewicz z firmy Auto Gaz Śląsk z Katowic.

Gaz bywa też obwiniany za niszczenie silnika. Sama mieszanka jest całkowicie nieszkodliwa, jednak  wyższa temperatura spalania od benzyny szkodzi zaworom i głowicy, jednak problem ten dotyczy raczej nadmiernie zubożonej mieszanki. Wpływ gazu na zużycie poszczególnych części wiąże się z dodatkowymi wydatkami. Jednak dzięki ogólnodostępnym kalkulatorom LPG możemy sprawdzić, że dodatkowe koszty okresowe i tańsze paliwo daje średni rezultat oszczędności na tankowaniu na poziomie 3-5 tys. zł rocznie. Warto więc przeprowadzić samodzielną kalkulację zysków i strat, jednak z uwzględnieniem fachowej i pewnej instalacji, która zagwarantuje właściwą pracę silnika gazowego.

Źródło: Materiały prasowe Auto Gaz Śląsk

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA