REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Test: Skoda Fabia Style 1.0 MPi
Test: Skoda Fabia Style 1.0 MPi
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Niezwykle popularnym rozwiązaniem w Skodach Fabii i Cigito oferowanych na polskim rynku są instalacje gazowe montowane w salonie do silnika 1.0 MPI. Jak one działają? Importer przygotował pewien haczyk…

Samochody Skody na przestrzeni lat zmieniły się nie do poznania. Najpierw otrzymały sprawdzoną, niemiecką technologią, a później wyszły spod dyktatu jak najniższej ceny. Dowód? Ten niech stanowi obecna generacja Fabii. Miejskiego hatchbacka, który nie tylko ma naprawdę atrakcyjną stylizację, ale przede wszystkim oferuje wysoką jakość. Mimo wszystko Czesi doskonale wiedzą o tym, że kierowcy nad Wisłą lubią oszczędności. Właśnie dlatego mają w ofercie ciekawą wersję - konkretnie silnik 1.0 MPI, który już w salonie można doposażyć w instalację LPG.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda 1.0 MPI LPG - tania instalacja, groszowe koszty paliwa

Co to daje? Przede wszystkim sprawia, że kierowca nie musi montować układu poza ASO, a tym samym nie traci gwarancji na jednostkę napędową. Samą instalację może też serwisować podczas okresowych przeglądów auta. Po drugie Skoda stawia na instalacje renomowanej firmy Lando Renzo. Układy składają się z komponentów wysokiej jakości i dość dobrze sprawdzają się w praktyce. I wreszcie po trzecie układ zasilania gazem oferowany w salonie ma naprawdę atrakcyjną cenę. W przypadku Fabii dopłata wynosi tylko 1750 złotych. Poza ASO ciężko byłoby zainstalować LPG za tak niską sumę.

Montaż gazu w Skodzie Fabii to świetna inwestycja. Zakładając że auto z silnikiem 1.0 MPI 75 KM w realnych warunkach spala średnio 6,5 litra gazu, to oznacza że pokonanie każdych stu kilometrów kosztuje kierowcę 13,5 złotego. To groszowa suma, która do lamusa odsyła nawet cenę zakupu paliwa do nowoczesnego silnika diesla! W motorze montowana jest klasyczna instalacja LPG. Benzyniak typu MPI nie ma bezpośredniego wtrysku, zatem - przynajmniej w teorii - nie jest konieczny dotrysk paliwa. Skąd zatem pytanie pojawiające się w tytule tekstu? To wynika z wątpliwości, które mają kierowcy eksploatujący Fabie i Citigo.

Zobacz również: Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

REKLAMA

Skoda 1.0 MPI LPG - spala też benzynę?

Prowadzący Skody 1.0 MPI wyposażone w fabryczną instalację LPG zauważyli, że podczas jazdy ze zbiornika znika nie tylko gaz. Silnik spala również benzynę. I spalanie to nie dotyczy wyłącznie fazy dogrzewania jednostki napędowej zaraz po rozruchu. Podczas szybszej jazdy prowadzący widzą, że opada wskazówka stanu paliwa na tablicy zegarów oraz maleje zasięg wskazywany przez komputer pokładowy. O co chodzi? Postanowiliśmy sprawdzić tą kwestię. Poczytaliśmy o charakterystyce pracy instalacji i wniosek może być tylko jeden - w silniku 1.0 MPI na zasilaniu LPG rzeczywiście pojawia się dotrysk bezołowiowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Importer w prosty sposób tłumaczy konieczność zużywania benzyny. Chodzi o dobro jednostki napędowej, a konkretnie wydłużenie czasu życia chociażby gniazd zaworowych. W efekcie instalacja LPG w silniku 1.0 MPI jest ustawiona w taki sposób, że do 3100 obr./min. pracuje wyłącznie na gazie. Między 3100 a 4750 obr./min. stosuje 7-proc. dotrysk benzyny, podczas gdy powyżej 4750 obr./min. zaczyna spalać wyłącznie bezołowiową. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że podczas jazdy autostradowej kierowca nie może liczyć na żadne oszczędności na paliwie. Skutek? Pokonanie stu kilometrów nie będzie go kosztowało 14 złotych (LPG), a 36 złotych (PB 95).

Zobacz również: Test: Skoda Fabia Style 1.0 MPi - czy to auto ma sens?

Skoda 1.0 MPI LPG - jak ograniczyć jazdę na benzynie?

Z jednej strony takie ustawienie pracy instalacji LPG, a do tego ograniczenie dostępu do informacji o charakterystyce jest nie do końca fair w stosunku do kupujących. Ci powinni otrzymywać pełnię danych już w momencie zakupu, bo to mogłoby mieć wpływ na ich decyzję podjętą w salonie. Z drugiej strony stosowanie mechanizmu ochronnego można zrozumieć o tyle, że silnik 1.0 MPI o mocy 60 lub 75 koni mechanicznych z całą pewnością nie jest autostradowym potworem. Co więcej, zabezpieczenie wydaje się być całkiem skuteczne. Szczególnie że osobiście znamy przykład Fabii eksploatowanej przez przedstawiciela handlowego, która w ciągu nieco ponad dwóch lat na LPG bez żadnej awarii zdążyła pokonać już blisko 190 tysięcy kilometrów.

Czy zakres pracy instalacji LPG w silniku 1.0 MPI da się zwiększyć? Oczywiście że tak. Wystarczy pojechać do gazownika znającego konstrukcję układów montowanych przez Landi Renzo, a następnie poprosić go o przeprogramowanie jednostki sterującej. Nic skomplikowanego. Na forach opisywane były przypadki, w których mechanicy zmieniali granicę całkowitego zasilania benzyną np. na 5100 obr./min. Zabieg jest bardzo skuteczny, niestety niesie ze sobą pewien skutek uboczny. Sprawia że auto utraci gwarancję i na instalację LPG, i na silnik. Przeróbki nie warto zatem robić wcześniej, niż przed minięciem drugiego roku życia pojazdu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA