REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda 1.0 MPI LPG - czy ma dotrysk benzyny?

Test: Skoda Fabia Style 1.0 MPi
Test: Skoda Fabia Style 1.0 MPi
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Niezwykle popularnym rozwiązaniem w Skodach Fabii i Cigito oferowanych na polskim rynku są instalacje gazowe montowane w salonie do silnika 1.0 MPI. Jak one działają? Importer przygotował pewien haczyk…

Samochody Skody na przestrzeni lat zmieniły się nie do poznania. Najpierw otrzymały sprawdzoną, niemiecką technologią, a później wyszły spod dyktatu jak najniższej ceny. Dowód? Ten niech stanowi obecna generacja Fabii. Miejskiego hatchbacka, który nie tylko ma naprawdę atrakcyjną stylizację, ale przede wszystkim oferuje wysoką jakość. Mimo wszystko Czesi doskonale wiedzą o tym, że kierowcy nad Wisłą lubią oszczędności. Właśnie dlatego mają w ofercie ciekawą wersję - konkretnie silnik 1.0 MPI, który już w salonie można doposażyć w instalację LPG.

REKLAMA

Skoda 1.0 MPI LPG - tania instalacja, groszowe koszty paliwa

REKLAMA

Co to daje? Przede wszystkim sprawia, że kierowca nie musi montować układu poza ASO, a tym samym nie traci gwarancji na jednostkę napędową. Samą instalację może też serwisować podczas okresowych przeglądów auta. Po drugie Skoda stawia na instalacje renomowanej firmy Lando Renzo. Układy składają się z komponentów wysokiej jakości i dość dobrze sprawdzają się w praktyce. I wreszcie po trzecie układ zasilania gazem oferowany w salonie ma naprawdę atrakcyjną cenę. W przypadku Fabii dopłata wynosi tylko 1750 złotych. Poza ASO ciężko byłoby zainstalować LPG za tak niską sumę.

Montaż gazu w Skodzie Fabii to świetna inwestycja. Zakładając że auto z silnikiem 1.0 MPI 75 KM w realnych warunkach spala średnio 6,5 litra gazu, to oznacza że pokonanie każdych stu kilometrów kosztuje kierowcę 13,5 złotego. To groszowa suma, która do lamusa odsyła nawet cenę zakupu paliwa do nowoczesnego silnika diesla! W motorze montowana jest klasyczna instalacja LPG. Benzyniak typu MPI nie ma bezpośredniego wtrysku, zatem - przynajmniej w teorii - nie jest konieczny dotrysk paliwa. Skąd zatem pytanie pojawiające się w tytule tekstu? To wynika z wątpliwości, które mają kierowcy eksploatujący Fabie i Citigo.

Zobacz również: Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Skoda 1.0 MPI LPG - spala też benzynę?

REKLAMA

Prowadzący Skody 1.0 MPI wyposażone w fabryczną instalację LPG zauważyli, że podczas jazdy ze zbiornika znika nie tylko gaz. Silnik spala również benzynę. I spalanie to nie dotyczy wyłącznie fazy dogrzewania jednostki napędowej zaraz po rozruchu. Podczas szybszej jazdy prowadzący widzą, że opada wskazówka stanu paliwa na tablicy zegarów oraz maleje zasięg wskazywany przez komputer pokładowy. O co chodzi? Postanowiliśmy sprawdzić tą kwestię. Poczytaliśmy o charakterystyce pracy instalacji i wniosek może być tylko jeden - w silniku 1.0 MPI na zasilaniu LPG rzeczywiście pojawia się dotrysk bezołowiowej.

Importer w prosty sposób tłumaczy konieczność zużywania benzyny. Chodzi o dobro jednostki napędowej, a konkretnie wydłużenie czasu życia chociażby gniazd zaworowych. W efekcie instalacja LPG w silniku 1.0 MPI jest ustawiona w taki sposób, że do 3100 obr./min. pracuje wyłącznie na gazie. Między 3100 a 4750 obr./min. stosuje 7-proc. dotrysk benzyny, podczas gdy powyżej 4750 obr./min. zaczyna spalać wyłącznie bezołowiową. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że podczas jazdy autostradowej kierowca nie może liczyć na żadne oszczędności na paliwie. Skutek? Pokonanie stu kilometrów nie będzie go kosztowało 14 złotych (LPG), a 36 złotych (PB 95).

Zobacz również: Test: Skoda Fabia Style 1.0 MPi - czy to auto ma sens?

Skoda 1.0 MPI LPG - jak ograniczyć jazdę na benzynie?

Z jednej strony takie ustawienie pracy instalacji LPG, a do tego ograniczenie dostępu do informacji o charakterystyce jest nie do końca fair w stosunku do kupujących. Ci powinni otrzymywać pełnię danych już w momencie zakupu, bo to mogłoby mieć wpływ na ich decyzję podjętą w salonie. Z drugiej strony stosowanie mechanizmu ochronnego można zrozumieć o tyle, że silnik 1.0 MPI o mocy 60 lub 75 koni mechanicznych z całą pewnością nie jest autostradowym potworem. Co więcej, zabezpieczenie wydaje się być całkiem skuteczne. Szczególnie że osobiście znamy przykład Fabii eksploatowanej przez przedstawiciela handlowego, która w ciągu nieco ponad dwóch lat na LPG bez żadnej awarii zdążyła pokonać już blisko 190 tysięcy kilometrów.

Czy zakres pracy instalacji LPG w silniku 1.0 MPI da się zwiększyć? Oczywiście że tak. Wystarczy pojechać do gazownika znającego konstrukcję układów montowanych przez Landi Renzo, a następnie poprosić go o przeprogramowanie jednostki sterującej. Nic skomplikowanego. Na forach opisywane były przypadki, w których mechanicy zmieniali granicę całkowitego zasilania benzyną np. na 5100 obr./min. Zabieg jest bardzo skuteczny, niestety niesie ze sobą pewien skutek uboczny. Sprawia że auto utraci gwarancję i na instalację LPG, i na silnik. Przeróbki nie warto zatem robić wcześniej, niż przed minięciem drugiego roku życia pojazdu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA