REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda 1.0 MPI LPG - czy ma dotrysk benzyny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Skoda Fabia Style 1.0 MPi
Test: Skoda Fabia Style 1.0 MPi
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Niezwykle popularnym rozwiązaniem w Skodach Fabii i Cigito oferowanych na polskim rynku są instalacje gazowe montowane w salonie do silnika 1.0 MPI. Jak one działają? Importer przygotował pewien haczyk…

Samochody Skody na przestrzeni lat zmieniły się nie do poznania. Najpierw otrzymały sprawdzoną, niemiecką technologią, a później wyszły spod dyktatu jak najniższej ceny. Dowód? Ten niech stanowi obecna generacja Fabii. Miejskiego hatchbacka, który nie tylko ma naprawdę atrakcyjną stylizację, ale przede wszystkim oferuje wysoką jakość. Mimo wszystko Czesi doskonale wiedzą o tym, że kierowcy nad Wisłą lubią oszczędności. Właśnie dlatego mają w ofercie ciekawą wersję - konkretnie silnik 1.0 MPI, który już w salonie można doposażyć w instalację LPG.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda 1.0 MPI LPG - tania instalacja, groszowe koszty paliwa

Co to daje? Przede wszystkim sprawia, że kierowca nie musi montować układu poza ASO, a tym samym nie traci gwarancji na jednostkę napędową. Samą instalację może też serwisować podczas okresowych przeglądów auta. Po drugie Skoda stawia na instalacje renomowanej firmy Lando Renzo. Układy składają się z komponentów wysokiej jakości i dość dobrze sprawdzają się w praktyce. I wreszcie po trzecie układ zasilania gazem oferowany w salonie ma naprawdę atrakcyjną cenę. W przypadku Fabii dopłata wynosi tylko 1750 złotych. Poza ASO ciężko byłoby zainstalować LPG za tak niską sumę.

Montaż gazu w Skodzie Fabii to świetna inwestycja. Zakładając że auto z silnikiem 1.0 MPI 75 KM w realnych warunkach spala średnio 6,5 litra gazu, to oznacza że pokonanie każdych stu kilometrów kosztuje kierowcę 13,5 złotego. To groszowa suma, która do lamusa odsyła nawet cenę zakupu paliwa do nowoczesnego silnika diesla! W motorze montowana jest klasyczna instalacja LPG. Benzyniak typu MPI nie ma bezpośredniego wtrysku, zatem - przynajmniej w teorii - nie jest konieczny dotrysk paliwa. Skąd zatem pytanie pojawiające się w tytule tekstu? To wynika z wątpliwości, które mają kierowcy eksploatujący Fabie i Citigo.

Zobacz również: Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

REKLAMA

Skoda 1.0 MPI LPG - spala też benzynę?

Prowadzący Skody 1.0 MPI wyposażone w fabryczną instalację LPG zauważyli, że podczas jazdy ze zbiornika znika nie tylko gaz. Silnik spala również benzynę. I spalanie to nie dotyczy wyłącznie fazy dogrzewania jednostki napędowej zaraz po rozruchu. Podczas szybszej jazdy prowadzący widzą, że opada wskazówka stanu paliwa na tablicy zegarów oraz maleje zasięg wskazywany przez komputer pokładowy. O co chodzi? Postanowiliśmy sprawdzić tą kwestię. Poczytaliśmy o charakterystyce pracy instalacji i wniosek może być tylko jeden - w silniku 1.0 MPI na zasilaniu LPG rzeczywiście pojawia się dotrysk bezołowiowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Importer w prosty sposób tłumaczy konieczność zużywania benzyny. Chodzi o dobro jednostki napędowej, a konkretnie wydłużenie czasu życia chociażby gniazd zaworowych. W efekcie instalacja LPG w silniku 1.0 MPI jest ustawiona w taki sposób, że do 3100 obr./min. pracuje wyłącznie na gazie. Między 3100 a 4750 obr./min. stosuje 7-proc. dotrysk benzyny, podczas gdy powyżej 4750 obr./min. zaczyna spalać wyłącznie bezołowiową. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że podczas jazdy autostradowej kierowca nie może liczyć na żadne oszczędności na paliwie. Skutek? Pokonanie stu kilometrów nie będzie go kosztowało 14 złotych (LPG), a 36 złotych (PB 95).

Zobacz również: Test: Skoda Fabia Style 1.0 MPi - czy to auto ma sens?

Skoda 1.0 MPI LPG - jak ograniczyć jazdę na benzynie?

Z jednej strony takie ustawienie pracy instalacji LPG, a do tego ograniczenie dostępu do informacji o charakterystyce jest nie do końca fair w stosunku do kupujących. Ci powinni otrzymywać pełnię danych już w momencie zakupu, bo to mogłoby mieć wpływ na ich decyzję podjętą w salonie. Z drugiej strony stosowanie mechanizmu ochronnego można zrozumieć o tyle, że silnik 1.0 MPI o mocy 60 lub 75 koni mechanicznych z całą pewnością nie jest autostradowym potworem. Co więcej, zabezpieczenie wydaje się być całkiem skuteczne. Szczególnie że osobiście znamy przykład Fabii eksploatowanej przez przedstawiciela handlowego, która w ciągu nieco ponad dwóch lat na LPG bez żadnej awarii zdążyła pokonać już blisko 190 tysięcy kilometrów.

Czy zakres pracy instalacji LPG w silniku 1.0 MPI da się zwiększyć? Oczywiście że tak. Wystarczy pojechać do gazownika znającego konstrukcję układów montowanych przez Landi Renzo, a następnie poprosić go o przeprogramowanie jednostki sterującej. Nic skomplikowanego. Na forach opisywane były przypadki, w których mechanicy zmieniali granicę całkowitego zasilania benzyną np. na 5100 obr./min. Zabieg jest bardzo skuteczny, niestety niesie ze sobą pewien skutek uboczny. Sprawia że auto utraci gwarancję i na instalację LPG, i na silnik. Przeróbki nie warto zatem robić wcześniej, niż przed minięciem drugiego roku życia pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA