REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?
Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Obroty falują, silnik gaśnie podczas jazdy, a może w ogóle nie chce odpalić. Usterki samochodów z LPG są denerwujące, ale czy drogie w usunięciu? Sprawdźmy.

W okresach, w których ceny paliw zaczynają szybować do góry, kierowcy z miejsca przypominają sobie o instalacjach gazowych. Za ich sprawą zakup paliwa staje się o… połowę tańszy (!), a do tego prowadzący może się pochwalić tym, że jego auto zaczyna być bardziej ekologiczne. Niestety instalację trzeba brać z dobrodziejstwem inwentarza. A to oznacza mniej więcej tyle, że kierowca powinien się liczyć z tym, że dodatkowe zasilanie oznacza nowe usterki samochodów z LPG. Jakie?

REKLAMA

REKLAMA

Nieszczelności układu chłodzenia

Płyn w układzie chłodzenia odgrywa niezwykle ważną rolę. Jego zbyt niski poziom lub brak może doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej i poważnego remontu. Czemu w silnikach zasilanych LPG nieszczelności pojawiają się częściej? Płyn chłodzący jest wykorzystywany do ogrzewania parownika. A to oznacza, że gazownik musi się podpiąć do układu. Ingerencja i naruszenie fabrycznej instalacji zawsze tworzy większe pole do popisu dla powstawania ewentualnych wycieków. Zdarza się jednak, że za przecieki odpowiada nie tyle miejsce podpięcia instalacji, co np. sam reduktor (w takim przypadku płyn chłodzący może się mieszać z gazem). Warto o tym pamiętać podczas poszukiwania nieszczelności.

Szarpanie silnika na LPG

Bardzo często zdarza się tak, że kultura pracy jednostki napędowej zdecydowanie pogarsza się w sytuacji, w której kierowca przełączy ją na zasilanie gazem. Na benzynie motor idealnie rozwija moc, a na LPG zaczyna szarpać i pracować skokowo. Co to może oznaczać? Bardzo często problem leży po stronie instalacji, a konkretnie w przypadku nowoczesnych układów może oznaczać zużycie wtryskiwaczy gazowych i konieczność ich wymiany. Dodatkowe objawy? Brak mocy i uruchamianie trybu awaryjnego pracy silnika. W prawidłowo serwisowanym aucie wtryski nie powinny paść wcześniej niż po pokonaniu jakiś 150 - 200 tysięcy kilometrów. Usterki samochodów po LPG na szczęście można w miarę tanio usunąć. Wtryskiwacze da się wymienić już za jakieś 300 - 500 złotych.

Awaria pompy paliwa

Pompa paliwa jest zamontowana zaraz przy zbiorniku. To jej zadaniem jest pobranie określonej ilości benzyny z baku, a następnie przekazanie jej wprost do układu wtryskowego. Czemu dochodzi do awarii pompy paliwa, skoro na zasilaniu gazem ona nie pracuje? Winni takiego stanu rzeczy są często sami kierowcy. Otóż wlewają oni do zbiornika na ogół minimalną ilość benzyny. A pompa pracująca na permanentnej rezerwie może dość szybko zatrzeć się. Objawy? Usterki samochodów z LPG związane z pompą ujawnia przede wszystkim buczenie dochodzące z tylnej części auta. Może się też zdarzyć, że kierowca będzie miał poważne problemy z rozruchem jednostki np. o poranku.

REKLAMA

Zobacz również: Ile kosztuje serwis samochodu z instalacją LPG?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zużycie gniazd zaworowych

Instalacja LPG identycznie jak każdy inny układ zamontowany w silniku musi być prawidłowo wyregulowana. W przeciwnym razem będzie podawać do komory spalania zbyt ubogą mieszankę paliwową. To w czasie długofalowej eksploatacji prowadzi do szybkiego kasowania luzu zaworowego oraz do wypalenia gniazd zaworowych i konieczności przeprowadzenia wartego kilka tysięcy złotych remontu silnika. Jak uniknąć tej usterki samochodów po LPG? Metody są dwie. Po pierwsze należy zadbać o prawidłowe ustawienie instalacji podczas montażu i późniejsze adaptacje w czasie przeglądów. Po drugie konieczne jest skrócenie interwału regulacji luzu zaworowego.

Szybsze zużycie układu zapłonowego

Gaz ma całkowicie inne warunki spalania od benzyny. W efekcie tworzenie iskry w jego otoczeniu wymaga zwiększenia napięcia. Praca na "wyższych obrotach" musi się zatem odbijać na kondycji układu zapłonowego. Całe szczęście usterki samochodów po LPG w tym przypadku nie są drogie w usunięciu. Nowe świecie kosztują często już kilka złotych za sztukę, przewody na ogół nie są wyceniane na kwotę wyższą niż 120 - 150 złotych, podczas gdy cewki oznaczają wydatek wynoszący minimum 70 złotych za sztukę.

Przyspieszona korozja układu wydechowego

Proces spalania LPG przebiega w taki sposób, że w jego wyniku w silniku powstaje dużo większa ilość pary wodnej. Ta jest w sposób naturalny przekazywana zatem do układu wydechowego i odpowiada za szybsze jego korodowanie. Rdza nie atakuje jednak powłok zewnętrznych, a zjada rury od środka. Skutek? Podczas oceny wzrokowej układ wydechowy sprawia wrażenie praktycznie nienaruszonego. Mimo wszystko podczas jazdy powoduje wibracje i wyraźnie rezonuje. Remedium na tego typu usterki samochodów z LPG jest jedno. Konieczna będzie wymiana najbardziej skorodowanego odcinka.

Zobacz również: Top 5: Najgorsze silniki do gazu - LPG w ich przypadku to szybki remont!

Rozszczelnienie układu dolotowego

Typologia powstawania tej usterki samochodów z LPG może mieć dwa podłoża. W przypadku instalacji sekwencyjnej, nieszczelność często powstaje w miejscu montażu wtryskiwaczy gazowych. W sytuacji, w której pojazd jest wyposażony w układ mieszalnikowy starego typu, wystrzał gazu mógł uszkodzić mechanicznie np. kolektor dolotowy. Objawów uszkodzenia może być kilka. Na ogół silnik zaczyna pracować nierównomiernie, ewentualnie nie jest w stanie utrzymać wolnych obrotów i gaśnie. Uszkodzenie kolektora nie jest scenariuszem optymistycznym. Wiąże się bowiem z wymianą. Nowy element kosztuje co najmniej 200 - 400 złotych. Im bardziej nowoczesne auto, tym droższy kolektor.

Paląca się kontrolka check engine

Usterki samochodów z LPG bardzo często objawiają się pojawieniem się kontrolki "check engine" na tablicy zegarów. Co to może oznaczać? Na ogół nieprawidłowy skład spalin lub awarię układu posiadającego wpływ na dokonywane odczyty - konieczna jest komputerowa diagnoza warta około 50 złotych. Oczywiście kierowca może zignorować problem - ten raczej nie doprowadzi do unieruchomienia silnika czy ograniczenia jego możliwości. Z drugiej strony taka postawa w kontekście długofalowej eksploatacji doprowadzi do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej. Skrajnie może dojść do wypalenia gniazd zaworowych, ewentualnie uszkodzenia katalizatora.

Falujące obroty na biegu jałowym

Wyobraźcie sobie, że zatrzymujecie się samochodem przed czerwonym światem, wrzucacie luz i puszczacie sprzęgło, a obroty w silniku zaczynają się... bujać. Falowanie nie tylko jest denerwujące, ale też zdecydowanie utrudnia np. dynamiczne ruszenie. Jakie mogą być jego powody? W większości przypadków winne tej usterki samochodów z LPG jest nieprawidłowe ustawienie instalacji - konieczna jest zatem wizyta u gazownika i dokonanie adaptacji pracy sterownika. Poza tym powodem może być również zabrudzenie przepustnicy lub silnika krokowego - profilaktycznie obydwa elementy również należy wyczyścić podczas wizyty serwisowej.

Zobacz również: Przegląd a instalacja gazowa - co musisz wiedzieć?

Utrudniony rozruch silnika

Silnik jest odpalany na benzynie. Czemu zatem o utrudnionym rozruchu może zadecydować usterka instalacji LPG? Powód jest dość prosty. Zużyte wtryskiwacze gazowe w układzie sekwencyjnym mogą przepuszczać gaz praktycznie cały czas. A to sprawia, że w momencie rozruchu w komorze spalania pojawia się zbyt bogata mieszanka paliwowa. Jeżeli uszkodzenie wtrysków poszło aż tak daleko, że zaczynają one przepuszczać paliwo, usterki tej nie da się usunąć inaczej niż poprzez wymianę elementów na nowe. Na szczęście procedura nie jest tak droga jak w przypadku wtryskiwaczy np. w nowoczesnym dieslu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA