REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?
Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Obroty falują, silnik gaśnie podczas jazdy, a może w ogóle nie chce odpalić. Usterki samochodów z LPG są denerwujące, ale czy drogie w usunięciu? Sprawdźmy.

W okresach, w których ceny paliw zaczynają szybować do góry, kierowcy z miejsca przypominają sobie o instalacjach gazowych. Za ich sprawą zakup paliwa staje się o… połowę tańszy (!), a do tego prowadzący może się pochwalić tym, że jego auto zaczyna być bardziej ekologiczne. Niestety instalację trzeba brać z dobrodziejstwem inwentarza. A to oznacza mniej więcej tyle, że kierowca powinien się liczyć z tym, że dodatkowe zasilanie oznacza nowe usterki samochodów z LPG. Jakie?

REKLAMA

REKLAMA

Nieszczelności układu chłodzenia

Płyn w układzie chłodzenia odgrywa niezwykle ważną rolę. Jego zbyt niski poziom lub brak może doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej i poważnego remontu. Czemu w silnikach zasilanych LPG nieszczelności pojawiają się częściej? Płyn chłodzący jest wykorzystywany do ogrzewania parownika. A to oznacza, że gazownik musi się podpiąć do układu. Ingerencja i naruszenie fabrycznej instalacji zawsze tworzy większe pole do popisu dla powstawania ewentualnych wycieków. Zdarza się jednak, że za przecieki odpowiada nie tyle miejsce podpięcia instalacji, co np. sam reduktor (w takim przypadku płyn chłodzący może się mieszać z gazem). Warto o tym pamiętać podczas poszukiwania nieszczelności.

Szarpanie silnika na LPG

Bardzo często zdarza się tak, że kultura pracy jednostki napędowej zdecydowanie pogarsza się w sytuacji, w której kierowca przełączy ją na zasilanie gazem. Na benzynie motor idealnie rozwija moc, a na LPG zaczyna szarpać i pracować skokowo. Co to może oznaczać? Bardzo często problem leży po stronie instalacji, a konkretnie w przypadku nowoczesnych układów może oznaczać zużycie wtryskiwaczy gazowych i konieczność ich wymiany. Dodatkowe objawy? Brak mocy i uruchamianie trybu awaryjnego pracy silnika. W prawidłowo serwisowanym aucie wtryski nie powinny paść wcześniej niż po pokonaniu jakiś 150 - 200 tysięcy kilometrów. Usterki samochodów po LPG na szczęście można w miarę tanio usunąć. Wtryskiwacze da się wymienić już za jakieś 300 - 500 złotych.

Awaria pompy paliwa

Pompa paliwa jest zamontowana zaraz przy zbiorniku. To jej zadaniem jest pobranie określonej ilości benzyny z baku, a następnie przekazanie jej wprost do układu wtryskowego. Czemu dochodzi do awarii pompy paliwa, skoro na zasilaniu gazem ona nie pracuje? Winni takiego stanu rzeczy są często sami kierowcy. Otóż wlewają oni do zbiornika na ogół minimalną ilość benzyny. A pompa pracująca na permanentnej rezerwie może dość szybko zatrzeć się. Objawy? Usterki samochodów z LPG związane z pompą ujawnia przede wszystkim buczenie dochodzące z tylnej części auta. Może się też zdarzyć, że kierowca będzie miał poważne problemy z rozruchem jednostki np. o poranku.

REKLAMA

Zobacz również: Ile kosztuje serwis samochodu z instalacją LPG?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zużycie gniazd zaworowych

Instalacja LPG identycznie jak każdy inny układ zamontowany w silniku musi być prawidłowo wyregulowana. W przeciwnym razem będzie podawać do komory spalania zbyt ubogą mieszankę paliwową. To w czasie długofalowej eksploatacji prowadzi do szybkiego kasowania luzu zaworowego oraz do wypalenia gniazd zaworowych i konieczności przeprowadzenia wartego kilka tysięcy złotych remontu silnika. Jak uniknąć tej usterki samochodów po LPG? Metody są dwie. Po pierwsze należy zadbać o prawidłowe ustawienie instalacji podczas montażu i późniejsze adaptacje w czasie przeglądów. Po drugie konieczne jest skrócenie interwału regulacji luzu zaworowego.

Szybsze zużycie układu zapłonowego

Gaz ma całkowicie inne warunki spalania od benzyny. W efekcie tworzenie iskry w jego otoczeniu wymaga zwiększenia napięcia. Praca na "wyższych obrotach" musi się zatem odbijać na kondycji układu zapłonowego. Całe szczęście usterki samochodów po LPG w tym przypadku nie są drogie w usunięciu. Nowe świecie kosztują często już kilka złotych za sztukę, przewody na ogół nie są wyceniane na kwotę wyższą niż 120 - 150 złotych, podczas gdy cewki oznaczają wydatek wynoszący minimum 70 złotych za sztukę.

Przyspieszona korozja układu wydechowego

Proces spalania LPG przebiega w taki sposób, że w jego wyniku w silniku powstaje dużo większa ilość pary wodnej. Ta jest w sposób naturalny przekazywana zatem do układu wydechowego i odpowiada za szybsze jego korodowanie. Rdza nie atakuje jednak powłok zewnętrznych, a zjada rury od środka. Skutek? Podczas oceny wzrokowej układ wydechowy sprawia wrażenie praktycznie nienaruszonego. Mimo wszystko podczas jazdy powoduje wibracje i wyraźnie rezonuje. Remedium na tego typu usterki samochodów z LPG jest jedno. Konieczna będzie wymiana najbardziej skorodowanego odcinka.

Zobacz również: Top 5: Najgorsze silniki do gazu - LPG w ich przypadku to szybki remont!

Rozszczelnienie układu dolotowego

Typologia powstawania tej usterki samochodów z LPG może mieć dwa podłoża. W przypadku instalacji sekwencyjnej, nieszczelność często powstaje w miejscu montażu wtryskiwaczy gazowych. W sytuacji, w której pojazd jest wyposażony w układ mieszalnikowy starego typu, wystrzał gazu mógł uszkodzić mechanicznie np. kolektor dolotowy. Objawów uszkodzenia może być kilka. Na ogół silnik zaczyna pracować nierównomiernie, ewentualnie nie jest w stanie utrzymać wolnych obrotów i gaśnie. Uszkodzenie kolektora nie jest scenariuszem optymistycznym. Wiąże się bowiem z wymianą. Nowy element kosztuje co najmniej 200 - 400 złotych. Im bardziej nowoczesne auto, tym droższy kolektor.

Paląca się kontrolka check engine

Usterki samochodów z LPG bardzo często objawiają się pojawieniem się kontrolki "check engine" na tablicy zegarów. Co to może oznaczać? Na ogół nieprawidłowy skład spalin lub awarię układu posiadającego wpływ na dokonywane odczyty - konieczna jest komputerowa diagnoza warta około 50 złotych. Oczywiście kierowca może zignorować problem - ten raczej nie doprowadzi do unieruchomienia silnika czy ograniczenia jego możliwości. Z drugiej strony taka postawa w kontekście długofalowej eksploatacji doprowadzi do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej. Skrajnie może dojść do wypalenia gniazd zaworowych, ewentualnie uszkodzenia katalizatora.

Falujące obroty na biegu jałowym

Wyobraźcie sobie, że zatrzymujecie się samochodem przed czerwonym światem, wrzucacie luz i puszczacie sprzęgło, a obroty w silniku zaczynają się... bujać. Falowanie nie tylko jest denerwujące, ale też zdecydowanie utrudnia np. dynamiczne ruszenie. Jakie mogą być jego powody? W większości przypadków winne tej usterki samochodów z LPG jest nieprawidłowe ustawienie instalacji - konieczna jest zatem wizyta u gazownika i dokonanie adaptacji pracy sterownika. Poza tym powodem może być również zabrudzenie przepustnicy lub silnika krokowego - profilaktycznie obydwa elementy również należy wyczyścić podczas wizyty serwisowej.

Zobacz również: Przegląd a instalacja gazowa - co musisz wiedzieć?

Utrudniony rozruch silnika

Silnik jest odpalany na benzynie. Czemu zatem o utrudnionym rozruchu może zadecydować usterka instalacji LPG? Powód jest dość prosty. Zużyte wtryskiwacze gazowe w układzie sekwencyjnym mogą przepuszczać gaz praktycznie cały czas. A to sprawia, że w momencie rozruchu w komorze spalania pojawia się zbyt bogata mieszanka paliwowa. Jeżeli uszkodzenie wtrysków poszło aż tak daleko, że zaczynają one przepuszczać paliwo, usterki tej nie da się usunąć inaczej niż poprzez wymianę elementów na nowe. Na szczęście procedura nie jest tak droga jak w przypadku wtryskiwaczy np. w nowoczesnym dieslu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA