REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?

Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?
Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Obroty falują, silnik gaśnie podczas jazdy, a może w ogóle nie chce odpalić. Usterki samochodów z LPG są denerwujące, ale czy drogie w usunięciu? Sprawdźmy.

W okresach, w których ceny paliw zaczynają szybować do góry, kierowcy z miejsca przypominają sobie o instalacjach gazowych. Za ich sprawą zakup paliwa staje się o… połowę tańszy (!), a do tego prowadzący może się pochwalić tym, że jego auto zaczyna być bardziej ekologiczne. Niestety instalację trzeba brać z dobrodziejstwem inwentarza. A to oznacza mniej więcej tyle, że kierowca powinien się liczyć z tym, że dodatkowe zasilanie oznacza nowe usterki samochodów z LPG. Jakie?

REKLAMA

Nieszczelności układu chłodzenia

Płyn w układzie chłodzenia odgrywa niezwykle ważną rolę. Jego zbyt niski poziom lub brak może doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej i poważnego remontu. Czemu w silnikach zasilanych LPG nieszczelności pojawiają się częściej? Płyn chłodzący jest wykorzystywany do ogrzewania parownika. A to oznacza, że gazownik musi się podpiąć do układu. Ingerencja i naruszenie fabrycznej instalacji zawsze tworzy większe pole do popisu dla powstawania ewentualnych wycieków. Zdarza się jednak, że za przecieki odpowiada nie tyle miejsce podpięcia instalacji, co np. sam reduktor (w takim przypadku płyn chłodzący może się mieszać z gazem). Warto o tym pamiętać podczas poszukiwania nieszczelności.

Szarpanie silnika na LPG

Bardzo często zdarza się tak, że kultura pracy jednostki napędowej zdecydowanie pogarsza się w sytuacji, w której kierowca przełączy ją na zasilanie gazem. Na benzynie motor idealnie rozwija moc, a na LPG zaczyna szarpać i pracować skokowo. Co to może oznaczać? Bardzo często problem leży po stronie instalacji, a konkretnie w przypadku nowoczesnych układów może oznaczać zużycie wtryskiwaczy gazowych i konieczność ich wymiany. Dodatkowe objawy? Brak mocy i uruchamianie trybu awaryjnego pracy silnika. W prawidłowo serwisowanym aucie wtryski nie powinny paść wcześniej niż po pokonaniu jakiś 150 - 200 tysięcy kilometrów. Usterki samochodów po LPG na szczęście można w miarę tanio usunąć. Wtryskiwacze da się wymienić już za jakieś 300 - 500 złotych.

Awaria pompy paliwa

Pompa paliwa jest zamontowana zaraz przy zbiorniku. To jej zadaniem jest pobranie określonej ilości benzyny z baku, a następnie przekazanie jej wprost do układu wtryskowego. Czemu dochodzi do awarii pompy paliwa, skoro na zasilaniu gazem ona nie pracuje? Winni takiego stanu rzeczy są często sami kierowcy. Otóż wlewają oni do zbiornika na ogół minimalną ilość benzyny. A pompa pracująca na permanentnej rezerwie może dość szybko zatrzeć się. Objawy? Usterki samochodów z LPG związane z pompą ujawnia przede wszystkim buczenie dochodzące z tylnej części auta. Może się też zdarzyć, że kierowca będzie miał poważne problemy z rozruchem jednostki np. o poranku.

Zobacz również: Ile kosztuje serwis samochodu z instalacją LPG?

Zużycie gniazd zaworowych

Instalacja LPG identycznie jak każdy inny układ zamontowany w silniku musi być prawidłowo wyregulowana. W przeciwnym razem będzie podawać do komory spalania zbyt ubogą mieszankę paliwową. To w czasie długofalowej eksploatacji prowadzi do szybkiego kasowania luzu zaworowego oraz do wypalenia gniazd zaworowych i konieczności przeprowadzenia wartego kilka tysięcy złotych remontu silnika. Jak uniknąć tej usterki samochodów po LPG? Metody są dwie. Po pierwsze należy zadbać o prawidłowe ustawienie instalacji podczas montażu i późniejsze adaptacje w czasie przeglądów. Po drugie konieczne jest skrócenie interwału regulacji luzu zaworowego.

Szybsze zużycie układu zapłonowego

Gaz ma całkowicie inne warunki spalania od benzyny. W efekcie tworzenie iskry w jego otoczeniu wymaga zwiększenia napięcia. Praca na "wyższych obrotach" musi się zatem odbijać na kondycji układu zapłonowego. Całe szczęście usterki samochodów po LPG w tym przypadku nie są drogie w usunięciu. Nowe świecie kosztują często już kilka złotych za sztukę, przewody na ogół nie są wyceniane na kwotę wyższą niż 120 - 150 złotych, podczas gdy cewki oznaczają wydatek wynoszący minimum 70 złotych za sztukę.

Przyspieszona korozja układu wydechowego

Proces spalania LPG przebiega w taki sposób, że w jego wyniku w silniku powstaje dużo większa ilość pary wodnej. Ta jest w sposób naturalny przekazywana zatem do układu wydechowego i odpowiada za szybsze jego korodowanie. Rdza nie atakuje jednak powłok zewnętrznych, a zjada rury od środka. Skutek? Podczas oceny wzrokowej układ wydechowy sprawia wrażenie praktycznie nienaruszonego. Mimo wszystko podczas jazdy powoduje wibracje i wyraźnie rezonuje. Remedium na tego typu usterki samochodów z LPG jest jedno. Konieczna będzie wymiana najbardziej skorodowanego odcinka.

Zobacz również: Top 5: Najgorsze silniki do gazu - LPG w ich przypadku to szybki remont!

Rozszczelnienie układu dolotowego

Typologia powstawania tej usterki samochodów z LPG może mieć dwa podłoża. W przypadku instalacji sekwencyjnej, nieszczelność często powstaje w miejscu montażu wtryskiwaczy gazowych. W sytuacji, w której pojazd jest wyposażony w układ mieszalnikowy starego typu, wystrzał gazu mógł uszkodzić mechanicznie np. kolektor dolotowy. Objawów uszkodzenia może być kilka. Na ogół silnik zaczyna pracować nierównomiernie, ewentualnie nie jest w stanie utrzymać wolnych obrotów i gaśnie. Uszkodzenie kolektora nie jest scenariuszem optymistycznym. Wiąże się bowiem z wymianą. Nowy element kosztuje co najmniej 200 - 400 złotych. Im bardziej nowoczesne auto, tym droższy kolektor.

Paląca się kontrolka check engine

Usterki samochodów z LPG bardzo często objawiają się pojawieniem się kontrolki "check engine" na tablicy zegarów. Co to może oznaczać? Na ogół nieprawidłowy skład spalin lub awarię układu posiadającego wpływ na dokonywane odczyty - konieczna jest komputerowa diagnoza warta około 50 złotych. Oczywiście kierowca może zignorować problem - ten raczej nie doprowadzi do unieruchomienia silnika czy ograniczenia jego możliwości. Z drugiej strony taka postawa w kontekście długofalowej eksploatacji doprowadzi do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej. Skrajnie może dojść do wypalenia gniazd zaworowych, ewentualnie uszkodzenia katalizatora.

Falujące obroty na biegu jałowym

Wyobraźcie sobie, że zatrzymujecie się samochodem przed czerwonym światem, wrzucacie luz i puszczacie sprzęgło, a obroty w silniku zaczynają się... bujać. Falowanie nie tylko jest denerwujące, ale też zdecydowanie utrudnia np. dynamiczne ruszenie. Jakie mogą być jego powody? W większości przypadków winne tej usterki samochodów z LPG jest nieprawidłowe ustawienie instalacji - konieczna jest zatem wizyta u gazownika i dokonanie adaptacji pracy sterownika. Poza tym powodem może być również zabrudzenie przepustnicy lub silnika krokowego - profilaktycznie obydwa elementy również należy wyczyścić podczas wizyty serwisowej.

Zobacz również: Przegląd a instalacja gazowa - co musisz wiedzieć?

Utrudniony rozruch silnika

Silnik jest odpalany na benzynie. Czemu zatem o utrudnionym rozruchu może zadecydować usterka instalacji LPG? Powód jest dość prosty. Zużyte wtryskiwacze gazowe w układzie sekwencyjnym mogą przepuszczać gaz praktycznie cały czas. A to sprawia, że w momencie rozruchu w komorze spalania pojawia się zbyt bogata mieszanka paliwowa. Jeżeli uszkodzenie wtrysków poszło aż tak daleko, że zaczynają one przepuszczać paliwo, usterki tej nie da się usunąć inaczej niż poprzez wymianę elementów na nowe. Na szczęście procedura nie jest tak droga jak w przypadku wtryskiwaczy np. w nowoczesnym dieslu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    REKLAMA