REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.5 Turbo Ford Volvo - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 2.5 Turbo Ford Volvo - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.5 Turbo Ford Volvo - awarie, problemy, opinie
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Ma 5 cylindrów, plakietkę made in Sweden, a do tego… kipi mocą! To dzięki silnikowi 2.5 Turbo Volvo Focus RS dostarcza na asfalt 305 koni mechanicznych. To także ta jednostka napędza topową wersję Mondeo IV.

REKLAMA

2.5-litrowy silnik choć był montowany w Fordach, został skonstruowany przez inżynierów Volvo. Jednostka o oznaczeniu B5254T3 została pożyczona przez Amerykanów w czasie, w którym to oni byli właścicielem szwedzkiej marki. Po przeniesieniu pod maskę Focusa, Modeo czy Kugi, motor zmieniał nazwę na Duratec ST lub Duratec RS. Szczegóły techniczne? Benzyniak ma 2521 cm3 pojemności, 5 cylindrów ustawionych w rzędzie i 20 zaworów. Głowica i blok zostały wykonane z aluminium, w układzie rozrządu pojawiają się dwa wałki sterujące oraz standardem stały się zmienne fazy rozrządu.

REKLAMA

Silnik B5254T3 Volvo dostarcza paliwo do cylindra za pomocą klasycznego wtrysku wielopunktowego MPI. Jednostka korzysta też z turbosprężarki z intercoolerem, przy czym doładowanie jest zintegrowane z kolektorem wydechowym. Jeżeli chodzi o sterowanie pracą benzyniaka, za to odpowiada układ o nazwie Bosch ME 9.0. Napęd rozrządu standardowo dla Volvo jest realizowany za pomocą paska. Interwał jego wymiany został określony przez Szwedów na 150 tysięcy kilometrów. Silnik 2.5 Turbo występuje w co najmniej kilku wersjach mocy. Na rynku znane są warianty oferujące od 220 do 350 koni mechanicznych.

Zobacz również: Używany Ford Mondeo mk4 (2007 - ) - pełen niedoróbek

Silnik 2.5 Turbo Volvo - modele:

  • Volvo: C30, S40, V50, C70
  • Ford: Focus, Mondeo, S-Max, Kuga

Silnik 2.5 Turbo Volvo - dane techniczne producentów:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
V50 220 KM 320 Nm 6,9 s. 240 km/h 8,8
Mondeo IV 220 KM 320 Nm 7,5 s. 245 km/h 9,3
Focus RS 305 KM 440 Nm 5,9 s. 263 km/h 9,4

REKLAMA

Jeden z najmniejszych modeli - Ford Focus II - otrzymał najmocniejszy wariant napędowy. Mowa o 350-konnej wersji. Focus RS 500 dysponował momentem obrotowym o wartości na poziomie 5,6 sekundy i rozpędzał się do 264 km/h. W sumie powstało zaledwie 500 sztuk. To dziś zatem motoryzacyjny rarytas!

Co do zasady, silnik 2.5 Turbo B5254T3 montowany w samochodach Volvo i Forda jest uznawany przez mechaników za trwałą konstrukcję. Przy zachowaniu zasad regularnego serwisu podstawowego, może pozwolić na pokonanie bez gruntownego remontu nawet 400 - 500 tysięcy kilometrów. Czy mimo wszystko ma jakieś słabe punkty? Tak i pierwszy dotyczy… spalania! Bo 2.5-litrowy benzyniak zdecydowanie nie był oszczędny. Już model Focus II w 225-konnym wariancie ST potrafi zużyć w czasie eksploatacji miejskiej blisko 14 litrów paliwa. To zdecydowanie za dużo!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używany Ford Kuga: SUV-ik z pazurem

Silnik 2.5 Turbo - LPG zdecydowanie obniży koszty!

Apetyt szwedzkiego 5-cylindrowca na szczęście można nieco poskromić. A idealna do tego celu jest instalacja LPG. Silnik 2.5 Turbo B5254T3 dobrze spisuje się na gazie, jednak pod trzema warunkami. Po pierwsze musi być w pełni sprawny. Po drugie konieczny jest prawidłowy montaż i konfiguracja zestawu LPG. Po trzecie świętością dla kierowcy powinna stać się regularna obsługa zarówno jednostki napędowej, jak i instalacji zasilania gazem. Pamiętanie o trzech zasadach przynosi o tyle duże korzyści, że kierowca może zachować osiągi Focusa, Mondeo czy S-Maxa, a jednocześnie obniżyć koszt zakupu paliwa o połowę.

Jeżeli chodzi o awarie silnika 2.5 Turbo Volvo, to w pierwszej kolejności psują się turbosprężarki. Przypadki te nie są jednak niczym mocno bulwersującym - szczególnie że na ogół nie pojawia się wcześniej niż po przekroczeniu przebiegu na poziomie 200 - 250 tysięcy kilometrów. Problem z turbosprężarką jest o tyle duży, że jej obudowa została na stałe połączona z kolektorem wydechowym. A to sprawia, że cena nowej części w sklepie motoryzacyjnym jest astronomiczna - przekroczy kwotę 4400 złotych. Jak obniżyć koszt naprawy? Lepiej zdecydować się na fachowo wykonaną regenerację.

Silnik 2.5 Turbo B5254T3 Volvo - turbo się psuje?

Naprawa doładowania w silniku B5254T3 również nie będzie tania - zostanie w końcu wyceniona na jakieś 2 tysięcy złotych. Warto jednak wziąć pod uwagę chociażby to, że sam zestaw naprawczy konieczny do wymiany uszkodzonych elementów kosztuje w sklepie motoryzacyjnym prawie 1400 złotych. Na listę możliwych awarii silnika 2.5 Turbo Volvo należy wpisać także przypadki zabrudzenia przepustnicy. Jej czyszczenie wraz z adaptacją nie powinno kosztować więcej niż jakieś 150 - 250 złotych. Nowa część poza ASO zostanie wyceniona z kolej na co najmniej 1400 złotych.

W ramach podsumowania mam dla kierowców pewne obostrzenie. Bo silnik 2.5 Turbo Volvo i Forda potrafi być naprawdę trwały. Zaniedbany szybko może się jednak stać źródłem poważnych problemów. Przykład? Jest wyjątkowo wrażliwy na temperaturę. W przypadku przegrzania zdarza się, że pękają tuleje cylindra - opis takich przypadków można spotkać na forach fanów marki Ford. Remont? Ten jest raczej mało opłacalny. Komplet elementów wraz z wymianą tulei i zamykaniem silnika potrafi bowiem kosztować nawet 11 - 12 tysięcy złotych. A to kwota niewiele niższa od dzisiejszej wartości niektórych samochodów wyposażonych w tą jednostkę.

Silnik 2.5 Turbo Ford - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 31 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 270 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 170 zł
  • sprzęgło komplet - od 526 zł
  • koło zamachowe - od 1354 zł
  • świeca zapłonowa - od 20 zł
  • cewka zapłonowa - od 76 zł
  • sonda lambda - od 158 zł
  • turbosprężarka - od 4407 zł
  • intercooler - od 274 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA