REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - awarie, problemy, opinie
Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Silnik B8444S Volvo to V-ósemka, jednak dość nietypowa. I nie chodzi tylko o to, że została zaprojektowana przez Yamahę. Czy jednak motor zagraża poważnymi awariami? Jeżeli kierowca dobrze wybierze, z całą pewnością nie!

Historia silników V8 występujących w gamie Volvo nie jest mocno bogata. Szczególnie że przed jednostką o oznaczeniu B8444S Szwedzi mieli tylko jeden motor tego typu. Silnik B36 zadebiutował w roku 1956 i przez dekadę był produkowany z myślą o samochodach... ciężarowych! Brak doświadczenia sprawił, że inżynierowie Volvo postanowili poszukać wsparcia podczas prac nad nowym, topowym benzyniakiem - tym bardziej, że miał on wpisywać się w potrzeby Europejczyków i Amerykanów. Wsparciem tym okazali się specjaliści Yamaha Motor.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 4.4 Volvo - V-ósemka raczej nietypowa!

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo ma pojemność 4414 cm3. Tak, oferuje 8 cylindrów ustawionych w układzie V, układ ten nie jest jednak typowy i to z dwóch powodów. Po pierwsze kąt rozwarcia cylindrów wynosi zaledwie 60 stopni - typowe V-ósemki mają 90 stopni. Po drugie cylindry nie są ustawione idealnie naprzeciwko siebie. Poza tym alternator został przymocowany bezpośrednio do bloku, a wałki rozrządu ssące i wydechowe połączone dodatkowym, małym łańcuchem. Skąd takie rozwiązania? Cel prac konstrukcyjnych był dość prosty. Chodziło o zbudowanie silnika o kompaktowych rozmiarach i takiego, który będzie można zamontować poprzecznie.

Skutkiem okazała się jedna z najmniejszych V-ósemek XXI wieku. Silnik ma nieco ponad 75 cm długości i 63,5 cm szerokości. Niewielkie rozmiary szły w parze z niską masą. Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo pozbawiony płynów eksploatacyjnych ważył około 190 kilogramów - to mniej więcej dwa razy tyle, co 3-cylindrowy benzyniak 1.0 EcoBoost Forda. A kompaktowość nie była jedynym osiągnięciem szwedzkiego benzyniaka. To także pierwsza V-ósemka, która spełniła normę ULEV II. Dużą rolę w tym odgrywa fakt, że auto posiada aż cztery katalizatory. Konstrukcja szwedzkiego V8 zakłada montaż czterech wariatorów faz rozrządu oraz zastosowanie aluminiowego bloku i głowicy

Silnik B8444S Volvo - głównie XC90 i S80

Główne części benzynowej V-ósemki powstawały w Japonii. Osprzęt natomiast był dodawany przez Volvo w Szwecji. Jednostka powstała z myślą o modelach budowanych na platformie P2. A to oznacza, że początkowo występował wyłącznie w gamie XC90. Z czasem paleta rozgrzeszyła się i silnik 4.4 B8444S Volvo pojawił się również w S80 drugiej generacji. Topowy benzyniak idealnie spisywał się w topowych modelach. Bo choć miał wolnossącą konstrukcję, oferował aż 315 koni mechanicznych mocy, moment obrotowy o wartości 440 Nm, a do tego gardłowy gang ośmiu cylindrów. Napęd był przekazywany na cztery koła za pomocą sprzęgła Haldex.

REKLAMA

Produkcja benzyniaka trwała w od roku 2005 do 2011. I co ciekawe, życia jednostki wcale nie zakończyła niedoskonałość technologiczna. Powód był inny i bezpośrednio dotyczył zmian w składzie właścicieli szwedzkiej marki. W roku 2010 Ford sprzedał Volvo chińskiej firmie Geely. Nowi szefowie chcąc przywrócić firmę do rentowności, postanowili dość drastycznie ujednolicić gamę silnikową. Od teraz motory w pełnej gamie modeli Volvo miałby być przede wszystkim 4-cylindrowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - dane techniczne producenta:

Model Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Volvo XC90 I 7,3 s. 210 km/h 13,5
Volvo S80 II 6,5 s. 250 km/h 11,9

Być może silnik B8444S nie był produkowany zbyt długo. Mimo wszystko Szwedzi cały czas dopracowywali jednostkę. Skutek? Ostatecznie udało im się wyeliminować np. problemy z układem smarowania (dlatego warto wybierać egzemplarze młodsze!). W ich ramach dochodziło do korozji łożyskowanie wałka wyrównoważającego. To z kolei prowadziło m.in. do rozciągania łańcucha rozrządu oraz konieczności przeprowadzenia remontu V-ósemki. Zalecenia? W egzemplarzach z początku produkcji należy bezwzględnie dbać o regularną wymianę oleju oraz należy stosować wyłącznie smarowidła najwyższej jakości.

Silnik 4.4 V8 Volvo - jednym ze zmartwień automatyczna skrzynia

Jedno z większych zmartwień silnika 4.4 V8 Volvo dotyczy przekładni automatycznej. Automat opracowany przez firmę Aisin wytrzymuje bez remontu maksymalnie 200 - 250 tysięcy kilometrów. Na tym dystansie mogą się ujawnić niesprawności układu sterowania lub objawy zużycia mechanicznego. Drugi z przypadków jest o tyle groźny, że oznacza naprawdę duże koszty ewentualnych napraw. Remont przekładni zostanie wyceniony przez mechanika na około 12 tysięcy złotych. Nowa skrzynia biegów wraz z montażem okaże się jeszcze droższa. W ASO będzie kosztować nawet 21 tysięcy złotych.

Pomijając niską trwałość przekładni automatycznej silnik 4.4 V8 B8444S Volvo ma jeszcze jedną słabość. Ta dotyczy... spalania! W modelu XC90 w mieście zapotrzebowanie na paliwo może dochodzić do 22 litrów. Wynik jest na tyle wysoki, że kosztów eksploatacyjnych w Polsce nie udźwignie nawet zapaleniec szwedzkiej marki. Alternatywa? Tą daje gazowanie. Jeżeli motor jest w pełni sprawny, a właściciel wybierze renomowany warsztat i dobrą instalację, układ zasilania LPG nie powinien generować większych problemów. Ile kosztuje montaż instalacji gazowej? Przeciętnie od 5 do nawet 8 tysięcy złotych.

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - podsumowanie:

Silnik 4.4 V8 Volvo z całą pewnością był daleki od ideału - szczególnie w pierwszych dwóch latach produkcji. Konstrukcja była jednak doskonalona i miała dwie mocne zalety. Wystarczającą moc oraz piękny dźwięk. Nie ma się zatem co dziwić, że dość szybko wpisała się na listę marzeń wielbicieli szwedzkiej marki. Szkoda, że po tym jak inżynierowie uporali się z problemami ze smarowaniem, nowy właściciel Volvo odpalił kalkulator i doszedł do wniosku, że V-ósemkę należy uśmiercić. W ten sposób motor nie doczekał się i już nigdy nie doczeka się następcy…

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 57 zł
  • filtr paliwa - od 19 zł
  • pasek wielorowkowy - od 65 zł
  • świeca zapłonowa - od 19 zł
  • sonda lambda - od 125 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA