REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - awarie, problemy, opinie

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - awarie, problemy, opinie
Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Silnik B8444S Volvo to V-ósemka, jednak dość nietypowa. I nie chodzi tylko o to, że została zaprojektowana przez Yamahę. Czy jednak motor zagraża poważnymi awariami? Jeżeli kierowca dobrze wybierze, z całą pewnością nie!

Historia silników V8 występujących w gamie Volvo nie jest mocno bogata. Szczególnie że przed jednostką o oznaczeniu B8444S Szwedzi mieli tylko jeden motor tego typu. Silnik B36 zadebiutował w roku 1956 i przez dekadę był produkowany z myślą o samochodach... ciężarowych! Brak doświadczenia sprawił, że inżynierowie Volvo postanowili poszukać wsparcia podczas prac nad nowym, topowym benzyniakiem - tym bardziej, że miał on wpisywać się w potrzeby Europejczyków i Amerykanów. Wsparciem tym okazali się specjaliści Yamaha Motor.

REKLAMA

Silnik 4.4 Volvo - V-ósemka raczej nietypowa!

REKLAMA

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo ma pojemność 4414 cm3. Tak, oferuje 8 cylindrów ustawionych w układzie V, układ ten nie jest jednak typowy i to z dwóch powodów. Po pierwsze kąt rozwarcia cylindrów wynosi zaledwie 60 stopni - typowe V-ósemki mają 90 stopni. Po drugie cylindry nie są ustawione idealnie naprzeciwko siebie. Poza tym alternator został przymocowany bezpośrednio do bloku, a wałki rozrządu ssące i wydechowe połączone dodatkowym, małym łańcuchem. Skąd takie rozwiązania? Cel prac konstrukcyjnych był dość prosty. Chodziło o zbudowanie silnika o kompaktowych rozmiarach i takiego, który będzie można zamontować poprzecznie.

Skutkiem okazała się jedna z najmniejszych V-ósemek XXI wieku. Silnik ma nieco ponad 75 cm długości i 63,5 cm szerokości. Niewielkie rozmiary szły w parze z niską masą. Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo pozbawiony płynów eksploatacyjnych ważył około 190 kilogramów - to mniej więcej dwa razy tyle, co 3-cylindrowy benzyniak 1.0 EcoBoost Forda. A kompaktowość nie była jedynym osiągnięciem szwedzkiego benzyniaka. To także pierwsza V-ósemka, która spełniła normę ULEV II. Dużą rolę w tym odgrywa fakt, że auto posiada aż cztery katalizatory. Konstrukcja szwedzkiego V8 zakłada montaż czterech wariatorów faz rozrządu oraz zastosowanie aluminiowego bloku i głowicy

Silnik B8444S Volvo - głównie XC90 i S80

REKLAMA

Główne części benzynowej V-ósemki powstawały w Japonii. Osprzęt natomiast był dodawany przez Volvo w Szwecji. Jednostka powstała z myślą o modelach budowanych na platformie P2. A to oznacza, że początkowo występował wyłącznie w gamie XC90. Z czasem paleta rozgrzeszyła się i silnik 4.4 B8444S Volvo pojawił się również w S80 drugiej generacji. Topowy benzyniak idealnie spisywał się w topowych modelach. Bo choć miał wolnossącą konstrukcję, oferował aż 315 koni mechanicznych mocy, moment obrotowy o wartości 440 Nm, a do tego gardłowy gang ośmiu cylindrów. Napęd był przekazywany na cztery koła za pomocą sprzęgła Haldex.

Produkcja benzyniaka trwała w od roku 2005 do 2011. I co ciekawe, życia jednostki wcale nie zakończyła niedoskonałość technologiczna. Powód był inny i bezpośrednio dotyczył zmian w składzie właścicieli szwedzkiej marki. W roku 2010 Ford sprzedał Volvo chińskiej firmie Geely. Nowi szefowie chcąc przywrócić firmę do rentowności, postanowili dość drastycznie ujednolicić gamę silnikową. Od teraz motory w pełnej gamie modeli Volvo miałby być przede wszystkim 4-cylindrowe.

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - dane techniczne producenta:

Model Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Volvo XC90 I 7,3 s. 210 km/h 13,5
Volvo S80 II 6,5 s. 250 km/h 11,9

Być może silnik B8444S nie był produkowany zbyt długo. Mimo wszystko Szwedzi cały czas dopracowywali jednostkę. Skutek? Ostatecznie udało im się wyeliminować np. problemy z układem smarowania (dlatego warto wybierać egzemplarze młodsze!). W ich ramach dochodziło do korozji łożyskowanie wałka wyrównoważającego. To z kolei prowadziło m.in. do rozciągania łańcucha rozrządu oraz konieczności przeprowadzenia remontu V-ósemki. Zalecenia? W egzemplarzach z początku produkcji należy bezwzględnie dbać o regularną wymianę oleju oraz należy stosować wyłącznie smarowidła najwyższej jakości.

Silnik 4.4 V8 Volvo - jednym ze zmartwień automatyczna skrzynia

Jedno z większych zmartwień silnika 4.4 V8 Volvo dotyczy przekładni automatycznej. Automat opracowany przez firmę Aisin wytrzymuje bez remontu maksymalnie 200 - 250 tysięcy kilometrów. Na tym dystansie mogą się ujawnić niesprawności układu sterowania lub objawy zużycia mechanicznego. Drugi z przypadków jest o tyle groźny, że oznacza naprawdę duże koszty ewentualnych napraw. Remont przekładni zostanie wyceniony przez mechanika na około 12 tysięcy złotych. Nowa skrzynia biegów wraz z montażem okaże się jeszcze droższa. W ASO będzie kosztować nawet 21 tysięcy złotych.

Pomijając niską trwałość przekładni automatycznej silnik 4.4 V8 B8444S Volvo ma jeszcze jedną słabość. Ta dotyczy... spalania! W modelu XC90 w mieście zapotrzebowanie na paliwo może dochodzić do 22 litrów. Wynik jest na tyle wysoki, że kosztów eksploatacyjnych w Polsce nie udźwignie nawet zapaleniec szwedzkiej marki. Alternatywa? Tą daje gazowanie. Jeżeli motor jest w pełni sprawny, a właściciel wybierze renomowany warsztat i dobrą instalację, układ zasilania LPG nie powinien generować większych problemów. Ile kosztuje montaż instalacji gazowej? Przeciętnie od 5 do nawet 8 tysięcy złotych.

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - podsumowanie:

Silnik 4.4 V8 Volvo z całą pewnością był daleki od ideału - szczególnie w pierwszych dwóch latach produkcji. Konstrukcja była jednak doskonalona i miała dwie mocne zalety. Wystarczającą moc oraz piękny dźwięk. Nie ma się zatem co dziwić, że dość szybko wpisała się na listę marzeń wielbicieli szwedzkiej marki. Szkoda, że po tym jak inżynierowie uporali się z problemami ze smarowaniem, nowy właściciel Volvo odpalił kalkulator i doszedł do wniosku, że V-ósemkę należy uśmiercić. W ten sposób motor nie doczekał się i już nigdy nie doczeka się następcy…

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 57 zł
  • filtr paliwa - od 19 zł
  • pasek wielorowkowy - od 65 zł
  • świeca zapłonowa - od 19 zł
  • sonda lambda - od 125 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    REKLAMA

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA