REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - awarie, problemy, opinie
Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Silnik B8444S Volvo to V-ósemka, jednak dość nietypowa. I nie chodzi tylko o to, że została zaprojektowana przez Yamahę. Czy jednak motor zagraża poważnymi awariami? Jeżeli kierowca dobrze wybierze, z całą pewnością nie!

Historia silników V8 występujących w gamie Volvo nie jest mocno bogata. Szczególnie że przed jednostką o oznaczeniu B8444S Szwedzi mieli tylko jeden motor tego typu. Silnik B36 zadebiutował w roku 1956 i przez dekadę był produkowany z myślą o samochodach... ciężarowych! Brak doświadczenia sprawił, że inżynierowie Volvo postanowili poszukać wsparcia podczas prac nad nowym, topowym benzyniakiem - tym bardziej, że miał on wpisywać się w potrzeby Europejczyków i Amerykanów. Wsparciem tym okazali się specjaliści Yamaha Motor.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 4.4 Volvo - V-ósemka raczej nietypowa!

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo ma pojemność 4414 cm3. Tak, oferuje 8 cylindrów ustawionych w układzie V, układ ten nie jest jednak typowy i to z dwóch powodów. Po pierwsze kąt rozwarcia cylindrów wynosi zaledwie 60 stopni - typowe V-ósemki mają 90 stopni. Po drugie cylindry nie są ustawione idealnie naprzeciwko siebie. Poza tym alternator został przymocowany bezpośrednio do bloku, a wałki rozrządu ssące i wydechowe połączone dodatkowym, małym łańcuchem. Skąd takie rozwiązania? Cel prac konstrukcyjnych był dość prosty. Chodziło o zbudowanie silnika o kompaktowych rozmiarach i takiego, który będzie można zamontować poprzecznie.

Skutkiem okazała się jedna z najmniejszych V-ósemek XXI wieku. Silnik ma nieco ponad 75 cm długości i 63,5 cm szerokości. Niewielkie rozmiary szły w parze z niską masą. Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo pozbawiony płynów eksploatacyjnych ważył około 190 kilogramów - to mniej więcej dwa razy tyle, co 3-cylindrowy benzyniak 1.0 EcoBoost Forda. A kompaktowość nie była jedynym osiągnięciem szwedzkiego benzyniaka. To także pierwsza V-ósemka, która spełniła normę ULEV II. Dużą rolę w tym odgrywa fakt, że auto posiada aż cztery katalizatory. Konstrukcja szwedzkiego V8 zakłada montaż czterech wariatorów faz rozrządu oraz zastosowanie aluminiowego bloku i głowicy

Silnik B8444S Volvo - głównie XC90 i S80

Główne części benzynowej V-ósemki powstawały w Japonii. Osprzęt natomiast był dodawany przez Volvo w Szwecji. Jednostka powstała z myślą o modelach budowanych na platformie P2. A to oznacza, że początkowo występował wyłącznie w gamie XC90. Z czasem paleta rozgrzeszyła się i silnik 4.4 B8444S Volvo pojawił się również w S80 drugiej generacji. Topowy benzyniak idealnie spisywał się w topowych modelach. Bo choć miał wolnossącą konstrukcję, oferował aż 315 koni mechanicznych mocy, moment obrotowy o wartości 440 Nm, a do tego gardłowy gang ośmiu cylindrów. Napęd był przekazywany na cztery koła za pomocą sprzęgła Haldex.

REKLAMA

Produkcja benzyniaka trwała w od roku 2005 do 2011. I co ciekawe, życia jednostki wcale nie zakończyła niedoskonałość technologiczna. Powód był inny i bezpośrednio dotyczył zmian w składzie właścicieli szwedzkiej marki. W roku 2010 Ford sprzedał Volvo chińskiej firmie Geely. Nowi szefowie chcąc przywrócić firmę do rentowności, postanowili dość drastycznie ujednolicić gamę silnikową. Od teraz motory w pełnej gamie modeli Volvo miałby być przede wszystkim 4-cylindrowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - dane techniczne producenta:

Model Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Volvo XC90 I 7,3 s. 210 km/h 13,5
Volvo S80 II 6,5 s. 250 km/h 11,9

Być może silnik B8444S nie był produkowany zbyt długo. Mimo wszystko Szwedzi cały czas dopracowywali jednostkę. Skutek? Ostatecznie udało im się wyeliminować np. problemy z układem smarowania (dlatego warto wybierać egzemplarze młodsze!). W ich ramach dochodziło do korozji łożyskowanie wałka wyrównoważającego. To z kolei prowadziło m.in. do rozciągania łańcucha rozrządu oraz konieczności przeprowadzenia remontu V-ósemki. Zalecenia? W egzemplarzach z początku produkcji należy bezwzględnie dbać o regularną wymianę oleju oraz należy stosować wyłącznie smarowidła najwyższej jakości.

Silnik 4.4 V8 Volvo - jednym ze zmartwień automatyczna skrzynia

Jedno z większych zmartwień silnika 4.4 V8 Volvo dotyczy przekładni automatycznej. Automat opracowany przez firmę Aisin wytrzymuje bez remontu maksymalnie 200 - 250 tysięcy kilometrów. Na tym dystansie mogą się ujawnić niesprawności układu sterowania lub objawy zużycia mechanicznego. Drugi z przypadków jest o tyle groźny, że oznacza naprawdę duże koszty ewentualnych napraw. Remont przekładni zostanie wyceniony przez mechanika na około 12 tysięcy złotych. Nowa skrzynia biegów wraz z montażem okaże się jeszcze droższa. W ASO będzie kosztować nawet 21 tysięcy złotych.

Pomijając niską trwałość przekładni automatycznej silnik 4.4 V8 B8444S Volvo ma jeszcze jedną słabość. Ta dotyczy... spalania! W modelu XC90 w mieście zapotrzebowanie na paliwo może dochodzić do 22 litrów. Wynik jest na tyle wysoki, że kosztów eksploatacyjnych w Polsce nie udźwignie nawet zapaleniec szwedzkiej marki. Alternatywa? Tą daje gazowanie. Jeżeli motor jest w pełni sprawny, a właściciel wybierze renomowany warsztat i dobrą instalację, układ zasilania LPG nie powinien generować większych problemów. Ile kosztuje montaż instalacji gazowej? Przeciętnie od 5 do nawet 8 tysięcy złotych.

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - podsumowanie:

Silnik 4.4 V8 Volvo z całą pewnością był daleki od ideału - szczególnie w pierwszych dwóch latach produkcji. Konstrukcja była jednak doskonalona i miała dwie mocne zalety. Wystarczającą moc oraz piękny dźwięk. Nie ma się zatem co dziwić, że dość szybko wpisała się na listę marzeń wielbicieli szwedzkiej marki. Szkoda, że po tym jak inżynierowie uporali się z problemami ze smarowaniem, nowy właściciel Volvo odpalił kalkulator i doszedł do wniosku, że V-ósemkę należy uśmiercić. W ten sposób motor nie doczekał się i już nigdy nie doczeka się następcy…

Silnik 4.4 V8 B8444S Volvo - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 57 zł
  • filtr paliwa - od 19 zł
  • pasek wielorowkowy - od 65 zł
  • świeca zapłonowa - od 19 zł
  • sonda lambda - od 125 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA