Używane: Volvo S80 II (2006 - 2016) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Szwedzi wykorzystali targi motoryzacyjne w Genewie w roku 2006 do prezentacji drugiej odsłony topowej limuzyny. S80 jest modelem segmentu E, który powstał na płycie podłogowej stworzonej przez Forda. Platforma o oznaczeniu EUCD posłużyła wcześniej do budowy m.in. takich modeli jak Mondeo, S-Max czy Galaxy. Dwa lata po prezentacji Volvo S80, Szwedzi wprowadzili na rynek nietuzinkową wersję. Stworzyli model long, który był dedykowany Chinom. W roku 2009 limuzyna przeszła pierwszy, a w roku 2011 drugi lifting. Historia sedana Volvo trwała dekadę. W tym czasie samochód był produkowany w Szwecji, Malezji i Chinach.
REKLAMA
Używane: Volvo S80 II - poważny zarzut to brak nowatorstwa
Nadwozie używanego Volvo S80 II łączy niezwykle charakterystyczne dla szwedzkich samochodów z początku nowego millenium przetłoczenia z mimo wszystko ogromną dawką prosty linii. Sytuacji nie poprawia fakt, że twórcy designu szwedzkiego auta poszli drogą oszczędności. Stworzyli bowiem karoserię, która w dużej mierze jest wyłącznie rozwinięciem koncepcji zaprezentowanej przez poprzednika. Wyraźnie brakuje tu nowatorstwa. Skutek? Design auta z całą pewnością nie porywa i nie rzuca się w oczy chociażby na tle takich rywali jak BMW serii 5 generacji E60 czy Citroen C6.
Zobacz również: Używane Audi A6 C6 (2004 – 2011) – usterki
Mało porywający jest jednak nie tylko design nadwozia, ale i wnętrza. W Volvo S80 II wszystko jest poprawne - poprawna ergonomia, poprawna jakość materiałów i poprawna prostota. To jednak jeszcze nie oznacza, że jedynym grzechem inżynierów była nuda. Wady sedana? Bagażnik ma tylko 480 litrów, na tylnej kanapie jest dość ciasno, wnętrze zostało słabo wyciszone, a na konsoli pojawia się zdecydowanie za dużo przycisków. Na szczęście używane S80 II ma też pewne pole do popisu, na którym rywale wypadają dość blado. I chodzi o standard bezpieczeństwa.
Volvo S80 II z systemami wspierającymi kierowcę!
REKLAMA
XXI wiek był czasem, w którym Volvo nie wystarczyło 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Oni od topowej limuzyny oczekiwali dużo więcej. Właśnie dlatego samochód mógł zostać opcjonalnie wyposażony m.in. w system Collision Mitigation Support. Układ rozpoznawał przeszkody z przodu pojazdu i po bokach (m.in. za sprawą dwóch kamer) oraz był w stanie w pełni samodzielnie zatrzymać auto w razie wykrycia zagrożenia. Asystent hamowania to jednak nie koniec. Opcją w Volvo S80 II był również np. system monitorowania martwego pola. I to wszystko w roku 2006!
Paleta silnikowa używanego Volvo S80 II jest niezwykle obszerna. Składa się na nią w sumie 18 wersji napędowych, z czego 10 czerpie napęd z jednostki benzynowej. W ofercie znajdują się silniki 4-, 5-, 6- i 8-cylindrowe. Nie brakuje zarówno modeli wolnossących, jak i doładowanych. Poza tym poszczególne motory oferują od 145 do nawet 315 koni mechanicznych! Czy któregoś benzyniaka należy się bać? W gamie Volvo wszystkie stanowią raczej bezpieczny wybór. Jeżeli chodzi o ewentualne usterki, w 3.2-litrowym benzyniaku R6 oraz 4.4-litrowej V-ósemce Yamahy niską trwałość ma łańcuch rozrządu.
Zobacz również: Używane: Citroen C6 (2005 - 2012) - opinie i typowe usterki
Używane: Volvo S80 II z LPG. Czy to się sprawdza?
A to jeszcze nie koniec drobnych niesprawności. Jeżeli kierowca zdecyduje się na Volvo S80 II napędzane jednym z 5-cylindrowych benzyniaków, powinien szczególnie pamiętać o wymianie paska osprzętu - nawet co 50 tysięcy kilometrów. Zestaw nowych części kosztuje nieco ponad 200 złotych, ale pozwala na uniknięcie poważniejszego problemu. Znane są przypadki, w których zerwany pasek osprzętu niszczył rozrząd. Co z LPG? Silniki Volvo dobrze znoszą zasilanie gazem. Oczywiście pod pewnym warunkiem. Chodzi przede wszystkim o regularną regulację luzu zaworowego.
Na paletę diesli pod maską używanego Volvo S80 II składa się osiem motorów - mają 4 lub 5 cylindrów, oferują pojemność od 1.6 do 2.4 litra oraz dysponują mocą od 109 do 215 koni mechanicznych. Najsłabsze jednostki (1.6 D i 2.0 D) to konstrukcje koncernu PSA. Sprawdzone, trwałe i oszczędne. Motory o pojemności 2.4 mają szwedzki rodowód. To nie on może jednak zadecydować o awaryjności, a potężny przebieg, ewentualnie zaniedbania właściciela. Przebieg w naturalny sposób odbija się na stanie nowoczesnego osprzętu (np. dwóch turbosprężarek w modelach 2.4 D5 205 KM i 2.4 D5 215 KM). Zaniedbania dotyczą np. zapchania układu wtryskowego paliwem złej jakości. Poza tym w dieslu 2.4 pękają klapki w kolektorze dolotowym.
Używane: Volvo S80 II - dane techniczne producenta:
- Silniki benzynowe:
Motor | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
2.0 R4 | 145 KM | 190 Nm | 10,9 s. | 205 km/h | 8,3 |
1.6 T4 R4 | 180 KM | 240 Nm | 8,5 s. | 210 km/h | 6,6 |
2.0 T R4 | 203 KM | 300 Nm | 7,9 s. | 235 km/h | 7,9 |
2.5 T R5 | 200 KM | 300 Nm | 7,7 s. | 210 km/h | 9,3 |
2.5 T R5 | 231 KM | 340 Nm | 7,3 s. | 210 km/h | 8,6 |
2.0 T5 R4 | 240 KM | 320 Nm | 7,5 s. | 230 km/h | 7,9 |
3.2 R6 | 243 KM | 320 Nm | 7,9 s. | 230 km/h | 8,9 |
3.0 T6 R6 | 285 KM | 400 Nm | 6,9 s. | 250 km/h | 9,8 |
3.0 T6 R6 | 304 KM | 440 Nm | 6,7 s. | 250 km/h | 9,9 |
4.4 V8 | 315 KM | 440 Nm | 6,5 s. | 250 km/h | 11.9 |
- Diesle:
Motor | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
1.6 D R4 | 109 KM | 240 Nm | 12,4 s. | 190 km/h | 4,5 |
1.6 D R4 | 115 KM | 270 Nm | 11,5 s. | 190 km/h | 4,5 |
2.0 D R4 | 136 KM | 320 Nm | 11.0 s. | 200 km/h | 5,7 |
2.4 D R5 | 163 KM | 340 Nm | 9,7 s. | 215 km/h | 4,9 |
2.4 D R5 | 175 KM | 340 Nm | 8,9 s. | 210 km/h | 4,9 |
2.4 D5 R5 | 185 KM | 400 Nm | 8,5 s. | 225 km/h | 6,4 |
2.4 D5 R5 | 205 KM | 420 Nm | 8,0 s. | 230 km/h | 4,9 |
2.4 D5 R5 | 215 KM | 420 Nm | 7,9 s. | 230 km/h | 4,9 |
Wykorzystanie platformy EUCD zaprojektowanej przez Forda z całą pewnością miało wpływ na konstrukcję zawieszenia S80 II. W przedniej osi pojawiają się kolumny McPhersona, a nie np. modne w segmencie E wielowahacze. Zestaw elementów resorujących typu multilink stał się standardem dopiero w przypadku tylnej osi. Napęd? W słabszych wersjach moc trafia na przednie koła. W mocniejszych jest transferowana na obydwie osie. AWD nie jest oczywiście stały. Dołączaniem tylnych kół zajmuje się sprzęgło Haldex. Układ trakcyjny jest trwały. Zawieszenie spokojnie wytrzymuje nawet 300 tysięcy kilometrów, a 4x4 wymaga jedynie regularnej wymiany oleju w układzie.
Volvo S80 II nie psuje się na każdym kroku!
Awarie? To tak naprawdę jedno z nielicznych pól, na którym używane Volvo S80 II może się wyróżnić na tle konkurentów. W przeciwieństwie do BMW, Mercedesów czy Audi eksploatacja tego sedana nie wiąże się z serią kosztownych awarii. Największym zmartwieniem z czasem stanie się automatyczna skrzynia biegów. Mechanizm zaprojektowany przez firmę Aisin prędzej lub później będzie wymagać kosztownego remontu. Zazwyczaj w okolicy 200 tysięcy kilometrów zaczyna się od problemów ze sterowaniem, aby przy 300 - 350 tysiącach doszły do tego problemy mechaniczne przekładni.
Zobacz również: Używane: Lexus GS III S190 (2005-2011) - opinie i typowe usterki
Poza tym właściciele używanego S80 II skarżą się na komunikaty o nieistniejących usterkach serwowane przez komputer pokładowy, psujący się moduł ABS-u, usterki klimatyzacji oraz wycieki pojawiające się w przekładni kierowniczej. Z serwisowego punktu widzenia Volvo ma dwie zalety. Po pierwsze aż 30 wezwań do serwisów - na ich mocy Szwedzi eliminowali kolejnej usterki. Po drugie paletę tanich części zamiennych. A wszystko za sprawą tego, że wiele elementów stosowanych np. w zawieszeniu Volvo ma identyczną konstrukcję jak części montowane w dużo popularniejszym Mondeo.
Używane: Volvo S80 II - ceny i podsumowanie:
Ceny najtańszych używanych egzemplarzy Volvo S80 II startują już od 21 tysięcy złotych. Brzmi jak okazja? Nie do końca. Samochody te są bowiem napędzane silnikiem diesla 2.4 R5, ale niestety zdążyły też pokonać często 300 tysięcy kilometrów. W ten sposób szybko staną się modelami specjalnej troski i będą wymagać serii wymian eksploatacyjnych. Jeżeli kupujący postanowi kupić S80 z drugiej ręki z przebiegiem mniejszym niż 150 tysięcy kilometrów, powinien przygotować się na wydatek wynoszący minimum 33 - 34 tysiące złotych. Przydatne informacje? Warto pamiętać o tym, że trzy czwarte ogłoszeń sprzedaży dotyczy diesli.
Używane Volvo S80 II z pewnością nie jest przykładem auta zaprojektowanego z finezją. Jest sztampowe, mało odkrywcze i po prostu nudne. Samochód ma jednak szereg innych zalet, a te w szczególności widać na rynku wtórny. W końcu limuzyna nie jest mocno problematyczna, okazuje się całkiem tania w serwisowaniu, a do tego ma rozsądnie brzmiące ceny. Jeżeli połączyć to wszystko z wysokim poziomem bezpieczeństwa, otrzymujemy samochód rodzinny dla osoby, która nie ma wielkich wymagań stylistycznych i której dużo bardziej zależy na kosztach, niż wrażeniach.
Używane: Volvo S80 II - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 14 zł
- filtr powietrza - od 30 zł
- filtr paliwa - od 23 zł
- filtr kabinowy - od 20 zł
- zestaw paska rozrządu - od 240 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 209 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 99 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 87 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 49 zł
- łącznik stabilizatora - od 33 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 21 zł
- amortyzator - od 89 zł
- sprzęgło komplet - od 328 zł
- koło dwumasowe - od 1849 zł
- zawór EGR - od 497 zł
- filtr cząstek stałych DPF - od 1368 zł
- turbosprężarka - od 2619 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.