REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 HDi PSA - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Diesel 1.6 HDi PSA Ford
Diesel 1.6 HDi PSA Ford
Materiały prasowe Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre wersje silnika 1.6 HDI nie mają dwumasy czy filtra cząstek stałych. Tylko czy to oznacza, że jest idealny i można go kupować w ciemno? W żadnym razie! Jednostka napędowa ma kilka innych grzeszków na sumieniu.

REKLAMA

Na rynku motoryzacyjnym nie brakuje egzotycznych romansów. A do jednego z nich doszło na przełomie XX i XXI wieku. To wtedy francuscy inżynierowie pracujący dla koncernu PSA zostali zamknięci w jednym warsztacie ze specjalistami zatrudnianymi przez amerykańskiego Forda. Jaki był cel prac? Nowy silnik diesla dedykowany samochodom popularnym. Efekt prac można było zobaczyć w roku 2002. To wtedy motor 1.6 HDi został zaprezentowany oficjalnie. Jego konstrukcja była na wskroś nowoczesna. Wtrysk był realizowany za pomocą technologii common rail, która gwarantowała i osiągi, i oszczędność. Ilość dodatkowego osprzętu była ściśle powiązana z wersją jednostki.

REKLAMA

W momencie premiery na rynku pojawiły się trzy warianty mocy silnika 1.6 HDi o oznaczeniu DV6. Klienci mieli do wyboru modele 75-, 90- i 109-konne. W każdym przypadku głowica była 16-zaworowa. Co z nowoczesnym osprzętem? Pewnik jest jeden - topowe wersje zawsze otrzymywały koło dwumasowe i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek. W słabszych zaczyna się już loteria. Ewentualne wątpliwości przed zakupem rozwiać można tylko w jeden sposób. Należy pojechać do autoryzowanej stacji obsługi i na podstawie numeru nadwozia zweryfikować konfigurację jednostki napędowej.

1.6 HDi PSA - ilość osprzętu zależy od…

Choć wielość wariantów jest ogromna, praktycznie na wszystkich forach internetowych kierowcy chwalą silnik 1.6 HDi w wersji 9HX. Model ten odznacza się brakiem koła dwumasowego i prostą turbosprężarką. A mniejsza ilość zaawansowanego osprzętu oznacza wyższą trwałość i niższe koszty eksploatacji. W roku 2010 inżynierowie zafundowali motorowi 1,6 HDi modernizację - oznaczenie DV6D. Na jej mocy głowica straciła połowę zaworów, zmieniły się nieco dostępne warianty mocy oraz coraz częściej standardem był filtr cząstek stałych. Jako że inżynierski trzon stanowili francuzi, w przypadku małolitrażowego diesla kierowca ma do czynienia z filtrem mokrym typu FAP.

Zobacz również: Silnik 2.0 16v HPI PSA - awarie, problemy, opinie

REKLAMA

Unowocześnienie bez zmian pozostawiło dwa podstawowe warianty jednostki - nadal w ofercie funkcjonowała wersja 75- i 90-konna. Dodatkowo w sprzedaży pojawiły się modele oferujące 92 i 112 koni mechanicznych. Kilka wersji mocy połączonych z licznymi konfiguracjami osprzętu sprawiło, że jednostka miała ogromny zasięg produkcyjny. W sumie była montowana w blisko 40 modelach samochodów sprzedawanych pod szyldem 7 marek motoryzacyjnych. Pomijając auta Peugeota, Citroena i Forda, silnik 1.6 HDi można było spotkać pod maską Mazdy 2 i 3, Suzuki SX4, MINI oraz Volvo C30, S40, V50, S60, V60, V70, a nawet S80.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez względu na moc, silnik 1.6 HDi miał jedną podstawową zaletę. Naprawdę symboliczny apetyt na paliwo! W cyklu miejskim hatchback segmentu C wyposażony we francusko-amerykańskiego diesla potrafił spalać zaledwie 5 litrów oleju napędowego. Średnio wynik spokojnie można było obniżyć o kolejny litr. Choć oszczędności bardzo mocno przemawiały i przemawiają do kierowców, są obarczone sporą listą problemów. A najpoważniejszy od lat dotyczy turbosprężarki. W mechanizmie najczęściej zaciera się ułożyskowanie wirnika.

1.6 HDi PSA - awaria turbo? Szukaj problemów gdzieś indziej!

Choć usterka jest poważna, nie wynika z ułomności samej turbosprężarki. Powodowana jest przez przewód olejowy. Ten w wyniku zbierania się zanieczyszczeń lub skrystalizowanych cząsteczek oleju zatyka się. Brak drożności oznacza brak smarowania, a to szybko odbija się na stanie łożysk oraz uniemożliwia prawidłową pracę wirników w układzie doładowania. Regeneracja turbosprężarki stanowi koszt oscylujący w granicy tysiąca złotych. Zakup nowego mechanizmu stanowi wydatek szacowany na minimum 1300 złotych, przy czym ostateczna kwota zależy od zastosowania m.in. zmiennej geometrii łopatek. Należy bezwzględnie pamiętać o tym, że niezbędnym elementem prawidłowo wykonanej naprawy jest czyszczenie starego lub montaż nowego przewodu olejowego.

Zobacz również: Silnik 1.6 VTi PSA/BMW - awarie, problemy, opinie

Dziś, gdy mechanizm uszkadzania turbosprężarki jest znany, kierowcy na forach wypracowali sposoby maksymalnego odciągania awarii układu doładowania. Po pierwsze konieczne jest skrócenie interwału wymiany oleju. Smarowidło należy zlewać maksymalnie co 15 tysięcy kilometrów. Po drugie przewód olejowy należy co rok, ewentualnie dwa lata czyścić lub wymieniać. Nowy kosztuje w sklepie motoryzacyjnym około 200 złotych.

Drugi z zasadniczych problemów dotyczy filtra cząstek stałych. Przede wszystkim osadnik mokry typu FAP ma z góry przewidziany interwał wymiany - może on zostać określony na 120 lub 160 tysięcy kilometrów. Ceny nowych filtrów zaczynają się od przeszło 900 złotych, a kończą na 4 tysiącach złotych. Poza tym technologia FAP wymaga stosowania specjalnego płynu podnoszącego temperaturę spalania, który kosztuje od 300 do 640 złotych.

1.6 HDi PSA - wtryskiwacze są (prawie) trwałe

W małolitrażowym dieslu autorstwa PSA i Forda zdarzają się problemy z nieszczelnościami wtryskiwaczy. Występowanie uszkodzenia zwiastuje zapach paliwa w kabinie oraz olej napędowy zbierający się w okolicy listwy common rail. Układ wtryskowy najczęściej przepuszcza ropę przez podkładki. W związku z tym naprawa nie jest szczególnie droga. Zazwyczaj wymiana wszystkich podkładek przy wtryskiwaczach kosztuje około 300 złotych.

Zobacz również: Silnik 1.4 8v TU3 Peugeot - awarie, problemy, opinie

Aparatura wtryskowa zastosowana w motorze 1.6 HDi poza tym jest wyjątkowo trwała. Jeżeli kierowca pamięta o tankowaniu oleju napędowego wysokiej jakości, spokojnie pozwala na pokonanie nawet 250 tysięcy kilometrów. Co później? Wtryski firmy Bosch można regenerować. Ceny naprawy zaczynają się już od 400 złotych za sztukę. Mechanizm markowany logo Siemensa ma konstrukcję piezoelektryczną. To raczej wyklucza naprawę. Nowy wtrysk w takim przypadku kosztuje co najmniej 1137 złotych.

Problemy z nieszczelnościami wtryskiwaczy są o tyle groźne, że mogą wygenerować kolejną awarię. Tym razem zaworu recyrkulacji spalin, który nie poradzi sobie z gazami wydechowymi gorszej jakości. Zapchanie EGR to naprawdę czarny scenariusz. Szczególnie że nowy mechanizm kosztuje w sklepie motoryzacyjnym minimum 670 złotych. Popularną usterką silnika 1.6 HDi jest zużycie tłumika drgań na kole pasowym. Część należy wymienić na nową, a nowa kosztuje przynajmniej 220 złotych.

W dieslu koncernu PSA i Forda znane są przypadki przedwczesnego zużycia rozrządu. Nie psuje się jednak pasek, a łańcuch spinający wałki. Kierowca dosyć szybko powinien zorientować się, że mechanizm wymaga wymiany. W końcu będzie mocno hałasować m.in. przy rozruchu silnika. W autoryzowanej stacji obsługi wymiana łańcucha jest niezwykle droga. Koszt wizyty może oscylować powyżej 3 tysięcy złotych. Poza ASO koszty można optymalizować. W sklepie motoryzacyjnym zestaw części będzie kosztować co najmniej 400 - 500 złotych.

1.6 HDi PSA - podsumowanie:

Podczas zakupu samochodu wyposażonego silnik 1.6 HDi obowiązują trzy zasady. Po pierwsze najlepiej kupić wersję pozbawioną koła dwumasowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek. Po drugie należy bezwzględnie czyścić przewód olejowy przy turbosprężarce. Po trzecie trzeba rygorystycznie dbać o regularny serwis i podstawowe wymiany. Tylko w ten sposób kierowca będzie miał pewność, że zakup okaże się trafiony, a nowoczesny diesel nie będzie się psuł na każdym kroku.

Ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 22 zł
  • filtr powietrza - od 21 zł
  • filtr paliwa - od 77 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 217 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 209 zł
  • sprzęgło komplet - od 384 zł
  • koło dwumasowe - od 1061 zł
  • wtryskiwacz - od 1137 zł
  • zawór EGR - od 673 zł
  • świeca żarowa - od 43 zł
  • filtr cząstek stałych - od 920 zł
  • turbosprężarka - od 1344 zł
  • przepływomierz - od 299 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA