Silnik 1.7 CRDi D4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nowy diesel o niskiej pojemności został zaprezentowany przez koreańskie marki w roku 2010 podczas paryskich targów motoryzacyjnych. I choć panowała wtedy jesień, jednostka o oznaczeniu D4FD pochodząca z rodziny U miała stanowić dla kierowców świetną informację. Powód? Kia i Hyundai obiecywali, że ropniak 1.7 CRDi będzie naprawdę oszczędny. Co ważne, taki też właśnie jest. Spokojna jazda poza terenem zabudowanym sprawia, że zapotrzebowanie na paliwo np. w stosunkowo ciężkim Sportage można utrzymać poniże 5 litrów oleju napędowego. W mieście spalanie nie powinno przekroczyć 7,5 litra.
REKLAMA
Silnik 1.7 CRDi D4FD ma dokładnie 1685 cm pojemności, 4 cylindry ustawione w rzędzie i 16 zaworów. Wtrysk paliwa jest realizowany oczywiście bezpośrednio za sprawą systemu common rail. Konkretnie Koreańczycy zastosowali wtryskiwacze elektromagnetyczne produkowane przez Boscha. Turbosprężarka posiada zmienną geometrię łopatek VGT, a rozrząd jest napędzany przy pomocy bezobsługowego łańcucha. Standardem stał się filtr cząstek stałych - to absolutny wymóg w drugiej dekadzie XXI wieku. Jeżeli chodzi o koło dwumasowe, to było montowane wyłącznie w mocniejszych wariantach diesla.
Zobacz również: Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.7 CRDi Kia Hyundai - wersje mocy:
- 115 KM, 280 Nm
- 141 KM, 340 Nm
Silnik 1.7 CRDi Kia Hyundai - modele:
- Kia: Optima, Sportage III i IV, Carens
- Hyundai: i40, Tucson, ix35
Silnik 1.7 CRDi Kia Hyundai - dane techniczne producenta:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
Sportage IV | 115 KM | 280 Nm | 11,5 s. | 176 km/h | 4,7 |
i40 | 141 KM | 340 Nm | 10,3 s. | 203 km/h | 4,9 |
Zobacz również: Silnik 1.4 MPi G4FA Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
Sinik 1.7 CRDi D4FD jest stosunkowo młodą konstrukcją. Od jego debiutu minęła zaledwie dekada. Czemu zatem opisujemy go w dziale poruszającym kwestię trwałości? Powody ku temu są dwa. Po pierwsze jednostka stała się bohaterem tego materiału, bo była montowana w hitach sprzedaży, które jeździły naprawdę dużo! Flotowy Sportage napędzany dieslem 1.7 CRDi w ciągu pierwszych lat eksploatacji potrafił pokonać nawet 250 tysięcy kilometrów. A to dystans, przy którym wychodzą pierwsze wady motorów i moment, w którym już można coś powiedzieć o tym jak dana technologia sprawdza się w praktyce.
Po drugie diesel 1.7 CRDi daje pewne nadzieje, że będzie się spisywał równie dobrze co brat o nieco mniejszej pojemności - motor 1.6 CRDi. Na co zatem trzeba uważać? Przede wszystkim w raportach awaryjności znaleźć można informację o przedwczesnym uszkodzeniu zaworu EGR. Mechanizm jest stosunkowo drogi - poza ASO kosztuje blisko 1300 złotych. Z drugiej strony jego wymiany często odbywały się w ramach 7-letniej gwarancji oferowanej np. przez Kię. Poza tym gdy pojazd jeździ głównie w mieście, prędzej lub później dojdzie do zapchania filtra cząstek stałych. W pierwszej kolejności można starać się wypalić go serwisowo.
Silnik 1.7 CRDi Kia Hyundai - sprzęgła w przekładni DCT
Pewne problemy powodują też warianty diesla 1.7 CRDi, które są sparowane z dwusprzęgłową przekładnią DCT - np. w Kii Optimie. Znane są przypadki, w których skrzynia już przy przebiegu na poziomie 80 tysięcy kilometrów zaczyna szarpać podczas zmiany biegów. Diagnoza serwisu? Konieczna jest wymiana sprzęgieł. Usterka jest na tyle przedwczesna, że autoryzowane stacje Kii wymieniają mechanizm wysprzęglania na gwarancji.
Zobacz również: Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie
Jak podsumować silnik 1.7 CRDi Kii i Hyundaia? To naprawdę dobra jednostka napędowa, która być może nie gwarantuje imponującej dynamiki, jednak dość mocno trzyma w ryzach poziom kosztów eksploatacji. Po pierwsze za sprawą rozsądnego spalania. Po drugie niskiej awaryjności. Kierowca, który będzie pamiętał o regularnym serwisie podstawowym (a to słowo klucz w przypadku dość nowoczesnej jednostki!), nie będzie musiał obawiać się poważnej awarii nawet do przebiegu na poziomie 300 - 350 tysięcy kilometrów. To bez wątpienia afrodyzjak działający na zmotoryzowanych poszukujących młodego auta używanego.
Silnik 1.7 CRDi Kia Hyundai - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 13 zł
- filtr powietrza - od 16 zł
- filtr paliwa - od 19 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 653 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 772 zł
- sprzęgło komplet - od 413 zł
- koło dwumasowe - od 1373 zł
- zawór EGR - od 1272 zł
- świeca żarowa - od 30 zł
- filtr cząstek stałych
- sonda lambda - od 343 zł
- turbosprężarka - od 2639 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.