REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: diesel 2.5 CRDi Kia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Diesel 2.5 CRDi Kia Sorento
Diesel 2.5 CRDi Kia Sorento
Materiały prasowe Kia

REKLAMA

REKLAMA

Luksusowy SUV wymaga silnika wysokoprężnego. Stąd w Sorento pojawiła się jednostka 2.5 CRDi, która jest mało dynamiczna i awaryjna.

Na początku nowego millenium Koreańczykom zamarzył się skok na segment luksusowych SUV-ów. Tak właśnie powstała pierwsza generacja Kii Sorento. Auto miało niezwykle prostą stylizację, nie do końca dopracowaną kabinę pasażerską oraz 2.5-litrowy silnik diesla pod maską. Historia tej jednostki jest o tyle ciekawa, że była ona właściwie dedykowana Sorento. A skąd się wzięła? Jej geneza jest owiana wielką tajemnicą. Koreańczycy nigdy oficjalnie nie wypowiedzieli się na temat prac konstrukcyjnych czy projektantów. A to stworzyło pole do popisu dla spekulacji.

REKLAMA

Diesel 2.5 CRDi Kia - tajemniczy silnik z nowoczesną technologią

Są tacy, którzy twierdzą że całkiem nowoczesny silnik diesla jest autorską pracą koreańskich inżynierów. Inni z kolei są zdania, że stanowi rozwinięcie motoru zbudowanego przez VM Motori. W stosunku do wersji 2.5 TD otrzymał jednak kilka modyfikacji, a w tym jedną głowicę dla wszystkich cylindrów oraz wtrysk typu common rail. Precyzyjna technologia dostarczająca olej napędowy do komory spalania nie jest jedynym zaawansowanym rozwiązaniem zastosowanym w koreańskim dieslu. Silnik 2.5 CRDi korzysta również z koła dwumasowego oraz turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek (wprowadzonej w wersji po liftingu z roku 2006). Na szczęście diesel nie był wyposażany w filtr cząstek stałych, a rozrząd jest realizowany za pomocą łańcucha.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszej fazie produkcji - tj. między rokiem 2003 a 2006 - jednostka rozwijała 140 koni mechanicznych. Moment obrotowy miał wartość 320 Nm. Choć parametry wydają się być więcej niż przyzwoite, musiały poradzić sobie z ważącym dwie tony Sorento. A to sprawiało, że Kia z całą pewnością nie byłą demonem prędkości. Przyspieszenie do pierwszej setki przy zastosowaniu skrzyni manualnej zajmowało niespełna 15 sekund. Mało zadowalające okazywało się też zapotrzebowanie na paliwo - w mieście SUV spalał grubo ponad 10 litrów oleju napędowego.

Pod koniec roku 2005 motor 2.5 CRDi przeszedł modernizację. Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek, przeprojektowany zawór EGR oraz inny rozrusznik podbiły jego moc do 170 koni mechanicznych, a moment obrotowy do 392 Nm. Osiągi koreańskiego diesla poprawiły się. Teraz auto przyspieszało do pierwszej setki w około 12 sekund, było zdecydowanie bardziej elastyczne i miało dużo mniejszą turbodziurę. W zasadniczy sposób nie zmieniło się jedynie zapotrzebowanie na paliwo. SUV nadal spalał w mieście około 11 litrów oleju napędowego.

Diesel 2.5 CRDi Kia - główny problem dotyczy wtryskiwaczy

Turbodziura i raczej anemiczny sposób rozwijania mocy nie są jedynymi problemami Kii Sorento. 2.5-litrowy diesel CRDi nie jest też szczególnie trwały. Podstawowym problemem są nieszczelności występujące w układzie wtryskowym. Uszkodzone wtryskiwacze zaczynają przepuszczać olej napędowy i dostarczają go w zbyt dużej ilości do komory spalania. W ten sposób w kabinie można poczuć charakterystyczny zapach paliwa. Dodatkowo z czasem kierowca zauważy efekt rosnącego poziomu oleju w silniku. Rozrzedzanie smarowidła paliwem jest szczególnie groźne. Prowadzi do uszkodzenia elementów bloku - a w tym wytarcia wałków rozrządu - oraz w skrajnym przypadku rozbiegania.

Diesel 2.5 CRDi nie jest często spotykany. To na szczęście nie ma wpływu na ceny naprawy układu wtryskowego. W sytuacji, w której kierowca zdecyduje się na regenerację lejących wtryskiwaczy, za naprawę każdego z mechanizmów będzie musiał zapłacić 300 - 500 złotych. Kwota wydaje się rozsądna, szczególnie że fabrycznie nowy wtrysk kosztuje przeszło 1000 złotych. Na wyższe koszty kierowca powinien przygotować się w sytuacji, w której problemy dotkną pompy wysokiego ciśnienia. Nowy element zostanie wyceniony przez sklep motoryzacyjny na 2400 złotych. Regeneracja starej pompy powinna kosztować mniej więcej połowę tej kwoty.

Właściciele Kii Sorento pierwszej generacji z początku produkcji bardzo często skarżyli się na to, że auto gasło bez przyczyny. Najczęściej zdarzało się to podczas ruszania spod świateł lub - co dużo gorsze! - szybkiej jazdy na autostradzie. Choć usterka brzmi niezwykle poważnie, winny jej wystąpienia jest błąd koreańskich księgowych. Dali zgodę na zastosowanie metalu zbyt niskiej jakości do wykonania zbiornika paliwa. Ten z czasem koroduje, a zanieczyszczenia zapychają filtr paliwa. Kia organizowała akcję naprawczą związaną z wadliwie wykonanym bakiem. Niestety ta nie została nigdy wdrożona na rynku polskim. A to oznacza, że wolne od skazy są albo auta zmodyfikowane przez właścicieli, albo pochodzące z europejskiego importu.

Diesel 2.5 CRDi Kia - uszkodzone turbo? Pamiętaj o intercoolerze!

Popularną usterką w Kii Sorento 2.5 CRDi jest też uszkodzenie turbosprężarki. Objawy wystąpienia uszkodzenia są typowe - podczas przyspieszania pojawia się świst, z rury wydechowej wydobywa się czarny dym, a autu wyraźnie brakuje mocy. Naprawa doładowania jest dużo prostsza w modelach sprzed liftingu. Turbosprężarka nie posiada bowiem zmiennej geometrii łopatek. Regeneracja turbosprężarki w Kii Sorento kosztuje od 1100 do 1500 złotych. Podczas wykonywania naprawy koniecznie należy pamiętać o czyszczeniu intercoolera. Bez wykonania tej procedury nie będzie mowy o prawidłowej pracy układu doładowania.

W silniku 2.5 CRDi zdarzają się wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów oraz przedmuchy w układzie smarowania. Powietrze trafiające do wnętrza motoru za sprawą kanałów krążenia oleju wcale nie musi zwiastować poważnego uszkodzenia. W większości przypadków jest bowiem powodowane przez odmę. Znanym problemem w koreańskim motorze są również uszkodzenia sterownika czy wałków rozrządu w modelach z początku produkcji.

Diesel 2.5 CRDi Kia - podsumowanie

Koreańczycy na początku nowego millenium nie słynęli z technologicznego kunsztu. I zasada ta świetnie sprawdza się zarówno w przypadku samego Sorento I, jak i diesla 2.5 CRDi. Jednak choć auto znalazło rzeszę swoich fanów, motor wysokoprężny nawet na forach zapaleńców Kii budzi pewne wątpliwości. A wszystko za sprawą wysokiego wskaźnika awaryjności. 4-cylindrowa jednostka nie spełniła pokładanych w niej nadziei, przez co dzisiaj trafiła na listę silników, przed wyborem których warto dwa razy się zastanowić.

Diesel 2.5 CRDi - dane techniczne producenta:

Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto /średnio/trasa w litrach na 100 km
140 KM man. 14,6 s. 170 km/h 9,9/7,7/6,5
140 KM aut. 15,5 s. 167 km/h 10,4/8,2/7,0
170 KM man. 12,0 s. 182 km/h 10,0/7,9/6,7
170 KM aut. 12,4 s. 182 km/h 10,7/8,6/7,4

Diesel 2.5 CRDi - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 23 zł
  • filtr powietrza - od 28 zł
  • filtr paliwa - od 33 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 881 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 285 zł
  • sprzęgło komplet - od 700 zł
  • koło dwumasowe - od 1849 zł
  • wtryskiwacz - od 1035 zł
  • zawór EGR - od 1271 zł
  • świeca żarowa - od 37 zł
  • sonda lambda - od 747 zł
  • turbosprężarka - od 1957 zł
  • przepływomierz - od 318 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA