Używana Kia Sorento – pierwsza liga koreańska
REKLAMA
REKLAMA
Kia Sorento pierwszej generacji pojawiła się w 2002 roku. Podwozie pierwszego Sorento jest konstrukcyjnie zbliżone do podwozia Mercedesa ML, a to w połączeniu z nadwoziem opartym na ramie daje solidne auto rodzinno-rekreacyjne.
REKLAMA
Nadwozie jest dostępne w dwóch wariantach; pięcio- i siedmioosobowej. Możliwość odliczania podatku VAT spowodowała, że większość aut oferowanych na rynku wtórnym to wersje z kratką, czyli pięcioosobowe.
Auta z początków produkcji mogą mieć problem z korozją, która pojawia się na progach, nadkolach i tylnej klapie. Użytkownicy Kii Sorento skarżą się często na niską jakość powłoki lakierniczej.
Zobacz również: Opinie kierowców o Kii Sorento
REKLAMA
Kabina pasażerska Kii Sorento zapewnia odpowiednią ilość miejsca zarówno w przedniej jak i tylnej sekcji. Wysoka pozycja za kierownicą daje poczucie bezpieczeństwa i zapewnia dobrą widoczność. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są trwałe i wykazują dobrą odporność na uszkodzenia i zarysowania. Jedynym wyjątkiem jest skóropodobne obszycie koła kierownicy, które dość szybko ulega zużyciu.
W bogatszej wersji oznaczonej jako EX znajdziemy m.in. automatyczną klimatyzację, tempomat (w wersji z automatyczną skrzynię biegów), a niekiedy także nawigację satelitarną, skórzaną tapicerkę i elektryczną regulację przednich foteli. Właściciele zwracają również uwagę na zbyt słabo działające ogrzewanie i narzekają na brak nawiewów w tylnej części kabiny pasażerskiej.
Oferta jednostek napędowych obejmuje silniki benzynowe i diesle. Benzyniaki V6 mają pojemność 2,4, 3,5 i 3,8 litra. Są to ciekawe oferty ze względu na niższą cenę zakupu, ale należy pogodzić się ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 13 litrów (dla 3,5 i 3,8). Egzemplarze zasilane benzyną mogą skutecznie odstraszyć klientów wysokim spalaniem, ale dla osób, którym pewne niedogodności związane z użytkowaniem instalacji LPG nie przeszkadzają, polecamy Kię Sorento z fabryczną instalacją gazową.
Średnie zużycie LPG dla silników 3,5 i 3,8 kształtuje się na poziomie 16 litrów. 139 konny silnik 2,4 może wydawać się za słaby do sprawnego poruszania się tym autem. Silniki 3,5 i 3,8 osiągają odpowiednio 195 KM i 294 Nm i 266 KM i 314 Nm i są jednostkami wartymi uwagi.
Zobacz również: Opel Frontera A (1991-1998)
Diesel CDRi jest wyposażony w technologie Common Rail, wtrysk paliwa i łańcuch rozrządu. Aby zaoszczędzić na kosztowych naprawach przed zakupem należy sprawdzić stan turbiny. Jest ona słabym punktem jednostki napędowej. Diesel ten spala średnio około 11-12 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów i zapewnia moc 140 KM i maksymalny moment obrotowy rzędu 314 Nm. Sorento z Dieslem pierwszą setkę osiąga w czasie 14,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 170 km/h. Właściwie serwisowany silnik nie sprawia większych problemów.
W większości przypadków moc jednostki napędowej jest przekazywana na cztery koła, jednak zdarzają się jednak wersje napędzane tylko na tył.
Napęd na cztery koła i reduktor znacznie podnosi własności terenowe auta. Kia Sorento nie nadaje się do poruszania się w ciężkim terenie, ale pozwala na zjechanie z utwardzonych dróg bez ryzyka ugrzęźnięcia.
Ceny używanych Kii Sorento zaczynają się od około 30 tysięcy złotych. Warto poszukać auta z napędem na cztery koła i benzynowym silnikiem w wersji wyposażeniowej EX. Instalacja gazowa pozwoli obniżyć koszty eksploatacji.
REKLAMA
Zwolennicy Diesla muszą liczyć się z wyższą o kilka tysięcy złotych ceną zakupu, głośną pracą jednostki napędowej i możliwością wystąpienia awarii turbiny. Przed zakupem warto zdiagnozować w serwisie wtryski i pompę, ponieważ ewentualna wymiana tych podzespołów jest związana z dużymi kosztami.
Użytkując Sorento 4x4 należy pamiętać o regularnej wymiany oleju w układzie napędowym. Na rynku pojazdów używanych można znaleźć zadbane egzemplarze z pełną dokumentacją serwisową w cenie około 30 tysięcy złotych.
REKLAMA
REKLAMA