Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - gama benzyniaków na XXI wiek
W roku 2010 rodzina motorów benzynowy Gamma opracowana przez inżynierów Kii i Hyundaia zyskała nowego brata. Stał się nim silnik 1.6 GDI G4FD. Jednostka posiada 4 cylindry i 16 zaworów. Poza tym została wyposażona w zmienne fazy rozrządu, mechaniczne popychacze zaworowe, aluminiowy blok i głowicę oraz nie jeden, a dwa łańcuchy rozrządu (drugi spina wałki). O ile do tego momentu wtrysk w silnikach Gamma był realizowany pośrednio, o tyle w tym przypadku inżynierowie zastosowali wtryskiwacze bezpośrednie. A to pozwoliło na wygenerowanie większej mocy oraz obniżenie zapotrzebowania na paliwo.
REKLAMA
Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - od 135 do… 204 koni mechanicznych!
Początkowo silnik 1.6 GDI Kii i Hyundaia rozwijał 135 koni mechanicznych i 164 Nm momentu obrotowego. Z czasem jego możliwości zostały rozbudowane do 140 koni mechanicznych i 167 Nm momentu obrotowego. Na wzmocnieniu wolnossącego benzyniaka prace Koreańczyków jednak nie zakończyły się. Bo jednostka otrzymała również doładowanie. W ten sposób powstał silnik 1.6 T-GDI G4FJ. Jego zalety? Oferował wyższą kulturę pracy i przede wszystkim bardzo przyzwoite osiągi. Drugą z cech udało się osiągnąć poprzez znaczący wzrost mocy. Motor T-GDI był oferowany w trzech wariantach: 177 KM i 265 Nm, 186 KM i 265 Nm lub 204 KM i 265 Nm.
Zobacz również: Bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach benzynowych
REKLAMA
Produkcja silnika 1.6 GDI G4FD i 1.6 T-GDI G4FJ w przypadku rynku europejskiego została powierzona zakładowi na Słowacji - to zagwarantowało mu oczekiwaną jakość. Jednostki dedykowane pozostałym rynkom świata były montowane m.in. w Chinach, Korei i Indiach. Ogromną zaletą nowoczesnych benzyniaków Kii i Hyundaia stała się wszechstronność. Motory były bowiem montowane nie tylko w hatchbackach segmentu C. Dość szybko zaczęły być spotykane również w autach sportowych, sedanach segmentu D oraz crossoverach pokroju Sportage czy ix35.
Prawda jest taka, że silnik 1.6 GDI G4FD nie zrobił potężnej kariery rynkowej. Nie pomogły reklamy ani chęci dealerów. Dziś jest przede wszystkim spotykany w Kia Sportage i bliźniaczym hyundaiu ix35.
Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - dane techniczne producenta:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km |
i30 II | 135 KM | 164 Nm | 9,9 s. | 195 km/h | 7,7/5,7/4,6 |
Sportage III | 135 KM | 164 Nm | 11,1 s. | 178 km/h | 8,2/6,8/6,0 |
Veloster | 140 KM | 167 Nm | 9,7 s. | 201 km/h | 7,1/5,9/5,3 |
Tucson III | 177 KM | 265 Nm | 9,2 s. | 203 km/h | 9,8/7,3/5,8 |
Cee`d II GT | 204 KM | 265 Nm | 7,7 s. | 230 km/h | 9,7/7,4/6,1 |
Silnik 1.6 GDI G4FD Kii i Hyundaia był nieco zbyt słaby, aby zapewnić dobre osiągi crossoverowi. W modelach kompaktowych sprawdzał się jednak wyśmienicie! Dużo lepiej we wszystkich modelach sprawdzały się wersje doładowane. Dynamika oferowana przez silnik 1.6 T-GDI G4FJ była dużo bardziej zadowalająca. Co z serwisowaniem? Obydwa benzyniaki nie są mocno wymagające. Przede wszystkim kierowca powinien pamiętać o regularnej wymianie oleju i filtrów. Producent mówi o zalewaniu nowego smarowidła w ilości 3,3 litra co 15 tysięcy kilometrów lub rok. Serwisy radzą jednak skrócić interwał do 10 tysięcy kilometrów.
Zobacz również: Używane: Hyundai i30 GD (2012 - 2017) - godny uwagi i… trwały!
Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - skróć interwał wymiany oleju!
REKLAMA
Skrócenie okresów międzyprzeglądowych nie jest sposobem na wyciągnięcie pieniędzy od kierowców, a raczej metodą na dbanie o właściwą trwałość. W pierwszej serii silników 1.6 GDI G4FD zdarzały się przypadki obrócenia panewek wału korbowego. Zdaniem mechaników te były spowodowane wydłużonymi przebiegami między wymianami oleju. Awarie na szczęście były sporadyczne. Poza tym wszystkie zostały naprawione przez autoryzowane stacje w ramach gwarancji. A dzięki temu problem… nigdy więcej nie powrócił i nie jest spotykany w wersji doładowanej.
Niskiej jakości olej, ewentualnie zbyt rzadka wymiana smarowidła są w stanie spowodować jeszcze jedną usterkę. Sprawiają że normalnie bezobsługowy łańcuch rozrządu może zacząć hałasować podczas rozruchu i w czasie jazdy na wolnych obrotach. Z jakiego powodu? Winny będzie uszkodzony napinacz. I jako że obydwie awarie są powodowane przez zadbania serwisowe kierowców, należy uznać że silnik 1.6 GDI G4FD i 1.6 T-GDI G4FJ są naprawdę udanymi i trwałymi konstrukcjami. Prace inżynierskie nad nimi okazały się na tyle dużym sukcesem, że np. nie słychać o przypadkach charakterystycznego dla bezpośredniego wtrysku zbierania się nagaru w głowicy.
Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - co z LPG?
Na liście wad silnika 1.6 GDI G4FD odnaleźć można przede wszystkim jedną pozycję. Technologia wtryskowa może nie tyle uniemożliwia, co zdecydowanie utrudnia montaż instalacji gazowej. Tak, na rynku są świetnie znane układy LPG dedykowane bezpośredniemu wtryskowi. Niestety koszt ich montażu jest naprawdę wysoki. Wydatek na poziomie co najmniej 4 - 4,5 tysiąca złotych sprawia, że do osiągnięcia właściwej stopy zwrotu inwestycji, kierowca musi naprawdę intensywnie eksploatować samochód.
Zobacz również: Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?
Koreańczycy już dawno udowodnili, że azjatycki rodowód wcale nie musi być złą wróżbą na przyszłość. A silnik 1.6 GDI G4FD Kii Hyundaia jedynie stanowi potwierdzenie tej tezy. To stosunkowo nowoczesna jednostka, która oferuje dobrą dynamikę i przyzwoite spalanie. Jej największą zaletą jest jednak naprawdę imponująca trwałość - której potwierdzenie jasno wynika ze statystyk. Lista charakterystycznych usterek? Tej praktycznie nie ma. Oczywiście pod warunkiem, że kierowca zastosuje się do zaleceń serwisowych. A to prowadzi tylko do jednego wniosku na temat benzyniaka 1.6 GDI. Opinie o silniku są naprawdę pozytywne!
Silnik 1.6 GDI G4FD Kia Hyundai - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 15 zł
- filtr powietrza - od 21 zł
- filtr paliwa - od 49 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 708 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 137 zł
- sprzęgło komplet - od 482 zł
- wtryskiwacz - od 327 zł
- świeca zapłonowa - od 15 zł
- cewka zapłonowa - od 96 zł
- filtr cząstek stałych
- sonda lambda - od 202 zł
- turbosprężarka - od 1699 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.