Silnik 2.0 16v HPI PSA - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Francuzi doszli do wniosku, że wtrysk typu bezpośredniego może się sprawdzić nie tylko w przypadku motorów diesla. I tak właśnie powstał silnik 2.0 16v HPI. Jednostka ma 1997 cm3 pojemności, 4 cylindry, 16 zaworów i wtryskiwacze, które dostarczają paliwo bezpośrednio do komory spalania. Co nowoczesna technologia zagwarantowała benzyniakowi? Przede wszystkim dała mu wysoką kulturę pracy. Poza tym jednostka oferuje 140 koni mechanicznych (przy 6000 obr./min.) i 192 Nm momentu obrotowego (przy 4000 obr./min.).
REKLAMA
Silnik 2.0 16v HPI - dane techniczne producenta:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie w mieście/średnio/w trasie w l na 100 km |
Citroen C5 I | 140 KM | 192 Nm | 10,6 s. | 210 km/h | 10,3/7,5/6,0 |
Peugeot 406 | 140 KM | 192 Nm | 10,6 s. | 210 km/h | 10,3/7,5/6,0 |
REKLAMA
Silnik 2.0 HPI o oznaczeniu EW10 D lub RLZ nie przetrwał zbyt długo w gamie Citroena i Peugeota. Jednostka była oferowana od roku 2000, a została wycofana z produkcji już trzy lata później. Czemu Francuzi tak szybko wycofali się ze swojego pomysłu? Powodów było co najmniej kilka. Po pierwsze kierowcy nieufnie patrzyli w stronę nowoczesnej technologii wtryskowej. A to zadecydowało o bardzo słabych wynikach sprzedaży. Po drugie benzyniak nie okazywał się ani wybitnie dynamiczny, ani też specjalnie oszczędny w czasie codziennej eksploatacji. Po trzecie dość szybko zaczęły się jego problemy techniczne.
Silnik 2.0 16v HPI PSA był oferowany wyłącznie w dwóch modelach - mowa o Citroenie C5 I i Peugeocie 406. W obydwu typologia podstawowej awarii była taka sama. Samochód sygnalizował problem mówiący o złym składzie spalin, po czym w momencie przechodził w… tryb awaryjny. Skutek? Kosmiczne spalanie i absolutny brak mocy. Usterka występuje nagminnie i jest więcej niż denerwująca. Kłopot z nią polega jednak na tym, że jej przyczyna może leżeć w serii uszkodzeń. Zły skład spalin może powodować zanieczyszczone paliwo, uszkodzony katalizator lub sonda lambda, awarie elektroniki czy cewek zapłonowych lub zabrudzenie EGR.
Silnik 2.0 16v HPI PSA - Antipolution Fault?
REKLAMA
Pojawienie się kontroli dotyczącej spalin w silniku 2.0 HPI Citroena i Peugeota jest zmorą właścicieli. To scenariusz o tyle czarny, że czasami właściciel zdąży wydać kilka tysięcy złotych na kolejno wymieniane elementy, zanim mechanikowi uda się postawić prawdziwą diagnozę i na dobre uporać z problemem. I choć skład spalin to najczęstsze zmartwienie, nie wyczerpuje ono jeszcze listy awarii silnika 2.0 HPI koncernu PSA. W jednostce psują się też wtryskiwacze i pompy paliwowe. Powód? Te są wrażliwe na jakość paliwa. Poza tym gdy motor zaczyna mieć problemy z rozruchem, to może oznaczać uszkodzenie regulatora ciśnienia.
Tak, silnik 2.0 16v HPI PSA jest jednostką benzynową. Niestety w jej przypadku montaż instalacji LPG jest całkowicie nieopłacalny! Czemu? Decyduje o tym wtrysk bezpośredni. W efekcie nie tylko konieczny jest dotrysk benzyny np. na postoju czy dynamicznej jazdy po autostradzie, ale też wysoka okazuje się cena samej instalacji. Jeżeli chodzi o pozostałe koszty eksploatacji, to rozrząd należy wymienić co 120 tysięcy kilometrów. Ceny kompletu części startują już od 280 złotych - to rozsądna kwota. Wymiana oleju powinna być realizowana raz w roku, ewentualnie co 10 - 15 tysięcy kilometrów.
Silnik 2.0 16v HPI PSA - podsumowanie:
Silnik 2.0 16v HPI PSA stanowi nie tyle wybór podwyższonego ryzyka, co konstrukcję którą kierowcy kupujący samochód z rynku wtórnego powinni unikać. W jej przypadku pewne są wyłącznie poważne problemy techniczne oraz wysokie koszty napraw. Poza tym ekstremalnie trudno znaleźć mechanika, który miał doświadczenie w pracy z tą jednostką, a co za tym idzie, któremu dużo łatwiej będzie namierzyć powód występowania usterek i dużo taniej usprawnić pracę jednostki napędowej.
Silnik 2.0 16v HPI - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 11 zł
- filtr powietrza - od 18 zł
- filtr paliwa - od 14 zł
- zestaw paska rozrządu - od 280 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 219 zł
- sprzęgło komplet - od 312 zł
- zawór EGR - od 642 zł
- świeca zapłonowa - od 9 zł
- cewka zapłonowa - od 254 zł
- sonda lambda - od 160 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.