REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 2.0 16v HPI PSA - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 16v HPI PSA - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Miał bezpośredni wtrysk paliwa, 140 koni mechanicznych i zadebiutował w segmencie D. Niestety już po 3 latach produkcji silnik 2.0 16v HPI PSA został uśmiercony. Czemu?

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Francuzi doszli do wniosku, że wtrysk typu bezpośredniego może się sprawdzić nie tylko w przypadku motorów diesla. I tak właśnie powstał silnik 2.0 16v HPI. Jednostka ma 1997 cm3 pojemności, 4 cylindry, 16 zaworów i wtryskiwacze, które dostarczają paliwo bezpośrednio do komory spalania. Co nowoczesna technologia zagwarantowała benzyniakowi? Przede wszystkim dała mu wysoką kulturę pracy. Poza tym jednostka oferuje 140 koni mechanicznych (przy 6000 obr./min.) i 192 Nm momentu obrotowego (przy 4000 obr./min.).

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 16v HPI - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie w mieście/średnio/w trasie w l na 100 km
Citroen C5 I 140 KM 192 Nm 10,6 s. 210 km/h 10,3/7,5/6,0
Peugeot 406 140 KM 192 Nm 10,6 s. 210 km/h 10,3/7,5/6,0

Silnik 2.0 HPI o oznaczeniu EW10 D lub RLZ nie przetrwał zbyt długo w gamie Citroena i Peugeota. Jednostka była oferowana od roku 2000, a została wycofana z produkcji już trzy lata później. Czemu Francuzi tak szybko wycofali się ze swojego pomysłu? Powodów było co najmniej kilka. Po pierwsze kierowcy nieufnie patrzyli w stronę nowoczesnej technologii wtryskowej. A to zadecydowało o bardzo słabych wynikach sprzedaży. Po drugie benzyniak nie okazywał się ani wybitnie dynamiczny, ani też specjalnie oszczędny w czasie codziennej eksploatacji. Po trzecie dość szybko zaczęły się jego problemy techniczne.

Silnik 2.0 16v HPI PSA był oferowany wyłącznie w dwóch modelach - mowa o Citroenie C5 I i Peugeocie 406. W obydwu typologia podstawowej awarii była taka sama. Samochód sygnalizował problem mówiący o złym składzie spalin, po czym w momencie przechodził w… tryb awaryjny. Skutek? Kosmiczne spalanie i absolutny brak mocy. Usterka występuje nagminnie i jest więcej niż denerwująca. Kłopot z nią polega jednak na tym, że jej przyczyna może leżeć w serii uszkodzeń. Zły skład spalin może powodować zanieczyszczone paliwo, uszkodzony katalizator lub sonda lambda, awarie elektroniki czy cewek zapłonowych lub zabrudzenie EGR.

Silnik 2.0 16v HPI PSA - Antipolution Fault?

Pojawienie się kontroli dotyczącej spalin w silniku 2.0 HPI Citroena i Peugeota jest zmorą właścicieli. To scenariusz o tyle czarny, że czasami właściciel zdąży wydać kilka tysięcy złotych na kolejno wymieniane elementy, zanim mechanikowi uda się postawić prawdziwą diagnozę i na dobre uporać z problemem. I choć skład spalin to najczęstsze zmartwienie, nie wyczerpuje ono jeszcze listy awarii silnika 2.0 HPI koncernu PSA. W jednostce psują się też wtryskiwacze i pompy paliwowe. Powód? Te są wrażliwe na jakość paliwa. Poza tym gdy motor zaczyna mieć problemy z rozruchem, to może oznaczać uszkodzenie regulatora ciśnienia.

REKLAMA

Tak, silnik 2.0 16v HPI PSA jest jednostką benzynową. Niestety w jej przypadku montaż instalacji LPG jest całkowicie nieopłacalny! Czemu? Decyduje o tym wtrysk bezpośredni. W efekcie nie tylko konieczny jest dotrysk benzyny np. na postoju czy dynamicznej jazdy po autostradzie, ale też wysoka okazuje się cena samej instalacji. Jeżeli chodzi o pozostałe koszty eksploatacji, to rozrząd należy wymienić co 120 tysięcy kilometrów. Ceny kompletu części startują już od 280 złotych - to rozsądna kwota. Wymiana oleju powinna być realizowana raz w roku, ewentualnie co 10 - 15 tysięcy kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.0 16v HPI PSA - podsumowanie:

Silnik 2.0 16v HPI PSA stanowi nie tyle wybór podwyższonego ryzyka, co konstrukcję którą kierowcy kupujący samochód z rynku wtórnego powinni unikać. W jej przypadku pewne są wyłącznie poważne problemy techniczne oraz wysokie koszty napraw. Poza tym ekstremalnie trudno znaleźć mechanika, który miał doświadczenie w pracy z tą jednostką, a co za tym idzie, któremu dużo łatwiej będzie namierzyć powód występowania usterek i dużo taniej usprawnić pracę jednostki napędowej.

Silnik 2.0 16v HPI - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 18 zł
  • filtr paliwa - od 14 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 280 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 219 zł
  • sprzęgło komplet - od 312 zł
  • zawór EGR - od 642 zł
  • świeca zapłonowa - od 9 zł
  • cewka zapłonowa - od 254 zł
  • sonda lambda - od 160 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA