REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.6 FSI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 FSI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2001 Niemcy poszli drogą innowacji. Zaprezentowali wolnossący silnik 1.6 FSI, który miał zastąpić 8-zaworową jednostkę 1.6 MPI. Ten plan niestety nie udał się…

Volkswagen pod koniec lat dziewięćdziesiątych dysponował bazą sprawdzonych jednostek napędowych. Niestety miały one zasadniczą wadę - konkretnie były przestarzałe. Dominujący w segmencie C motor 1.6 8v okazywał się przeciętnie dynamiczny i stosunkowo paliwożerny. Niemcy postanowili zmienić tą sytuację. A pierwszą z serii innowacji pokazali już w roku 2001. Mowa o jednostce 1.6 FSI dysponującej bezpośrednim wtryskiem paliwa. Benzyniak początkowo trafił pod maskę Golfa IV, Bory i Audi A2. Z czasem gama modelowa została rozszerzona o takie modele jak Golf V, Jetta V, Eos, Touran I, Passat B6, Audi A3 II czy Skoda Octavia II.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.6 FSI - 20 proc. paliwa mniej, 15 proc. mocy więcej

Nowoczesna technologia dostarczania benzyny do komory spalania przyniosła trzy zalety. Nawet o 15 - 20 proc. obniżyła wyniki spalania, a do tego pozwoliła na wygenerowanie 110 lub 155 koni mechanicznych z pojemności 1598 cm3 oraz mocno poprawiła kulturę pracy jednostki napędowej. 4-cylindrowa konstrukcja posiada żeliwny blok i aluminiową głowicę. Do tego pompa wysokiego ciśnienia generuje 110 barów, a redukcja gazów wydechowych osiągnęła wskaźnik na poziomie 35 proc. w stosunku do silnika 1.6 MPI.

Niemcy stworzyli w sumie cztery wersje benzyniaka 1.6 FSI. Model o oznaczeniu BAD montowany na początku produkcji dysponuje mocą 110 KM i posiada pasek rozrządu. Modele BAG, BLF i BLP mają 115 KM i łańcuch rozrządu. Wady? Z polskiego punktu widzenia silnik miał jedną zasadniczą - technologia bezpośredniego wtrysku mocno utrudniła montaż instalacji LPG. Dekadę temu do silnika FSI dało się zamontować wyłącznie instalację dotryskującą benzynę - co obniżało oszczędności. Dodatkowo montaż układu kosztował jakieś 5 - 6 tysięcy złotych.

Zobacz również: Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?

REKLAMA

1.6 FSI vs. 1.6 MPI - dane techniczne producenta:

  • Volkswagen Golf IV
Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Golf IV 1.6 FSI 110 KM 155 Nm 10,6 s. 194 km/h 7,9/6,2/5,2
Golf IV 1.6 MPI 101 KM 145 Nm 10,9 s. 188 km/h 8,9/7,4/5,5
  • Audi A3 II
Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
A3 1.6 FSI 115 KM 155 Nm 11,1 s. 196 km/h 8,8/6,6/5,3
A3 1.6 MPI 102 KM 148 Nm 12,1 s. 185 km/h 9,5/6,9/5,4

Z punktu widzenia zaleceń serwisowych producenta silnik 1.6 FSI nie jest mocno problematyczny. Wymaga wymiany 4,7 litra oleju raz na rok lub co 15 tysięcy kilometrów, filtra paliwa co 60 tysięcy kilometrów i ewentualnie paska rozrządu co 90 tysięcy kilometrów. Czy to przekonało kierowców? Niestety nie. Benzyniak 1.6 FSI nigdy nie zdobył popularności w gamie Volkswagena, Skody czy Audi. Kierowcy patrzyli na nowoczesną technologię wtryskową podejrzliwie i nadal decydowali się przede wszystkim na motor 1.6 MPI. Skutek? Już w roku 2008 Niemcu skapitulowali i wycofali benzyniaka ze sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.6 FSI - nie jest to konstrukcja trwała…

Wpływ na decyzję o zakończeniu produkcji silnika 1.6 FSI miało jednak nie tylko słabe zainteresowanie ze strony kierowców. Motor zaczął borykać się z coraz poważniejszymi problemami. Inżynierowie z Wolfsburga najwyraźniej uznali, że kolejne modyfikacje nie usuną niesprawności. Pierwszy problem? Ten dotyczy przypadków rozciągnięcia łańcucha rozrządu. Zawodzi napinacz, ewentualnie nastawnik faz rozrządu. Jeżeli kierowca zdecyduje się na wymianę łańcucha poza ASO, cena naprawy sięgnie co najmniej 1500 złotych.

Zobacz również: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Przy przebiegu na poziomie 120 - 150 tysięcy kilometrów może się okazać, że silnik 1.6 FSI straci moc i będzie nierówno pracował na niskich obrotach. A te objawy mogą oznaczać nagromadzenie się nagaru na zaworach dolotowych. Czemu sadza oblepia elementy silnika? To po części wynika ze specyfiki bezpośredniego wtrysku. Mieszanka paliwowa podawana bezpośrednio w cylindrze w przeciwieństwie do technologii MPI nie obmywa po drodze dolotu i zaworów. W ten sposób osad nagromadza się i uniemożliwia prawidłową pracę silnika.

Silnik 1.6 FSI - mechaniczne usunięcie nagaru? Będzie drogo!

Metody na usunięcie niesprawności są dwie. Po pierwsze można zdecydować się na bezingerencyjne zastosowanie środka chemicznego. Sposób ten nie jest dokładny i nie pozwala na usunięcie wszystkich zebranych w dolocie złogów. Drugim ze sposobów jest mechaniczne czyszczenie. Do tego konieczny jest jednak demontaż głowicy i wykonanie np. planowania czy wymiany uszczelki. Szeroki zakres prac sprawia, że mechaniczne usuwanie nagaru jest po prostu drogie. Koszt wykonania procedury mogę sięgnąć nawet 2000 złotych.

Silnik 1.6 FSI ma też serię problemów na tle elektronicznym. Kierowcy mówią o ciągłym świeceniu się kontrolki „check engine” - sytuacja jest na tyle permanentna, że osoby dłużej eksploatujące auto przestają zwracać na nią uwagę. Z czego to może wynikać? Zdaniem specjalistów winne sytuacji może być np. stosowanie benzyny PB95. Zbyt niska wartość oktanowa sprawia, że zaczynają hałasować zawory, a układ sterujący może otrzymywać nieprawidłowe odczyty z czujników. Volkswagen rekomenduje tankowanie aut z silnikiem 1.6 FSI benzyną PB98.

Zobacz również: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Kłopoty ze sterowaniem mogą też wynikać z awarii czujnika tlenków azotu. Usunięcie problemu w tym przypadku nie jest trudne. Wystarczy wymienić sondę. Niestety wykonanie procedury nie jest takie tanie, bo część jest naprawdę droga. W przypadku starszej wersji silnika o mocy 110 koni mechanicznych cena sięga 1000 złotych. Mocniejszy wariant winduje cenę czujnika tlenków azotu do 2000 złotych.

Silnik 1.6 FSI - podsumowanie:

Silnik 1.6 FSI stanowił ważny sygnał dla rynku. Pokazał, że Volkswagen - posądzany na przełomie wieków o technologiczne skostnienie - także potrafi wyprzedzić konkurentów i wybiec w przyszłość. Z drugiej strony nigdy nie odniósł sukcesu. Powód? Po części zadecydowała o tym niechęć kierowców, a po części ułomność pierwszych układów bezpośredniego wtrysku montowanych w benzyniakach.

Silnik 1.6 FSI - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 18 zł
  • filtr paliwa - od 17 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 133 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 237 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 200 zł
  • sprzęgło komplet - od 250 zł
  • pompa wtryskowa - od 991 zł
  • zawór EGR - od 362 zł
  • świeca zapłonowa - od 10 zł
  • cewka zapłonowa - od 91 zł
  • sonda lambda - od 143 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA