REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 FSI Volkswagen - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.6 FSI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 FSI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2001 Niemcy poszli drogą innowacji. Zaprezentowali wolnossący silnik 1.6 FSI, który miał zastąpić 8-zaworową jednostkę 1.6 MPI. Ten plan niestety nie udał się…

Volkswagen pod koniec lat dziewięćdziesiątych dysponował bazą sprawdzonych jednostek napędowych. Niestety miały one zasadniczą wadę - konkretnie były przestarzałe. Dominujący w segmencie C motor 1.6 8v okazywał się przeciętnie dynamiczny i stosunkowo paliwożerny. Niemcy postanowili zmienić tą sytuację. A pierwszą z serii innowacji pokazali już w roku 2001. Mowa o jednostce 1.6 FSI dysponującej bezpośrednim wtryskiem paliwa. Benzyniak początkowo trafił pod maskę Golfa IV, Bory i Audi A2. Z czasem gama modelowa została rozszerzona o takie modele jak Golf V, Jetta V, Eos, Touran I, Passat B6, Audi A3 II czy Skoda Octavia II.

REKLAMA

Silnik 1.6 FSI - 20 proc. paliwa mniej, 15 proc. mocy więcej

REKLAMA

Nowoczesna technologia dostarczania benzyny do komory spalania przyniosła trzy zalety. Nawet o 15 - 20 proc. obniżyła wyniki spalania, a do tego pozwoliła na wygenerowanie 110 lub 155 koni mechanicznych z pojemności 1598 cm3 oraz mocno poprawiła kulturę pracy jednostki napędowej. 4-cylindrowa konstrukcja posiada żeliwny blok i aluminiową głowicę. Do tego pompa wysokiego ciśnienia generuje 110 barów, a redukcja gazów wydechowych osiągnęła wskaźnik na poziomie 35 proc. w stosunku do silnika 1.6 MPI.

Niemcy stworzyli w sumie cztery wersje benzyniaka 1.6 FSI. Model o oznaczeniu BAD montowany na początku produkcji dysponuje mocą 110 KM i posiada pasek rozrządu. Modele BAG, BLF i BLP mają 115 KM i łańcuch rozrządu. Wady? Z polskiego punktu widzenia silnik miał jedną zasadniczą - technologia bezpośredniego wtrysku mocno utrudniła montaż instalacji LPG. Dekadę temu do silnika FSI dało się zamontować wyłącznie instalację dotryskującą benzynę - co obniżało oszczędności. Dodatkowo montaż układu kosztował jakieś 5 - 6 tysięcy złotych.

Zobacz również: Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?

1.6 FSI vs. 1.6 MPI - dane techniczne producenta:

  • Volkswagen Golf IV
Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Golf IV 1.6 FSI 110 KM 155 Nm 10,6 s. 194 km/h 7,9/6,2/5,2
Golf IV 1.6 MPI 101 KM 145 Nm 10,9 s. 188 km/h 8,9/7,4/5,5
  • Audi A3 II
Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
A3 1.6 FSI 115 KM 155 Nm 11,1 s. 196 km/h 8,8/6,6/5,3
A3 1.6 MPI 102 KM 148 Nm 12,1 s. 185 km/h 9,5/6,9/5,4

Z punktu widzenia zaleceń serwisowych producenta silnik 1.6 FSI nie jest mocno problematyczny. Wymaga wymiany 4,7 litra oleju raz na rok lub co 15 tysięcy kilometrów, filtra paliwa co 60 tysięcy kilometrów i ewentualnie paska rozrządu co 90 tysięcy kilometrów. Czy to przekonało kierowców? Niestety nie. Benzyniak 1.6 FSI nigdy nie zdobył popularności w gamie Volkswagena, Skody czy Audi. Kierowcy patrzyli na nowoczesną technologię wtryskową podejrzliwie i nadal decydowali się przede wszystkim na motor 1.6 MPI. Skutek? Już w roku 2008 Niemcu skapitulowali i wycofali benzyniaka ze sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.6 FSI - nie jest to konstrukcja trwała…

Wpływ na decyzję o zakończeniu produkcji silnika 1.6 FSI miało jednak nie tylko słabe zainteresowanie ze strony kierowców. Motor zaczął borykać się z coraz poważniejszymi problemami. Inżynierowie z Wolfsburga najwyraźniej uznali, że kolejne modyfikacje nie usuną niesprawności. Pierwszy problem? Ten dotyczy przypadków rozciągnięcia łańcucha rozrządu. Zawodzi napinacz, ewentualnie nastawnik faz rozrządu. Jeżeli kierowca zdecyduje się na wymianę łańcucha poza ASO, cena naprawy sięgnie co najmniej 1500 złotych.

Zobacz również: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Przy przebiegu na poziomie 120 - 150 tysięcy kilometrów może się okazać, że silnik 1.6 FSI straci moc i będzie nierówno pracował na niskich obrotach. A te objawy mogą oznaczać nagromadzenie się nagaru na zaworach dolotowych. Czemu sadza oblepia elementy silnika? To po części wynika ze specyfiki bezpośredniego wtrysku. Mieszanka paliwowa podawana bezpośrednio w cylindrze w przeciwieństwie do technologii MPI nie obmywa po drodze dolotu i zaworów. W ten sposób osad nagromadza się i uniemożliwia prawidłową pracę silnika.

Silnik 1.6 FSI - mechaniczne usunięcie nagaru? Będzie drogo!

REKLAMA

Metody na usunięcie niesprawności są dwie. Po pierwsze można zdecydować się na bezingerencyjne zastosowanie środka chemicznego. Sposób ten nie jest dokładny i nie pozwala na usunięcie wszystkich zebranych w dolocie złogów. Drugim ze sposobów jest mechaniczne czyszczenie. Do tego konieczny jest jednak demontaż głowicy i wykonanie np. planowania czy wymiany uszczelki. Szeroki zakres prac sprawia, że mechaniczne usuwanie nagaru jest po prostu drogie. Koszt wykonania procedury mogę sięgnąć nawet 2000 złotych.

Silnik 1.6 FSI ma też serię problemów na tle elektronicznym. Kierowcy mówią o ciągłym świeceniu się kontrolki „check engine” - sytuacja jest na tyle permanentna, że osoby dłużej eksploatujące auto przestają zwracać na nią uwagę. Z czego to może wynikać? Zdaniem specjalistów winne sytuacji może być np. stosowanie benzyny PB95. Zbyt niska wartość oktanowa sprawia, że zaczynają hałasować zawory, a układ sterujący może otrzymywać nieprawidłowe odczyty z czujników. Volkswagen rekomenduje tankowanie aut z silnikiem 1.6 FSI benzyną PB98.

Zobacz również: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Kłopoty ze sterowaniem mogą też wynikać z awarii czujnika tlenków azotu. Usunięcie problemu w tym przypadku nie jest trudne. Wystarczy wymienić sondę. Niestety wykonanie procedury nie jest takie tanie, bo część jest naprawdę droga. W przypadku starszej wersji silnika o mocy 110 koni mechanicznych cena sięga 1000 złotych. Mocniejszy wariant winduje cenę czujnika tlenków azotu do 2000 złotych.

Silnik 1.6 FSI - podsumowanie:

Silnik 1.6 FSI stanowił ważny sygnał dla rynku. Pokazał, że Volkswagen - posądzany na przełomie wieków o technologiczne skostnienie - także potrafi wyprzedzić konkurentów i wybiec w przyszłość. Z drugiej strony nigdy nie odniósł sukcesu. Powód? Po części zadecydowała o tym niechęć kierowców, a po części ułomność pierwszych układów bezpośredniego wtrysku montowanych w benzyniakach.

Silnik 1.6 FSI - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 18 zł
  • filtr paliwa - od 17 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 133 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 237 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 200 zł
  • sprzęgło komplet - od 250 zł
  • pompa wtryskowa - od 991 zł
  • zawór EGR - od 362 zł
  • świeca zapłonowa - od 10 zł
  • cewka zapłonowa - od 91 zł
  • sonda lambda - od 143 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

REKLAMA

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

REKLAMA

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

REKLAMA