Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Początek nowego millenium nie przebiegał najlepiej dla Grupy Volkswagena. Niemiecka firma, która wylansowała prawdziwą legendę - diesla 1.9 TDI, popełniła dziejową gafę. Silniki 2.0 TDI wyposażone w pompowtryskiwacze zacierały się i pękały w nich głowice. A to sprawiło, że na kierowców kupujących i auta używane, i auta nowe padł blady strach. W roku 2007 inżynierowie VAG postanowili odczarować 2-litrowego diesla. Jednostka trafiła na warsztat i przeszła przemianę, którą spokojnie dziś można nazwać rewolucją.
REKLAMA
Silnik korzystał z 4 cylindrów ustawionych w rzędzie i 16 zaworów. Poza tym miał żeliwny blok i aluminiową głowicę, turbosprężarkę, elektronicznie sterowane turbodoładowanie ze zmienną geometrią łopatek (w topowej wersji podwójne turbo), intercooler i… wtryskiwacze typu common rail. Niemcy postawili na piezoelektryczne urządzenia produkowane przez Boscha. A to jeden z ważniejszych kroków, bowiem oznaczał że Grupa Volkswagena wreszcie poddała się w forsowaniu na siłę pompowtryskiwaczy.
Zobacz również: Pompowtryskiwacze - jak je eksploatować i co zrobić w razie awarii?
REKLAMA
Nowy układ wtryskowy przyniósł szereg korzyści. W pierwszej kolejności wyciszył jednostkę. Ta stała się kulturalna i na wolnych obrotach, i podczas dynamicznej jazdy. Technologia common rail poprawiła również osiągi samochodów, a do tego obniżyła spalanie. Silnik 2.0 TDI CR pochodzący z rodziny EA 189 zadebiutował w roku 2007 z wersją o mocy 140 koni mechanicznych. Początkowo trafiał pod maski modeli Audi. Z czasem rozszedł się po całej gamie Grupy Volkswagena.
Ilość wariantów mocy sprawiła, że 2-litrowy diesel stał się produktem globalnym, który napędzał szeroką paletę pojazdów z segmentów od C do crossover. W ofercie znajdowały się wersje generujące 110, 120, 136, 140, 143, 150, 170, 177, 179, 184, 190 i 240 koni mechanicznych. Jednostka 2.0 TDI CR EA 189 występowała również pod szeregiem oznaczeń: CAGA, CAGC, CAHA, CBEA, CBAB, CFFB, CFFD, CBBB, CBDB, CBDC, CEGA, CFGB, CFCA, CFJB, CJAA i CLJA.
Silnik 2.0 TDI CR - lista modeli VAG:
- Audi: A3, A4, A6, TT
- Volkswagen: Golf, Passat, Tiguan, Touran, Transporter
- Seat: Leon, Altea, Toledo, Exeo
- Skoda: Octavia, Superb, Yeti
Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie nie są... zbyt częste
W roku 2015 doszło do kolejnej zmiany generacyjnej. Silnik 2.0 TDI CR został zmodernizowany. Na fali technologicznej aktualizacji zaczął otrzymywać np. konwerter katalityczny. Filtr SCR jest o tyle ciekawym wynalazkiem, że minimalizuje praktycznie do zera ilość emitowanych do atmosfery tlenków azotu i robi to stosunkowo niskim dla kierowcy kosztem. System jest bowiem praktycznie bezobsługowy - wystarczy pamiętać o dolewaniu płynu AdBlue w określonym przez producenta interwale przeglądowym.
Z serwisowego punktu widzenia ważna podczas eksploatacji silnika 2.0 TDI CR jest terminowość. Kierowca musi pamiętać np. o wymianie paska rozrządu. Czas jego życia w zależności od wersji został określony na 180 - 210 tysięcy kilometrów. Poza tym diesle same z siebie właściwie nie psują się. Okazują się dopracowane i mają sprawdzone podzespoły. Usterek winne są zatem przede wszystkim zaniedbania serwisowe kierowców, ewentualnie wysokie przebiegi. Wtedy potrafią się pojawić problemy z kołem dwumasowym, filtrem cząstek stałych w modelach eksploatowanych głównie w mieście czy wtryskiwaczami. Uwaga, wtrysków nie da się regenerować.
Zobacz również: Katalizatory trójfunkcyjne, utleniające oraz SCR i DeNOx. Do czego one służą?
Tak naprawdę silnik 2.0 TDI CR EA 189 ma jeden oficjalnie zarejestrowany problem. A jest nim akcja serwisowa ogłoszona dla wersji jednostki wyprodukowanych między rokiem 2009 a 2011. Niemcy musieli wymienić w autach wezwanych do serwisu przewody doprowadzające paliwo do wtryskiwaczy. Te zostały wykonane z wadliwego materiału. W teorii istniało zatem prawdopodobieństwo, że mogło dojść do ich rozerwania w czasie pracy silnika. To poskutkowałoby unieruchomieniem pojazdu.
Silnik 2.0 TDI CR VAG - podsumowanie:
Silnik 2.0 TDI CR sprawił, że Volkswagen AG znów mógł się nazwać producentem bezawaryjnego diesla. Te jednostki spisują się naprawdę świetnie i dają dużą możliwość konfiguracji - np. z czteronapędem czy dwusprzęgłową przekładnią automatyczną. Z drugiej strony to też jeden z tych motorów, które stały się główną osią kolejnych problemów niemieckiego koncernu - dieselgate. Czy to jednak sprawia, że na rynku wtórnym należy go unikać. Volkswagena afera kosztowała drogo. Kierowcy na szczęście nie mają się czego bać!
Silnik 2.0 TDI CR VAG - dane techniczne producenta:
Model | Moc | Mom. obr. | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maks. | Średnie spalanie w l na 100 km |
VW Golf VII | 150 KM | 320 Nm | 9,2 s. | 209 km/h | 4,9 |
Skoda Superb III | 150 KM | 340 Nm | 8,8 s. | 220 km/h | 4,1 |
Audi TT | 170 KM | 350 Nm | 7,5 s. | 226 km/h | 5,3 |
Silnik 2.0 TDI CR VAG - ceny części zamiennych
- filtr oleju - od 19 zł
- filtr powietrza - od 27 zł
- filtr paliwa - od 34 zł
- zestaw paska rozrządu - od 350 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 204 zł
- sprzęgło komplet - od 610 zł
- koło zamachowe - od 1141 zł
- wtryskiwacz - od 1200 zł
- zawór EGR - od 608 zł
- świeca żarowa - od 42 zł
- filtr cząstek stałych
- sonda lambda - od 332 zł
- turbosprężarka - od 3134 zł
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA