REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.2 TDI VAG - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.2 TDI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 TDI VAG - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Diesel 1.2 TDI występował w ramach dwóch linii modelowych - EA188 i EA189. W pierwszym przypadku był zasilany pompowtryskiwaczami, w drugim wtryskiem common rail.

Silnik 1.2 TDI po raz pierwszy pojawił się w ofercie Grupy Volkswagena w roku 1999. Debiutanckim modelem był najmniejszy z gamy Lupo. 1.2 TDI w założeniach niemieckich konstruktorów nie miał być po prostu małolitrażowym dieslem. Miał sprawić, że niewielki hatchback segmentu A zacznie jeździć na kropelce. I to udało się w stu procentach. Jako że w cyklu mieszanym samochód spalał zaledwie 3 litry oleju napędowego, stał się jednym z najoszczędniejszych, seryjnie produkowanych pojazdów w swoim czasie.

REKLAMA

Jednostka rok później trafiła do gamy Audi. A-dwójka również uzyskała przydomek 3L i również odznaczała się wzorowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Z oszczędnością w parze niestety nie szły osiągi. Szczególnie że jednostka w trybie standardowym rozwijała zaledwie 61 koni mechanicznych. Przyspieszenie? Lupo na rozpędzenie się do pierwszej setki potrzebowało 14,5 sekundy. Audi pogarszało ten wynik o dodatkowe 0,4 sekundy. Prędkość maksymalna w obydwu przypadkach utrzymywała się poniżej 170 km/h.

Diesel 1.2 TDI EA188 VAG - niska masa była na wagę złota!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3-cylindrowy ropniak o niewielkiej pojemności bazował technologicznie na silniku 1.4 TDI. W dość zasadniczy sposób zmieniał jednak jego formułę. Przykład? Blok został wykonany z aluminium, ścianki jednostki zostały odchudzone, standardem stał się nowatorski w tamtym czasie system start/stop oraz zastosowana została automatyczna przekładnia o programie zoptymalizowanym pod kątem oszczędności paliwa. W walce o obniżoną masę inżynierowie zmniejszyli nawet pojemność miski olejowej do 3,8 litra!

Bez zmian pozostały tak naprawdę trzy kwestie. Po pierwsze wtrysk nadal był realizowany za pomocą pompowtryskiwaczy. Po drugie rozrząd napędzał pasek, którego wymianę Volkswagen zaleca średnio co 90 tysięcy kilometrów. Po trzecie turbosprężarka nadal nie otrzymała zmiennej geometrii łopatek. Silnik 1.2 TDI PD stał się częścią linii o oznaczeniu EA188. Motor występował przede wszystkim pod dwoma oznaczeniami - ANY i AYZ.

Małolitrażowy diesel występował w gamie Audi przez 4 lata. Volkswagen sprzedawał go przez 6 lat. I tak naprawdę ten fakt zdradza jedną z większych wad tej jednostki. Wolumen produkcji silnika 1.2 TDI PD nie był zbyt duży. A jako że Lupo 3L i A2 3L były modyfikowane pod kątem eko-możliwości, dziś dostęp do nietypowych części zamiennych występujących w tych autach jest naprawdę ograniczony. W razie uszkodzenia np. przegubu, trzeba wymienić całą półoś. Ta jest jednak dostępna tylko w ASO. Nie dość, że kosztuje 2000 złotych, to jeszcze trzeba ją zamówić i czekać na odbiór jakieś 2 tygodnie!

Diesel 1.2 TDI PD - awarie mogą być denerwujące

Problematyczna jest też automatyczna skrzynia biegów. Przekładnia zoptymalizowana pod kątem oszczędnej jazdy w czasie eksploatacji wyłapuje błędy. Aby te nie doprowadziły do przełączenia jej sterownika w tryb awaryjny, konieczne są regularne adaptacje systemowe. Przeprowadzenie procedury poza ASO kosztuje przeciętnie 200 złotych. A same wizyty należy powtarzać mniej więcej co 30 tysięcy kilometrów.

Diesel 1.2 TDI PD EA188 zniknął z rynku w roku 2005. I gdy świat motoryzacyjny sądził, że Grupa Volkswagena na dobre wyleczyła się z małolitrażowych diesli, przyszedł rok 2009 i prezentacja piątej generacji modelu Polo. Jednym z silników oferowanych w miejskim hatchbacku z Wolfsburga ponownie stał się motor 1.2 TDI. Ta konstrukcja poza pojemnością. 3-cylindrową głowicą i ograniczoną kulturą pracy ma jednak tak naprawdę niewiele wspólnego ze swoim protoplastą. Dowodów na poparcie tej tezy jest co najmniej kilka.

Diesel 1.2 TDI CR pochodzi z serii modelowej EA189 i ma oznaczenie CFWA. Poza tym został wyposażony we wtrysk typu common rail marki Delphi, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek, aluminiową głowicę i żeliwny blok, filtr cząstek stałych oraz intercooler. Tak, jednostka zachowała pasek rozrządu, jednak jego trwałość tym razem była dużo większa. Według producenta element wytrzymywał nawet 210 tysięcy kilometrów. Mechanicy zalecali jednak jego wymianę zazwyczaj już przy 170 - 180 tysiącach kilometrów.

Diesel 1.2 TDI CR EA189 - nowa generacja, a wysoka trwałość!

Małolitrażowy diesel z Niemiec tym razem otrzymał większe pole do popisu. Zadebiutował pod maską piątej generacji Volkswagena Polo, ale był też montowany w takich hitach sprzedaży jak Skoda Fabia drugiej generacji, Skoda Roomster czy Seat Ibiza piątej generacji. Jakie osiągi oferuje diesel 1.2 TDI CR? Motor rozwija 75 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy ma wartość 180 Nm. Takie wartości sprawiają, że Polo przyspiesza do pierwszej setki w 13,9 sekundy i osiąga maksymalnie 170 km/h. Małolitrażowy silnik ponownie jest oszczędny. Według danych producenta w mieście spala 4,6 litra, a w trasie 3,3 litra oleju napędowego.

Diesel 1.2 TDI CR CFWA jest dużo bardziej nowoczesny od poprzednika. Nowoczesność w jego przypadku nie oznacza jednak dużego natężenia awarii. Główny problem stanowi filtr cząstek stałych. DPF podczas eksploatacji miejskiej szybko się zapycha i wymaga ingerencji mechanika. Drugą z wad jest układ wtryskowy wrażliwy na niską jakość paliwa. Wtryskiwacze mogą się zapchać, z drugiej strony zostały wykonane w technologii elektromagnetycznej. A to oznacza, że można je tanio regenerować.

Diesel 1.2 TDI PD/CR VAG - podsumowanie

Pierwsza wersja diesla 1.2 TDI wyposażona w pompowtryskiwacze to raczej rynkowa ciekawostka. Tak, silnik jest oszczędny. Z drugiej strony nietypowe i drogie części zamienne bardzo szybko mogą zabić zysk wynikający z małego spalania. Co można powiedzieć o dieslu 1.2 TDI CR EA189? To naprawdę dobra jednostka, która choć oferuje ograniczone osiągi, nadal potrafi jeździć na kropelce i co najważniejsze, nie ma opinii silnika mocno problematycznego.

Silnik 1.2 TDI PD EA188 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 25 zł
  • filtr powietrza - od 53 zł
  • filtr paliwa - od 85 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 427 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 376 zł
  • sprzęgło komplet - od 872 zł
  • pompowtryskiwacz - od 3762 zł
  • zawór EGR - od 250 zł
  • świeca żarowa - od 39 zł
  • turbosprężarka - od 2526 zł

Silnik 1.2 TDI CR EA189 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 39 zł
  • filtr paliwa - od 58 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 456 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 161 zł
  • sprzęgło komplet - od 512 zł
  • wtryskiwacz - od 988 zł
  • zawór EGR - od 1063 zł
  • świeca żarowa - od 40 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1900 zł
  • sonda lambda - od 469 zł
  • turbosprężarka - od 2703 zł
  • przepływomierz - od 357 zł

1.2 TDI CR EA189 VAG
Materiały prasowe Volkswagen
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA