REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.2 TDI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 TDI VAG - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Diesel 1.2 TDI występował w ramach dwóch linii modelowych - EA188 i EA189. W pierwszym przypadku był zasilany pompowtryskiwaczami, w drugim wtryskiem common rail.

Silnik 1.2 TDI po raz pierwszy pojawił się w ofercie Grupy Volkswagena w roku 1999. Debiutanckim modelem był najmniejszy z gamy Lupo. 1.2 TDI w założeniach niemieckich konstruktorów nie miał być po prostu małolitrażowym dieslem. Miał sprawić, że niewielki hatchback segmentu A zacznie jeździć na kropelce. I to udało się w stu procentach. Jako że w cyklu mieszanym samochód spalał zaledwie 3 litry oleju napędowego, stał się jednym z najoszczędniejszych, seryjnie produkowanych pojazdów w swoim czasie.

REKLAMA

Jednostka rok później trafiła do gamy Audi. A-dwójka również uzyskała przydomek 3L i również odznaczała się wzorowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Z oszczędnością w parze niestety nie szły osiągi. Szczególnie że jednostka w trybie standardowym rozwijała zaledwie 61 koni mechanicznych. Przyspieszenie? Lupo na rozpędzenie się do pierwszej setki potrzebowało 14,5 sekundy. Audi pogarszało ten wynik o dodatkowe 0,4 sekundy. Prędkość maksymalna w obydwu przypadkach utrzymywała się poniżej 170 km/h.

Diesel 1.2 TDI EA188 VAG - niska masa była na wagę złota!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3-cylindrowy ropniak o niewielkiej pojemności bazował technologicznie na silniku 1.4 TDI. W dość zasadniczy sposób zmieniał jednak jego formułę. Przykład? Blok został wykonany z aluminium, ścianki jednostki zostały odchudzone, standardem stał się nowatorski w tamtym czasie system start/stop oraz zastosowana została automatyczna przekładnia o programie zoptymalizowanym pod kątem oszczędności paliwa. W walce o obniżoną masę inżynierowie zmniejszyli nawet pojemność miski olejowej do 3,8 litra!

Bez zmian pozostały tak naprawdę trzy kwestie. Po pierwsze wtrysk nadal był realizowany za pomocą pompowtryskiwaczy. Po drugie rozrząd napędzał pasek, którego wymianę Volkswagen zaleca średnio co 90 tysięcy kilometrów. Po trzecie turbosprężarka nadal nie otrzymała zmiennej geometrii łopatek. Silnik 1.2 TDI PD stał się częścią linii o oznaczeniu EA188. Motor występował przede wszystkim pod dwoma oznaczeniami - ANY i AYZ.

Małolitrażowy diesel występował w gamie Audi przez 4 lata. Volkswagen sprzedawał go przez 6 lat. I tak naprawdę ten fakt zdradza jedną z większych wad tej jednostki. Wolumen produkcji silnika 1.2 TDI PD nie był zbyt duży. A jako że Lupo 3L i A2 3L były modyfikowane pod kątem eko-możliwości, dziś dostęp do nietypowych części zamiennych występujących w tych autach jest naprawdę ograniczony. W razie uszkodzenia np. przegubu, trzeba wymienić całą półoś. Ta jest jednak dostępna tylko w ASO. Nie dość, że kosztuje 2000 złotych, to jeszcze trzeba ją zamówić i czekać na odbiór jakieś 2 tygodnie!

Diesel 1.2 TDI PD - awarie mogą być denerwujące

Problematyczna jest też automatyczna skrzynia biegów. Przekładnia zoptymalizowana pod kątem oszczędnej jazdy w czasie eksploatacji wyłapuje błędy. Aby te nie doprowadziły do przełączenia jej sterownika w tryb awaryjny, konieczne są regularne adaptacje systemowe. Przeprowadzenie procedury poza ASO kosztuje przeciętnie 200 złotych. A same wizyty należy powtarzać mniej więcej co 30 tysięcy kilometrów.

Diesel 1.2 TDI PD EA188 zniknął z rynku w roku 2005. I gdy świat motoryzacyjny sądził, że Grupa Volkswagena na dobre wyleczyła się z małolitrażowych diesli, przyszedł rok 2009 i prezentacja piątej generacji modelu Polo. Jednym z silników oferowanych w miejskim hatchbacku z Wolfsburga ponownie stał się motor 1.2 TDI. Ta konstrukcja poza pojemnością. 3-cylindrową głowicą i ograniczoną kulturą pracy ma jednak tak naprawdę niewiele wspólnego ze swoim protoplastą. Dowodów na poparcie tej tezy jest co najmniej kilka.

Diesel 1.2 TDI CR pochodzi z serii modelowej EA189 i ma oznaczenie CFWA. Poza tym został wyposażony we wtrysk typu common rail marki Delphi, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek, aluminiową głowicę i żeliwny blok, filtr cząstek stałych oraz intercooler. Tak, jednostka zachowała pasek rozrządu, jednak jego trwałość tym razem była dużo większa. Według producenta element wytrzymywał nawet 210 tysięcy kilometrów. Mechanicy zalecali jednak jego wymianę zazwyczaj już przy 170 - 180 tysiącach kilometrów.

Diesel 1.2 TDI CR EA189 - nowa generacja, a wysoka trwałość!

Małolitrażowy diesel z Niemiec tym razem otrzymał większe pole do popisu. Zadebiutował pod maską piątej generacji Volkswagena Polo, ale był też montowany w takich hitach sprzedaży jak Skoda Fabia drugiej generacji, Skoda Roomster czy Seat Ibiza piątej generacji. Jakie osiągi oferuje diesel 1.2 TDI CR? Motor rozwija 75 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy ma wartość 180 Nm. Takie wartości sprawiają, że Polo przyspiesza do pierwszej setki w 13,9 sekundy i osiąga maksymalnie 170 km/h. Małolitrażowy silnik ponownie jest oszczędny. Według danych producenta w mieście spala 4,6 litra, a w trasie 3,3 litra oleju napędowego.

Diesel 1.2 TDI CR CFWA jest dużo bardziej nowoczesny od poprzednika. Nowoczesność w jego przypadku nie oznacza jednak dużego natężenia awarii. Główny problem stanowi filtr cząstek stałych. DPF podczas eksploatacji miejskiej szybko się zapycha i wymaga ingerencji mechanika. Drugą z wad jest układ wtryskowy wrażliwy na niską jakość paliwa. Wtryskiwacze mogą się zapchać, z drugiej strony zostały wykonane w technologii elektromagnetycznej. A to oznacza, że można je tanio regenerować.

Diesel 1.2 TDI PD/CR VAG - podsumowanie

Pierwsza wersja diesla 1.2 TDI wyposażona w pompowtryskiwacze to raczej rynkowa ciekawostka. Tak, silnik jest oszczędny. Z drugiej strony nietypowe i drogie części zamienne bardzo szybko mogą zabić zysk wynikający z małego spalania. Co można powiedzieć o dieslu 1.2 TDI CR EA189? To naprawdę dobra jednostka, która choć oferuje ograniczone osiągi, nadal potrafi jeździć na kropelce i co najważniejsze, nie ma opinii silnika mocno problematycznego.

Silnik 1.2 TDI PD EA188 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 25 zł
  • filtr powietrza - od 53 zł
  • filtr paliwa - od 85 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 427 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 376 zł
  • sprzęgło komplet - od 872 zł
  • pompowtryskiwacz - od 3762 zł
  • zawór EGR - od 250 zł
  • świeca żarowa - od 39 zł
  • turbosprężarka - od 2526 zł

Silnik 1.2 TDI CR EA189 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 39 zł
  • filtr paliwa - od 58 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 456 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 161 zł
  • sprzęgło komplet - od 512 zł
  • wtryskiwacz - od 988 zł
  • zawór EGR - od 1063 zł
  • świeca żarowa - od 40 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1900 zł
  • sonda lambda - od 469 zł
  • turbosprężarka - od 2703 zł
  • przepływomierz - od 357 zł

1.2 TDI CR EA189 VAG
Materiały prasowe Volkswagen
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA