REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.2 TDI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 TDI VAG - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Diesel 1.2 TDI występował w ramach dwóch linii modelowych - EA188 i EA189. W pierwszym przypadku był zasilany pompowtryskiwaczami, w drugim wtryskiem common rail.

Silnik 1.2 TDI po raz pierwszy pojawił się w ofercie Grupy Volkswagena w roku 1999. Debiutanckim modelem był najmniejszy z gamy Lupo. 1.2 TDI w założeniach niemieckich konstruktorów nie miał być po prostu małolitrażowym dieslem. Miał sprawić, że niewielki hatchback segmentu A zacznie jeździć na kropelce. I to udało się w stu procentach. Jako że w cyklu mieszanym samochód spalał zaledwie 3 litry oleju napędowego, stał się jednym z najoszczędniejszych, seryjnie produkowanych pojazdów w swoim czasie.

REKLAMA

Jednostka rok później trafiła do gamy Audi. A-dwójka również uzyskała przydomek 3L i również odznaczała się wzorowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Z oszczędnością w parze niestety nie szły osiągi. Szczególnie że jednostka w trybie standardowym rozwijała zaledwie 61 koni mechanicznych. Przyspieszenie? Lupo na rozpędzenie się do pierwszej setki potrzebowało 14,5 sekundy. Audi pogarszało ten wynik o dodatkowe 0,4 sekundy. Prędkość maksymalna w obydwu przypadkach utrzymywała się poniżej 170 km/h.

Diesel 1.2 TDI EA188 VAG - niska masa była na wagę złota!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3-cylindrowy ropniak o niewielkiej pojemności bazował technologicznie na silniku 1.4 TDI. W dość zasadniczy sposób zmieniał jednak jego formułę. Przykład? Blok został wykonany z aluminium, ścianki jednostki zostały odchudzone, standardem stał się nowatorski w tamtym czasie system start/stop oraz zastosowana została automatyczna przekładnia o programie zoptymalizowanym pod kątem oszczędności paliwa. W walce o obniżoną masę inżynierowie zmniejszyli nawet pojemność miski olejowej do 3,8 litra!

Bez zmian pozostały tak naprawdę trzy kwestie. Po pierwsze wtrysk nadal był realizowany za pomocą pompowtryskiwaczy. Po drugie rozrząd napędzał pasek, którego wymianę Volkswagen zaleca średnio co 90 tysięcy kilometrów. Po trzecie turbosprężarka nadal nie otrzymała zmiennej geometrii łopatek. Silnik 1.2 TDI PD stał się częścią linii o oznaczeniu EA188. Motor występował przede wszystkim pod dwoma oznaczeniami - ANY i AYZ.

Małolitrażowy diesel występował w gamie Audi przez 4 lata. Volkswagen sprzedawał go przez 6 lat. I tak naprawdę ten fakt zdradza jedną z większych wad tej jednostki. Wolumen produkcji silnika 1.2 TDI PD nie był zbyt duży. A jako że Lupo 3L i A2 3L były modyfikowane pod kątem eko-możliwości, dziś dostęp do nietypowych części zamiennych występujących w tych autach jest naprawdę ograniczony. W razie uszkodzenia np. przegubu, trzeba wymienić całą półoś. Ta jest jednak dostępna tylko w ASO. Nie dość, że kosztuje 2000 złotych, to jeszcze trzeba ją zamówić i czekać na odbiór jakieś 2 tygodnie!

Diesel 1.2 TDI PD - awarie mogą być denerwujące

Problematyczna jest też automatyczna skrzynia biegów. Przekładnia zoptymalizowana pod kątem oszczędnej jazdy w czasie eksploatacji wyłapuje błędy. Aby te nie doprowadziły do przełączenia jej sterownika w tryb awaryjny, konieczne są regularne adaptacje systemowe. Przeprowadzenie procedury poza ASO kosztuje przeciętnie 200 złotych. A same wizyty należy powtarzać mniej więcej co 30 tysięcy kilometrów.

Diesel 1.2 TDI PD EA188 zniknął z rynku w roku 2005. I gdy świat motoryzacyjny sądził, że Grupa Volkswagena na dobre wyleczyła się z małolitrażowych diesli, przyszedł rok 2009 i prezentacja piątej generacji modelu Polo. Jednym z silników oferowanych w miejskim hatchbacku z Wolfsburga ponownie stał się motor 1.2 TDI. Ta konstrukcja poza pojemnością. 3-cylindrową głowicą i ograniczoną kulturą pracy ma jednak tak naprawdę niewiele wspólnego ze swoim protoplastą. Dowodów na poparcie tej tezy jest co najmniej kilka.

Diesel 1.2 TDI CR pochodzi z serii modelowej EA189 i ma oznaczenie CFWA. Poza tym został wyposażony we wtrysk typu common rail marki Delphi, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek, aluminiową głowicę i żeliwny blok, filtr cząstek stałych oraz intercooler. Tak, jednostka zachowała pasek rozrządu, jednak jego trwałość tym razem była dużo większa. Według producenta element wytrzymywał nawet 210 tysięcy kilometrów. Mechanicy zalecali jednak jego wymianę zazwyczaj już przy 170 - 180 tysiącach kilometrów.

Diesel 1.2 TDI CR EA189 - nowa generacja, a wysoka trwałość!

Małolitrażowy diesel z Niemiec tym razem otrzymał większe pole do popisu. Zadebiutował pod maską piątej generacji Volkswagena Polo, ale był też montowany w takich hitach sprzedaży jak Skoda Fabia drugiej generacji, Skoda Roomster czy Seat Ibiza piątej generacji. Jakie osiągi oferuje diesel 1.2 TDI CR? Motor rozwija 75 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy ma wartość 180 Nm. Takie wartości sprawiają, że Polo przyspiesza do pierwszej setki w 13,9 sekundy i osiąga maksymalnie 170 km/h. Małolitrażowy silnik ponownie jest oszczędny. Według danych producenta w mieście spala 4,6 litra, a w trasie 3,3 litra oleju napędowego.

Diesel 1.2 TDI CR CFWA jest dużo bardziej nowoczesny od poprzednika. Nowoczesność w jego przypadku nie oznacza jednak dużego natężenia awarii. Główny problem stanowi filtr cząstek stałych. DPF podczas eksploatacji miejskiej szybko się zapycha i wymaga ingerencji mechanika. Drugą z wad jest układ wtryskowy wrażliwy na niską jakość paliwa. Wtryskiwacze mogą się zapchać, z drugiej strony zostały wykonane w technologii elektromagnetycznej. A to oznacza, że można je tanio regenerować.

Diesel 1.2 TDI PD/CR VAG - podsumowanie

Pierwsza wersja diesla 1.2 TDI wyposażona w pompowtryskiwacze to raczej rynkowa ciekawostka. Tak, silnik jest oszczędny. Z drugiej strony nietypowe i drogie części zamienne bardzo szybko mogą zabić zysk wynikający z małego spalania. Co można powiedzieć o dieslu 1.2 TDI CR EA189? To naprawdę dobra jednostka, która choć oferuje ograniczone osiągi, nadal potrafi jeździć na kropelce i co najważniejsze, nie ma opinii silnika mocno problematycznego.

Silnik 1.2 TDI PD EA188 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 25 zł
  • filtr powietrza - od 53 zł
  • filtr paliwa - od 85 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 427 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 376 zł
  • sprzęgło komplet - od 872 zł
  • pompowtryskiwacz - od 3762 zł
  • zawór EGR - od 250 zł
  • świeca żarowa - od 39 zł
  • turbosprężarka - od 2526 zł

Silnik 1.2 TDI CR EA189 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 39 zł
  • filtr paliwa - od 58 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 456 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 161 zł
  • sprzęgło komplet - od 512 zł
  • wtryskiwacz - od 988 zł
  • zawór EGR - od 1063 zł
  • świeca żarowa - od 40 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1900 zł
  • sonda lambda - od 469 zł
  • turbosprężarka - od 2703 zł
  • przepływomierz - od 357 zł

1.2 TDI CR EA189 VAG
Materiały prasowe Volkswagen
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA