REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.2 TDI VAG - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.2 TDI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 TDI VAG - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Diesel 1.2 TDI występował w ramach dwóch linii modelowych - EA188 i EA189. W pierwszym przypadku był zasilany pompowtryskiwaczami, w drugim wtryskiem common rail.

Silnik 1.2 TDI po raz pierwszy pojawił się w ofercie Grupy Volkswagena w roku 1999. Debiutanckim modelem był najmniejszy z gamy Lupo. 1.2 TDI w założeniach niemieckich konstruktorów nie miał być po prostu małolitrażowym dieslem. Miał sprawić, że niewielki hatchback segmentu A zacznie jeździć na kropelce. I to udało się w stu procentach. Jako że w cyklu mieszanym samochód spalał zaledwie 3 litry oleju napędowego, stał się jednym z najoszczędniejszych, seryjnie produkowanych pojazdów w swoim czasie.

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka rok później trafiła do gamy Audi. A-dwójka również uzyskała przydomek 3L i również odznaczała się wzorowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Z oszczędnością w parze niestety nie szły osiągi. Szczególnie że jednostka w trybie standardowym rozwijała zaledwie 61 koni mechanicznych. Przyspieszenie? Lupo na rozpędzenie się do pierwszej setki potrzebowało 14,5 sekundy. Audi pogarszało ten wynik o dodatkowe 0,4 sekundy. Prędkość maksymalna w obydwu przypadkach utrzymywała się poniżej 170 km/h.

REKLAMA

Diesel 1.2 TDI EA188 VAG - niska masa była na wagę złota!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3-cylindrowy ropniak o niewielkiej pojemności bazował technologicznie na silniku 1.4 TDI. W dość zasadniczy sposób zmieniał jednak jego formułę. Przykład? Blok został wykonany z aluminium, ścianki jednostki zostały odchudzone, standardem stał się nowatorski w tamtym czasie system start/stop oraz zastosowana została automatyczna przekładnia o programie zoptymalizowanym pod kątem oszczędności paliwa. W walce o obniżoną masę inżynierowie zmniejszyli nawet pojemność miski olejowej do 3,8 litra!

Bez zmian pozostały tak naprawdę trzy kwestie. Po pierwsze wtrysk nadal był realizowany za pomocą pompowtryskiwaczy. Po drugie rozrząd napędzał pasek, którego wymianę Volkswagen zaleca średnio co 90 tysięcy kilometrów. Po trzecie turbosprężarka nadal nie otrzymała zmiennej geometrii łopatek. Silnik 1.2 TDI PD stał się częścią linii o oznaczeniu EA188. Motor występował przede wszystkim pod dwoma oznaczeniami - ANY i AYZ.

Małolitrażowy diesel występował w gamie Audi przez 4 lata. Volkswagen sprzedawał go przez 6 lat. I tak naprawdę ten fakt zdradza jedną z większych wad tej jednostki. Wolumen produkcji silnika 1.2 TDI PD nie był zbyt duży. A jako że Lupo 3L i A2 3L były modyfikowane pod kątem eko-możliwości, dziś dostęp do nietypowych części zamiennych występujących w tych autach jest naprawdę ograniczony. W razie uszkodzenia np. przegubu, trzeba wymienić całą półoś. Ta jest jednak dostępna tylko w ASO. Nie dość, że kosztuje 2000 złotych, to jeszcze trzeba ją zamówić i czekać na odbiór jakieś 2 tygodnie!

Diesel 1.2 TDI PD - awarie mogą być denerwujące

Problematyczna jest też automatyczna skrzynia biegów. Przekładnia zoptymalizowana pod kątem oszczędnej jazdy w czasie eksploatacji wyłapuje błędy. Aby te nie doprowadziły do przełączenia jej sterownika w tryb awaryjny, konieczne są regularne adaptacje systemowe. Przeprowadzenie procedury poza ASO kosztuje przeciętnie 200 złotych. A same wizyty należy powtarzać mniej więcej co 30 tysięcy kilometrów.

Diesel 1.2 TDI PD EA188 zniknął z rynku w roku 2005. I gdy świat motoryzacyjny sądził, że Grupa Volkswagena na dobre wyleczyła się z małolitrażowych diesli, przyszedł rok 2009 i prezentacja piątej generacji modelu Polo. Jednym z silników oferowanych w miejskim hatchbacku z Wolfsburga ponownie stał się motor 1.2 TDI. Ta konstrukcja poza pojemnością. 3-cylindrową głowicą i ograniczoną kulturą pracy ma jednak tak naprawdę niewiele wspólnego ze swoim protoplastą. Dowodów na poparcie tej tezy jest co najmniej kilka.

Diesel 1.2 TDI CR pochodzi z serii modelowej EA189 i ma oznaczenie CFWA. Poza tym został wyposażony we wtrysk typu common rail marki Delphi, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek, aluminiową głowicę i żeliwny blok, filtr cząstek stałych oraz intercooler. Tak, jednostka zachowała pasek rozrządu, jednak jego trwałość tym razem była dużo większa. Według producenta element wytrzymywał nawet 210 tysięcy kilometrów. Mechanicy zalecali jednak jego wymianę zazwyczaj już przy 170 - 180 tysiącach kilometrów.

Diesel 1.2 TDI CR EA189 - nowa generacja, a wysoka trwałość!

Małolitrażowy diesel z Niemiec tym razem otrzymał większe pole do popisu. Zadebiutował pod maską piątej generacji Volkswagena Polo, ale był też montowany w takich hitach sprzedaży jak Skoda Fabia drugiej generacji, Skoda Roomster czy Seat Ibiza piątej generacji. Jakie osiągi oferuje diesel 1.2 TDI CR? Motor rozwija 75 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy ma wartość 180 Nm. Takie wartości sprawiają, że Polo przyspiesza do pierwszej setki w 13,9 sekundy i osiąga maksymalnie 170 km/h. Małolitrażowy silnik ponownie jest oszczędny. Według danych producenta w mieście spala 4,6 litra, a w trasie 3,3 litra oleju napędowego.

Diesel 1.2 TDI CR CFWA jest dużo bardziej nowoczesny od poprzednika. Nowoczesność w jego przypadku nie oznacza jednak dużego natężenia awarii. Główny problem stanowi filtr cząstek stałych. DPF podczas eksploatacji miejskiej szybko się zapycha i wymaga ingerencji mechanika. Drugą z wad jest układ wtryskowy wrażliwy na niską jakość paliwa. Wtryskiwacze mogą się zapchać, z drugiej strony zostały wykonane w technologii elektromagnetycznej. A to oznacza, że można je tanio regenerować.

Diesel 1.2 TDI PD/CR VAG - podsumowanie

Pierwsza wersja diesla 1.2 TDI wyposażona w pompowtryskiwacze to raczej rynkowa ciekawostka. Tak, silnik jest oszczędny. Z drugiej strony nietypowe i drogie części zamienne bardzo szybko mogą zabić zysk wynikający z małego spalania. Co można powiedzieć o dieslu 1.2 TDI CR EA189? To naprawdę dobra jednostka, która choć oferuje ograniczone osiągi, nadal potrafi jeździć na kropelce i co najważniejsze, nie ma opinii silnika mocno problematycznego.

Silnik 1.2 TDI PD EA188 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 25 zł
  • filtr powietrza - od 53 zł
  • filtr paliwa - od 85 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 427 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 376 zł
  • sprzęgło komplet - od 872 zł
  • pompowtryskiwacz - od 3762 zł
  • zawór EGR - od 250 zł
  • świeca żarowa - od 39 zł
  • turbosprężarka - od 2526 zł

Silnik 1.2 TDI CR EA189 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 39 zł
  • filtr paliwa - od 58 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 456 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 161 zł
  • sprzęgło komplet - od 512 zł
  • wtryskiwacz - od 988 zł
  • zawór EGR - od 1063 zł
  • świeca żarowa - od 40 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1900 zł
  • sonda lambda - od 469 zł
  • turbosprężarka - od 2703 zł
  • przepływomierz - od 357 zł

1.2 TDI CR EA189 VAG
Materiały prasowe Volkswagen
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA