REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.2 TDI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 TDI VAG - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Diesel 1.2 TDI występował w ramach dwóch linii modelowych - EA188 i EA189. W pierwszym przypadku był zasilany pompowtryskiwaczami, w drugim wtryskiem common rail.

Silnik 1.2 TDI po raz pierwszy pojawił się w ofercie Grupy Volkswagena w roku 1999. Debiutanckim modelem był najmniejszy z gamy Lupo. 1.2 TDI w założeniach niemieckich konstruktorów nie miał być po prostu małolitrażowym dieslem. Miał sprawić, że niewielki hatchback segmentu A zacznie jeździć na kropelce. I to udało się w stu procentach. Jako że w cyklu mieszanym samochód spalał zaledwie 3 litry oleju napędowego, stał się jednym z najoszczędniejszych, seryjnie produkowanych pojazdów w swoim czasie.

REKLAMA

Jednostka rok później trafiła do gamy Audi. A-dwójka również uzyskała przydomek 3L i również odznaczała się wzorowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Z oszczędnością w parze niestety nie szły osiągi. Szczególnie że jednostka w trybie standardowym rozwijała zaledwie 61 koni mechanicznych. Przyspieszenie? Lupo na rozpędzenie się do pierwszej setki potrzebowało 14,5 sekundy. Audi pogarszało ten wynik o dodatkowe 0,4 sekundy. Prędkość maksymalna w obydwu przypadkach utrzymywała się poniżej 170 km/h.

Diesel 1.2 TDI EA188 VAG - niska masa była na wagę złota!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3-cylindrowy ropniak o niewielkiej pojemności bazował technologicznie na silniku 1.4 TDI. W dość zasadniczy sposób zmieniał jednak jego formułę. Przykład? Blok został wykonany z aluminium, ścianki jednostki zostały odchudzone, standardem stał się nowatorski w tamtym czasie system start/stop oraz zastosowana została automatyczna przekładnia o programie zoptymalizowanym pod kątem oszczędności paliwa. W walce o obniżoną masę inżynierowie zmniejszyli nawet pojemność miski olejowej do 3,8 litra!

Bez zmian pozostały tak naprawdę trzy kwestie. Po pierwsze wtrysk nadal był realizowany za pomocą pompowtryskiwaczy. Po drugie rozrząd napędzał pasek, którego wymianę Volkswagen zaleca średnio co 90 tysięcy kilometrów. Po trzecie turbosprężarka nadal nie otrzymała zmiennej geometrii łopatek. Silnik 1.2 TDI PD stał się częścią linii o oznaczeniu EA188. Motor występował przede wszystkim pod dwoma oznaczeniami - ANY i AYZ.

Małolitrażowy diesel występował w gamie Audi przez 4 lata. Volkswagen sprzedawał go przez 6 lat. I tak naprawdę ten fakt zdradza jedną z większych wad tej jednostki. Wolumen produkcji silnika 1.2 TDI PD nie był zbyt duży. A jako że Lupo 3L i A2 3L były modyfikowane pod kątem eko-możliwości, dziś dostęp do nietypowych części zamiennych występujących w tych autach jest naprawdę ograniczony. W razie uszkodzenia np. przegubu, trzeba wymienić całą półoś. Ta jest jednak dostępna tylko w ASO. Nie dość, że kosztuje 2000 złotych, to jeszcze trzeba ją zamówić i czekać na odbiór jakieś 2 tygodnie!

Diesel 1.2 TDI PD - awarie mogą być denerwujące

Problematyczna jest też automatyczna skrzynia biegów. Przekładnia zoptymalizowana pod kątem oszczędnej jazdy w czasie eksploatacji wyłapuje błędy. Aby te nie doprowadziły do przełączenia jej sterownika w tryb awaryjny, konieczne są regularne adaptacje systemowe. Przeprowadzenie procedury poza ASO kosztuje przeciętnie 200 złotych. A same wizyty należy powtarzać mniej więcej co 30 tysięcy kilometrów.

Diesel 1.2 TDI PD EA188 zniknął z rynku w roku 2005. I gdy świat motoryzacyjny sądził, że Grupa Volkswagena na dobre wyleczyła się z małolitrażowych diesli, przyszedł rok 2009 i prezentacja piątej generacji modelu Polo. Jednym z silników oferowanych w miejskim hatchbacku z Wolfsburga ponownie stał się motor 1.2 TDI. Ta konstrukcja poza pojemnością. 3-cylindrową głowicą i ograniczoną kulturą pracy ma jednak tak naprawdę niewiele wspólnego ze swoim protoplastą. Dowodów na poparcie tej tezy jest co najmniej kilka.

Diesel 1.2 TDI CR pochodzi z serii modelowej EA189 i ma oznaczenie CFWA. Poza tym został wyposażony we wtrysk typu common rail marki Delphi, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek, aluminiową głowicę i żeliwny blok, filtr cząstek stałych oraz intercooler. Tak, jednostka zachowała pasek rozrządu, jednak jego trwałość tym razem była dużo większa. Według producenta element wytrzymywał nawet 210 tysięcy kilometrów. Mechanicy zalecali jednak jego wymianę zazwyczaj już przy 170 - 180 tysiącach kilometrów.

Diesel 1.2 TDI CR EA189 - nowa generacja, a wysoka trwałość!

Małolitrażowy diesel z Niemiec tym razem otrzymał większe pole do popisu. Zadebiutował pod maską piątej generacji Volkswagena Polo, ale był też montowany w takich hitach sprzedaży jak Skoda Fabia drugiej generacji, Skoda Roomster czy Seat Ibiza piątej generacji. Jakie osiągi oferuje diesel 1.2 TDI CR? Motor rozwija 75 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy ma wartość 180 Nm. Takie wartości sprawiają, że Polo przyspiesza do pierwszej setki w 13,9 sekundy i osiąga maksymalnie 170 km/h. Małolitrażowy silnik ponownie jest oszczędny. Według danych producenta w mieście spala 4,6 litra, a w trasie 3,3 litra oleju napędowego.

Diesel 1.2 TDI CR CFWA jest dużo bardziej nowoczesny od poprzednika. Nowoczesność w jego przypadku nie oznacza jednak dużego natężenia awarii. Główny problem stanowi filtr cząstek stałych. DPF podczas eksploatacji miejskiej szybko się zapycha i wymaga ingerencji mechanika. Drugą z wad jest układ wtryskowy wrażliwy na niską jakość paliwa. Wtryskiwacze mogą się zapchać, z drugiej strony zostały wykonane w technologii elektromagnetycznej. A to oznacza, że można je tanio regenerować.

Diesel 1.2 TDI PD/CR VAG - podsumowanie

Pierwsza wersja diesla 1.2 TDI wyposażona w pompowtryskiwacze to raczej rynkowa ciekawostka. Tak, silnik jest oszczędny. Z drugiej strony nietypowe i drogie części zamienne bardzo szybko mogą zabić zysk wynikający z małego spalania. Co można powiedzieć o dieslu 1.2 TDI CR EA189? To naprawdę dobra jednostka, która choć oferuje ograniczone osiągi, nadal potrafi jeździć na kropelce i co najważniejsze, nie ma opinii silnika mocno problematycznego.

Silnik 1.2 TDI PD EA188 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 25 zł
  • filtr powietrza - od 53 zł
  • filtr paliwa - od 85 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 427 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 376 zł
  • sprzęgło komplet - od 872 zł
  • pompowtryskiwacz - od 3762 zł
  • zawór EGR - od 250 zł
  • świeca żarowa - od 39 zł
  • turbosprężarka - od 2526 zł

Silnik 1.2 TDI CR EA189 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 39 zł
  • filtr paliwa - od 58 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 456 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 161 zł
  • sprzęgło komplet - od 512 zł
  • wtryskiwacz - od 988 zł
  • zawór EGR - od 1063 zł
  • świeca żarowa - od 40 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1900 zł
  • sonda lambda - od 469 zł
  • turbosprężarka - od 2703 zł
  • przepływomierz - od 357 zł

1.2 TDI CR EA189 VAG
Materiały prasowe Volkswagen
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA