REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
bagnet olej poziom oleju Fot. Fotolia
bagnet olej poziom oleju Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rosnący poziom oleju w silniku to scenariusz, który coraz częściej zdarza się w przypadku nowoczesnych diesli. Co to oznacza i jak radzić sobie z problemem?

Przez lata powtarzano kierowcom, że ci powinni kontrolować poziom oleju w silniku, bo zbyt niski może doprowadzić do zatarcia motoru. Dziś sytuacja zaczyna się odwracać. W nowoczesnych silnikach diesla wyposażonych w DPF poziom smarowidła nie spada, a rośnie. Z czego to wynika? Problem jest związany z filtrem cząstek stałych, a właściwie przerwaną procedurą jego wypalania.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo często zdarza się tak, że w sytuacji w której komputer sterujący pracą silnika inicjuje procedurę wypalania sadzy w osadniku, samochód akurat porusza się w mieście. To oznacza, że kierowca nie ma możliwości zwiększenia obciążenia silnika na kilka czy kilkanaście minut. Sterownik jednak nie zdaje sobie z tego sprawy i mimo wszystko wzbogaca mieszankę paliwową. Skutek? Cały olej napędowy nie zostaje spalony oraz zaczyna ściekać po ściankach cylindra do układu smarowania i miesza się z olejem silnikowym.

REKLAMA

Rosnący poziom oleju w dieslu: to groźny scenariusz!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Scenariusz, w którym w silniku diesla z DPF przybywa oleju jest skrajnie niebezpiecznym i to z kilku powodów. Po pierwsze przekroczenie wartości maksymalnej w misce olejowej może doprowadzić do przedostania się smarowidła do komory spalania i powstania tzw. efektu rozbiegania silnika. W takim przypadku jednostka będzie pracować tak długo, dopóki nie zużyje całego oleju i nie dojdzie do zatarcia jej metalowych elementów. Proces kończy się efektownym hukiem i pojawieniem się dużej ilości dymu z rury wydechowej.

Czy rozbieganie można zatrzymać? Z pewnością mało skuteczne jest wyłączenie stacyjki. Silnik i tak żyje swoim życiem. Tym samym odcięcie zasilania nic tutaj nie zmieni. Mało skuteczne jest też wrzucenie luzu. Tak, auto w ten sposób zatrzyma się. Mimo wszystko rozbieganie dalej będzie postępować. Jedyną skuteczną metodą ograniczenia skali zniszczeń może się stać próba wygaszenia procesu spalania za pomocą hamowania biegami.

Oczywiście rozbieganie choć jest najbardziej drastyczne, nie wyczerpuje jeszcze listy niepożądanych skutków przybywania oleju w silniku. Drugą z konsekwencji jest bowiem utrata właściwości pierwotnych przez smarowidło. Rzadki olej nie jest w stanie prawidłowo chronić nie tylko elementów ukrytych w bloku, ale także np. turbosprężarki. To w skali długofalowej eksploatacji jest w stanie doprowadzić do uszkodzenia silnika, ewentualnie jego przedwczesnej i poważne awarii.

W silniku przybywa oleju - co zrobić?

Co zrobić, aby gdy w silniku diesla z DPF przybywa oleju? W pierwszej kolejności należy udać się na wymianę smarowidła. Po zalaniu motoru nowym płynem, konieczne jest skupienie się na filtrze cząstek stałych. W przypadku, w którym auto jest eksploatowane głównie w warunkach miejskich i na krótkich dystansach, konieczne okazuje się systematyczne zabieranie samochodu w trasę w celu „przepalenia” osadnika. Podczas kilkunastokilometrowego przejazdu należy wrzucić czwarty bieg i utrzymywać obroty silnika nieco powyżej 2000. Wystarczy robić podobną wycieczkę np. na obwodnicę miasta przeciętnie raz w tygodniu.

Na koniec warto dodać, że problem rosnącego poziomu oleju w dieslu nie dotyczy wszystkich silników. Przede wszystkim wolne od niego są te motory, które osadnika nie posiadają lub posiadają filtr typu mokrego FAP. Kiedy DPF przestaje być powodem rozrzedzania smarowidła? Głównie wtedy, gdy samochód jest eksploatowany intensywnie i porusza się na dłuższych trasach. W takim przypadku procedura wypalenia osadnika jest przeprowadzana prawidłowo i przestaje stanowić problem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA