REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silnika 2.0 HDI

Jakub Miłkowski
Silniki 2.0 HDI znajdziemy w modelach: Peugeota, Citroena, Suzuki, oraz Forda.
Silniki 2.0 HDI znajdziemy w modelach: Peugeota, Citroena, Suzuki, oraz Forda.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 HDI jest motorem najdłużej oferowanym przez koncern PSA. Jest to także najbardziej popularna i najmniej awaryjna jednostka.

Motor o pojemności 2.0 HDI powstał pod koniec lat 90 XX wieku. Dokładnie w Lipcu 1998 roku został po raz pierwszy zamontowany w Peugeocie 406, rozwijał on moc 109 KM i posiadał oznaczenie DW10ATED. Kilka miesięcy później trafił do swojej siostry Citroena Xantii II. W 1999 roku koncern PSA wprowadził słabszą 90 konną jednostkę, która produkowana była do 2003 roku.

REKLAMA

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.6 HDI

REKLAMA

 Pierwszy diesel 2.0 HDI był rozwinięciem dość udanej jednostki 1.9 TD. Miała rzędowy układ cylindrów (R4), jeden wałek rozrządu, oraz 8-zaworową głowicę. Wtrysk paliwa był tutaj realizowany przez system common rail pierwszej generacji z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami.  W słabszej odmianie przeważnie występuje turbina o stałej geometrii, ale są również wersje ze zmienną geometrią łopatek – standard w odmianie 109-konnej. Warto wiedzieć, że w przypadku mocniejszej odmiany silnika 2.0 HDI na rynku znajdziemy kilka wariantów mocy: 107, 108 i wspomniana już, najpopularniejsza 109 KM. Różnice były spowodowane np. drobnymi zmianami elektroniki bądź zastosowaniem filtra cząstek stałych. Pomijając jednak aspekty techniczne i ich zaawansowanie, 8-zaworową jednostkę 2.0 HDI na pewno trzeba dość wysoko ocenić z użytkowego punktu widzenia.

Motor HDI jest silnikiem cichym, dynamicznym, oraz oszczędnym. Jeżeli był systematycznie serwisowany i ma w miarę dobry przegląd warto się nim zainteresować. Kilka lat temu typową usterką jednostki 2.0 HDI 8 zaworowej były problemy z kołem pasowym wału napędowego (ściślej tłumikiem drgań skrętnych). Przeważnie awaria ta występowała już po przejechaniu około 40 tys. km. Pociesza jednak fakt, że od około 2004 r. koła pasowe wytrzymują przebiegi ponad 100 tys. km. Inne kłopoty jednostek 8 zaworowych? Usterki pompy wysokiego ciśnienia, przepływomierza powietrza, turbosprężarki i dwumasowego koła zamachowego. 

Zobacz też: Eksploatacja silników 1.4 HDI                              

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wymienione wyżej awarie spotkamy także w wersji 16-zaworowej. Choć powszechnie silnik 2.0 16V HDI zaczęto wprowadzać do gamy modelowej koncernu PSA pod koniec 2003 r. (moc 136 KM), trzeba pamiętać, że już w 2000 r. pod maskę modelu Evasion trafiła jednostka 2.0 16V o mocy 109 KM – silniki zarezerwowano dla dużych vanów Citroena oraz Peugeota. Jedynie w C8 i 807 znajdziemy także wersję 120-konną silnika 2.0 HDI (od 2006 r.). W 2008 r. na rynku pojawiła się odmiana 140-konna, a rok później także dość mocno zmodyfikowane wersje 150 i 163 KM. W stosunku do jednostki 8 zaworowej motory 16-zaworowe są bardziej skomplikowane – dotyczy to przede wszystkim bardziej rozbudowanej elektroniki, co podwyższa ryzyko wystąpienia awarii.

Jeżeli chodzi o awaryjność to pierwsze problemy w silniku 2.0 HDI powinny się pojawić po przejechaniu mniej więcej 150-180 tys. kilometrów. Przeważnie dotyczą one turbosprężarki, 2-masowego koła zamachowego, sprzęgła, zaworu EGR, układu wtryskowego – czasami wtryskiwaczy, innym razem pompy wysokiego ciśnienia. Proponujemy także sprawdzić kondycję łańcucha łączącego wałki rozrządu, a także stan filtra cząstek stałych.

W opinii mechaników naprawiających auta koncernu PSA silnik 2.0 HDI pod względem niezawodności prezentuje się całkiem nieźle, choć nie jest jednak wolny od usterek. Większość z nich to awarie typowe dla współczesnych silników wysokoprężnych, czyli niedomagania dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki, zaworu recyrkulacji spalin EGR bądź przepływomierza powietrza. Układ wtryskowy uchodzi tutaj za dość trwały. Owszem zdarzają się kłopoty z wtryskiwaczami, ale nie są jednak nagminne. W układzie zasilania zawodzi natomiast zawór ciśnienia paliwa w pompie wysokiego ciśnienia. Natomiast częsty problem, który można uznać za typowy w jednostce 2.0 HDI, to niedomagania koła pasowego na wale korbowym, a dokładniej tłumika drgań skrętnych. Jeśli chodzi o filtr cząstek stałych, to rozwiązanie z dodatkiem (FAP) stosowane przez PSA należy uznać za dość udane i nie tak problematyczne podczas eksploatacji auta w warunkach miejskich (krótkie dystanse) jak DPF. Dotyczy to głównie FAP-a pierwszej generacji, gdyż w nowszych konstrukcjach częściej zawodzi elektronika sterująca.    

 Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D                             

                                                 ASO                                        Zamienniki

Filtr oleju/powietrza              30/29                                        od 19/ od 18

Klocki hamulcowe(przód)   189                                           od 140

Sprzęgło                                 693                                           od 450

Reflektor                                540                                            od 300         

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju:, co 30 tyś. km

Wymiana świec zapłonowych:, co 60 tyś. km

Wymiana filtra powietrza:, co 60 tyś. km

Silnik 2.0 HDI należy do bardzo udanych konstrukcji. Charakteryzuje się on dość dobrą dynamiką, wysoką kulturą pracy, a także niskim spalaniem. Motor ten także jest dość solidnie wykonany i mało awaryjny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA