REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silnika 2.0 HDI

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Miłkowski
Silniki 2.0 HDI znajdziemy w modelach: Peugeota, Citroena, Suzuki, oraz Forda.
Silniki 2.0 HDI znajdziemy w modelach: Peugeota, Citroena, Suzuki, oraz Forda.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 HDI jest motorem najdłużej oferowanym przez koncern PSA. Jest to także najbardziej popularna i najmniej awaryjna jednostka.

Motor o pojemności 2.0 HDI powstał pod koniec lat 90 XX wieku. Dokładnie w Lipcu 1998 roku został po raz pierwszy zamontowany w Peugeocie 406, rozwijał on moc 109 KM i posiadał oznaczenie DW10ATED. Kilka miesięcy później trafił do swojej siostry Citroena Xantii II. W 1999 roku koncern PSA wprowadził słabszą 90 konną jednostkę, która produkowana była do 2003 roku.

REKLAMA

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.6 HDI

REKLAMA

 Pierwszy diesel 2.0 HDI był rozwinięciem dość udanej jednostki 1.9 TD. Miała rzędowy układ cylindrów (R4), jeden wałek rozrządu, oraz 8-zaworową głowicę. Wtrysk paliwa był tutaj realizowany przez system common rail pierwszej generacji z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami.  W słabszej odmianie przeważnie występuje turbina o stałej geometrii, ale są również wersje ze zmienną geometrią łopatek – standard w odmianie 109-konnej. Warto wiedzieć, że w przypadku mocniejszej odmiany silnika 2.0 HDI na rynku znajdziemy kilka wariantów mocy: 107, 108 i wspomniana już, najpopularniejsza 109 KM. Różnice były spowodowane np. drobnymi zmianami elektroniki bądź zastosowaniem filtra cząstek stałych. Pomijając jednak aspekty techniczne i ich zaawansowanie, 8-zaworową jednostkę 2.0 HDI na pewno trzeba dość wysoko ocenić z użytkowego punktu widzenia.

Motor HDI jest silnikiem cichym, dynamicznym, oraz oszczędnym. Jeżeli był systematycznie serwisowany i ma w miarę dobry przegląd warto się nim zainteresować. Kilka lat temu typową usterką jednostki 2.0 HDI 8 zaworowej były problemy z kołem pasowym wału napędowego (ściślej tłumikiem drgań skrętnych). Przeważnie awaria ta występowała już po przejechaniu około 40 tys. km. Pociesza jednak fakt, że od około 2004 r. koła pasowe wytrzymują przebiegi ponad 100 tys. km. Inne kłopoty jednostek 8 zaworowych? Usterki pompy wysokiego ciśnienia, przepływomierza powietrza, turbosprężarki i dwumasowego koła zamachowego. 

Zobacz też: Eksploatacja silników 1.4 HDI                              

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wymienione wyżej awarie spotkamy także w wersji 16-zaworowej. Choć powszechnie silnik 2.0 16V HDI zaczęto wprowadzać do gamy modelowej koncernu PSA pod koniec 2003 r. (moc 136 KM), trzeba pamiętać, że już w 2000 r. pod maskę modelu Evasion trafiła jednostka 2.0 16V o mocy 109 KM – silniki zarezerwowano dla dużych vanów Citroena oraz Peugeota. Jedynie w C8 i 807 znajdziemy także wersję 120-konną silnika 2.0 HDI (od 2006 r.). W 2008 r. na rynku pojawiła się odmiana 140-konna, a rok później także dość mocno zmodyfikowane wersje 150 i 163 KM. W stosunku do jednostki 8 zaworowej motory 16-zaworowe są bardziej skomplikowane – dotyczy to przede wszystkim bardziej rozbudowanej elektroniki, co podwyższa ryzyko wystąpienia awarii.

Jeżeli chodzi o awaryjność to pierwsze problemy w silniku 2.0 HDI powinny się pojawić po przejechaniu mniej więcej 150-180 tys. kilometrów. Przeważnie dotyczą one turbosprężarki, 2-masowego koła zamachowego, sprzęgła, zaworu EGR, układu wtryskowego – czasami wtryskiwaczy, innym razem pompy wysokiego ciśnienia. Proponujemy także sprawdzić kondycję łańcucha łączącego wałki rozrządu, a także stan filtra cząstek stałych.

W opinii mechaników naprawiających auta koncernu PSA silnik 2.0 HDI pod względem niezawodności prezentuje się całkiem nieźle, choć nie jest jednak wolny od usterek. Większość z nich to awarie typowe dla współczesnych silników wysokoprężnych, czyli niedomagania dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki, zaworu recyrkulacji spalin EGR bądź przepływomierza powietrza. Układ wtryskowy uchodzi tutaj za dość trwały. Owszem zdarzają się kłopoty z wtryskiwaczami, ale nie są jednak nagminne. W układzie zasilania zawodzi natomiast zawór ciśnienia paliwa w pompie wysokiego ciśnienia. Natomiast częsty problem, który można uznać za typowy w jednostce 2.0 HDI, to niedomagania koła pasowego na wale korbowym, a dokładniej tłumika drgań skrętnych. Jeśli chodzi o filtr cząstek stałych, to rozwiązanie z dodatkiem (FAP) stosowane przez PSA należy uznać za dość udane i nie tak problematyczne podczas eksploatacji auta w warunkach miejskich (krótkie dystanse) jak DPF. Dotyczy to głównie FAP-a pierwszej generacji, gdyż w nowszych konstrukcjach częściej zawodzi elektronika sterująca.    

 Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D                             

                                                 ASO                                        Zamienniki

Filtr oleju/powietrza              30/29                                        od 19/ od 18

Klocki hamulcowe(przód)   189                                           od 140

Sprzęgło                                 693                                           od 450

Reflektor                                540                                            od 300         

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju:, co 30 tyś. km

Wymiana świec zapłonowych:, co 60 tyś. km

Wymiana filtra powietrza:, co 60 tyś. km

Silnik 2.0 HDI należy do bardzo udanych konstrukcji. Charakteryzuje się on dość dobrą dynamiką, wysoką kulturą pracy, a także niskim spalaniem. Motor ten także jest dość solidnie wykonany i mało awaryjny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

REKLAMA

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA