REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opla bazą technologiczną sięga do roku 1990. To jednak nie przeszkodziło mu w osiągnięciu sukcesu pod maską chociażby Opla Astry IV. Powód? To trwała konstrukcja.

REKLAMA

Silnik 1.7 CDTI o oznaczeniu 4EE2 należy do rodziny Circle L powołanej do życia pod koniec lat dziewięćdziesiątych przez inżynierów Isuzu. Czemu twórcy japońskiej firmy oddali swoją technologię General Motors i Oplowi? Współpraca marki z amerykańskim koncernem trwała od roku 1971. W roku 1999 GM zwiększyło jednak udziały w Isuzu do 49 proc. A to pozwoliło Amerykanom na przejęcie kontroli nad przedsiębiorstwem. Choć silniki 1.7 DI, 1.7 DTI i 1.7 CDTI były rynkową nowością, ich budowa nie odbywała się od zera. Podstawą do prac stał się diesel o oznaczeniu 4EE1 zaprezentowany w roku 1990.

REKLAMA

Choć pojemność pozostała ta sama i nadal wynosi 1686 cm3, 4-cylindrowa głowica otrzymała 16 zamiast 8 zaworów. Poza tym znacząco wzrósł poziom mocy, a do tego po roku 2003 inżynierowie zastosowali w jednostce wtryskiwacze bezpośrednie typu common rail. Produkcja silnika 1.7 CDTI odbywała się w polskim zakładzie GM w Tychach. I choć wiele komponentów powstawało nad Wisłą, jeden - a konkretnie blok - trafiał do zakładu z japońskiej fabryki Isuzu. Blok był na tyle udany, że jego konstrukcja nie uległa zmianie od roku 1992 do 2014! To ewenement na rynku motoryzacyjnym. Szczególnie że tak długa produkcja oznacza miliony samochodów osobowych.

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - common rail, ale często bez dwumasy!

Podstawy technologiczne silnika 1.7 CDTI 4EE2 były przestarzałe. A to sprawiało, że choć motorowi nie brakowało mocy i okazywał się całkiem oszczędny, ustępował rynkowym rywalom pod względem jednej, ale dość ważnej cechy. Mowa o kulturze pracy. Szczególnie głośne okazywały się silniki wyposażone w pompę rotacyjną i znane pod oznaczeniami 1.7 DI oraz 1.7 DTI. Jakie jeszcze cechy miał diesel Isuzu? Inżynierowie zastosowali aluminiową głowicę, w większości wersji montowana była turbosprężarka Mitsubishi, wtryskiwacze common rail były markowane logo Denso lub Boscha, a wersje o mocy poniżej 80 koni mechanicznych były pozbawione np. drogiego w wymianie koła dwumasowego.

Zobacz również: Używany Opel Meriva A: funkcjonalny minivan

Doładowanie było realizowane za pomocą standardowej sprężarki lub takiej wyposażonej w zmienną geometrię łopatek i doposażonej w intercooler. Filtr cząstek stałych stał się standardem od roku 2007 w Zafirze i od roku 2009 w pozostałych wersjach. Dodatkowo diesel 4EE2 - przemianowany później na A17 - wypełniał wymogi norm emisji spalin od Euro 3 do Euro 5. Z Polski motory były przekazywane do fabryk Opla i pod maski takich hitów sprzedaży jak Corsa, Astra, Zafira, Vectra czy Meriva. Na tym jednak nie kończyło się spektrum możliwości produkcyjnych. W końcu diesel o pojemności 1.7 litra był też montowany m.in. w Hondzie Civic siódmej generacji czy różnej maści Chevroletach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - oznaczenia wersji:

Silnik Oznaczenie Rodzaj wtrysku Moc Moment obrotowy
1.7 DI Y17DTL pompa wtryskowa 65 KM 130 Nm
1.7 DTI Y17DT pompa wtryskowa 75 KM 165 Nm
1.7 CDTI Z17DTL common rail 80 KM 170 Nm
1.7 CDTI Z17DT common rail 101 KM 240 Nm
1.7 CDTI Z17DTH lub A17DT common rail 101 KM 260 Nm
1.7 CDTI Z17DTJ lub A17DTJ common rail 110 KM 260 Nm
1.7 CDTI A17DTC lub A17DTE common rail 110 KM 260 Nm
1.7 CDTI Z17DTR lub A17DTR common rail 125 KM 280 Nm
1.7 CDTI A17DTS common rail 130 KM 300 Nm

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - dane techniczne producenta:

Model i silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
Opel Corsa C 1.7 DI 65 KM 130 Nm 14,5 s. 162 km/h 4,7
Opel Astra II 1.7 DTI 75 KM 165 Nm 14,5 s. 173 km/h 4,6
Opel Meriva I 1.7 CDTI 101 KM 260 Nm 12,8 s. 180 km/h 5,4
Opel Zafira II 1.7 CDTI 125 KM 280 Nm 12,3 s. 189 km/h 5,1

REKLAMA

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opla był montowany w dużej ilości modeli wolumenowych. A wysoki pułap produkcji pozwala dziś na dość precyzyjne rozstrzygnięcie o trwałości konstrukcji. A więc? Na listę wyjątkowo trwałych elementów warto wpisać klasyczną turbosprężarkę i aparaturę wtryskową (szczególnie pompa wtryskowa). Pierwsze awarie w dieslu Isuzu na ogół pojawiają się po pokonaniu 200 - 250 tysięcy kilometrów. To jednak nie zmienia faktu, że motor bez generalnego remontu i przy podstawowej dbałości serwisowej jest w stanie spokojnie przejechać nawet 400 - 450 tysięcy kilometrów.

Na forach nie brakuje informacji mówiących o egzemplarzach Opla, które pokonały setki tys. km przebiegu przed poważną usterką. I dotyczą one nie tylko szczególnie popularnych Astr, ale też popularne są w pozostałych modelach.

Zobacz również: Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa

Jedna z popularniejszych usterek silnika 1.7 CDTI Opla dotyczy wycieków z pompy olejowej. To groźna awaria i to z dwóch powodów. Po pierwsze w silniku znika olej, a osłabione smarowanie jest groźne dla turbiny i metalowych elementów. Po drugie smarowidło kapie wprost na… pasek rozrządu. A to może doprowadzić do jego szybszego zużycia lub np. ześlizgnięcia. W ten sposób dojdzie do kolizji tłoków w zaworami, a motor będzie wymagał remontu. W pompie olejowej na ogół zużywają się uszczelniacze. Naprawa samej pompy przez mechaników jest wyceniana na jakieś 500 złotych. Do sumy tej doliczyć trzeba jeszcze koszt wymiany rozrządu.

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - pasek rozrządu? Olej nie kończy problemów…

Możliwość zalania olejem nie wyczerpuje jednak wszystkich problemów z napędem silnika 1.7 CDTI. Interwał wymiany paska został określony przez Opla na 90 tysięcy kilometrów lub 6 lat. Lepiej go jednak skrócić! Na ogół tak długiej eksploatacji nie wytrzymuje napinacz, ewentualnie rolka. Napinacz jest problematyczny w montażu, a rolkę… lepiej wybrać pełną. Jest bardziej trwała. Jeżeli chodzi o samą wymianę, jej koszt startuje od kwoty na poziomie 500 - 600 złotych. Co jeszcze się psuje w silniku 1.7 CDTI Isuzu? Konstrukcja 4EE2 boryka się z usterkami zaworu sterowania turbosprężarką. W jej wyniku wyraźnie spada moc.

Sytuacja z pompami rotacyjnymi spotykanymi w silniku 1.7 DI i 1.7 DTI jest prosta. To wyjątkowo trwałe elementy, których ewentualna regeneracja nie powinna kosztować więcej niż 1000 złotych. Zasilanie motoru za pomocą pompy wtryskowej zostało jednak z czasem zamienione na nowoczesny sposób dostarczania paliwa. Nieco wyższe koszty wiążą się z awarią wtryskiwaczy common rail. Mechanizm markowany przez Denso jest drogi w regeneracji - ceny startują od blisko 500 złotych za sztukę. Wtryski Boscha można naprawić już za 300 złotych. Nowa część? Ta będzie kosztować co najmniej 1200 złotych za sztukę. W silniku 1.7 CDTI z czasem uszkadza się też regulator ciśnienia paliwa (koszt 200 - 350 złotych), ewentualnie po 100 - 120 tysiącach kilometrów przepływomierz (ceny od 413 złotych).

Zobacz również: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - podsumowanie:

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opla bez wątpienia najlepsze lata ma już za sobą. Szczególnie że konstrukcyjnie pamięta rok 1990! Z drugiej strony przestarzałe podstawy rozbudowywane o nowoczesne elementy dały mu dość ważną cechę - zadecydowały o jego trwałości. Zadbane egzemplarze diesla Isuzu produkowanego w Polsce do dziś mogą być wdzięcznymi towarzyszami podróży. Niestety problem polega na tym, że coraz trudniej jest znaleźć motor, który nie ma setek tysięcy kilometrów na karku…

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 22 zł
  • filtr paliwa - od 13 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 266 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 244 zł
  • sprzęgło komplet - od 270 zł
  • koło dwumasowe - od 1184 zł
  • zawór EGR - od 405 zł
  • świeca żarowa - od 31 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1066 zł
  • turbosprężarka - od 1011 zł
  • przepływomierz - od 413 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA