Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Silnik 1.7 CDTI o oznaczeniu 4EE2 należy do rodziny Circle L powołanej do życia pod koniec lat dziewięćdziesiątych przez inżynierów Isuzu. Czemu twórcy japońskiej firmy oddali swoją technologię General Motors i Oplowi? Współpraca marki z amerykańskim koncernem trwała od roku 1971. W roku 1999 GM zwiększyło jednak udziały w Isuzu do 49 proc. A to pozwoliło Amerykanom na przejęcie kontroli nad przedsiębiorstwem. Choć silniki 1.7 DI, 1.7 DTI i 1.7 CDTI były rynkową nowością, ich budowa nie odbywała się od zera. Podstawą do prac stał się diesel o oznaczeniu 4EE1 zaprezentowany w roku 1990.
REKLAMA
Choć pojemność pozostała ta sama i nadal wynosi 1686 cm3, 4-cylindrowa głowica otrzymała 16 zamiast 8 zaworów. Poza tym znacząco wzrósł poziom mocy, a do tego po roku 2003 inżynierowie zastosowali w jednostce wtryskiwacze bezpośrednie typu common rail. Produkcja silnika 1.7 CDTI odbywała się w polskim zakładzie GM w Tychach. I choć wiele komponentów powstawało nad Wisłą, jeden - a konkretnie blok - trafiał do zakładu z japońskiej fabryki Isuzu. Blok był na tyle udany, że jego konstrukcja nie uległa zmianie od roku 1992 do 2014! To ewenement na rynku motoryzacyjnym. Szczególnie że tak długa produkcja oznacza miliony samochodów osobowych.
Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - common rail, ale często bez dwumasy!
Podstawy technologiczne silnika 1.7 CDTI 4EE2 były przestarzałe. A to sprawiało, że choć motorowi nie brakowało mocy i okazywał się całkiem oszczędny, ustępował rynkowym rywalom pod względem jednej, ale dość ważnej cechy. Mowa o kulturze pracy. Szczególnie głośne okazywały się silniki wyposażone w pompę rotacyjną i znane pod oznaczeniami 1.7 DI oraz 1.7 DTI. Jakie jeszcze cechy miał diesel Isuzu? Inżynierowie zastosowali aluminiową głowicę, w większości wersji montowana była turbosprężarka Mitsubishi, wtryskiwacze common rail były markowane logo Denso lub Boscha, a wersje o mocy poniżej 80 koni mechanicznych były pozbawione np. drogiego w wymianie koła dwumasowego.
Zobacz również: Używany Opel Meriva A: funkcjonalny minivan
Doładowanie było realizowane za pomocą standardowej sprężarki lub takiej wyposażonej w zmienną geometrię łopatek i doposażonej w intercooler. Filtr cząstek stałych stał się standardem od roku 2007 w Zafirze i od roku 2009 w pozostałych wersjach. Dodatkowo diesel 4EE2 - przemianowany później na A17 - wypełniał wymogi norm emisji spalin od Euro 3 do Euro 5. Z Polski motory były przekazywane do fabryk Opla i pod maski takich hitów sprzedaży jak Corsa, Astra, Zafira, Vectra czy Meriva. Na tym jednak nie kończyło się spektrum możliwości produkcyjnych. W końcu diesel o pojemności 1.7 litra był też montowany m.in. w Hondzie Civic siódmej generacji czy różnej maści Chevroletach.
Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - oznaczenia wersji:
Silnik | Oznaczenie | Rodzaj wtrysku | Moc | Moment obrotowy |
1.7 DI | Y17DTL | pompa wtryskowa | 65 KM | 130 Nm |
1.7 DTI | Y17DT | pompa wtryskowa | 75 KM | 165 Nm |
1.7 CDTI | Z17DTL | common rail | 80 KM | 170 Nm |
1.7 CDTI | Z17DT | common rail | 101 KM | 240 Nm |
1.7 CDTI | Z17DTH lub A17DT | common rail | 101 KM | 260 Nm |
1.7 CDTI | Z17DTJ lub A17DTJ | common rail | 110 KM | 260 Nm |
1.7 CDTI | A17DTC lub A17DTE | common rail | 110 KM | 260 Nm |
1.7 CDTI | Z17DTR lub A17DTR | common rail | 125 KM | 280 Nm |
1.7 CDTI | A17DTS | common rail | 130 KM | 300 Nm |
Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - dane techniczne producenta:
Model i silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
Opel Corsa C 1.7 DI | 65 KM | 130 Nm | 14,5 s. | 162 km/h | 4,7 |
Opel Astra II 1.7 DTI | 75 KM | 165 Nm | 14,5 s. | 173 km/h | 4,6 |
Opel Meriva I 1.7 CDTI | 101 KM | 260 Nm | 12,8 s. | 180 km/h | 5,4 |
Opel Zafira II 1.7 CDTI | 125 KM | 280 Nm | 12,3 s. | 189 km/h | 5,1 |
REKLAMA
Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opla był montowany w dużej ilości modeli wolumenowych. A wysoki pułap produkcji pozwala dziś na dość precyzyjne rozstrzygnięcie o trwałości konstrukcji. A więc? Na listę wyjątkowo trwałych elementów warto wpisać klasyczną turbosprężarkę i aparaturę wtryskową (szczególnie pompa wtryskowa). Pierwsze awarie w dieslu Isuzu na ogół pojawiają się po pokonaniu 200 - 250 tysięcy kilometrów. To jednak nie zmienia faktu, że motor bez generalnego remontu i przy podstawowej dbałości serwisowej jest w stanie spokojnie przejechać nawet 400 - 450 tysięcy kilometrów.
Na forach nie brakuje informacji mówiących o egzemplarzach Opla, które pokonały setki tys. km przebiegu przed poważną usterką. I dotyczą one nie tylko szczególnie popularnych Astr, ale też popularne są w pozostałych modelach.
Zobacz również: Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa
Jedna z popularniejszych usterek silnika 1.7 CDTI Opla dotyczy wycieków z pompy olejowej. To groźna awaria i to z dwóch powodów. Po pierwsze w silniku znika olej, a osłabione smarowanie jest groźne dla turbiny i metalowych elementów. Po drugie smarowidło kapie wprost na… pasek rozrządu. A to może doprowadzić do jego szybszego zużycia lub np. ześlizgnięcia. W ten sposób dojdzie do kolizji tłoków w zaworami, a motor będzie wymagał remontu. W pompie olejowej na ogół zużywają się uszczelniacze. Naprawa samej pompy przez mechaników jest wyceniana na jakieś 500 złotych. Do sumy tej doliczyć trzeba jeszcze koszt wymiany rozrządu.
Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - pasek rozrządu? Olej nie kończy problemów…
Możliwość zalania olejem nie wyczerpuje jednak wszystkich problemów z napędem silnika 1.7 CDTI. Interwał wymiany paska został określony przez Opla na 90 tysięcy kilometrów lub 6 lat. Lepiej go jednak skrócić! Na ogół tak długiej eksploatacji nie wytrzymuje napinacz, ewentualnie rolka. Napinacz jest problematyczny w montażu, a rolkę… lepiej wybrać pełną. Jest bardziej trwała. Jeżeli chodzi o samą wymianę, jej koszt startuje od kwoty na poziomie 500 - 600 złotych. Co jeszcze się psuje w silniku 1.7 CDTI Isuzu? Konstrukcja 4EE2 boryka się z usterkami zaworu sterowania turbosprężarką. W jej wyniku wyraźnie spada moc.
Sytuacja z pompami rotacyjnymi spotykanymi w silniku 1.7 DI i 1.7 DTI jest prosta. To wyjątkowo trwałe elementy, których ewentualna regeneracja nie powinna kosztować więcej niż 1000 złotych. Zasilanie motoru za pomocą pompy wtryskowej zostało jednak z czasem zamienione na nowoczesny sposób dostarczania paliwa. Nieco wyższe koszty wiążą się z awarią wtryskiwaczy common rail. Mechanizm markowany przez Denso jest drogi w regeneracji - ceny startują od blisko 500 złotych za sztukę. Wtryski Boscha można naprawić już za 300 złotych. Nowa część? Ta będzie kosztować co najmniej 1200 złotych za sztukę. W silniku 1.7 CDTI z czasem uszkadza się też regulator ciśnienia paliwa (koszt 200 - 350 złotych), ewentualnie po 100 - 120 tysiącach kilometrów przepływomierz (ceny od 413 złotych).
Zobacz również: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny
Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - podsumowanie:
Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opla bez wątpienia najlepsze lata ma już za sobą. Szczególnie że konstrukcyjnie pamięta rok 1990! Z drugiej strony przestarzałe podstawy rozbudowywane o nowoczesne elementy dały mu dość ważną cechę - zadecydowały o jego trwałości. Zadbane egzemplarze diesla Isuzu produkowanego w Polsce do dziś mogą być wdzięcznymi towarzyszami podróży. Niestety problem polega na tym, że coraz trudniej jest znaleźć motor, który nie ma setek tysięcy kilometrów na karku…
Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 13 zł
- filtr powietrza - od 22 zł
- filtr paliwa - od 13 zł
- zestaw paska rozrządu - od 266 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 244 zł
- sprzęgło komplet - od 270 zł
- koło dwumasowe - od 1184 zł
- zawór EGR - od 405 zł
- świeca żarowa - od 31 zł
- filtr cząstek stałych - od 1066 zł
- turbosprężarka - od 1011 zł
- przepływomierz - od 413 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.