REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Volvo C30 (2006 - 2013) - koniec mody na kanty?

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Volvo C30 D4 R-Design - atrakcyjny design, szwedzka solidność i bezpieczeństwo i...brak sukcesu rynkowego. Może na rynku aut używanych pójdzie lepiej?
Volvo C30 D4 R-Design - atrakcyjny design, szwedzka solidność i bezpieczeństwo i...brak sukcesu rynkowego. Może na rynku aut używanych pójdzie lepiej?

REKLAMA

REKLAMA

Volvo wprowadzając do produkcji model C30 chciało nawiązać walkę z niemieckimi kompaktami marek premium. Dziś wiemy, że nie do końca się to udało, co czyni ze szwedzkiego auta prawdziwą gratkę dla osób chcących jeździć mniej popularnym pojazdem. Sprawdź jak na co dzień sprawuje się C30.

Pojawienie się w gamie Volvo modelu C30 wprowadziło trochę świeżego powiewu w stylizacji samochodów szwedzkiego producenta. C30 uważane jest za następcę modelu 480. Zbudowane zostało na płycie podłogowej P1 skonstruowanej wspólnie z inżynierami Forda i Mazdy. Tak więc powstało małe auto luksusowe na bazie podzespołów popularnych samochodów. Jak sprawuje się to połączenie?

REKLAMA

REKLAMA

Volvo C30: karoseria

Zobacz też: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

Nadwozie auta świetnie się prezentuje. Przód zaprojektowano w typowy dla modeli Volvo sposób. Nie można go pomylić z inną marką. Z tyłu jak na szwedzki koncern – awangarda. Mocno pochylona sylwetka, szerokie lampy tylne zachodzące po słupkach aż po sam dach. Do tego ogromna tylna szyba służąca jednocześnie za klapę bagażnika, tak jak miało to miejsce w historycznym Volvo P1800 ES. Pierwsze od lat kompaktowe Volvo nie jest ani kanciaste ani praktyczne, całkowicie zaprzeczając dotychczasowej filozofii marki. Całość wygląda naprawdę pięknie. Na razie nie ma doniesień odnośnie pojawiającej się korozji nadwozia. Całe szczęście auto nie ma aż tak dużo wspólnego z Focusem. Dla ceniących sobie sportowy wygląd Volvo przygotowało pakiet R – design dodający autu ospojlerowanie i specjalnie desygnowane dla niego felgi. Auta z symbolem "R" na masce bez trudu można znaleźć wśród ofert na rynku wtórnym.

Volvo C30: wnętrze

Zobacz też: Używany Saab 9-3 (1998-2002) - wady i zalety

REKLAMA

Środek auta zaprojektowano w iście skandynawskim, chłodnym stylu. Deska rozdzielcza jest charakterystyczna dla marki i łatwa w obsłudze. Przy zakupie auta z pierwszych lat produkcji sprawdźmy jej działanie – potrafiła się zawieszać. Co więcej szybko przepalają się lampki podświetlenia, a aluminiowe wstawki są podatne na zarysowania i odkształcenia. Plastiki użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości i bardzo dobrze je spasowano. Dopracowano także wyciszenie, do środka nie dostaje się niepotrzebny szum czy ryk silnika. Większość egzemplarzy jest bardzo bogato wyposażona. Często spotkamy klimatyzację dwu-strefową, 8 poduszek i „skórę”. Na szczęście dodatkowe wyposażenie nie sprawia problemów. Bardzo wygodne są fotele. Służą kręgosłupowi nawet podczas dalekich podróży. Gorzej kompaktowe Volvo wypada jeśli chodzi o przestronność. Z przodu każdy znajdzie dogodną dla siebie pozycję. Z tylu tylko niscy pasażerowie poczują się w miarę komfortowo. Bagażnik ma bardzo małą pojemność. Dodatkowo zapełnienie oferowanych 233 litrów utrudnia pochylenie tylnej szyby.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Volvo C30: silniki

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf hitem polskiego Internetu

W tym przypadku mamy do czynienia z wyjątkowo bogatą paletą silników. Pięknie brzmiące i mocne silniki szwedzkiej produkcji uzupełniono jednostkami pochodzącymi od Forda.

Volvo C30: silniki benzynowe

silnik Moc [KM] Moment obrotowy [Nm] 0-100 km/h [s] v-max [km/h] śr. Spalanie [l/100km]
1.6 100 150 11,8 185 7
1.8 125 174 10,5 194 7,2
2.0 145 185 9,4 210 7,6
2.4 170 230 8 220 8,5
2.5T 230 320 6,9 240 8,9

Zobacz też: Używany Lancer VII CS0 (2000-2008): w cieniu rajdowej legendy

Każdy znajdzie coś dla siebie. Podstawowy benzyniak 1.6 to wybór dla wyjątkowo spokojnych. Lepiej sprawdzi się 1.8 lub 2.0. Są szybsze i niewiele bardziej paliwożerne. Tyle jeśli chodzi o jednostki pochodzące od Forda. Są to dobre motory, trwałe i bezproblemowe. Ciekawiej prezentują się silniki Volvo. Pięknie brzmią i naprawdę sprawnie napędzają małe autko. Ich podstawową zaletą jest to, że „ciągną” już od samego dołu. Duża pojemność sprawia, że nie musimy wkręcać jednostki pod czerwone pole obrotomierza, żeby uzyskać dobre przyspieszenie. Najszybsza odmiana oznaczona jako T5 to prawdziwa gratka dla fanów sportowej jazdy i dla tych którzy szukają czegoś mniej popularnego od Focusa ST. Auta te dzielą wspólna płyta podłogowa i silnik, ale różnią charaktery. Volvo wygląda o wiele dostojniej, ale doładowany "pięciocylindrowiec" sprawia, że auto staje się małym narwanym sportowcem.

Volvo C30: silniki Diesla

Zobacz też: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Paleta diesli wygląda podobnie jak benzyniaków. Dwa diesle konstrukcji Forda i PSA oraz wisienka na torcie w postaci szwedzkiego pięciocylindrowego diesla D5 o mocy blisko 180 koni. Topowe diesle mają świetne osiągi i dźwięk, ale palą sporo paliwa. Są też drogie w obsłudze. Co się w nich psuje? Mogą zdarzyć się awarie przepustnic w kolektorze ssącym, szwankować lubi któryś z wielu zaworów i czujników np. recyrkulacji spalin. Na szczęście największy z ropniaków ma całkiem odporny układ wtryskowy. Najrozsądniejszym wyborem będzie diesel 2.0 konstrukcji PSA. Zapewnia więcej niż dobre osiągi, a poważne usterki zaczynają się po 150-180 tys. kilometrów. Wtedy możemy przygotować się na wydatki. Wymiana turbosprężarki, układu wtryskowego czy zaworu EGR będą drogie. Najmniejszy diesel to doskonale znany 1.6 montowany także w Focusie, Mazdzie 3 czy Peugeocie 308. Boryka się z pewnymi usterkami, ale dotyczy to głównie początkowych lat produkcji. 

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 km/h [s] v-max [km/h] śr. spalanie [l/100km]
1.6 D2 109 240 11,3 190 4,8
1.6 DRIVe 115 270 11 195 4
2.0 D 136 320 9,4 205 5,7
2.0 D3 150 350 9 209 5,6
2.0 D4 177 400 8,5 220 5,3

Volvo C30: zawieszenie

Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!

Zawieszenie zestrojono sprężyście. Auto pewnie pokonuje zakręty i dość dobrze tłumi nierówności. Utwardzone nastawy w stosunku do podstawowych wersji maja auta R design. Z racji pokrewności z Focusem wielowahaczowego zawieszenia należy często kontrolować jego stan. Raz na 60 – 100 tys. konieczny może być kompleksowy remont (w ASO Forda ok 1000zł, w Volvo o wiele drożej). Usterkowe są łożyska kół, które na szczęście nie są drogie (ok 250 zł). Standardem są wybijające się łącznik stabilizatora po przebiegach ok 80 tys. kilometrów. Trzeba to uznać za dobry wynik.

Volvo C 30: skrzynia biegów

Zobacz też: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Na rynku wtórnym możemy znaleźć wersje ze skrzynią manualna, jak i automatyczną. W zależności od wersji może to być „zwykły” automat, skrzynia „Powershift” znana z Forda lub „Geartronic” produkcji Aisin AW. Ciężko na razie coś złego powiedzieć o nowszych konstrukcjach. Starszą można pomijać ze względu na pogarszanie dynamiki auta, a także ze względu na możliwość awarii nawet przy niezbyt dużych przebiegach.   

Ceny części Volvo C30 2.0 145 KM

części ceny [PLN]
filtr oleju od 28
amortyzator od 300
cewka zapłonowa od 130
sprzęgło od 820
tarcza hamulcowa od 130
filtr powietrza od 32

Podsumowanie

Volvo zawsze kojarzyło się z bezpieczeństwem i praktycznością. C30 to samochód zbudowany w oparciu o całkowicie odmienne założenia. Bardziej imponuje swoim designem niż praktycznością. To auto dla chcących się wyróżnić. Z racji tego, że jest 3-drzwiowe i 4-osobowe, nie sprawdzi się w innej roli niż miejskiego auta, które wprowadza trochę kolorytu na polskich drogach, gdzie za każdym rogiem czai się zaparkowana Skoda Fabia.

Volvo C30 D4 R-Design - tył
Volvo C30 D4 R-Design - wnętrze
Volvo C30 D4 R - bagażnik
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA