REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Volvo C30 (2006 - 2013) - koniec mody na kanty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Volvo C30 D4 R-Design - atrakcyjny design, szwedzka solidność i bezpieczeństwo i...brak sukcesu rynkowego. Może na rynku aut używanych pójdzie lepiej?
Volvo C30 D4 R-Design - atrakcyjny design, szwedzka solidność i bezpieczeństwo i...brak sukcesu rynkowego. Może na rynku aut używanych pójdzie lepiej?

REKLAMA

REKLAMA

Volvo wprowadzając do produkcji model C30 chciało nawiązać walkę z niemieckimi kompaktami marek premium. Dziś wiemy, że nie do końca się to udało, co czyni ze szwedzkiego auta prawdziwą gratkę dla osób chcących jeździć mniej popularnym pojazdem. Sprawdź jak na co dzień sprawuje się C30.

Pojawienie się w gamie Volvo modelu C30 wprowadziło trochę świeżego powiewu w stylizacji samochodów szwedzkiego producenta. C30 uważane jest za następcę modelu 480. Zbudowane zostało na płycie podłogowej P1 skonstruowanej wspólnie z inżynierami Forda i Mazdy. Tak więc powstało małe auto luksusowe na bazie podzespołów popularnych samochodów. Jak sprawuje się to połączenie?

REKLAMA

REKLAMA

Volvo C30: karoseria

Zobacz też: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

Nadwozie auta świetnie się prezentuje. Przód zaprojektowano w typowy dla modeli Volvo sposób. Nie można go pomylić z inną marką. Z tyłu jak na szwedzki koncern – awangarda. Mocno pochylona sylwetka, szerokie lampy tylne zachodzące po słupkach aż po sam dach. Do tego ogromna tylna szyba służąca jednocześnie za klapę bagażnika, tak jak miało to miejsce w historycznym Volvo P1800 ES. Pierwsze od lat kompaktowe Volvo nie jest ani kanciaste ani praktyczne, całkowicie zaprzeczając dotychczasowej filozofii marki. Całość wygląda naprawdę pięknie. Na razie nie ma doniesień odnośnie pojawiającej się korozji nadwozia. Całe szczęście auto nie ma aż tak dużo wspólnego z Focusem. Dla ceniących sobie sportowy wygląd Volvo przygotowało pakiet R – design dodający autu ospojlerowanie i specjalnie desygnowane dla niego felgi. Auta z symbolem "R" na masce bez trudu można znaleźć wśród ofert na rynku wtórnym.

Volvo C30: wnętrze

Zobacz też: Używany Saab 9-3 (1998-2002) - wady i zalety

REKLAMA

Środek auta zaprojektowano w iście skandynawskim, chłodnym stylu. Deska rozdzielcza jest charakterystyczna dla marki i łatwa w obsłudze. Przy zakupie auta z pierwszych lat produkcji sprawdźmy jej działanie – potrafiła się zawieszać. Co więcej szybko przepalają się lampki podświetlenia, a aluminiowe wstawki są podatne na zarysowania i odkształcenia. Plastiki użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości i bardzo dobrze je spasowano. Dopracowano także wyciszenie, do środka nie dostaje się niepotrzebny szum czy ryk silnika. Większość egzemplarzy jest bardzo bogato wyposażona. Często spotkamy klimatyzację dwu-strefową, 8 poduszek i „skórę”. Na szczęście dodatkowe wyposażenie nie sprawia problemów. Bardzo wygodne są fotele. Służą kręgosłupowi nawet podczas dalekich podróży. Gorzej kompaktowe Volvo wypada jeśli chodzi o przestronność. Z przodu każdy znajdzie dogodną dla siebie pozycję. Z tylu tylko niscy pasażerowie poczują się w miarę komfortowo. Bagażnik ma bardzo małą pojemność. Dodatkowo zapełnienie oferowanych 233 litrów utrudnia pochylenie tylnej szyby.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Volvo C30: silniki

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf hitem polskiego Internetu

W tym przypadku mamy do czynienia z wyjątkowo bogatą paletą silników. Pięknie brzmiące i mocne silniki szwedzkiej produkcji uzupełniono jednostkami pochodzącymi od Forda.

Volvo C30: silniki benzynowe

silnik Moc [KM] Moment obrotowy [Nm] 0-100 km/h [s] v-max [km/h] śr. Spalanie [l/100km]
1.6 100 150 11,8 185 7
1.8 125 174 10,5 194 7,2
2.0 145 185 9,4 210 7,6
2.4 170 230 8 220 8,5
2.5T 230 320 6,9 240 8,9

Zobacz też: Używany Lancer VII CS0 (2000-2008): w cieniu rajdowej legendy

Każdy znajdzie coś dla siebie. Podstawowy benzyniak 1.6 to wybór dla wyjątkowo spokojnych. Lepiej sprawdzi się 1.8 lub 2.0. Są szybsze i niewiele bardziej paliwożerne. Tyle jeśli chodzi o jednostki pochodzące od Forda. Są to dobre motory, trwałe i bezproblemowe. Ciekawiej prezentują się silniki Volvo. Pięknie brzmią i naprawdę sprawnie napędzają małe autko. Ich podstawową zaletą jest to, że „ciągną” już od samego dołu. Duża pojemność sprawia, że nie musimy wkręcać jednostki pod czerwone pole obrotomierza, żeby uzyskać dobre przyspieszenie. Najszybsza odmiana oznaczona jako T5 to prawdziwa gratka dla fanów sportowej jazdy i dla tych którzy szukają czegoś mniej popularnego od Focusa ST. Auta te dzielą wspólna płyta podłogowa i silnik, ale różnią charaktery. Volvo wygląda o wiele dostojniej, ale doładowany "pięciocylindrowiec" sprawia, że auto staje się małym narwanym sportowcem.

Volvo C30: silniki Diesla

Zobacz też: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Paleta diesli wygląda podobnie jak benzyniaków. Dwa diesle konstrukcji Forda i PSA oraz wisienka na torcie w postaci szwedzkiego pięciocylindrowego diesla D5 o mocy blisko 180 koni. Topowe diesle mają świetne osiągi i dźwięk, ale palą sporo paliwa. Są też drogie w obsłudze. Co się w nich psuje? Mogą zdarzyć się awarie przepustnic w kolektorze ssącym, szwankować lubi któryś z wielu zaworów i czujników np. recyrkulacji spalin. Na szczęście największy z ropniaków ma całkiem odporny układ wtryskowy. Najrozsądniejszym wyborem będzie diesel 2.0 konstrukcji PSA. Zapewnia więcej niż dobre osiągi, a poważne usterki zaczynają się po 150-180 tys. kilometrów. Wtedy możemy przygotować się na wydatki. Wymiana turbosprężarki, układu wtryskowego czy zaworu EGR będą drogie. Najmniejszy diesel to doskonale znany 1.6 montowany także w Focusie, Mazdzie 3 czy Peugeocie 308. Boryka się z pewnymi usterkami, ale dotyczy to głównie początkowych lat produkcji. 

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 km/h [s] v-max [km/h] śr. spalanie [l/100km]
1.6 D2 109 240 11,3 190 4,8
1.6 DRIVe 115 270 11 195 4
2.0 D 136 320 9,4 205 5,7
2.0 D3 150 350 9 209 5,6
2.0 D4 177 400 8,5 220 5,3

Volvo C30: zawieszenie

Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!

Zawieszenie zestrojono sprężyście. Auto pewnie pokonuje zakręty i dość dobrze tłumi nierówności. Utwardzone nastawy w stosunku do podstawowych wersji maja auta R design. Z racji pokrewności z Focusem wielowahaczowego zawieszenia należy często kontrolować jego stan. Raz na 60 – 100 tys. konieczny może być kompleksowy remont (w ASO Forda ok 1000zł, w Volvo o wiele drożej). Usterkowe są łożyska kół, które na szczęście nie są drogie (ok 250 zł). Standardem są wybijające się łącznik stabilizatora po przebiegach ok 80 tys. kilometrów. Trzeba to uznać za dobry wynik.

Volvo C 30: skrzynia biegów

Zobacz też: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Na rynku wtórnym możemy znaleźć wersje ze skrzynią manualna, jak i automatyczną. W zależności od wersji może to być „zwykły” automat, skrzynia „Powershift” znana z Forda lub „Geartronic” produkcji Aisin AW. Ciężko na razie coś złego powiedzieć o nowszych konstrukcjach. Starszą można pomijać ze względu na pogarszanie dynamiki auta, a także ze względu na możliwość awarii nawet przy niezbyt dużych przebiegach.   

Ceny części Volvo C30 2.0 145 KM

części ceny [PLN]
filtr oleju od 28
amortyzator od 300
cewka zapłonowa od 130
sprzęgło od 820
tarcza hamulcowa od 130
filtr powietrza od 32

Podsumowanie

Volvo zawsze kojarzyło się z bezpieczeństwem i praktycznością. C30 to samochód zbudowany w oparciu o całkowicie odmienne założenia. Bardziej imponuje swoim designem niż praktycznością. To auto dla chcących się wyróżnić. Z racji tego, że jest 3-drzwiowe i 4-osobowe, nie sprawdzi się w innej roli niż miejskiego auta, które wprowadza trochę kolorytu na polskich drogach, gdzie za każdym rogiem czai się zaparkowana Skoda Fabia.

Volvo C30 D4 R-Design - tył
Volvo C30 D4 R-Design - wnętrze
Volvo C30 D4 R - bagażnik
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA