Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?
REKLAMA
REKLAMA
Nadwozie
Oba samochody prezentują typowo niemiecką, siermiężną, choć niekoniecznie brzydką stylistykę. Jeśli zależy nam na wyrafinowanej stylistyce, nie znajdziemy tutaj niczego dla siebie.
REKLAMA
Audi A3
W przypadku Audi A3 mogliśmy wybierać pomiędzy 3-drzwiowym hatchbackiem, 5-drzwiową odmianą sportback i cabrio z miękkim dachem. Wygląd nadwozia Audi A3 zależy w dużym stopniu od roku produkcji konkretnego modelu. Auta sprzed pierwszego faceliftingu nie mają jeszcze charakterystycznego przedniego grilla w kształcie trapezu. Z kolei modele wyprodukowane po 2008 roku mają już modne światła do jazdy dziennej, wykonane w technologii LED.
Zobacz też: Opinie kierowców o Audi A3
BMW 1
Kompaktowe BMW było dostępne w czterech wersjach nadwozia: trzy i pięciodrzwiowy hatchback, coupe i ca brio, także wykonane z brezentu. Jednak tak dużego wyboru klienci nie mieli od początku, ponieważ kabriolet został wprowadzony w 2008 roku, coupe rok wcześniej, a trzydrzwiowy hatchback został zaprezentowany przy okazji niewielkiego liftingu także w 2007 roku. Lifting przyniósł zmianę atrapy chłodnicy, nowy kształt reflektorów i inne zderzaki. Ze względu na najdłuższy rynkowy staż, najpopularniejszą w ogłoszeniach odsprzedaży jest wersja pięciodrzwiowa, która wykazuje się największą praktycznością.
Wnętrze
Audi A3
Tutaj także zależy od tego z jakim rocznikiem auta mamy do czynienia. Wszystkie wersje łączy jednak wysoka jakość spasowania materiałów oraz wzorowa ergonomia. Deska rozdzielcza nie jest przeładowana przyciskami, dzięki czemu nie pogubimy się w obsłudze. Wyświetlacz komputera pokładowego umieszczono pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem, co jest praktycznym rozwiązaniem. Przednie fotele są wygodne i dobrze wyprofilowane, dzięki czemu nie „wypadniemy” z miejsca podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Kabina oferuje tyle miejsca, ile konkurenci. Z przodu wygodną pozycję zajmie niemal każdy, z tyłu co bardziej wyrośnięci pasażerowie będą zmuszeni podkulać nogi. Trochę lepiej jest w wersji sportback. Bagażnik ma pojemność 350 l – 1100 l w hatchbacku i 370-1100 w sportbacku.
Zobacz też: Opinie kierowców o BMW 1
BMW 1
Przestrzeń pasażerska „małego” BMW jest nieco ciasna. Kierowca i pasażer przedniego fotela może podróżować wygodnie, jednak nie można tego powiedzieć o osobach chcących przebyć dłuższą trasę na tylnej kanapie. Brakuje tu miejsca na nogi i nad głową. Pojemność bagażnika wynosi od 330 do 1150 litrów. Materiały użyte do wykończenia kabiny pasażerskiej są przyjemne w dotyku, a ich spasowanie nie budzi zastrzeżeń. Charakterystyczny dla marki BMW minimalizm deski rozdzielczej ma swój urok. W standardowej wersji BMW Serii 1 nie było klimatyzacji, ale znakomita większość egzemplarzy jest w nią wyposażona. Oprócz klimy na liście wyposażenia znajdziemy komplet poduszek powietrznych, ESP, elektryczne szyby i lusterka. Warto poszukać aut po liftingu przeprowadzonym w 2007 roku, ponieważ poprawiono wtedy jakość materiałów wykończeniowych.
Silniki
Zarówno BMW jak i Audi mogą się pochwalić udaną paletą silników, jednak to BMW wiedzie prym w tej kategorii.
Zobacz też: Używana Skoda Superb: frankenstein bez kompleksów
Audi A3
Wybór jednostek jest bardzo duży. Już podstawowy silnik 1.6 o mocy 102 KM jest godny polecenia. Odznacza się w miarę przyzwoitą dynamiką (11,8) przy średnim spalaniu na poziomie 7,5 l na 100 km. Jest to silnik prosty w konstrukcji, co znacznie obniży koszty napraw i eksploatacji. Trochę bardziej skomplikowanym, lecz godnym polecenia jest silnik 1.4 TFSI. Rozpędza on auto do 100 km/h w 9,6 s przy naprawdę umiarkowanym średnim spalaniu na poziomie 6,5 l na 100 km. W gamie turbodoładowanych silników znajduje się także silnik 1.8 TFSI o mocy 160 KM. A3 z tym silnikiem na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje zaledwie 7,6 s. Okupione jest to jednak wysokim spalaniem na poziomie 8,6 l. Na szczycie gamy „zwykłych” A-trójek stoi wersja 3.2 VR6, która jako jedyna jest wyposażona w silnik sześciocylindrowy. Katapultuje on auto do 100 km/h w 6 sekund i jest w stanie rozpędzić nieduży kompakt do 245 km/h). W gamie oferowano są także sportowe wersje S3 i RS3 (wprowadzane kolejno w 2006 i 2011 roku). Pierwsza z nich wyposażona jest w silnik 2.0 TFSI o mocy 265 KM (5,7 s do setki, pr. max – 250 km/h), zaś druga w pięciocylindrowy silnik 2.5 o mocy 340 KM (4,6 s do setki, pr. max – 250 km/h). Są to auta dostarczające maksimum frajdy z jazdy, lecz zarówno koszty zakupy, jak i eksploatacji są równie „maksymalne”. Tak jak w przypadku palety silników benzynowych, tak i tutaj godny polecenia jest już podstawowy silnik, a jest nim jednostka 1.6 TDI CR. Moc 105 KM i 250 Nm momentu obrotowego zapewnia autu z takim silnikiem dobrą dynamikę – auto do 100 km/h przyspiesza w 11,4 s. Spalanie rewelacyjne – średnio 4,8 l na 100 km. Popularnym silnikiem jest również jednostka 2.0 TDI 140 KM. Spala średnio 5,5 l przy przyspieszeniu do setki na poziomie 9,5 s. Jeśli chcemy mieć wyjątkowo dynamiczne auto z silnikiem diesla, pomyślmy nad dieslem 2.0 TDI o mocy 170 KM. Przyspiesza on do 100 km/h w 8,2 s (w wersji ze skrzynią DSG poniżej 8 sekund) przy średni spalaniu 6,8 l na 100 km.
Zobacz też: Używane BMW 5 E60: zakup to nie wszystko
BMW serii 1
Zadowalająca w przypadku tego modelu jest lista dostępnych jednostek napędowych. Listę otwiera jednostka 1.6l o mocy 115 koni. Już ten motor w miarę sprawnie radzi sobie z autem, lecz nie pasuję on do charakteru BMW. Znacznie lepszym wyborem będzie wersja 120i z silnikiem 2.0 i mocy 150 KM. Zapewnia ona przyspieszenie do 100 km/h w granicach 8,7 s przy rozsądnym spalaniu na poziomie 7,5l na 100 KM. Na szczycie benzynówek w BMW serii 1 w wersji hatchback stoi sześciocylindrowa jednostka 3.0 o mocy 265 KM. Katapultuje on samochód do 100 km/h w 6 sekund. Niestety, okupione jest to spalaniem na poziomie 9,2 l na 100 KM. W BMW serii 1 popularne są dwulitrowe turbodiesle. Wszystkie posiadają wtrysk common-rail. Występuje wiele wariantów mocy – 115, 122, 143, 163, 177 aż po znakomity, podwójnie doładowany silnik o mocy 204KM. Wraz z wprowadzeniem do oferty wersji Coupe i Cabriolet, do listy silników dołączyła jednostka 3.0 o mocy 306 i momencie obrotowym 400 Nm, znana z modelu 335i. Gwarantuje ona iście sportowe osiągi – 5,3 s do 100 km/h. Nie jest to jednak najmocniejsze auto. W 2011 roku, pod koniec produkcji I generacji BMW serii 1, producent zdecydował się na wypuszczenie ekstremalnej wersji BMW 1 M. Podwójnie doładowany silnik 3.0 osiąga moc 340 KM i moment obrotowy na poziomie 500 Nm. Propozycja tylko dla doświadczonych i bogatych odbiorców.
Co polecamy?
Audi A3
W przypadku silników benzynowych polecamy podstawowy silnik 1.6 lub wersję 1.4 TFSI. Najlepszym wyborem wśród diesli będzie 2.0 TDI o mocy 140 lub 170 KM.
Zobacz też: Używany Peugeot 307: kompaktowa lwica
BMW serii 1
Z jednostek benzynowych najrozsądniejszym wyborem będzie jednostka 2.0. Jeśli zależy nam na świetnych osiągach, wybierzmy wersję 135i. W przypadku diesli, wszystkie jednostki są godne polecenia, a wybór zależy tylko od naszych preferencji co do osiągów i spalania.
Zawieszenie
Audi A3
Z przodu zastosowano układ McPhersona, zaś z tyłu konstrukcję wielowahaczową. Zapewnia to komfort jazdy i dobre prowadzenie lecz odbija się na kosztach.
BMW serii 1
Wzdłużnie zamontowany silnik i przeniesienie napędu na tylne koła pozwoliło osiągnąć rozkład mas w stosunku 50:50. Dzięki temu auto chętnie zmienia kierunek jazdy, a w szybko pokonywanych zakrętach prowadzi się pewnie i precyzyjnie.
Zobacz też: Używany Mercedes ML: jeden z pierwszych
Usterki
Audi A3
Awarie silników 2.0 TDI PD (pękające głowice), szybkie zużycie rozrządu w silnikach 1.4, 1.8 oraz 2.0, awarie układ turbodoładowania w silnikach diesla i benzynowych. W kwestii zawieszenia problemem jest szybkie zużycie łączników stabilizatora oraz drogie naprawy skomplikowanego zawieszenia w autach o dużym przebiegu. Oprócz tego: dość częste uszkodzenia chłodnicy klimatyzacji od kamieni oraz nierównomierne działanie hamulca postojowego.
BMW serii 1
W wersjach 116i produkowanych przed 2006 rokiem, dochodziło do przeskoku łańcucha rozrządu. Za co winę ponosiła śruba mocująca napinacz. W turbodieslach produkowanych do 2005 roku zastosowano wadliwą śrubę mocującą alternator. Mocowanie wtryskiwaczy w wersji 2.0d/163 KM nie było do końca prawidłowe. Zdarzały się również awarię modułu ABS i niedziałający system stabilizacji toru jazdy DSC. Ogólnie samochód z mechanicznego punktu widzenia wypada dość dobrze i w rankingach niezawodności w swojej klasie znajduje się w czołówce stawki.
Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking
Ceny części
Audi A3
Wahacz przedni: 370 zł
Amortyzator przedni: 300 zł
Zestaw rozrządu: 320 zł
Klocki hamulcowe przednie: 120 zł
Tarcze hamulcowe przednie: 305 zł
Sprzęgło: 480 zł
Reflektor przedni: 340 zł
BMW serii 1
Wahacz przedni - 274 zł
Amortyzator przedni – 330 zł
Klocki hamulcowe przód – 200 zł
Klocki hamulcowe tył – 500 zł
Sprzęgło kompletne – 482 zł
Reflektor przedni – 246 zł
Zobacz też: Używany Peugeot 407: typowy francuz
Podsumowanie
Audi A3
Zalety: wysoka jakość wykonania, duża paleta silników, wysoka trwałość, dobre wyciszenie wnętrza, świetne zabezpieczenie antykorozyjne.
Wady: bardzo wysokie ceny na rynku wtórnym, ryzyko kradzieży, słaba widoczność do tyłu, występowanie na rynku „gołych” egzemplarzy.
BMW 1
Zalety: wysoki poziom niezawodności, dobre jednostki napędowe, znakomite właściwości jezdne, wysoka trwałość mechaniki
Wady: przeciętna jakość wykończenia w wersja przed liftingiem, ciasne wnętrze, drogi serwis w ASO, wysokie ceny na rynku
Zobacz też: Używana Mazda 6: skośny średniak
Jak widać, każdy z konkurentów ma coś do zaoferowania. BMW kusi przede wszystkich świetnymi jednostkami napędowymi i perfekcyjnym prowadzeniem. Audi A3 ma z kolei w ofercie praktyczną odmianę sportback. Z kolei technologiczne pokrewieństwo z Golfem V pozwala w przypadku Audi A3 zaoszczędzić na serwisie. W obu przypadkach zniechęcać mogą wysokie ceny aut na rynku wtórnym. Zarówno BMW serii 1, jak i Audi A3 to oferta dobra dla indywidualistów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.